2022. évi XLII. törvény indokolás
2022. évi XLII. törvény indokolás
a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvényhez
2022.11.23.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 180/2022. (V. 24.) Korm. rendelettel az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki. A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvény (a továbbiakban: 2022. évi VI. törvény) 2. § (1) bekezdésében az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdése alapján felhatalmazta a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetben az Alaptörvény 53. cikk (1) és (2) bekezdése szerinti kormányrendeletek hatályát a 2022. évi VI. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítsa. A 2022. évi VI. törvény 2022. november 1-jén hatályát vesztette.
2022. november 1-jén hatályba lépett Magyarország Alaptörvényének kilencedik módosításának azon része, amely az Alaptörvény különleges jogrenddel – így a veszélyhelyzettel – kapcsolatos szabályait koncepcionális jelleggel átalakítja.
Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi – különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai – következményei az elmúlt időszakban nem változtak, így – immár az új alkotmányos szabályok szerint – a Kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel [a továbbiakban: 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet] új veszélyhelyzetet hirdetett ki 2022. november 1-jei hatálybalépéssel.
A veszélyhelyzet az Alaptörvény kilencedik módosítása értelmében harminc napra hirdethető ki. A Kormány a veszélyhelyzetet az Országgyűlés felhatalmazása alapján meghosszabbíthatja, ha a veszélyhelyzet kihirdetésére okot adó körülmény továbbra is fennáll. A Kormány különleges jogrendben rendeletet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben meghatározottak szerint – egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.
A javaslat célja, hogy az Országgyűlés az Alaptörvény 51. cikk (3) alapján – figyelemmel az Alaptörvény 51. cikk (4) bekezdésére – felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet 180 nappal meghosszabbíthassa. A javaslat figyelembe veszi a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény rendelkezéseit, és annak megfelelő időtartamú felhatalmazás megadására tesz javaslatot.
A Kormány a veszélyhelyzet során kiadott kormányrendeletek hatálybalépéséről és veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 425/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel [a továbbiakban: 425/2022. (X. 28.) Korm. rendelet] egyes korábbi veszélyhelyzetek ideje alatt kiadott kormányrendeleteket 2022. november 1-jei hatálybalépéssel, az ott meghatározott eltérésekkel a 2022. október 31. napján hatályos szöveggel hatályba helyezte, a javaslat szerint ezt az Országgyűlés külön jóváhagyja.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1–2. §
Mivel az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi – különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai – következményei az elmúlt időszakban nem változtak, így – immár az új alkotmányos szabályok szerint – a Kormány a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel új veszélyhelyzetet hirdetett ki.
A javaslat értelmében az Országgyűlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet hatálybalépését követő 210. nap kezdetéig meghosszabbítsa. A felhatalmazás alapja az Alaptörvény 2022. november 1. napjától hatályos 51. cikk (3) bekezdése, ehhez kapcsolódik továbbá az Alaptörvénynek az Országgyűlés döntésével kapcsolatos eljárási szabályt megállapító 51. cikk (4) bekezdése.
A javaslat rendelkezik továbbá arról a szabályról is, hogy az Országgyűlés a felhatalmazást bármikor visszavonhatja.
Ki kell emelni, hogy az Országgyűlésnek a soron következő határozatképes ülésein a fenti konstrukció alapján a felhatalmazás fenntartásáról nem szükséges dönteni, az ex lege a javaslat 2. § (1) bekezdésében meghatározott időpontig fennmarad, döntés ezt megelőzően csupán a felhatalmazás visszavonásának igénye esetén szükséges.
3. §
A Kormány a 425/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel egyes korábbi veszélyhelyzetek ideje alatt kiadott kormányrendeleteket 2022. november 1-jei hatálybalépéssel, az ott meghatározott eltérésekkel a 2022. október 31. napján hatályos szöveggel hatályba helyezte, a javaslat szerint ezt az Országgyűlés külön jóváhagyja.
A Kormány ezen intézkedése a veszélyhelyzetben, tehát különleges jogrendi időszakában hozott jogi aktus, amelynek célja, hogy az egyes jogintézmények működésének kiszámíthatóságát biztosító jogbiztonság követelményének megfelelő módon biztosítsa, hogy a jogalanyok a számukra az elmúlt hónapokban megszokott intézkedéseket, jogszabályokat alkalmazzák a jövőben is.
Az újbóli hatályba léptetés mint jogintézmény alkalmazására korábban is már sor került. Jelen helyzetben is ez a veszélyhelyzethez köthető rendkívüli, de a jogbiztonság követelményéből kényszerűen fakadó jogtechnikai intézkedés, amelynek különlegességét a helyzet rendkívülisége, az egyértelműség és kiszámíthatóság igénye határozza meg az Alaptörvény B) cikkére visszavezetve.
A Kormány ezen intézkedése figyelemmel van az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény B) cikkével összefüggő gyakorlatára, amely szerint a jogbiztonság követelménye megkívánja, hogy a jogrendszer egésze, annak részterületei, valamint egyes szabályai világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára előreláthatóak legyenek. A jogbiztonság nemcsak az egyes normák egyértelműségét követeli meg, hanem az egyes jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is többek között annak érdekében, hogy a jogalanyok magatartásukat ténylegesen a jog előírásaihoz tudják igazítani. Mindez különleges jogrend idején, így jelen helyzetben az egyes törvényektől eltérést megfogalmazó veszélyhelyzeti kormányrendeletek vonatkozásában fokozottan igaz.
A Kormány célja a válság magyarországi következményeivel szembeni hatékony védekezés és a gazdaság újraindítása, ezért a következetes jogalkalmazás érdekében léptette hatályba a korábban kiadott kormányrendeleteket a meglévő kötelezettségek változatlan fenntartása mellett. Ez természetszerűleg azt is jelenti, hogy a 425/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti kormányrendeletek hatályvesztéséhez köthető joghatások nem álltak be, és e kormányrendeletek folytonosan alkalmazandóak tovább, amelyet a javaslat is világosan deklarál. A Kormány jelen körülmények között fontosnak tartja az egyértelmű és az elmúlt hónapokban alkalmazott jogalkalmazási környezet fenntartását.
4. §
A javaslat nem érinti a Kormány azon jogát, hogy a veszélyhelyzetet – amennyiben elrendelésének feltételei már nem állnak fenn – megszüntetheti.
5. §
Hatályba léptető rendelkezés.
6. §
A javaslat a felhatalmazás időtartamát tartalmazó rendelkezés hatályvesztését a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 82/A. §-ának megfelelően állapítja meg. Mindezek mellett a javaslat a törvény egészének hatályvesztéséről is rendelkezik.
7. §
A javaslat ezen rendelkezése azt a célt szolgálja, hogy a normaszövegből is egyértelműen kitűnjön, hogy mely rendelkezések elfogadása tekintetében kell az Alaptörvény 51. cikk (4) bekezdése alapján a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának támogatása.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás