7/2021. (VII. 7.) MEKH rendelet indokolás
7/2021. (VII. 7.) MEKH rendelethez indokolás
a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók cég- és forgalmi érték meghatározása szempontjairól szóló 7/2021. (VII. 7.) MEKH rendelethez
2021.07.12.
Az egyes energetikai és hulladékgazdálkodási tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi II. törvény elfogadásával a jogalkotó a hulladékgazdálkodási – és azon belül a közszolgáltatási – ágazat átalakításáról, a koncessziós rendszer bevezetéséről döntött, mely szabályok a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvénybe (a továbbiakban: Ht.) kerültek beépítésre.
A Ht. rendelkezései értelmében a koncessziós jogosultságot a nyilvános pályázati eljárás nyertese gyakorolhatja. A pályázati eljárás előkészítése során el kell készíteni a nyilvános pályázattal érintett terület hulladékgazdálkodási jellemzőit bemutató tájékoztatót (a továbbiakban: tájékoztató). A tájékoztató részét képezi – egyebek mellett – a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók cég- és forgalmi értékének meghatározása is. A Ht. felhatalmazást ad a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) elnökének, hogy rendeletében állapítsa meg a közszolgáltatók cég- és forgalmi értéke meghatározása szempontrendszerére vonatkozó szabályokat.
A rendelet (a továbbiakban: R.) a cégérték meghatározásakor számviteli megközelítés – a tájékoztató készítésekor elérhető legutóbbi, letétbe helyezett beszámoló adatai (tehát a 2021. évi tájékoztató esetén a 2020. évi éves beszámoló) – alapján a közszolgáltató saját tőkéjének piaci értékre történő korrigálását, míg a forgalmi érték esetében a közszolgáltató cégértékének a közszolgáltató speciális, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási piaci pozíciója alapján történő korrigálását írja elő.
A cégalapérték az éves beszámoló főbb adatait veszi alapul. Az eszközök értékének megállapítása azok könyv szerinti értékének a még bennük rejlő tartalék (optimális élettartam vagy depónia és hulladéklerakó kazetta esetén a betelésig hátralévő idő) inflációs rátával korrigált jelenértéke szerint történik a földterület kivételével, ahol nem kerül sor korrigálásra – mivel a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény csak egyes hulladékgazdálkodási létesítmények (veszélyeshulladék-kezelő művek és lerakó) földterülete tekintetében teszi lehetővé az értékcsökkenés alkalmazását –, valamint a gépjárművek értékénél egy esetben maradványérték került alkalmazásra. Az eszközök optimális élettartamának előírására a hulladékgazdálkodási ágazatban bevett amortizációs gyakorlat alapján került sor.
A tőkeellátottság meghatározása esetén a saját tőke kerül korrigálásra. A tőkeellátottság vizsgálata kiterjed arra is, hogy a közszolgáltató saját tőkéje biztosítja a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 3:189. § (1) bekezdésében és 3:270. § (1) bekezdésében foglaltak (a saját tőke nem csökkent a jegyzett tőke minimuma alá, valamint hogy a saját tőke nem csökkent a törzstőke felére vagy az alaptőke kétharmadára) teljesülését. Mivel a Ptk. említett rendelkezései a cég egésze esetében alkalmazandók, és az R. nem azt, hanem csak a közszolgáltatással kapcsolatos tevékenység adatait vizsgálja, a Ptk.-beli jogkövetkezmények alkalmazása fel sem merül, mindössze a tőkeellátottság értéke nullával kerül figyelembevételre a számításban. Ennek indoka az, hogy a közszolgáltatás folyamatos ellátásának egyik biztosítéka a stabil gazdasági alapokon álló közszolgáltató, mely körülményt a Hivatal a közszolgáltató cég- és forgalmi értéke meghatározása során figyelembe kívánta venni.
A forgalmi érték meghatározásának egyik eleme az ágazati forgalmi alapérték. Ez egy – a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási ágazat speciális piacán értelmezett –, az ellátott lakossággal arányosan képzett ágazati átlagos éves üzemi profittermelő képességet jellemző (az EBITDA mutató – Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization = kamatok, adók előtti eredmény – mintájára származtatott, az üzleti folyamatok összehasonlíthatóságát szolgáló) mérőszám.
Az R. előírja, hogy ha a 2020. évi éves beszámoló adatai képezik a cég- és forgalmi érték meghatározása alapját, akkor a COVID–19 pandémia hulladékgazdálkodási közszolgáltatási piacot torzító hatásának ellensúlyozása érdekében a 2018. és 2019. évi ágazati forgalmi alapérték figyelembevétele is szükséges a 2020. évi ágazati forgalmi alapérték meghatározása során.
A forgalmi érték meghatározása során a hulladékgazdálkodási korrekciós tényezőben került értékelésre az, hogy a közszolgáltató a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás egyes résztevékenységeinek (gyűjtés, előkezelés és ártalmatlanítás) ellátására milyen mértékben képes. Ugyanis az a közszolgáltató, amely a tevékenységét maga, alvállalkozók bevonása nélkül végzi más, magasabb piaci értéket képvisel, mint az, amelynek a működése az alvállalkozóktól függ.
Az R. kizárólag a közszolgáltatók hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenységével összefüggő cég- és forgalmi érték megállapítása szempontrendszerére tesz javaslatot, valamint rögzíti, hogy a szempontrendszer alapján meghatározásra kerülő cég- és forgalmi érték kizárólag a tájékoztató elkészítése során vehető figyelembe.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – szükséges.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás