• Tartalom

2024. évi LII. törvény indokolás

2024. évi LII. törvény indokolás

a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény módosításáról szóló 2024. évi LII. törvényhez

2024.11.15.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A hatósági tapasztalatok, a víziközmű-szolgáltatók megkeresései, valamint az ágazati ismereteink alapján – az ágazat hosszútávú, biztonságos és hatékony működésének biztosítása érdekében a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (a továbbiakban: Vksztv.) tekintetében módosítási igények merültek fel.
Kiemelendő, hogy a víziközmű-szolgáltatók működési engedélyezési eljárásának, a gördülő fejlesztési tervekkel (a továbbiakban: GFT) kapcsolatos rendelkezéseknek, az egyes cégjogi eseményekre vonatkozó szabályoknak és a használati díjra vonatkozó rendelkezéseknek a felülvizsgálatára is sor kerül, valamint a Vksztv. kiegészül az ESCO finanszírozási konstrukció támogatását elősegítő szabályozással is.
Sor kerül továbbá olyan módosításokra, amelyek az eljárások egyszerűsítését, egyértelműsítését és hatékonyságának növelését, valamint a víziközmű-szolgáltatók működési feltételeinek és a felhasználók helyzetének javítását szolgálják, valamint több helyen sor kerül a normaszöveg pontosítására, technikai jellegű javítására.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A Vksztv. használja a egyesített rendszerű csatornahálózat és az elválasztott rendszerű csatornahálózat fogalmakat, de ezek meghatározást mindeddig nem tartalmazta, ezt pótolja a javasolt módosítás.
A gördülő fejlesztési tervezés rendszerének megújítására, racionalizálására irányuló átfogó felülvizsgálat eredményeként a nagyobb tervezési egységek kialakítása érdekében víziközmű-szolgáltatónként és ágazatonként egy GFT készül és kerül benyújtásra a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz oly módon, hogy az továbbra is víziközmű-rendszerenként tartalmazza a fejlesztéseket. A részletszabályok módosításához kapcsolódó szövegpontosító javaslat, tekintettel arra, hogy pótlási tervrész a módosítás értelmében már nem lesz.
Figyelemmel az engedélyezési eljárások komplex, Hivatal általi felülvizsgálatának eredményére, bevezetésre kerül a víziközmű-szolgáltatói működési engedély meghatározása, annak érdekében, hogy a többször hivatkozott kifejezés a jogszabály elején rövidíthető legyen az esetleges jogértelmezési és jogalkalmazási problémák megelőzése érdekében.
2. §
Az átmeneti díj megállapítására irányuló eljárással összefüggésben megfontolásra javasolt, hogy az irányadó ügyintézési határidő az eddigi 30 nap helyett (15 nappal) 45 naposra megnövelésre kerüljön, figyelemmel arra, hogy a 2024. január 1. napjától hatályos nem lakossági víziközmű-szolgáltatási díjak bevezetésével a lakossági felhasználókra irányadó átmeneti díjak megállapítása – különös tekintettel a költségek felosztására és a megtérülési számításokra – összetettebbé vált. A javasolt módosítás az érintett víziközmű-szolgáltató számára is több időt biztosítana az esetleges hiánypótlás, illetve tényállás tisztázás teljesítésére, ami szintén elősegíti a megalapozott döntés meghozatalát.
Tekintettel arra, hogy az érintett víziközmű-szolgáltató az átmeneti díj iránti kérelem benyújtásának napjára visszamenőleges hatállyal érvényesítheti díjigényét, ezért a víziközmű-szolgáltató pénzügyileg nem kerül hátrányosabb helyzetbe az ügyintézési határidő 15 nappal történő meghosszabbítása révén (hiszen erre az időszakra is jogosult lesz számlázni a határozat meghozatalát követően). Figyelemmel továbbá arra, hogy a javasolt eljárási határidő növekmény az érintett lakossági felhasználók esetében nem tesz ki egy teljes havi számlázási időszakot sem, ezért a módosítás a lakossági felhasználókat sem érintené hátrányosan, különös tekintettel a tervezett részletfizetési jogosultságra.
A pályázati kiírás jóváhagyására irányuló eljárásra jelenleg irányadó 21 napos ügyintézési határidő emelése javasolt 30 napra, tekintettel arra, hogy a vonatkozó hatósági eljárások során felmerülhetnek olyan hiányosságok és a tényállás tisztázásához kapcsolódó kérdések, amelyek teljesítése, tisztázása jelentősebb időt igényelhet, azonban a rövid eljárási határidőre tekintettel ez nehezen (általában csak késedelemmel) teljesíthető, amely az érintett ellátásért felelős számára sem ideális, ezért megfontolásra javasolt a hosszabb ügyintézési határidő biztosítása.
Az ügyintézési határidő meghosszabbítását az egységes működési engedély indokolja, hogy amikor a módosítás egyszerre több víziközmű rendszert is érint, legyen elegendő idő valamennyi víziközmű rendszert érdemben vizsgálni.
A rendelkezés azt előzi meg, hogy a GFT eljárásban érintett ügyfelek a rájuk nem vonatkozó részek megtámadásával ne akadályozhassák a döntés egyéb részeinek véglegessé válását.
3. §
Az utóbbi években a víziközmű-szolgáltatók oldalán problémát jelentett a felügyeleti díjról szóló számla helyénvalóságának ellenőrzése, ugyanis nem derült ki, hogy melyik rendszeren mekkora felhasználói egyenérték alapján került meghatározásra a felügyeleti díj. Az ellenőrzést és az esetleges további egyeztetést nagyban segíti a tételes kimutatás a víziközmű-szolgáltatók számára.
4. §
(1) bekezdés: a Vksztv. jelenleg nem határozza meg kétséget kizáróan a vízvezetési szolgalmi jog jogosultját, csak a joggyakorló személyét. A kiegészítés ezek egyértelmű elhatárolását szolgálja,
(2) bekezdés: az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (OTÉK) 2013. év előtt hatályos változatában szerepelt a védőtávolságokra vonatkozó függelék. Ennek kivezetése miatt a szennyvíztisztító művektől megtartandó védőtávolságok jelenleg nincsenek szabályozva. A beruházások számának növekedésével, azon belül is a barnamezős beruházások gyarapodásával nincs megfelelő jogszabályi garancia arra, hogy az építkezések során a szennyvíztisztító telepek vonatkozásában a megfelelő védőtávolságok megtartásra kerülnek. A rendelkezés a szennyvíztisztító telepek megfelelő, külső behatásoktól mentes működésére vonatkozó védősávokkal kapcsolatos részletszabályok kialakítását szolgálja az erre szolgáló felhatalmazó rendelkezéssel együtt.
5. §
A víziközmű rendszerek energiahatékonyságát célzó beruházások forrásbiztosításának egyik módja az Energy Serving Company (ESCO) típusú finanszírozás.
Az energiahatékonysági projekt keretén belül az ESCO társaság saját költségén felújítja, kicseréli és üzemelteti a létesítmény energetikai- ellátó vagy felhasználó rendszerét. Azonban ezek a berendezések az ESCO társaság tulajdonába kerülnek a szerződés időtartama alatt. Erre azonban a Vksztv. szerint jelenleg nincs lehetőség. Mindezek eléréséhez szükséges a törvény az irányú módosítása, amely lehetőséget teremt, hogy az adott rendszerfüggetlen víziközmű elem tulajdonjoga az ESCO futamideje alatt az energiahatékonysági szolgáltatóhoz kerüljön. Az energiahatékonyság-alapú szerződés tárgyát képező rendszerfüggetlen víziközmű-elem tulajdonjogi helyzete nem veszélyeztetheti ellátásbiztonságot.
6. §
A beárazott létesítmény-jegyzék alkalmazása helyett javasolt az – számviteli szempontból alkalmasabb – elkészült beruházás üzembehelyezési dokumentációjának (okmányának) csatolását előírni, amely időben sokkal korábban rendelkezésre áll, mint a vagyonleltár vagy maga a vagyonértékelés, valamint bővebb és pontosabb információkkal szolgál, mint a létesítmény-jegyzék (pl. eszköz tényleges bekerülése értéke, tervezett élettartama, értékcsökkenési besorolása), illetve ennek kiállításával az elvégzett beruházás állományba vétele is igazolásra kerül.
7. §
A GFT eljárások koncepcionális felülvizsgálata nyomán (az előzőkkel összefüggő) javasolt módosítások.
A legutóbb megküldött adatokból jól látható, hogy a 2024–2038. évi GFT-k esetében a beszerzési tervrészt érintő 2715 kérelemből mindössze 164 esetben nyújtotta be maga az ellátásért felelős a tervrészt, a többi esetben ezt meghatalmazással a víziközmű-szolgáltató tette.
A kiegészítés megfelelően biztosítja azt, hogy az ellátásért felelős eltérő véleménye esetében a felek között fennálló vitát a Hivatal a hatósági eljárás keretében döntse el.
8. §
Az engedélyezési eljárások felülvizsgálatához kapcsolódó technikai jellegű módosítás.
9. §
Figyelemmel arra, hogy a nem lakossági felhasználók tekintetében 2024. január 1. napjától hatályba lépett az országosan egységes díjrendszer, ezért a normavilágosság érdekében rögzítésre került, hogy a nem lakossági felhasználók tekintetében a víziközmű-szolgáltató már az átmeneti díj iránti kérelem benyújtásától alkalmazhatja a miniszteri rendelet szerinti szolgáltatási díjakat.
A módosítás célja továbbá, hogy a víziközmű-szolgáltató mihamarabb benyújtsa az átmeneti díj iránti kérelmét a lakossági felhasználók vonatkozásában, valamint a számlázás azonos napon induljon meg a lakossági és nem lakossági felhasználók esetében.
10. §
Az integrációs módosítással érintett víziközmű-rendszereknél problémát jelent a hatályos szabályozás, mivel egy üzemeltetési szerződés vonatkozik valamennyi víziközmű-rendszerre (és az üzemeltetési szerződés mellékletében vannak felsorolva az ellátott víziközmű-rendszerek). Ha közérdekű üzemeltető kerül kijelölésre bármelyik víziközmű-rendszerre, kérdésessé válik a teljes üzemeltetési szerződés sorsa is. A javasolt módosítás megoldást jelent erre a problémára.
11. §
A víziközmű-szolgáltatónként egy egységes engedély kibocsátására irányuló koncepció kialakítása keretében javasolt módosítások miatt indokolttá vált a Vksztv. 37. §-a egyes rendelkezéseinek áthelyezése.
12. §
Az engedélyezési eljárások felülvizsgálatához kapcsolódó technikai jellegű módosítás.
13. §
Mivel a hatályos normaszöveg felváltva használja a víziközmű-szolgáltató és az engedélyes kifejezést, indokolt az egységes fogalomhasználat alkalmazása. Figyelemmel arra, hogy többségében a víziközmű-szolgáltató a bevett kifejezés, így ennek alkalmazása indokolt.
14. §
Az új gördülő fejlesztési tervre vonatkozó szabályozás szerint a tárgyévet követő év június 30. napjáig benyújtandó jelentésben meg kell indokolni a jóváhagyott tervtől való eltérést (nem végrehajtás, jóváhagyás nélküli feladat végrehajtása). Eltérést csak ellátásbiztonságot érintő műszaki okból tesz lehetővé a kialakított koncepció.
15. §
A hatályos törvényi szöveg bizonytalanságot teremt azzal, hogy a jogszabály szerinti tőkeleszállítási kötelezettséget kiveszi az előzetes hivatali jóváhagyás alól. Az ilyen tőkeleszállítások ugyanis most a hivatal látókörén kívül esnek, a víziközmű-szolgáltatók döntik el, hogy a tőkeleszállítást jogszabály alapján hajtották-e végre, így azt szükséges-e benyújtani előzetes hivatali jóváhagyásra. A javaslata szerint minden, legalább egynegyed résszel történő tőkeleszállítás hivatali jóváhagyásra kerül azzal, hogy kötelező jogszabályi tőkeleszállítás esetén a Hivatalnak nincs mérlegelési jogköre.
A jelenleg hatályos szöveg nem határolja el megfelelően a cégjogi eseményt és a befolyásszerzést, így a Vksztv. 42. § (1) bekezdése szerinti cégjogi esemény kimarad a megfelelés ellenőrzési eljárás alól. A javaslat az energetikai jogszabályokkal való egységesítést célozza.
A megfelelés ellenőrzési eljárással egyidejű engedélyezési eljárás kezdeményezésénél a jelenleg hatályos szöveg szintén nem kezeli a cégjogi eseményt, csak a befolyásszerzést. Alapvetően a cégjogi események eredményezhetnek változást az engedélyekben pl. átalakulásnál, beolvadásnál megváltozik a víziközmű-szolgáltató személye, és e helyzetet kezelésére nem nyújt megoldást a hatályos szöveg.
A törvényjavaslat ezen felül az engedélyezési eljárások felülvizsgálatához kapcsolódó technikai jellegű módosításokat tartalmaz.
16. §
A jelenlegi szabályozás egyértelműsítését szolgáló kiegészítés, ugyanis a Vksztv. 55/I. § (1) bekezdésének, valamint a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet 55/B. § (1) bekezdésének együttes értelmezése által a bekötővezeték beméréséhez elegendő, ha az azt végző személy szerepel a kivitelezési jogosultsággal rendelkező vízszerelők nyilvántartásában.
Az egyéb célú földmérési és térképészeti tevékenységgel összefüggő szakmagyakorlás részletes szabályairól szóló 327/2015. (XI. 10.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés e) pontja alapján kötelező megfelelő képesítésű szakember igénybevétele közművezetékek geodéziai beméréséhez. A földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez szükséges szakképzettségről szóló 19/2013. (III. 21.) VM rendeletben szerepelnek azok a végzettségek, melyek földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez elfogadhatók. A vízszerelő nem szerepel ez utóbbi jogszabály felsorolásában, így a geodéziai beméréshez szükséges megfelelő szakértelem biztosítását szolgálja a kiegészítés.
17. §
A Vksztv. érintett rendelkezésének hatálybalépését követően szerzett hatósági tapasztalatok nyomán a tervezet egyértelművé teszi, hogy külön díj csak abban az esetben nem számítható fel, ha a víziközmű-szolgáltató azt a kivitelezési jogosultsággal rendelkező vízszerelők nyilvántartásában szereplő személy eljárása során kívánja alkalmazni. Azon tevékenységek tekintetében azonban, amelyeket kizárólagosan a víziközmű-szolgáltató jogosult – és egyben köteles – ellátni, (egyéb mentesülési ok hiányában) jogosult az érintett felhasználóval szemben érvényesíteni a felmerült költségeit is.
18. §
Rögzítésre kerül, hogy a tárgyévben fel nem használt kiadási előirányzat mértékével a miniszter a következő évben a kiadási előirányzatot megemeli. Ehhez kapcsolódóan rögzítésre kerül az is, hogy ez a kiadási összeg (előirányzat) nem zárolható, nem csökkenthető és nem vonható el.
19. §
A 4. §-sal megállapított szabály alkalmazásához szükséges felhatalmazó rendelkezés.
20. §
Az engedélyezési eljárás változásával kapcsolatos átmeneti szabály annak érdekében, hogy a folyamatban lévő eljárásokban is irányadóak legyenek az új szabályok, másrészt, hogy a meglévő engedélyek módosítása hivatalból történik meg.
21. §
A gyakorlatban számos problémát okoz, hogy az eltérő víziközmű-szolgáltatási ágazatokhoz tartozó víziközmű-rendszerek között nem lehetséges a használati díj átcsoportosítása. Jellemző, hogy a jó állapotban lévő szennyvíz rendszeren halmozódik fel a használati díj, a rosszabb állapotban lévő ivóvíz hálózatot viszont forrás hiányában nem lehetséges fejleszteni. Erre figyelemmel a szabályozás megengedőbb irányba történő módosítása vált szükségessé.
22. §
Szövegcserés módosítások a normaszöveg pontosítása érdekében.
23. §
Hatályon kívül helyező rendelkezések.
24. §
Hatályba léptető rendelkezés.
25. §
Uniós záradék.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére