• Tartalom

9/2016. (IV. 29.) NKFIH utasítás

9/2016. (IV. 29.) NKFIH utasítás

a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap gazdálkodási szabályzatáról1

2016.05.01.
A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 6. §-a és 8. § (1) bekezdése, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés a) pontja, (3) bekezdése és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
Általános rendelkezések
1. Az utasítás hatálya, alkalmazási köre
1.1. Az utasítás alkalmazási köre
a) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (a továbbiakban: NKFI Alap) előirányzataira,
b) az NKFI Alappal kapcsolatos tervezési, gazdálkodási finanszírozási, beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettség végrehajtására, az előirányzatok módosítására, átcsoportosítására,
c) az NKFI Alap terhére nyújtott költségvetési támogatásokkal kapcsolatos támogatási döntéshozatalra, kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, teljesítésigazolásra, érvényesítésre, pénzügyi kifizetésre és a támogatások felhasználásának ellenőrzésére,
d) az NKFI Alapból átadott pénzeszközökre,
e) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalra (a továbbiakban: NKFI Hivatal) mint alapkezelő szervre
terjed ki.
1.2. Az NKFI Alap kezelésének, szabályozásának és ellenőrzésének irányításáért az NKFI Hivatal elnöke felel. Az ezzel kapcsolatos operatív feladatokat az utasításban meghatározott körben az NKFI Hivatal Költségvetési Főosztálya (a továbbiakban: Költségvetési Főosztály), az NKFI Hivatal Támogatáskezelési és Innovációs Főosztálya (a továbbiakban: Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály), valamint az NKFI Hivatal Kutatás-fejlesztési Főosztálya (a továbbiakban: Kutatás-fejlesztési Főosztály) látja el.
Az NKFI Alap gazdálkodásának részletes szabályai
2. A tervezés és a költségvetési javaslat
2.1. Az NKFI Alap költségvetési javaslatának tervezetét az NKFI Hivatal az államháztartásért felelős miniszter által közzétett tájékoztatóban foglaltak szerint készíti el az NKFI Alapra nézve tervezett kiadási főösszeg figyelembevételével.
2.2. A tervezési feladatokkal összefüggésben a 2.3. pontban meghatározott szervezeti egységek részére irányadó határidőket az NKFI Hivatal elnöke utasításban határozza meg, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 16. § (1) bekezdése szerint.
2.3. Az NKFI Alapra vonatkozó költségvetési javaslatot a Költségvetési Főosztály vezetője állítja össze a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya pénzügyi adatai és a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály, valamint a Kutatás-fejlesztési Főosztály szakmai javaslata alapján. A költségvetési javaslatot az NKFI Hivatal elnöke egyezteti az államháztartásért felelős miniszterrel, majd a Költségvetési Főosztály vezetője véglegesíti azt, és elnöki jóváhagyást követően megküldi az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztériumnak.
2.4. A Kormány által jóváhagyott hosszú távú és éves programstratégia alapján a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály elkészíti az NKFI Alap éves előirányzat-felhasználási tervét a Kutatás-fejlesztési Főosztály javaslatainak figyelembevételével, a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya által biztosított pénzügyi adatok alapján.
2.5. Az NKFI Alap éves előirányzat-felhasználási tervét az NKFI Hivatal elnöke hagyja jóvá.
2.6. Az éves előirányzat-felhasználási terv év közbeni módosítására a 2.4–2.5. pont rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
3. A kincstári és az elemi költségvetés, finanszírozási terv
3.1. Az NKFI Alap kincstári költségvetését a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya készíti el az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 28/A. §-a alapján, amelyet véleményezésre megküld az NKFI Hivatal innovációs és általános elnökhelyettese (a továbbiakban: innovációs és általános elnökhelyettes), valamint az NKFI Hivatal kutatás-fejlesztési elnökhelyettese (a továbbiakban: kutatás-fejlesztési elnökhelyettes) részére.
3.2. A 3.1. pont szerint készített kincstári költségvetést a Költségvetési Főosztály vezetőjének előterjesztése alapján az NKFI Hivatal elnöke hagyja jóvá, majd azt a Költségvetési Főosztály vezetője a költségvetési évet megelőző év december 20-ig feltölti a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által működtetett elektronikus rendszerbe.
3.3. Az Ávr. 31. § (2a) bekezdése alapján, ha az Országgyűlés a központi költségvetésről szóló törvényt december 10. napjáig nem fogadja el, az NKFI Alap előzetes kincstári költségvetést készít december 20. napjáig a 3.1. és 3.2. pontok megfelelő alkalmazásával. A költségvetési törvény elfogadását követően az NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya elkészíti a végleges kincstári költségvetést, amelyet a 3.2. pont szerinti jóváhagyást követően a költségvetési év január 10-ig feltölt a Kincstár által működtetett elektronikus rendszerbe.
3.4. Az NKFI Alap elemi költségvetését a – a szakmai főosztályoktól bekért adatok alapján – a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya készíti el az Áht. 28/A. §-a és az Ávr. 31/A. §-a alapján, amelyet véleményezésre megküld az innovációs és általános elnökhelyettes, valamint a kutatás-fejlesztési elnökhelyettes részére.
3.5. Az NKFI Alap elemi költségvetését az NKFI Hivatal elnöke hagyja jóvá, a jóváhagyott elemi költségvetésről a Költségvetési Főosztály vezetője adatot szolgáltat a Kincstárnak a költségvetési év február 28-ig, a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerben.
3.6. Az NKFI Alap finanszírozási tervét – az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően – a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya küldi meg a Kincstár részére.
4. Pénzeszközátadás
4.1. Az NKFI Hivatal költségvetése működési bevételi előirányzatként tartalmazza az NKFI Alap kezelésére biztosított alapkezelői díjat, amelyet az egyéb működési bevételektől számvitelileg elkülönítve kell kezelni.
4.2. Az NKFI Alap kezelésével összefüggő kiadások fedezetéül szolgáló összeget a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFI tv.) 14. §-a alapján a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény határozza meg.
4.3. Az alapkezelői díj egyösszegű NKFI Hivatal részére – kiemelt előirányzatok szerinti bontásban – történő átutalásáról minden év március 31-ig a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály kezdeményezésére a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya gondoskodik az NKFI Hivatal elnökének engedélyével.
4.4. Az NKFI Alaptól átvett pénzeszköz elszámolását a Költségvetési Főosztály Gazdasági Osztálya készíti el legkésőbb a tárgyévet követő év július 31-ig, és ezzel egyidejűleg a tárgyévi kötelezettségvállalással nem terhelt maradványt az NKFI Alap Kincstárnál vezetett bankszámlájára visszautalja.
5. Előirányzat-módosítás, - átcsoportosítás
5.1. Amennyiben a vonatkozó jogszabályok szerint az NKFI Alap költségvetési előirányzatainak módosítása, valamint a kiadási előirányzatainak terhére történő előirányzat-átcsoportosítás az NKFI Hivatal elnökének hatáskörébe tartozik, az ezt előkészítő dokumentációt a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya készíti elő, szükség szerint a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály, valamint a Kutatás-fejlesztési Főosztály szakmai javaslata alapján.
5.2. Amennyiben az előirányzat-módosítás az előző évi költségvetési maradvány felhasználására irányul, az NKFI Hivatalnak be kell szereznie az államháztartásért felelős miniszter hozzájárulását. Az ezzel kapcsolatos egyeztetéseket az NKFI Hivatal elnöke folytatja le.
5.3. Az NKFI Hivatal elnöke által jóváhagyott előirányzat-módosítást a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya jelenti be a Kincstárnál.
5.4. Az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozóan az Áht.-ban foglaltak szerint kell eljárni.
6. A követelésállomány nyilvántartása és kezelése
6.1. Az NKFI Alap követelésállományának kezelését az innovációs pályázatokat kezelő elektronikus pályázatkezelő szakrendszerben (a továbbiakban: PKR) és a kutatás-fejlesztési pályázatokat kezelő elektronikus pályázatkezelő szakrendszerben (a továbbiakban: EPR) a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály, elektronikus nyilvántartását a Forrás KGR integrált pénzügyi számviteli rendszerben a Költségvetési Főosztály végzi.
6.2. A követelésállomány alakulását, a követeléskezelés tapasztalatait az éves költségvetési beszámolóban be kell mutatni. Az elektronikus nyilvántartásnak alkalmasnak kell lennie a beszámoló analitikus alátámasztására.
7. Könyvvezetés, beszámolás, adatszolgáltatás
7.1. Az NKFI Alap könyvvezetését a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya látja el és bonyolítja le az NKFI Alap pénzforgalmát.
7.2. A Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya elkészíti az NKFI Alap egységes számviteli rendjét, amely a következőket tartalmazza:
a) számviteli politika,
b) az eszközök és források értékelési szabályzata,
c) az eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata,
d) pénzkezelési szabályzat,
e) számlarend, számlatükör,
f) bizonylati szabályzat.
7.3. Az NKFI Hivatal Jogi és Igazgatási Főosztálya (a továbbiakban: Jogi és Igazgatási Főosztály) a szabályzatok véleményezésében az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint részt vesz.
7.4. A költségvetési év zárását követően az elemi költségvetés végrehajtásáról és a mérlegben kimutatható vagyonról a költségvetési évre vonatkozóan éves költségvetési beszámolót kell készíteni az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Áhsz.) meghatározott alaki és tartalmi követelmények betartásával. Az éves költségvetési beszámolót a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya készíti el, és a Fejezeti Költségvetési Osztály ellenőrzését követően az NKFI Hivatal elnöke, továbbá az NKFI Hivatal gazdasági vezetője írja alá. A Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya az éves költségvetési beszámolót a költségvetési évet követő május 31-ig feltölti a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe.
7.5. Az éves költségvetési beszámolót és a mérleget könyvvizsgálóval hitelesíttetni kell. A könyvvizsgálót az NKFI Hivatal elnöke bízza meg. A könyvvizsgálattal kapcsolatos egyéb ügyekben a Költségvetési Főosztály vezetője jár el. A könyvvizsgálat költségeit a Költségvetési Főosztály Gazdasági Osztálya az NKFI Alap működtetésével, kezelésével kapcsolatos kiadások között számolja el.
7.6. A költségvetési év zárását követően az NKFI Hivatal zárszámadással kapcsolatos adatszolgáltatást teljesít az államháztartásért felelős miniszter által kiadott tájékoztatóban szerepelő módon és határidőre. Az adatszolgáltatást a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya állítja össze, és az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően a Költségvetési Főosztály vezetője továbbítja azt az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére.
7.7. A Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya az NKFI Alap eszközeinek és forrásainak alakulásáról negyedévente időközi mérlegjelentést, a negyedik negyedévre vonatkozóan gyorsjelentést készít, amelyet a Fejezeti Költségvetési Osztály ellenőrzését követően megküld az NKFI Hivatal elnöke részére jóváhagyásra. Az éves jelentés az éves költségvetési beszámolóval együtt készül és kerül feltöltésre a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe. Az időközi mérlegjelentést Kincstár részére történő továbbításáról a Fejezeti Költségvetési Osztály gondoskodik.
8. Egyéb adatszolgáltatás
8.1. Az NKFI Alapra vonatkozó adatszolgáltatásokat – jelen alcímben meghatározott kivételekkel – a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya készíti el és küldi meg a Fejezeti Költségvetési Osztály részére. A Fejezeti Költségvetési Osztály az adatszolgáltatás ellenőrzését követően – az adatszolgáltatási kötelezettség szerint – gondoskodik az adatok Kincstár, illetve az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére történő megküldéséről.
8.2. A Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya az Áht. 108. § (1) bekezdés b) pontja szerinti időközi költségvetési jelentést készít az Ávr. 169. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével.
8.3. A központi költségvetés bevételeinek, kiadásainak és egyenlegének középtávú tervezése érdekében az NKFI Hivatal Stratégia- és Programtervezési Főosztály (a továbbiakban: Stratégia- és Programtervezési Főosztály) koordinálásával az NKFI Hivatal adatot szolgáltat az NKFI Alapra nézve minden év szeptember 30-ig az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére. Az adatszolgáltatás előkészítése során a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály, a Kutatás-fejlesztési Főosztály, a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya, valamint az NKFI Hivatal Innovációpolitikai Főosztálya információt szolgáltat a Stratégia- és Programtervezési Főosztály részére. Az adatszolgáltatás tartalmazza az NKFI Alap költségvetési évet követő három évre vonatkozó szakmai és költségvetési tervét, ezen belül a közfeladatokban tervezett változásokat, az ehhez szükséges törvénymódosításokat, továbbá a tervezett kiadási és bevételi főösszeget.
8.4. A Kincstár által működtetett monitoring rendszerrel kapcsolatos adatszolgáltatást a Kincstár által megadott formában és tartalommal a Kormány rendeletében meghatározott módon – a pályázati kiírásért felelős szervezeti egységtől függően – a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály vagy a Kutatás-fejlesztési Főosztály (a továbbiakban együttesen: támogatást kezelő főosztály) végzi.
8.5. A támogatást kezelő főosztály az NKFI Hivatal elnöke részére negyedévente, a naptári negyedévet követő hónap 15. napjáig részletes tájékoztatást küld az NKFI Alap által finanszírozott feladatok, programok, pályázatok és pályázaton kívüli támogatási konstrukciók helyzetéről és alakulásáról, különös tekintettel az előkészítés alatt álló kötelezettségvállalásokra.
Az NKFI Alapból nyújtott költségvetési támogatásokkal kapcsolatos feladatok eljárásrendje
9. A támogatási döntés
9.1. Az NKFI Alap terhére költségvetési támogatás a Kormány által jóváhagyott programstratégiában foglaltak szerint pályázat alapján vagy pályázaton kívül – egyedi kérelem, törvény, kormányrendelet, kormányhatározat vagy nemzetközi megállapodás alapján – nyújtható. Az NKFI Alap terhére meghirdetett pályázati kiírások keretösszegeiről a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya analitikus nyilvántartást vezet, amelyhez a támogatást kezelő főosztály adatot szolgáltat a pályázati kiírás NKFI Hivatal elnöke általi jóváhagyását követően.
9.2. A pályázatok – támogatási döntés előtti – értékelésének koordinálásáról az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladatkörtől függően a támogatást kezelő főosztály gondoskodik. A pályázatok támogatására az NKFI Hivatal elnöke által összehívott, a KFI tv. szerinti testület tesz javaslatot (a továbbiakban: döntési javaslat).
9.3. A döntési előterjesztést és a döntési javaslatot a támogatást kezelő főosztály készíti elő. A döntési javaslat legalább az alábbi adatokat foglalja magába:
a) pályázat beazonosításához szükséges adatok (pályázat száma, pályázó neve, projekt megnevezése),
b) igényelt támogatási összeg,
c) pontszám,
d) javaslat a támogatásra (javasolt, nem javasolt, költségcsökkentéssel javasolt),
e) javasolt támogatási összeg és ebből a költségvetési évben kifizetni tervezett összeg.
9.4. A döntési előterjesztést, a döntési javaslatot és az ezeket alátámasztó dokumentációt a támogatást kezelő főosztály megküldi az NKFI Hivatal elnökének. A támogatási döntést az NKFI Hivatal elnöke hozza meg és írja alá. A támogatási döntést a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya előzetes kötelezettségvállalásba veszi.
9.5. A támogatási döntésről a támogatást kezelő főosztály az Ávr. 73. § (1) bekezdése alapján, az NKFI Hivatal elnökének rendelkezése szerint tájékoztatja a pályázókat a döntéstől számított 10 naptári napon belül.
9.6. A támogatást kezelő főosztály a döntés-előkészítés lépéseit és dokumentumait, a döntési előterjesztést és a döntési javaslatot, továbbá a döntést folyamatosan rögzíti a PKR-ben vagy az EPR-ben.
10. A támogatási szerződés megkötése és módosítása
10.1. A támogatási szerződés megkötésére és módosítására vonatkozó részletes szabályokat az NKFI Hivatal elnökének külön utasítása és a pályázati kiírás határozza meg.
10.2. Az egyedi támogatási szerződéstervezet támogatási szerződésminta alapján készül, amelyet a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály jogász munkatársa állít össze a vonatkozó jogszabályok és a támogatást kezelő főosztály véleménye alapján. A Jogi és Igazgatási Főosztály az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában, valamint az NKFI Hivatal elnökének a szerződéskötés rendjéről szóló utasításában foglaltak szerint véleményezi a támogatási szerződéstervezetet. A támogatási szerződésmintát az NKFI Hivatal elnöke hagyja jóvá.
10.3. Az NKFI Hivatal elnökének eltérő rendelkezése hiányában a támogatási szerződéstervezetet elsőként a kedvezményezett írja alá.
10.4. Amennyiben a kedvezményezett által aláírt és visszaküldött szerződéstervezet és annak mellékletei formai és tartalmi (szakmai, jogi, pénzügyi) szempontból megfelelőek, a támogatást kezelő főosztály megküldi a szerződéstervezetet és mellékleteit 2 példányban a 14. pont szerinti pénzügyi ellenjegyző részére ellenjegyzés céljából, aki ellenjegyzést követően továbbítja azt a 13. pont szerinti kötelezettségvállaló részére aláírás végett.
10.5. A támogatást kezelő főosztály a támogatási szerződést és adatait rögzíti a PKR-ben vagy az EPR-ben, majd a szerződés egy példányát megküldi a kedvezményezettnek.
10.6. A Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya a szerződést nyilvántartásba veszi a Forrás KGR integrált pénzügyi számviteli rendszer kötelezettségvállalás moduljában, valamint ellenőrzi az esetleges módosítások átvezetését és szabályszerűségét a PKR-ben vagy az EPR-ben.
11. A finanszírozás és a beszámoló szakmai és pénzügyi ellenőrzése
11.1. A támogatási előleg folyósításának feltételeit, határidejét, ütemezését és összegét a pályázati kiírás és a támogatási szerződés határozza meg. Az első előlegösszeg folyósításának határidejét a támogatási szerződés rögzíti. A további előlegösszegek kifizetésének feltétele a kedvezményezett által a támogatási szerződésben rögzített időszakról készített szakmai és pénzügyi beszámoló benyújtása és annak az NKFI Hivatal részéről történő elfogadása.
11.2. A támogatást kezelő főosztály az előlegigénylést első előleg esetén a támogatási szerződésben rögzített határidőn belül, további előleg esetén a benyújtott szakmai és pénzügyi beszámolóval egyidejűleg ellenőrzi jóváhagyott ellenőrzési lista, a pályázati kiírás, a támogatási szerződés, valamint a munka- és költségterv alapján. Az ellenőrzés kiterjed többek között a formai szempontokra, az átcsoportosítások mértékére és a költségek elszámolhatóságára.
11.3. A kedvezményezettet a költségvetési támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról beszámolási kötelezettség terheli. Az időközi és záró beszámoló (a továbbiakban együtt: beszámoló) ismerteti a támogatás és – ha annak rendelkezésre bocsátását a pályázati kiírás vagy a támogatási szerződés előírta – a saját forrás felhasználásának, a támogatott tevékenység megvalósításának szakmai vonatkozásait, tapasztalatait, elemzi a megvalósítás eredményességét, és részletes pénzügyi elszámolást ad a támogatás és – ha annak rendelkezésre bocsátását a pályázati kiírás vagy a támogatási szerződés előírta – a saját forrás felhasználásáról. A beszámoló benyújtására vonatkozó határidőket a támogatási szerződés, az azzal kapcsolatos formai és tartalmi előírásokat a pályázati kiírás és a támogatási szerződés tartalmazza.
11.4. A támogatást kezelő főosztály a kedvezményezett által benyújtott beszámolót az NKFI Hivatal elnökének külön rendelkezésében vagy a támogatási szerződésben meghatározott határidőn belül formai szempontból ellenőrzi a jóváhagyott ellenőrzési lista, a pályázati kiírás és a támogatási szerződés alapján. A formai ellenőrzést követően kutatás-fejlesztési pályázatok esetén a támogatást kezelő főosztály előkészíti a beszámoló tartalmi ellenőrzését, amelyet a KFI tv. szerinti testület folytat le. A tartalmi ellenőrzést végző testület az ellenőrzést a támogatást kezelő főosztály vezetője által meghatározott határidőre folytatja le, amelynek eredményét határidőn belül meg kell küldeni a támogatást kezelő főosztály részére. Innovációs pályázatok esetén és valamennyi, kérelmen alapuló (nem pályázati eljárásban odaítélt) támogatás esetén a támogatást kezelő főosztály elvégzi a beszámoló tartalmi ellenőrzését is.
11.5. Amennyiben a kedvezményezett a támogatási szerződésben rögzített határidőn belül a beszámolót nem küldi meg az NKFI Hivatal részére, a támogatást kezelő főosztály az NKFI Hivatal elnökének külön utasításában vagy a támogatási szerződésben meghatározott határidőn belül felszólítja a beszámoló benyújtására.
11.6. A beszámoló pénzügyi részének ellenőrzését a formai ellenőrzéssel egy időben kell végezni, az ellenőrzést a támogatást kezelő főosztály elsődleges és másodlagos ellenőre végzi.
11.7. Amennyiben a beszámoló formai, pénzügyi vagy tartalmi szempontból hiányos vagy hibás, a támogatást kezelő főosztály felszólítja a kedvezményezettet a hiányok pótlására, a hibák javítására. A hiánypótlás keretében benyújtott dokumentumokat az NKFI Hivatal elnökének külön utasításában vagy a támogatási szerződésben meghatározott határidőn belül, a 11.4–11.7. alpontok megfelelő alkalmazásával kell ellenőrizni.
11.8. Amennyiben a beküldött beszámoló pénzügyi része a hiánypótlást követően még mindig hiányos, a támogatást kezelő főosztály csökkentett összegben fogadja el az elszámolást. Amennyiben a hiba jellegéből adódóan ez nem lehetséges, a támogatást kezelő főosztály elutasítja a beszámolót.
11.9. Amennyiben a beszámoló pénzügyi része csökkentett összeggel került elfogadásra, és ezáltal a kedvezményezettnek visszafizetési kötelezettsége keletkezik, a támogatást kezelő főosztály ajánlott tértivevényes levélben és e-mail útján felszólítja a kedvezményezettet a megállapított, rendeltetésellenesen, jogszabály- vagy szerződésellenesen felhasznált összeg Ávr. 99. §-a szerinti visszafizetésére.
11.10. Ha a kedvezményezett beszámolót nem nyújtott be, vagy a beszámoló ellenőrzésében közreműködők a beszámolás elutasítását javasolják, a kedvezményezettel szembeni további intézkedésekről a támogatást kezelő főosztály dönt a vonatkozó jogszabályok és a támogatási szerződés keretein belül. Amennyiben a beszámolóval kapcsolatos megállapítások és körülmények a támogatási szerződéstől való elállást, annak módosítását vagy felmondását indokolják, az elállásról, módosításról vagy felmondásról az NKFI Hivatal elnöke dönt a támogatást kezelő főosztály előterjesztése alapján.
11.11. Amennyiben a támogatást kezelő főosztály munkatársa (elsődleges ellenőr) a beszámolót elfogadásra javasolja, a szakmai beszámolót és a pénzügyi elszámolást, illetve az előleg elszámolását rögzíti a PKR-ben vagy az EPR-ben, és elkészíti a szakmai teljesítésigazolást. Amennyiben a támogatást kezelő főosztály 15. pont szerint kijelölt munkatársa (mint másodlagos ellenőr) a beszámolót szintén elfogadásra javasolja, a beszámoló tartalmi szempontból történő elfogadásának kézhezvételét követően a szakmai teljesítésigazolást aláírja.
11.12. A szakmai teljesítésigazolás alapján a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya a Forrás KGR integrált pénzügyi és számviteli rendszerben előállítja az utalványrendeletet. Az érvényesítést a 16. pont szerint kijelölt személy, a támogatási összeg utalványozását a 17. pont szerinti személy végzi. Az utalványrendelet szerinti támogatási összeg kedvezményezett részére történő átutalásáról, valamint a PKR-ben vagy az EPR-ben történő rögzítéséről a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya az NKFI Hivatal elnökének külön utasításában meghatározott határidőn belül gondoskodik.
11.13. A beszámoló elfogadását követően a támogatást kezelő főosztály az NKFI Hivatal elnökének külön utasításában meghatározott határidőn belül írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a beszámoló elfogadásáról.
11.14. A támogatott projekt befejezésére és zárására az Ávr. és a támogatási szerződés vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni. Amennyiben a támogatási szerződés a projekt befejezését követő időszakra további kötelezettséget ír elő (fenntartási kötelezettség), az e kötelezettségek teljesítéséről szóló beszámolókat a jelen 11. alcím szerint kell ellenőrizni és értékelni.
12. Helyszíni ellenőrzés
12.1. A támogatások rendeltetésszerű felhasználásának helyszíni ellenőrzését az NKFI Hivatal elnökének külön rendelkezésében meghatározott módon a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály végzi, beleértve az ellenőrzéssel kapcsolatos tervezési, előkészítési, végrehajtási és döntés-előkészítési feladatokat. Az ellenőrzési feladatokban a Kutatás-fejlesztési Főosztály az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint vehet részt.
12.2. A helyszíni ellenőrzés történhet
a) az NKFI Hivatal elnöke által jóváhagyott éves helyszíni ellenőrzési terv alapján reguláris ellenőrzés vagy
b) rendkívüli helyszíni ellenőrzés
keretében.
12.3. A támogatás felhasználásának szakmai és pénzügyi helyszíni ellenőrzése – az ellenőrzés időpontjában – lezárt, egy vagy több munkaszakaszra irányul. A vizsgálat alapja a kedvezményezett által a támogató részére benyújtott pénzügyi és szakmai beszámoló.
12.4. Ha a projekt az ellenőrzés időpontjában a támogatónál jognyilatkozattal elszámolt lezárt munkaszakasz teljesítéssel nem rendelkezik, az ellenőrzés kiterjedhet beszámolással még nem érintett időszakra is. Ebben az esetben az NKFI Hivatal képviseletében eljáró ellenőrök a kedvezményezettől bekérik a helyszíni ellenőrzés kezdő időpontjára kiállított, támogatási szerződésben rögzített beszámolási dokumentumokat, amelyek ez esetben a helyszíni ellenőrzési vizsgálat alapját képezik.
12.5. A helyszíni ellenőrzésről a kedvezményezett és az NKFI Hivatal képviseletében eljáró ellenőrök által aláírt helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyv készül. A helyszíni ellenőrzés megállapításairól és a megállapítások alapján indokolt intézkedésekről a helyszíni ellenőr a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály vezetőjén keresztül tájékoztatja az NKFI Hivatal elnökét. A szükséges intézkedésekről az NKFI Hivatal elnöke dönt (intézkedés lehet különösen az adatváltozás átvezetését, a szerződésmódosítás kezdeményezését, a támogatási részösszeg visszakövetelését, a támogatási szerződés megszüntetését), amelyet a támogatást kezelő főosztály hajt végre, rögzítve az adatokat a PKR-ben vagy az EPR-ben. A Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály követelés előírása esetén tájékoztatja a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztályát, amely gondoskodik a Forrás KGR integrált pénzügyi és számviteli rendszerben a követelés előírása, valamint a PKR-ben vagy EPR-ben történő rögzítéséről.
Hatásköri szabályok
13. Az NKFI Alap tekintetében kötelezettségvállalásra az NKFI Hivatal elnöke teljes körűen, valamint
a) a kutatás-fejlesztési pályázatok vonatkozásában
aa) 100 millió forintig a kutatás-fejlesztési elnökhelyettes,
ab) 20 millió forintig a Kutatás-fejlesztési Főosztály vezetője,
b) az a) ponton kívüli pályázatok esetén
ba) 100 millió forintig az innovációs és általános elnökhelyettes,
bb) 20 millió forintig a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály vezetője
jogosult.
14. Az NKFI Alap tekintetében a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére
a) az Ávr. 55. § (2) bekezdése alapján a Költségvetési Főosztály vezetője vagy
b) a Költségvetési Főosztály vezetőjének írásbeli kijelölése alapján a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztályának vezetője vagy a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztály referensi munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője
jogosult.
15. Az NKFI Alap tekintetében teljesítésigazolásra
a) a Kutatás-fejlesztési Főosztály kezelésében lévő támogatási szerződések vonatkozásában
aa) a kutatás-fejlesztési elnökhelyettes,
ab) a Kutatás-fejlesztési Főosztály vezetője vagy
ac) az NKFI Hivatal elnöke által kijelölt, a Kutatás-fejlesztési Főosztályon osztályvezetői munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője,
b) a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály kezelésében lévő támogatási szerződések vonatkozásában
ba) az innovációs és általános elnökhelyettes,
bb) a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály vezetője,
bc) a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály főosztályvezető-helyettese,
bd) a Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály osztályvezető munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője vagy
be) az NKFI Hivatal elnöke által kijelölt, Támogatáskezelési és Innovációs Főosztály referensi munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője
jogosult.
16. Az NKFI Alap tekintetében érvényesítésre a Költségvetési Főosztály vezetője vagy az általa történt írásbeli kijelölés alapján a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztály vezetője és referensi munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője vagy munkavállalója jogosult.
17. Az NKFI Alap tekintetében utalványozásra
a) a Költségvetési Főosztály vezetője,
b) a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztály vezetője vagy
c) az NKFI Hivatal elnöke által kijelölt, a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztály referensi munkakörben foglalkoztatott kormánytisztviselője
jogosult.
18. A kötelezettségvállalás, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése, a teljesítésigazolás, az érvényesítés és az utalványozás során figyelembe kell venni az Ávr. összeférhetetlenségre, valamint ezen jogosultságra való kijelölés során végzettségi követelményekre vonatkozó előírásait.
19. A kötelezettségvállalásra, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, a teljesítésigazolásra, az érvényesítésre és az utalványozásra jogosult személyekről, a jogosultság kezdő és befejező időpontjáról és a jogosultak aláírásmintájáról a Költségvetési Főosztály naprakész nyilvántartást vezet az NKFI Hivatal gazdálkodási szabályzata szerinti minták megfelelő alkalmazásával.
Záró rendelkezések
20. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
21. Jelen utasítás rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. Amennyiben a III. Fejezet vonatkozásában a jelen utasítás hatálybalépése előtt megkötött támogatási szerződések vagy az azok alapján létrejött támogatási jogviszonyra irányadó jogszabályok eltérő szabályokat állapítanak meg, úgy ezen szabályok szerint kell eljárni.
22.2
1

Az utasítást a 3/2017. (III. 3.) NKFIH utasítás 22. pontja hatályon kívül helyezte 2017. március 4. napjával.

2

A 22. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére