2023. évi CX. törvény indokolás
2023. évi CX. törvény indokolás
a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2023. évi CX. törvényhez
2024.01.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvénynek (a továbbiakban: Fdvtv.) a jogellenes dohánytermék kiskereskedelmi tevékenység megelőzésére, megakadályozására vonatkozó rendelkezéseinek kiegészítése, pontosítása vált szükségessé a dohánytermék-kiskereskedelmi piac felügyelete során tapasztaltak alapján.
Az Fdvtv. egyik fő szabályozási célja a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása, a fiatalkorúak dohánytermékekhez való hozzájutásának megakadályozása.
A fiatalkorúak védelme érdekében szükséges a fiatalkorúak dohánytermékkel való kiszolgálásának szigorú szankcionálása, így a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek jogsértő magatartásával szembeni minél hatékonyabb fellépés érdekében szükséges az ilyen típusú jogsértések elkövetéséhez kapcsolódó jogkövetkezmények jelentős szigorítása.
A dohányboltokban történő termék-kihelyezésre és a polckép-szerződésre vonatkozó szabályok pontosítása szükséges.
Az izolált vagy távoli beruházási területeken dolgozó munkavállalók kényelmének és jólétének biztosítása érdekében fontos biztosítani számukra a szabályozott hozzáférést a dohánytermékekhez.
A fentieken túlmenően az Fdvtv. korábbi módosításaihoz kapcsolódó rendelkezések pontosítása vált szükségessé az egyértelmű jogalkalmazás érdekében.
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságáról szóló 2021. évi XXXII. törvény módosításának célja a dohánytermékek nyomonkövethetőségi rendszerének létrehozására és működtetésére vonatkozó műszaki előírásokról szóló (EU) 2018/574 végrehajtási rendelet módosításáról szóló, 2023. március 1-i (EU) 2023/448 bizottsági végrehajtási rendelet 2023. március 22-én hatályba lépett és 2023. december 21-től alkalmazandó rendelkezéseire vonatkozó jogharmonizációs kötelezettség teljesítése.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a törvényjavaslat indokolása a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény módosításának célja az Fdvtv.-vel való összhang megteremtése.
2. §
A törvényjavaslat dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság állam által történő átengedése körében kizáró feltételként határozza meg, hogy olyan személy, aki korábban akár dohánytermék-kiskereskedelmi engedély birtokában, akár az Fdvtv. 10. § (1) bekezdése alapján külön feljogosított személyként folytatott dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenysége során a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendelkezéseket megsértette és az engedélyét a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (a továbbiakban: SZTFH) az Fdvtv. 23. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszavonta, ne nyújthasson be pályázatot ilyen jogosultság újbóli megszerzésére.
Tekintettel arra, hogy az Fdvtv. szerint hatáskörrel rendelkező hatóság, az SZTFH 2021. október 1-jei hatállyal alakult meg, ezért tíz évre visszaható hatállyal csak az SZTFH jogelőd szervezete (fogyasztóvédelmi hatóság) állapíthatta meg a jogsértés tényét és vonhatta vissza az akkor hatáskörrel rendelkező engedélyező hatóság (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységre feljogosító engedélyt. Erre tekintettel – a tíz éves periódus okán – a törvényjavaslat szövegezése lehetőséget teremt arra, hogy nem csak az SZTFH, hanem az engedélyekkel kapcsolatosan korábban hatáskörrel bíró jogelőd szervezet, az állami adó- és vámhatóság által hozott eltiltó határozat esetén is alkalmazható legyen a rendelkezés.
3. §
Az (1) bekezdés az Fdvtv. 10. §-ának módosítással megállapított új (7) bekezdéséhez kapcsolódó módosítás: az új c) pont lehetővé teszi a dohánytermékek kiskereskedelmére vonatkozó jogosultság Fdvtv. 10. § (7) bekezdése szerinti kijelölés útján történő gyakorlását.
A (2) bekezdés az Fdvtv. 7. §-ához kapcsolódó módosítás. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység külön feljogosítás útján történő kijelölése körében is szükséges kizárni a kijelölés lehetőségéből azokat a személyeket, akiknek a jogosultságát korábbi dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységük végzése során a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendelkezés megsértése miatt vonták vissza.
A (3) bekezdésben foglalt módosítás célja, hogy az izolált vagy távoli beruházási területeken dolgozó munkavállalók részére is biztosított legyen a hozzáférés a dohánytermékekhez. A rendelkezés továbbá lehetővé teszi, hogy az értékesítés ellenőrzött környezetben történjen, amely ezáltal csökkenti az illegális vagy feketepiaci kereskedelmet, és biztosítja, hogy a munkavállalók által beszerzett dohánytermékek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.
4. §
A Hatóság elnökének a dohányboltban forgalmazható termékekről és nyújtható szolgáltatásokról szóló rendelete által lehetővé tett termékek értékesítéshez kapcsolódó rendelkezés.
Annak érdekében, hogy dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek az egyéb termékek forgalmazására vonatkozó tevékenységüket jogkövető módon tudják végezni szükséges, hogy a dohányboltban történő forgalmazás céljából beszerzett termékekről kiállított számla az adott áru vámtarifaszámát, KN-kódját is tartalmazza. A számla ezen tartalmi eleme alapján egyszerűen megállapítható, hogy az adott termék a már hivatkozott rendelet szerint forgalmazható-e dohányboltban vagy nem.
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 177. §-a alapján törvény a számla adattartalmára vonatkozóan további rendelkezéseket állapíthat meg. Tekintettel erre, a dohányboltban forgalmazható egyéb termékek beszerzése során kibocsátott számlával kapcsolatos előírást az Fdvtv.-ben szükséges rendezni.
5. §
A jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység megelőzése, megakadályozása céljából szükséges megteremteni annak a lehetőségét, hogy a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság végleges megszűnését követően a volt dohánybolt termékkészletén maradt dohányterméket annak jogszerű tulajdonosa törvényesen értékesíthesse. Az ilyen tevékenységgel kapcsolatosan azonban indokolt, hogy az értékesítésről a Hatóság tudomással bírjon, illetve a tevékenység végzésének jogszerűsége megállapítható legyen. Tekintettel erre a törvényjavaslat az ilyen speciális dohánytermék értékesítés végzését a Hatóság külön – a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatására jogosító engedélytől eltérő – engedélyéhez köti.
Tekintettel arra, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal előzetes engedélyt a dohánytermékek (mint jövedéki szabályozás hatálya alá tartozó jövedéki termékek) tekintetében adhat meg, ezért szükséges elkülöníteni az Fdvtv. 1. § (1) bekezdése alá tartozó dohánytermékeket és egyéb [b)–i) pontokban felsorolt], kizárólag dohányboltban értékesíthető termékeket. Így a dohánytermékeket külön is nevesíti a törvényjavaslat, míg az Fdvtv. 1. § (1) bekezdés b)–i) pontjában felsorolt többi termék pedig a szabályozás azonos logikája miatt kerül itt nevesítésre.
Szükséges meghatározni a külön engedély megadásának feltételeit, az értékesítés ellenőrizhetősége céljából.
Indokolt továbbá megteremteni annak lehetőségét, hogy ha felszámolás alatt álló gazdasági társaság korábban dohánytermék kiskereskedő volt, akkor a vagyonához tartozó dohányterméket a felszámoló dohánytermék kiskereskedelmi koncesszió és engedély nélkül is értékesíthesse.
6. §
Tekintettel arra, hogy a dohány-kiskereskedelmi ellátó valamennyi dohánytermék kiskereskedelmi tevékenységet végző személlyel kapcsolatban áll, a dohányzás visszaszorításával és az egészségvédelmemmel kapcsolatos Fdvtv. szerinti feladatok ellátása a dohány-kiskereskedelmi ellátó bevonásával hatékonyabban biztosítható. A javaslat kiegészíti a dohánykiskereskedelem-ellátással szervesen összefüggő tevékenységek körét a dohányboltban értékesíthető szerencsejáték termékek és kapcsolódó kiegészítő termékek rendelésfelvételével, illetve dohányboltba történő eljuttatásával kapcsolatos értékesítési és logisztikai tevékenységgel.
7. §
Az Fdvtv. 15/D. §-ának szövegét 2024. január 1-től újraszabályozza az egyes gazdasági, vagyongazdálkodási és postaügyet érintő törvények módosításáról szóló 2023. évi XLVI. törvény 23. §-a. Jelen törvényjavaslat ezt, a már elfogadott normaszöveget módosítja, így ténylegesen csak a termék-kihelyezési szabályok és a polckép-szerződésre vonatkozó rendelkezések kisebb pontosításra kerül sor a jogalkalmazás és a joggyakorlás megkönnyítése érdekében.
A 15/D. § (2) bekezdésének módosításával a javaslat csökkenti a többszörös megjelenítés tilalmának kivételi körébe eső termékek privilegizált csoportját az Fdvtv. 1. § (1) bekezdés g) pontjába eső termékkör törlésével.
Az Fdvtv. 15/D. § (3) bekezdésének 2024. január 1-től hatályos szövege szerint az Fdvtv. 1. § (1) bekezdés c), d), f) és h) pontjában meghatározott termékek kizárólag a pultvonal alatt, vagy a (4) bekezdésben meghatározott módon jeleníthetőek meg. A törvényjavaslat a vagylagosság előírását módosítja arra, hogy a meghatározott termékek kizárólag a pultvonal alatt, továbbá a (4) bekezdésben meghatározott módon jeleníthetőek meg.
Az Fdvtv. 15/D. § (7) bekezdése sorolja fel a dohánytermék-nagykereskedő és a dohánytermék-kiskereskedő közötti polckép-szerződés kötelező tartalmi elemeit. A törvényjavaslat ezt a felsorolást egészíti ki azzal, hogy a dohánytermék-kiskereskedő által nyújtott szolgáltatás – egyebek mellett – az Fdvtv. 15/G. §-a szerinti, külön jogszabály által lehetővé tett termékbemutatás is lehet.
Egyebekben az Fdvtv. 15/D. §-ának tartalma a 2023. évi XLVI. törvény által megállapított szöveghez képest nem változik.
8. §
Az Fdvtv. 16. § (7) bekezdésének pontosítására szolgáló módosítás, amely egyértelművé teszi, hogy a 16. §-ban szabályozott rendelkezések be nem tartásáért a Hatóság a bírságon túl más, az Fdvtv.-ben szabályozott egyéb jogkövetkezményt is alkalmazhat.
9. §
A fiatalkorúak védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezések körében a fiatalkorúak kiszolgálását tiltó rendelkezés megsértése esetén alkalmazandó bírság mértékét – a jogsértés elkövetésétől való nagyobb visszatartó erő megteremtése érdekében – szükséges legalább egymillió forintban meghatározni az első jogsértés esetében, míg a további jogsértés során az előző bírság 150%-ában. A bírság mértéke ebben az esetben is az Fdvtv. 22. § (2) bekezdése szerinti, legfeljebb 10 millió forintig terjedhet. Ezen magas bírság mérték alkalmas a jogkövető magatartás biztosítására.
A módosítás rögzíti, hogy ha a jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet kiskorú folytatja, vele szemben bírság kiszabására nem kerül sor, és a Hatóság erről a gyámhatóságot értesíti.
10. §
Fiatalkorú személy dohányboltban történő ismételt kiszolgálása esetén, ha a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély visszavonására nem kerül sor, a törvényjavaslat az üzlet 30 napra történő ideiglenes bezárását rendeli el, amely tekintetében a jogsértést megállapító hatóságnak nincs mérlegelési lehetősége a szankció alkalmazása, illetve a zárva tartott napok hosszának megállapítása tekintetében.
Az üzletbezárás esetén, ennek tényéről és okáról az üzlet külső felületén történő kifüggesztéssel köteles tájékoztatni a törvényjavaslat alapján a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző a fogyasztókat.
11. §
Átmeneti rendelkezés rögzítése az Fdvtv. 15/D. §-ával összefüggésben.
A számla tartalmához kapcsolódó átmeneti rendelkezés.
A pályázaton való részvételből történő kizárásra tekintettel indokolt szabályozni, hogy az Fdvtv. 7. § (3a) bekezdését csak a törvényjavaslat hatálybalépését követően kiírt pályázat során kell alkalmazni.
Az üzletbezárás intézkedés kötelezővé tételére figyelemmel indokolt szabályozni, hogy az ismételt jogsértés megállapítása szempontjából első jogsértésnek csak e rendelkezés hatályba lépését követő első jogsértés vehető figyelembe.
12. §
a) pont: a dohánylevél-töltő fogalmának módosítása szükséges, tekintettel arra, hogy jogalkalmazási tapasztalatok alapján a jelenleg forgalomba lévő emberi erővel működtethető eszközökkel óránként előállítható termékmennyiséget minden kétséget kizáróan nem lehet megállapítani, a kézzel előállítható cigaretta mennyisége egy ilyen eszköz esetében objektív módon nem becsülhető meg, mivel az függ az eszközt használó személy képességeitől. Figyelemmel erre indokolt a szabályt a kereskedelmi forgalomba jelenleg kapható termékek egyszerűen megállapítható jellemzőihez, így különösen a kézi használathoz igazítani.
b) pont: a jogosulatlan dohánytermék kiskereskedelem fogalmának kiegészítése a 15. § új (3a) és (5) bekezdése okán, mivel nem minősül a törvényjavaslat szerint jogosulatlan dohánytermék kiskereskedelmi tevékenységnek az, ha valaki a 15. § (3a) vagy (5) bekezdése szerinti új engedély-típusok alapján folytat dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet. Az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 15. pontjának kiegészítése szükséges annak érdekében, hogy elkerülhető legyen, hogy formálisan az Fdvtv. 10. § új (7) bekezdése szerinti kijelölt ne folytasson jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet.
c) pont: az Fdvtv. 13. § (14) bekezdésének módosítása szerint az Fdvtv. 10. § új (7) bekezdése alapján feljogosításra kerülő személyekre is ugyanazok a kötelezettségek kerülnek előírásra, mint a többi kijelöltre (18 év alatti személyt nem foglalkoztathat, a Hatóság által előírt képzésre köteles és tevékenységét szüneteltetheti a Hatóság engedélyével).
d) pont: pontosítás, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseinek való megfelelés érdekében.
e) pont: az Fdvtv. 15. §-ának új bekezdésekkel történő kiegészítése okán szükséges pontosítás.
f) pont: az Fdvtv. 22. §-ának új (2a) bekezdéssel történő kiegészítése okán szükséges pontosítás
g) pont: az Fdvtv. 10. § új (7) bekezdése alapján feljogosításra kerülő személyek esetében is szükséges kormányrendeletben meghatározni, hogy mely miniszter, vagy központi kormányzati igazgatási szerv kerül a feladatra kijelölésre.
13. §
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságáról szóló 2021. évi XXXII. törvény módosítása a dohánytermékek nyomonkövethetőségi rendszerének létrehozására és működtetésére vonatkozó műszaki előírásokról szóló (EU) 2018/574 végrehajtási rendelet módosításáról szóló, 2023. március 1-i (EU) 2023/448 bizottsági végrehajtási rendelet 2023. március 22-én hatályba lépett, de 2023. december 21-től alkalmazandó rendelkezéseire vonatkozó jogharmonizációs kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódik azzal, hogy rögzíti a dohánytermékek nyomonkövethetőségi rendszerének létrehozására és működtetésére vonatkozó műszaki előírásokról szóló (EU) 2018/574 végrehajtási rendelet (a továbbiakban: Végrehajtási Rendelet) új 36a. cikk (2) bekezdésében meghatározott ellenőrzési feladatot.
A fentieken túl a Végrehajtási Rendelet 3. cikk (8) bekezdés b) pontja a tagállamok kötelezettségévé teszi annak biztosítását, hogy az azonosítókibocsátás folyamatos legyen, ennek megfelelően a törvényjavaslat az azonosítókibocsátót kilépési terv készítésére kötelezi.
14. §
A jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység minél szélesebb körben történő visszaszorítása érdekében a javaslat rögzíti a hatóságok közötti iratátadást.
15. §
Jogharmonizációs záradék pontosítása a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságáról szóló 2021. évi XXXII. törvényben.
16. §
Kodifikációs pontosítás.
17. §
A törvényjavaslat 6–7. §-ához kapcsolódó kodifikációs módosítás.
18. §
A hatályba léptető rendelkezéseket állapítja meg.
19. §
Sarkalatossági záradékot tartalmazza.
20–21. §
Európai uniós szabályoknak való megfelelés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás