2023. évi LXII. törvény indokolás
2023. évi LXII. törvény indokolás
a légijárművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szóló Egyezményt módosító Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2023. évi LXII. törvényhez
2023.10.20.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, illetve a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
1963-ban az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) égisze alatt megkötötték a részes államok a légijárművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szóló Tokiói Egyezményt (a továbbiakban: Tokiói Egyezmény), amely a légijárművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szól. Az Egyezmény ma is hatályos, jelenleg 187 állam a részese, köztük hazánk is, a Tokiói Egyezményt az 1971. évi 24. törvényerejű rendelet hirdette ki.
2014-ben az ICAO égisze alatt Montrealban elfogadták a részes államok a Tokiói Egyezményt kiegészítő Jegyzőkönyvet (a továbbiakban: Jegyzőkönyv), amely 2020. január 1-jén lépett hatályba. A Tokiói Egyezménynek az 1963. évi megalkotása óta felmerült több hiányossága, hibája is. Ennek kiküszöbölésére jött létre a Jegyzőkönyv, amely három fontos módosítást tartalmaz. Az első a joghatóság kérdésére vonatkozik. A Jegyzőkönyv joghatóságot biztosít a légijármű üzemeltetőjének székhelye szerinti államnak, továbbá a leszállás helye szerinti államnak is (függetlenül attól, hogy ez a tervezett leszállási hely, vagy az engedetlen utas miatt leszállni kényszerülő légijármű tényleges leszállási helye). Ez a rendelkezés azért volt szükséges, hogy már a leszálláskor felelősségre vonható legyen az ilyen utas, és az eljárás gyorsabb legyen. A második jelentős változás a légijármű parancsnokának a könnyebb fellépését teszi lehetővé, ugyanis az eredeti szabályozással ellentétben már nem azt szükséges alapos okkal feltételeznie, hogy a fedélzeten a lajstromozó állam büntető törvénye szerint súlyos bűncselekmény elkövetése készül vagy történt, hanem elegendő, ha a parancsnok szerint minősül az súlyos bűncselekménynek. A Jegyzőkönyv példákat is ad az intézkedésre okot adó cselekményekre:
a) a személyzet elleni fizikai támadás vagy ezzel való fenyegetés, illetve
b) parancsnoknak a légijármű, az utasok vagy a vagyontárgyak biztonságának védelme céljából kiadott jogszerű utasításainak megtagadása.
A harmadik változás az, hogy a légitársaság megtéríttetheti az ilyen utas által okozott kárát, költségeit, például, ha a leszállítása miatt kell a tervezettől eltérő államban leszállnia a légijárműnek.
A fenti módosításokat a Tokiói Egyezmény 60 éves gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai támasztották alá, ezért a Jegyzőkönyv egyértelműen a repülésbiztonság fejlődését szolgálja.
A Tokiói Egyezmény, valamint a Jegyzőkönyv is a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 2. § a) pontja szerinti nemzetközi szerződésnek minősül.
A légijárművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szóló 1963. évi Tokiói Egyezményt az 1971. évi 24. törvényerejű rendelet hirdette ki, ezért az annak módosításának minősülő Jegyzőkönyvet is törvényben szükséges kihirdetni.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A Jegyzőkönyv tartalmát tekintve törvényhozási tárgykörbe tartozó szabályokat tartalmaz, ezért az Nsztv. 7. § (1) bekezdés a) pontjában és 7. § (3) bekezdés b) pontjában foglaltakra tekintettel a kötelező hatályának elismerésére az Országgyűlés adhat felhatalmazást.
2. §
Ez a szakasz rendelkezik a Jegyzőkönyv kihirdetéséről. Figyelemmel arra, hogy a Jegyzőkönyv a tartalmát tekintve törvényhozási tárgykörbe tartozó szabályokat tartalmaz, és a kötelező hatályának elismerésére az Országgyűlés adhat felhatalmazást, így az Nsztv. 9. § (1) bekezdése szerint a Jegyzőkönyv kihirdetése törvényben valósulhat meg.
3. §
Az Nsztv. 10. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a javaslat 1. melléklete a Jegyzőkönyv szövegének hivatalos magyar nyelvű fordítását, a javaslat 2. melléklete az Nsztv. 10. § (1) bekezdés b) pontjának megfelelően a hiteles angol nyelvű szövegét tartalmazza.
4. §
Hatályba léptető rendelkezés. A hatálybalépés napját – az Nsztv. 10. § (4) bekezdésének megfelelően – a külpolitikáért felelős miniszter a Magyar Közlönyben közzétett közleményével állapítja meg.
5. §
Az Nsztv. 10. § (1) bekezdés f) pontjának megfelelően e rendelkezés tartalmazza a Jegyzőkönyv végrehajtásáért felelős szerv (miniszter) megjelölését.
Az Egyezmény és a Jegyzőkönyv módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt hiteles angol nyelvű szövegének és annak hivatalos magyar nyelvű fordításának közzétételéről a közlekedésért felelős miniszter gondoskodik az Nsztv. 12/A. § (2) bekezdésének megfelelően.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás