7/2024. (IX. 19.) MEKH rendelet indokolás
7/2024. (IX. 19.) MEKH rendelet indokolás
a végfelhasználási energiamegtakarítással kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló 17/2020. (XII. 21.) MEKH rendelet módosításáról szóló 7/2024. (IX. 19.) MEKH rendelethez
2024.09.20.
A végfelhasználási energiamegtakarítással kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló 17/2020. (XII. 21.) MEKH rendelet módosításával az egyes energiahatékonyság-javító intézkedésekből származó energiamegtakarítás mértékét sztenderd módon meghatározó jegyzékben szereplő két számításmódszer felülvizsgálata valósul meg.
Az „1.4. Egyszerűsített számítás lakóépületek utólagos hőszigetelésével elért végsőenergia-megtakarítás kimutatására” számítási módszer módosításával a padlásfödém szigetelése esetén az előírt szigetelésvastagság 30 cm-re növekszik, amely módosítással az alkalmazott födémtípus hatása indifferenssé válik az energiamegtakarítás mértékére, valamint alacsonyabb belső hőmérséklet esetén is bizonyosan bekövetkezik a követelményértékkel kalkulált energiamegtakarítás.
A módosítással továbbá a fajlagos energiamegtakarítási mutató 0,5 GJ/m2-ről 0,46 GJ/m2-re csökken, annak eredményeként, hogy az intézkedés egységesen minden födémtípusra vonatkozik, valamint az előzőleg alkalmazott energiamegtakarítási mutató esetében figyelembe vett épületen belüli 22 °C helyett 20–21 °C belső hőmérséklet került figyelembevételre. Mindemellett előírásra kerül, hogy a padlásfödém alatti fűtött és a födémszigetelt terület arányának legalább 90%-nak kell lennie, amely módosítások a konzervatív megközelítést szolgálják a bizonyosan bekövetkező energiamegtakarítás megállapítása érdekében.
A kivitelezés megfelelő minőségének biztosítására továbbá a módosítással előírásra kerül, hogy a kivitelezést iparkamarai regisztrációs számmal rendelkező kivitelező végezze, a megvalósulást a hitelesítő szervezet 10% arányban a helyszínen ellenőrizze, továbbá a fotódokumentáció-készítési kötelezettség is pontosításra, kibővítésre kerül.
A „2.3. Intermodális közlekedés igénybevétele” számítási módszer módosításával a számítás alkalmazhatósága kizárólag az N3 kategóriájú tehergépjárművekre és azok vontatmányaira szűkül, figyelemmel arra, hogy a vasúti szállítási mód alkalmazása, főleg nemzetközi viszonylatban a nehéz tehergépjárművek (N3) általi közúti szállításnak jelenti alternatíváját. A szükséges nemzetközi adatok rendelkezésre állásával a közúti szállítás energiafelhasználási fajlagosa 0,89 MJ/tkm értékre csökken. A módosítás csak a sztenderd módszertan szerinti hitelesítésre terjed ki, a rendelettel érintett műszaki megoldások egyedi eljárásban történő hitelesítése – a magasabb szintű jogszabályok keretei közt – továbbra is a hitelesítést végző auditor által meghatározásra kerülő szempontrendszer alkalmazásával történik.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás