• Tartalom

15/2020. (XII. 15.) MEKH rendelet indokolás

15/2020. (XII. 15.) MEKH rendelet indokolás

a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak és a csatlakozási díjak meghatározásának a 2021-ben induló árszabályozási ciklusra vonatkozó keretszabályairól szóló 8/2020. (VIII. 14.) MEKH rendelet, valamint a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak, valamint a csatlakozási díjak alkalmazásának szabályairól szóló 11/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról szóló 15/2020. (XII. 15.) MEKH rendelethez

2020.12.18.
Az egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2020. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Mód. tv.) módosította a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvényt (a továbbiakban: GET), és rendeletalkotási felhatalmazás helyett közigazgatási hatósági hatáskört biztosított a Hivatal számára arra, hogy a rendszerhasználati díjak, a csatlakozási díjak és a külön díjak mértékét a Hivatal határozatban állapítsa meg.
A Mód. tv. felhatalmazást adott a Hivatalnak, hogy rendeletben állapítsa meg az árszabályozási ciklus kezdő és záró időpontját. Figyelemmel a GET 146/P. § (1) bekezdésére, kizárólag az árszabályozási ciklus záró időpontjának megállapítására van mód, mivel a GET már tartalmazza a következő árszabályozási ciklus kezdetét.
Az összehangolt földgázszállítási tarifaszerkezetekre vonatkozó üzemi és kereskedelmi szabályzatot létrehozó 460/2017/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: TAR NC) előírásai alapján a kiinduló árak az évente meghirdetett éves kapacitásaukció után kötelező erejűek a következő gázévre. Ha a bíróság a rendszerhasználati díjakat, a csatlakozási díjakat, a külön díjakat, az (EU) 2017/460 bizottsági rendelet szerinti referenciár-módszertant vagy az (EU) 2017/460 bizottsági rendelet szerinti árkedvezményeket, szorzókat és szezonális faktorokat megállapító határozatot hatályon kívül helyezi, és új eljárásra utasít, felmerülhet annak szükségessége, hogy a megismételt eljárásban a gázéven belül más díjat kell megállapítani, mely a TAR NC szabályának ellentmond. Szintén ellentmond a hatékonyan működő földgáz-versenypiac követelményének, illetve szélsőséges esetben a díj gázéven vagy tárolói éven belüli mértékének emelése a földgáz kereskedőket gazdaságilag ellehetetlenítheti. A TAR NC szabályának teljes körű követése és a fenti érvek mentén a keretrendelet új szabálya szerint a Hivatal az általa megállapított díj és a bírósági ítélet alapján megállapítandó díj különbsége miatti korrekciót a következő gáz vagy tárolói évtől egy vagy több gázéven, illetve tárolói éven keresztül fogja végrehajtani.
A rendszerhasználati díjak megállapítása során a rendszerüzemeltetők számára kiemelten fontos előkérdés az eszköz- és költségfelülvizsgálat során kiszámítandó súlyozott átlagos tőkeköltség mértékének megállapítása, amelyet a keretrendelet alapján szintén a rendszerhasználati díjakat tartalmazó határozatban fog a Hivatal megállapítani az árszabályozási ciklus teljes idejére.
Iparági jelzések alapján a a vonatkozó rendelet módosításra került annak érdekében, hogy a felhasználó hibás vagy késedelmes adatszolgáltatása miatt felmerülő pótdíjat a földgázkereskedő a jövőben átháríthassa a felhasználókra. Más pótdíjat a jövőben továbbra sem lehet majd áthárítani.
Tekintettel arra, hogy a GET 146/L. § (3) bekezdése jelenleg is tartalmazza a folyamatban lévő árszabályozási ciklus záró időpontját, amit későbbi időpontban jelöl meg, mint az új földgáz árszabályozási ciklus megállapításáról szóló 9/2015. (XI. 12.) MEKH rendelet, ezért ez utóbbit hatályon kívül szükséges helyezni.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – szükséges.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére