1/2023. (IV. 5.) MEKH rendelet indokolás
1/2023. (IV. 5.) MEKH rendelet indokolás
a villamos energia, földgáz és távhő iparágakra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségről szóló 1/2023. (IV. 5.) MEKH rendelethez
2023.04.15.
A rendszeres adatszolgáltatásra kötelezettek által szolgáltatandó adatok köréről, a teljesítés módjára vonatkozó követelményekről, valamint az adatszolgáltatási kötelezettség határidejéről, továbbá a rendkívüli adatszolgáltatással kapcsolatos rendelkezésekről, valamint a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak és a csatlakozási díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 8/2016. (X. 13.) MEKH rendelet, a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak, valamint a csatlakozási díjak alkalmazásának szabályairól szóló 11/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet és a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak és a csatlakozási díjak mértékéről szóló 13/2016. (XII. 20.) MEKH rendelet módosításáról szóló 7/2017. (VII. 13.) MEKH rendelet eltérő szöveggel történő hatályba léptetéséről szóló 11/2017. (VIII. 25.) MEKH rendelet (a továbbiakban: Rendelet) mellékleteinek terjedelme és a nehezen kezelhető, negyedévente történő módosulása miatt szükségessé vált a Rendelet konstrukciójának átgondolása, a szabályozás célszerűségi követelményeknek megfelelő tömörítése.
Az új Energetikai adatrendelet hatálya a Rendeletben meghatározott adatszolgáltatásra kötelezetteken kívül kiterjed az 1. § (1) bekezdés c) pontja szerinti, a pályázati eljárás keretében megállapított zöld prémium típusú támogatási jogosultság jogosultjára, továbbá az f) pontban meghatározott, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 45/B. § 11. pontja szerinti elektromos töltőberendezés üzemeltetőre.
Az új Energetikai adatrendelet a 2. alcím alatt az adatszolgáltatás közös szabályait, a 3. alcím alatt az adatszolgáltatás különös szabályait tartalmazza.
Az adatszolgáltatás közös szabályai alatt a 4. § tartalmazza az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 9. §-a alapján elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adatszolgáltató és az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adatszolgáltató adatszolgáltatási kötelezettsége, valamint az eseti adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének módjára vonatkozó szabályokat.
Az adatszolgáltatás különös szabályai alatt a 7. § tartalmazza a megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételéről és átvételi áráról szóló 389/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés e) pontja szerinti KÁT termelő, valamint a megújuló energiaforrásból termelt villamos energia kötelező átvételi és prémium típusú támogatásáról szóló 299/2017. (X. 17.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 8. pontja szerinti KÁT termelő és 11. pontja szerinti premizált termelő, továbbá a pályázati eljárás keretében megállapított zöld prémium típusú támogatási jogosultság jogosultjának rendszeres adatszolgáltatási kötelezettségével kapcsolatos rendelkezéseket.
E § (5) bekezdése az aggregátorok adatszolgáltatási kötelezettsége kezdetére vonatkozó, (6) bekezdése az „Egyedi felhasználókat érintő minimális minőségi követelmények meghatározása” tárgyú, illetve az „Ügyfélkapcsolati szolgáltatás-minőség minimális minőségi követelményének és elvárt színvonalának meghatározása” tárgyú határozatokban előírt adatszolgáltatási kötelezettség kezdetére vonatkozó szabályokat tartalmazza.
Az új Energetikai adatrendelet 10. §-a a VET és a Kkt. szerinti adatszolgáltató, 11. §-a a GET szerinti adatszolgáltató, 12. §-a a Tszt. szerinti adatszolgáltató adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítésének módját határozza meg. A felülvizsgálat eredményeképpen egy közös melléklet alá rendeződtek azok az adatszolgáltatók, amelyek nagyon hasonló adatszolgáltatásokat teljesítenek a Hivatal felé. Az új konstrukcióval jelentősen csökkent a mellékletek száma.
A VET szerinti adatszolgáltatók között szerepelnek az aggregátorok. Az aggregátorok adatszolgáltatási kötelezettsége 2024. január 1. napján áll be.
Az új Energetikai adatrendelet 5. alcíme tartalmazza a rendkívüli adatszolgáltatással kapcsolatos szabályokat, ennek értelmében rendkívüli adatszolgáltatásnak az adatszolgáltató jogutóddal való megszűnése vagy a Hivatal által előírt eseti adatszolgáltatás minősül.
A 13. § (3) bekezdése szerint a Hivatal az „Egyedi felhasználókat érintő minimális minőségi követelmények meghatározása” tárgyú, illetve az „Ügyfélkapcsolati szolgáltatás-minőség minimális minőségi követelményének és elvárt színvonalának meghatározása” tárgyú határozataiban előírt adatszolgáltatási kötelezettségekről, valamint a Mérőállomány kimutatás, a Szerződésszegések, a Védendő fogyasztókra vonatkozó adatok, valamint a Kikapcsolt fogyasztók száma adatszolgáltatásokról nem kell adatszolgáltatást teljesíteni.
A végfelhasználási energiamegtakarítással kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló 17/2020. (XII. 21.) MEKH rendelet szám szerint hivatkozza a Rendelet mellékleteit. Az új Energetikai adatrendelet mellékletei számozásának változása miatt ezért szükségessé vált a 21. § szerinti kiigazítás.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – szükséges.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás