• Tartalom

3/2002. (II. 15.) OM rendelet

3/2002. (II. 15.) OM rendelet

a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről

2002.03.02.

Az illetékekről szóló – többször módosított – 1990. évi XCIII. törvény 67. §-ának (2) bekezdésében, a közoktatásról szóló – többször módosított – 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatásról szóló törvény) 94. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, illetve a Magyar Köztársaság kitüntetéseiről szóló 1991. évi XXXI. törvény 7. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – az igazgatási szolgáltatási díj tekintetében a pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya – fenntartótól függetlenül – kiterjed

a) az óvodákra,

b) az általános iskolákra, a szakiskolákra, a gimnáziumokra és szakközépiskolákra, az alapfokú művészetoktatási intézményekre, a gyógypedagógiai intézményekre, a diákotthonokra és kollégiumokra [a továbbiakban a) és b) pont alattiak együtt: nevelési-oktatási intézmény],

c) a közoktatás pedagógiai szakszolgálatainak intézményeire és a pedagógiai szakmai-szolgáltató intézményekre,

d) a többcélú intézményekre – egységes iskola, összetett iskola, közös igazgatású közoktatási intézmény, általános művelődési központ – [a továbbiakban az a)–d) pont alattiak együtt: közoktatási intézmény],

e) az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpontra (a továbbiakban: OKÉV),

f) a Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ Közhasznú Társaságra (a továbbiakban: Pedagógus-továbbképzési Központ),

g) a Nemzeti Szakképzési Intézetre (a továbbiakban: NSZI).

(2) E rendelet alkalmazásában gyógypedagógiai intézmény a fogyatékosság típusának megfelelően létrehozott óvoda, általános iskola, középiskola, szakiskola, kollégium, továbbá a speciális szakiskola és készségfejlesztő speciális szakiskola, illetve óvodai csoport, iskolai tagozat, osztály, csoport.

2. § A rendelet célja meghatározni a közoktatási intézményben folyó pedagógiai tevékenység szakmai minőségének fejlesztésével, a intézmények működése hatékonyságának növelésével, a minőségfejlesztés, illetve minőségbiztosítás (a továbbiakban együtt: minőségfejlesztés) rendszerének fejlesztésével kapcsolatos egyes feladatokat, továbbá megteremteni a minőségfejlesztés területén nyújtott kiemelkedő teljesítmények állami elismerésének lehetőségét.

3. § (1) A közoktatás minőségfejlesztési rendszere magában foglalja a közoktatási intézmény által ellátott, a fenntartói irányítás keretében végzett, és az ágazati irányítás körébe tartozó minőségfejlesztési feladatokat.

(2) A közoktatás minőségfejlesztési feladatainak irányításában – a feladatait és hatáskörét meghatározó kormányrendeletben, valamint az alapító okiratában meghatározottak szerint – közreműködik az OKÉV.

(3) A közoktatás minőségfejlesztésével összefüggő feladatok végrehajtásában – az alapító okiratában és e rendeletben meghatározottak szerint – közreműködik a Pedagógus-továbbképzési Központ, továbbá szakképzés tekintetében az NSZI.

Minőségfejlesztés a közoktatási intézményekben

4. § (1) A közoktatási intézményekben folyó minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy a közoktatási intézmények a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő szolgáltatásokat nyújtsanak. A közoktatási intézmény ennek érdekében folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat. Az önértékelés keretében a közoktatási intézmény azonosítja partnereit, folyamatosan méri azok igényeit, illetve elégedettségét. A mérések eredményeinek elemzése alapján meghatározza szakmai céljait és szolgáltatásainak fejlesztését, amelyek megvalósításához intézkedési terveket készít. Az intézkedési tervek megvalósulását értékeli, és azok eredményeit felhasználja működésének folyamatos fejlesztéséhez.

(2) A közoktatási intézmény a minőségfejlesztési feladatok végrehajtásához munkatervet készít. A munkaterv tartalmazza a minőségfejlesztési folyamat szakaszait, az elvégzendő feladatokat, azok időbeni ütemezését és a végrehajtásért felelős személyek neveit. A nevelési-oktatási intézmény munkatervének összhangban kell állnia az intézmény nevelési programjával, pedagógiai programjával, az általános művelődési központ munkatervének a pedagógiai-művelődési programmal.

(3) Az OKÉV a feladatait és hatáskörét meghatározó kormányrendeletben foglaltak szerint irányelv kiadásával segíti a közoktatási intézményekben folyó minőségfejlesztési tevékenységet. Az irányelv valamennyi közoktatási intézmény részére tartalmaz szervezési és módszertani megoldásokat.

5. § (1) A nevelési-oktatási intézményben folyó minőségfejlesztési feladatok végrehajtásának összehangolása az intézményi minőségfejlesztési szervezet (csoport) feladata. A minőségfejlesztési szervezet (csoport) figyelemmel kíséri a munkatervben foglaltak teljesülését és szervezi a minőségfejlesztési folyamat egyes feladatainak végrehajtását.

(2) A közoktatási intézmény a minőségfejlesztési feladatok végrehajtásához minőségfejlesztési tanácsadót vehet igénybe, illetve az e rendelet 8. §-ának a) pontjában meghatározottak szerint minőségfejlesztési tanácsadót vesz igénybe.

6. § (1) A nevelési-oktatási intézmény a minőségfejlesztési programjának kidolgozásához és a 4., 5. §-ban meghatározott feladatok végrehajtásához bekapcsolódhat a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési programba (a továbbiakban: közoktatási minőségfejlesztési program).

(2) Az OKÉV nyilvános pályázatot ír ki a közoktatási minőségfejlesztési programba való bekapcsolódásra. A pályázati kiírást az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában, továbbá legalább két országos napilapban közzé kell tenni.

(3) A Pedagógus-továbbképzési Központ – a (2) bekezdésben meghatározott nyilvános pályázat keretében – kiválasztja azokat a közoktatási intézményeket, illetőleg fenntartókat, amelyek bekapcsolódnak az államilag támogatott közoktatási minőségfejlesztési programba, megállapodást köt a kiválasztott közoktatási intézménnyel és fenntartóval. A megállapodásban kell meghatározni a Programba felvett intézmény minőségfejlesztéssel összefüggő kötelezettségeit, továbbá azokat a támogatásokat és juttatásokat, amelyeket igénybe vehet, valamint a megállapodásban meghatározottak végrehajtásának és ellenőrzésének rendjét (a továbbiakban: Programba bekapcsolódott intézmény).

(4) A (3) bekezdésben meghatározott megállapodás keretei között a Programba bekapcsolódott intézmény a minőségfejlesztési tevékenységéhez támogatásra válik jogosulttá.

7. § (1) A Pedagógus-továbbképzési Központ feladatai a minőségfejlesztés terén:

a) minden intézmény tekintetében

aa) működteti a Comenius 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóságot (a továbbiakban: Programigazgatóság),

ab) a pedagógusok, pedagógiai szakértők és pedagógiai előadók részére akkreditált továbbképzést szervez és fizeti a képzés részvételi díját,

ac) minőségfejlesztési kézikönyvet, valamint módszertani anyagokat készíttet, továbbá bocsát – ellenérték nélkül – a nevelési-oktatási intézmények és a fenntartók rendelkezésére;

b) a Programba bekapcsolódott intézmények tekintetében

ba) szerződést köt a minőségfejlesztési tanácsadókkal és fizeti azok díjazását,

bb) ellenőrzi és értékeli az intézmények és az ott dolgozó minőségfejlesztési tanácsadók minőségfejlesztéssel kapcsolatos feladatainak az ellátását.

(2) Szakképzés terén az (1) bekezdés a) pontjának ab) és ac) alpontjaiban meghatározott feladatokat az NSZI látja el, továbbá közreműködik a b) pont bb) alpontjában meghatározott feladatok végrehajtásában. Az NSZI e feladatainak ellátása során együttműködik a szakképzésről szóló – többször módosított – 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-ának (3) bekezdésében felsorolt miniszter által kijelölt intézménnyel.

(3) A Pedagógus-továbbképzési Központ az (1) bekezdésben meghatározott feladatait költségvetésének keretei között látja el.

A Programba bekapcsolódott intézmények
feladata

8. § A Programba bekapcsolódott közoktatási intézmény a közoktatási minőségfejlesztési programnak megfelelően kialakítja és bevezeti minőségfejlesztési rendszerét. Ennek keretében

a) az e rendeletben meghatározott feladatait a 12. §-ban meghatározott közoktatási minőségfejlesztési tanácsadóval együttműködve látja el, azzal egyeztetve, annak tanácsait, véleményét kikérve jár el,

b) képviselői részt vesznek a minőségfejlesztési továbbképzési programokban,

c) együttműködik a Pedagógus-továbbképzési Központtal a program végrehajtásának értékelésében, ellenőrzésében.

A minőségfejlesztési munka elismerésének
rendje

9. § (1) A közoktatásról szóló törvény 118. §-ának (10) bekezdésében meghatározott kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés (a továbbiakban: keresetkiegészítés) jár annak, aki a minőségfejlesztési szervezet (csoport) munkájában – a (3) bekezdésben meghatározottak szerint – részt vesz.

(2) A keresetkiegészítést meghatározott időre, a feladat ellátásáig – legfeljebb egy nevelési, egy tanítási évre – kell meghatározni, és havi rendszerességgel kifizetni. A keresetkiegészítés több alkalommal is megállapítható.

(3) A keresetkiegészítés összege a közoktatásról szóló törvény 118. §-ának (11)–(12) bekezdésében meghatározottak alapján megállapított és az intézmény rendelkezésére bocsátott összegnél – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – nem lehet kevesebb

a) a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés számítási alapja háromszáz százalékánál annak, aki a minőségfejlesztési szervezet (csoport) vezetését látja el,

b) a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés számítási alapja kétszáz százalékánál annak, aki a minőségfejlesztési szervezet (csoport) munkájában közreműködik.

(4) Ha a közoktatási intézményben közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban foglalkoztatott pedagógusok, illetve pedagógiai szakértők és pedagógiai előadók létszáma a tárgyév december 31-éig nem éri el a tíz főt, a kiemelt munkavégzésért megállapítható keresetkiegészítéshez rendelkezésre álló összeg legalább ötven százalékát kell a minőségfejlesztési rendszer munkájában közreműködők díjazására fordítani.

A fenntartó minőségfejlesztési tevékenysége

10. § A fenntartónak a közoktatási minőségfejlesztési programban történő részvételéhez a Pedagógus-továbbképzési Központ támogatást nyújt, ennek keretei között

a) ellenszolgáltatás nélkül bocsátja a fenntartók rendelkezésére a közoktatási minőségfejlesztési programot, a minőségfejlesztési kézikönyvet, valamint az ehhez kapcsolódó módszertani anyagokat,

b) lehetőséget biztosít a 11. §-ban meghatározott monitoring rendszerbe történő bekapcsolódásra.

Az országos minőségfejlesztési feladatok

11. § (1) Az országos minőségfejlesztési feladatok ellátása az ágazati irányítás, továbbá a fenntartói és az intézményi minőségfejlesztési feladatok végrehajtását segítő tevékenység útján történik.

(2) A szakmai segítségnyújtás körébe tartozik különösen: a módszertani anyagok kidolgozása, a minőségfejlesztési tanácsadók jegyzékének összeállítása és gondozása, a minőségfejlesztési képzések és továbbképzések szervezése, a monitoring rendszer működtetése.

(3) Az országos minőségfejlesztés keretében kell megszervezni és működtetni a Közoktatás országos és térségi mérési-értékelési rendszerét (a továbbiakban: Országos mérési-értékelési rendszer).

(4) Az Országos mérési-értékelési rendszer feladata:

a) az intézményi és fenntartói minőségfejlesztési tevékenység segítése,

b) országos, térségi helyzetkép kialakítása,

c) a kerettantervre épülő pedagógiai rendszerek beválásának vizsgálata,

d) az oktatáspolitikai döntések előkészítése.

(5) Az Országos mérési értékelési rendszer keretében lebonyolított mérések lehetnek különösen: alapkészségek mérése és követő mérése, tantárgyi készségek-képességek mérése.

(6) A tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg, hogy adott tanévben milyen mérések megszervezésére kerül sor.

A közoktatási minőségfejlesztési tanácsadó

12. § (1) A minőségfejlesztési tanácsadó szakértelmével és tanácsaival támogatja a intézményeket a 2–5. §-ban meghatározott feladatok végrehajtásában, így feladata különösen

a) az intézmény sajátosságainak figyelembevételével az intézmény felkészítése a minőségfejlesztés e rendeletben – és az OKÉV által a feladatkörét és hatáskörét megállapító kormányrendelet alapján kidolgozott irányelvekben – rögzített feltételrendszerének megteremtése,

b) az intézményi igényekhez igazodó minőségügyi képzés, illetve módszertani segédlet biztosítása,

c) az intézményen belüli minőségfejlesztéssel összefüggő szabályozás (nevelési program, pedagógiai program, munkaterv, általános művelődési központban a pedagógiaiművelődési program) kidolgozásában történő részvétel,

d) a minőségfejlesztési rendszer bevezetését segítő javaslatok, kezdeményezések kidolgozása,

e) az intézmény munkarendjéhez igazodó rendszeres minőségfejlesztési tanácsadás.

(2) A minőségfejlesztési tanácsadó a Programba bekapcsolódott intézménnyel kapcsolatos feladatát a Pedagógus-továbbképzési Központtal kötött tanácsadói szerződés alapján látja el. E feladatok ellátása során együttműködik a Pedagógus-továbbképzési Központtal a minőségfejlesztési rendszer bevezetésének ellenőrzésében és értékelésében, valamint részt vesz a Pedagógus-továbbképzési Központ által szervezett minőségfejlesztési továbbképzési programokban.

13. § A Programba bekapcsolódott intézmény, illetve az alkalmazott minőségfejlesztési tanácsadók jogosultak a Programban való részvételüket feltüntetni a következő szöveggel: ,,Az intézmény (tanácsadó) részt vesz az Oktatási Minisztérium által támogatott Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési programban.''

A Közoktatási Minőségfejlesztési Tanácsadók
Országos Jegyzéke

14. § (1) A programba bekapcsolódott közoktatási intézményben minőségfejlesztési tanácsadást az a természetes személy, valamint a Magyar Köztársaság területén alapított és itt székhellyel rendelkező olyan jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság (a továbbiakban: minőségfejlesztési tanácsadó) végezhet, aki, illetve amely szerepel a Közoktatási Minőségfejlesztési Tanácsadók Országos Jegyzékében (a továbbiakban: tanácsadói jegyzék). A tanácsadói jegyzékbe nyilvános pályázat útján lehet bekerülni. A tanácsadói jegyzéket a Pedagógus-továbbképzési Központ állítja össze, gondozza és gondoskodik az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában történő közzétételéről.

(2) A tanácsadói jegyzék tartalmazza azok nevét, lakcímét (székhelyét), akik a Programba bekapcsolódott közoktatási intézményben minőségfejlesztési tanácsadóként a 12. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátására jogosultak.

(3) A tanácsadói jegyzékbe az a természetes személy vehető fel, aki

a) felsőfokú végzettséggel és közoktatási vagy minőségügyi képzettséggel rendelkezik, illetve a pedagógus-szakvizsgára történő felkészülés keretében elsajátította a minőségfejlesztéssel kapcsolatos ismereteket,

b) a tanácsadók számára kiírt pályázatban meghatározott tanácsadói gyakorlattal rendelkezik,

c) a tanácsadói munkához szakmai tapasztalatokkal és a szükséges képességekkel rendelkezik,

d) részt vesz a Pedagógus-továbbképzési Központ által szervezett továbbképzési programban, és az előírt alkalmassági és vizsgakövetelményeknek eleget tesz,

e) megfelel a pályázatban meghatározott egyéb követelményeknek.

(4) A tanácsadói jegyzékbe az a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vehető fel, amely

a) oktatásfejlesztési vagy minőségirányítási tapasztalatokkal rendelkezik,

b) e rendeletben meghatározott feladataik ellátása során alkalmazott tanácsadóik megfelelnek a (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek,

c) tanácsadói programmal rendelkezik,

d) részt vesz a Pedagógus-továbbképzési Központ által szervezett továbbképzési programban, és az alkalmazott tanácsadó az előírt alkalmassági és vizsgakövetelményeknek eleget tesz,

e) a pályázatban meghatározott egyéb követelményeknek megfelel.

(5) A minőségfejlesztési tanácsadó a nyilvántartásba vételtől számítva évenként a tanácsadói tevékenységéről beszámolót készít. A beszámolót a Programigazgatóság értékeli.

(6) A beszámolási kötelezettség megszegése esetén, illetve amennyiben a beszámoló a 12. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátása szempontjából elégtelen tanácsadói teljesítményt mutat, a tanácsadói jegyzékből való törlés rendelhető el.

(7) A tanácsadói jegyzékből az a tanácsadó törölhető, aki a jogszabályban meghatározott követelményeknek nem felel meg, vagy törlését kéri, illetve törölni kell azt, aki elhunyt (megszűnt).

(8) A tanácsadói jegyzékbe történő felvételről, illetve az abból való törlésről – a Programigazgatóság javaslata alapján – az OKÉV dönt. A határozattal szemben az oktatási miniszterhez lehet 15 napon belül jogorvoslattal fordulni.

(9) A tanácsadói jegyzékkel kapcsolatos kérelmek elbírálásánál, valamint a jogorvoslat kérdésében egyebekben az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint kell eljárni.

(10) A tanácsadói jegyzékbe való felvétel négy évig érvényes, azonban ismételten meghosszabbítható. A meghosszabbítás feltétele az (5) bekezdésben meghatározott beszámolók elkészítése, továbbá a meghosszabbítás továbbképzésben való részvételhez vagy vizsga letételéhez köthető.

(11) A pályázati kiírásokat az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában, valamint két országos napilapban közzé kell tenni.

(12) A tanácsadói jegyzékre történő felvétel iránti kérelem benyújtásakor igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, melynek összege természetes személy esetén ötezer, gazdálkodó szervezet esetén ötvenezer forint. A jegyzéken való meghosszabbítás iránti kérelem és a jogorvoslati kérelem igazgatási szolgáltatási díja a meghatározott díj összegének ötven százaléka. Az igazgatási szolgáltatási díjat a Pedagógus-továbbképzési Központnak az OTP-nél vezetett 11703006-20380304 számú bankszámlájára kell befizetni, a rendelkezésre bocsátott készpénz-átutalási megbízáson. A befizetett díj kezelése és nyilvántartása az államháztartás alrendszereinek bankszámla-vezetési, költségvetési, befizetési és letéti kezelési, valamint kötelezettségvállalási rendjéről szóló jogszabályokban meghatározottak szerint történik. A befizetett díj a Pedagógustovábbképzési Központ bevétele. A díj a Pedagógustovábbképzési Központ feladatainak ellátásához, a jogorvoslati kérelmek elbírálásához, az e feladatokkal összefüggő személyi és tárgyi kiadások fedezetére használható fel.

A Közoktatás Minőségéért Díj és oklevél

15. § (1) A ,,Közoktatás Minőségéért Díj'' azoknak a közoktatási intézményeknek adományozható, amelyek a közoktatási minőségfejlesztésének alkalmazásával kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.

(2) Évente legfeljebb hat díj adományozható. A díjat az oktatási miniszter adományozza.

(3) A díj elnyerésére azok a közoktatási intézmények pályázhatnak, amelyek megfelelnek az évenként közzétett ,,Közoktatás Minőségéért Díj Pályázati Útmutató''-ban (a továbbiakban: Pályázati Útmutató) rögzített követelményeknek. A Pályázati Útmutatót a Közoktatás Minőségéért Díj Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) készíti el és teszi közzé.

(4) A Bizottság kilenc főből áll. A Bizottság elnökét és hét tagját az oktatási miniszter bízza meg. A megbízás öt évre szól. A Bizottság két tagját az előző évben díjazott közoktatási intézmények kérik fel. A felkérés egy évre szól.

(5) A Bizottság az oktatási miniszter által jóváhagyott ügyrend alapján működik.

(6) A Bizottság – az értékelésre felkért szakértők véleményét figyelembe véve – javaslatot tesz a díjazandó intézményekre az oktatási miniszternek.

(7) A díj – a Pályázati Útmutatóban meghatározottak szerint – három fokozatban (arany fokozat, ezüst fokozat, bronz fokozat) nyerhető el.

(8) A díjazott az adományozást igazoló okiratot és egy az intézményre kifüggeszthető táblát kap. A tábla ,,A Közoktatás Minőségéért Díj arany / ezüst / bronz fokozata'' feliratot és a díj odaítélésének évét tartalmazza.

(9) A díjazottak névsorát az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.

(10) Az oktatási miniszter – a Pályázati Útmutatóban meghatározottak szerint – évente legfeljebb tizennégy elismerő oklevelet adományozhat azoknak a közoktatási intézményeknek, amelyek a közoktatási minőségfejlesztés területén átlagon felüli teljesítményt nyújtottak. Az oklevél adományozására a (3)–(6) bekezdésben és a (9) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

16. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítésről szóló 24/2000. (VIII. 29.) OM rendelet. A rendelet hatályon kívül helyezése nem érinti a rendelkezései alapján megállapított keresetkiegészítésre való jogosultságot.

(3) Azokat a tanácsadókat, akiket a Pedagógus-továbbképzési Központ e rendelet hatálybalépése előtt nyilvántartásba vett, – kivéve, ha e rendelet hatálybalépésétől számított tizenöt napon belül írásban jelzi az OKÉV részére, hogy nem kíván tanácsadói tevékenységet folytatni – külön kérelem nélkül, hivatalból, ingyenesen fel kell venni a tanácsadói jegyzékbe.

Dr. Pálinkás József s. k.,
oktatási miniszter

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére