2023. évi IV. törvény indokolás
2023. évi IV. törvény indokolás
a Finn Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerződéshez való csatlakozásáról szóló Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2023. évi IV. törvényhez
2023.03.29.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Jelen törvényjavaslat célja a Finn Köztársaságnak (Finnország) az Észak-atlanti Szerződéshez való csatlakozásáról szóló Jegyzőkönyv (a továbbiakban: finn Csatlakozási Jegyzőkönyv) kihirdetése.
Finnország és Svédország a NATO elkötelezett partnereinek számítanak, 1994 óta vesznek részt a Szövetség békepartnerségi programjában, illetve aktív szerepet vállaltak és vállalnak NATO vezetésű múltbeli és jelenlegi béketámogató műveletekben, mint például Afganisztánban, vagy jelenleg Koszovóban és Irakban. A NATO-val a legszorosabb műveleti együttműködést folytató Georgia, Jordánia, Ausztrália és Ukrajna mellett a két skandináv ország részese a partnerségi interoperabilitási kezdeményezésnek (Enhanced Opportunities Partners, EOP). A Szövetség és Finnország, illetve Svédország közti partnerségi kapcsolatok keretében az utóbbi felek együtt részt szoktak venni a NATO által kétévente megrendezésre kerülő norvég vezetésű Cold Response hadgyakorlaton.
A két semleges észak-európai országban az ukrajnai konfliktus kezdetét követően élénk belpolitikai vita alakult ki a Szövetséghez való csatlakozással kapcsolatosan. Közvélemény-kutatások szerint többségbe kerültek a csatlakozást támogatók a svéd és finn társadalomban, illetve mindkét ország biztonságpolitikai felülvizsgálatot folytatott le. A semleges Finnország évtizedek óta szoros együttműködést folytat a NATO-val és technikailag készen áll a NATO-tagságra. Niinistö köztársasági elnök értékelése szerint a csatlakozás előnyei felülmúlják a hátrányokat, a közvéleménykutatások alapján egyértelmű a finn lakosság támogatása, ezért nem került a kérdés népszavazásra. A NATO-csatlakozásra ösztönözte Finnországot az is, hogy az EU védelmi dimenziója nem elégséges, és az uniós védelmi garanciák nem adottak. Finnországban külügyi elemzés készült a tagság előnyeiről és hátrányairól biztonságpolitikai fehér könyv formájában, amit benyújtottak a parlamentnek és már májusban szavaztak annak tartalmáról. Ezt követően foglalt állást a köztársasági elnök és a finn kormány a NATO-csatlakozási kérelem benyújtásáról. Finnország számára a folyamat során fontos kérdés volt, hogy a kérelem benyújtásának pillanatától kiterjednek-e az országra a NATO védelmi garanciák, hogy mennyi időt vesz igénybe a csatlakozási folyamat, illetve valóban nyitott ajtókkal várják-e őket a Szövetségben. Finnország folyamatosan konzultál svéd partnerével is, a NATO-csatlakozást Svédországgal együtt kívánják lefolytatni, ezért 2022. május 18-án Finnország és Svédország egyszerre nyújtotta be hivatalos csatlakozási kérelmüket Jens Stoltenberg főtitkárnak. A török aggályok miatt megrekedt csatlakozási folyamat megoldására háromoldalú török–svéd–finn tárgyalások indultak, amelynek eredményeként a madridi NATO-csúcstalálkozón a felek háromoldalú memorandumot írtak alá, aminek értelmében Ankara támogatja a két ország felvételét az Észak-atlanti Szövetségbe. A csatlakozási jegyzőkönyvek aláírására az Észak-atlanti Tanács 2022. július 5-i ülésén került sor az állandó képviselők által.
Magyarország kezdetektől fogva pozitívan viszonyult a két ország csatlakozásához, azzal a feltétellel, hogy Törökország vonatkozó érzékenységeit teljességgel figyelembe kell venni. Miután a kérdéses ügyekben megállapodás született Törökország és Svédország, illetve Finnország között, ezért a kialakult konszenzust hazánk is támogatta.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (1) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltakra a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás közzétételre kerül az Indokolások Tárában.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 7. § (1) bekezdés a) pontja alapján nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére akkor kerülhet sor, ha a szerződés szövegének ismeretében – az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó nemzetközi szerződés esetében – az Országgyűlés erre felhatalmazást ad. A § a fentieknek megfelelően a Finn Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerződéshez való csatlakozásáról szóló Jegyzőkönyv kötelező hatályának elismerését tartalmazza.
2. §
Ez a szakasz rendelkezik arról, hogy a törvényjavaslat elfogadásával az Országgyűlés a Finn Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerződéshez való csatlakozásáról szóló Jegyzőkönyvet kihirdeti az Nsztv. 7. és 9. §-ában foglaltak szerint.
3. §
Az Nsztv. 10. § (1) bekezdés b) pontjában, illetve a (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a törvény 1. és 2. melléklete tartalmazza a Finn Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerződéshez való csatlakozásáról szóló Jegyzőkönyv hiteles angol szövegét és hivatalos magyar nyelvű fordítását.
4. §
Ez a szakasz a törvény hatálybalépéséről, továbbá a törvény 2. §-a, 3. §-a, az 1. melléklete, valamint a 2. melléklete hatálybalépéséről rendelkezik.
5. §
Az Nsztv. 10. § (1) bekezdés f) pontja alapján a törvény tartalmazza a törvény végrehajtásáért felelős szerv megjelölését, amely a külpolitikáért felelős miniszter.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás