nyomtatás  nagyítás kicsinyítés 
Csögle Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020 (I.23.) önkormányzati rendelete
Hatályos:2020-01-24 -tól
Csögle Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020 (I.23.) önkormányzati rendelete
Csögle Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Csögle Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések


1.§ (1) Az önkormányzat megnevezése: Csögle Község Önkormányzata.


(2) Az önkormányzat székhelye: 8495 Csögle, Rákóczi utca 188.


(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Csögle Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).


(4) Az önkormányzat honlapja: www.csogle.hu


(5) Az önkormányzat e-mail címe: hivatal@csogle.hu


(6) Az önkormányzat illetékességi területe: Csögle község közigazgatási területe.


(7) Az önkormányzat kormányzati funkcióinak kódját az 1. melléklet tartalmazza.


(8) A Képviselő-testület szervei:

      a) polgármester

      b) Képviselő-testület bizottságai

c) Somlóvásárhelyi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)

d) jegyző

e) társulás.


2.§ Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. A címer és a zászló leírását, használatának rendjét önkormányzati rendelet szabályozza.


3.§ (1) Az önkormányzat és szervei által használt hivatalos kör alakú bélyegző, közepén Magyarország címere található, a köríven pedig a következő felirat:

a) Csögle Község Önkormányzata Polgármester

b) Képviselő-testület Csögle

c) Somlóvásárhelyi Közös Önkormányzati Hivatal

d) Somlóvásárhelyi Közös Önkormányzati Hivatal Csögle Kirendeltsége.


(2) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni:

a) a Képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

b) a Képviselő-testület által alkotott rendeleteken,

c) a Képviselő-testület által adományozott okleveleken.



2. A Képviselő-testület létszáma, feladat- és hatásköre


4.§ A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 5 fő.


5.§ (1) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.


(2) A Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) tartalmazza.


3. A Képviselő-testület gazdasági programja


6.§ (1) A Képviselő-testület megbízatásának időtartamára gazdasági programot fogad el.


(2) A gazdasági program tartalmát a Mötv. határozza meg.


(3) A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülést követő hat hónapon belül fogadja el.


4. A Képviselő-testület működése


7.§ A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.


8.§ A Képviselő-testület rendszerint havonta egy alkalommal tartja ülésnapját.


5. Alakuló ülés


9.§ (1) Az alakuló ülés részletes szabályait a Mötv. 43. §-a tartalmazza.


(2) Az alakuló ülés első napirendjeként a Helyi Választási Bizottság elnöke beszámol a választások eredményéről és átadja az eskütételt követően a megbízóleveleket.


(3) Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek.


(4) A Képviselő-testület lehetőség szerint megválasztja az Ügyrendi Bizottság elnökét és tagjait.


(5) A polgármester ismerteti a polgármesteri programját.


6. Rendkívüli ülés


10.§ (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, ha a Képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet, vagy ha olyan napirendről van szó, amelyet jelentőségénél fogva külön ülésen indokolt tárgyalni, rendkívüli ülést hív össze.


(2) A polgármester köteles 15 napon belüli időpontra az ülést összehívni:

a) a települési képviselők 1/4-ének,

b) a Képviselő-testület bizottságának,

c) a kormányhivatal vezetőjének

az ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.


(3) A rendkívüli ülésre szóló meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét.


(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a napirendek írásos anyagával együtt – lehetőség szerint kettő nappal, de legalább egy nappal az ülés előtt kell kézbesíteni.


(5) Rendkívül sürgős esetben a Képviselő-testület ülése telefonon, az írásbeli előterjesztések előzetes kiadása nélkül, 24 órán belüli időpontra is összehívható.


7. Közmeghallgatás


11.§ (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a résztvevők közérdekű kérdéseket intézhetnek a Képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, valamint javaslatokat tehetnek.


(2) A közmeghallgatás levezetésére a Képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:

a) a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga,

b) a feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell,

c) ha nincs mód az azonnali válaszadásra, legkésőbb 15 napon belül kell választ adni a feltett kérdésre, javaslatra.


8. A képviselő-testületi ülés összehívása


12.§ (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester – tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester - hívja össze. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Képviselő-testület összehívására az Ügyrendi Bizottság elnöke jogosult.


(2) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót írásban kell elkészíteni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, időpontját, az ülés jellegét, a tervezett napirendeket és a napirendek előadóit.


(3) A Képviselő-testület ülésének meghívóját – a napirendek írásos anyagával együtt – úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább három nappal megkapják.


(4) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a települési képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) akinek jelenlétét a napirend kapcsán a polgármester indokoltnak tartja.


(5) A meghívót és az előterjesztést elektronikus formában kell kézbesíteni az érintettek részére, amennyiben a rendelet 3. mellékletének kitöltésével hozzájárul a képviselő-testületi anyagok elektronikus úton történő megküldéséhez. Az érintett az e-mail megérkezését a visszaigazolás megküldésével igazolja.


9. Előterjesztés, sürgősségi indítvány, képviselői önálló indítvány


13.§ (1) A Képviselő-testületi ülésre az alábbiak nyújthatnak be előterjesztést:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) jegyző,

d) települési képviselő,

e) bizottság elnöke.


(2) Az előterjesztés előkészítése az előadó feladata, aki az előkészítésért, a közreműködők bevonásáért, az érdekeltekkel való egyeztetésért felelős.


(3) A Képviselő-testület elé csak azt az írásos előterjesztést lehet benyújtani, amely a polgármesterrel egyeztetésre került. A Képviselő-testület elé benyújtásra kerülő írásos előterjesztések határozati javaslatait a jegyző törvényességi szempontból ellenőrzi, valamint kézjegyével ellátja.


(4) Az önkormányzat intézménye, külső szervek beszámolóját a szerv vezetője – a polgármester útján – terjeszti a Képviselő-testület elé.


14.§ A Képviselő-testület rendes ülésére benyújtásra kerülő írásos előterjesztéseket legalább a képviselő-testületi ülés időpontját megelőzően hat nappal korábban kell az előterjesztőnek benyújtania, kivéve a sürgősségi indítványt.


15.§ (1) Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az írásbeliség rendkívüli ülés esetén egyszerű megítélésű, részletes elemzést, az érvek kifejtését nem igénylő ügyben nem kötelező.


(2) Az előterjesztés két részből áll:

a)  bevezető részből és

b)  határozati javaslatból.


(3) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza:

a) a fejrészt (előterjesztő, cím),

b) az ügy (napirend) tárgyát,

c) a testületi tárgyalás alapját képező információkat, tényeket, adatokat,

d) a szükséges és lehetséges döntési változatokat és azok jogszabályi alapját,

e)  a döntések várható következményeit, pénzügyi, gazdasági hatását,

f)  az előterjesztő állásfoglalását.


(4) A határozati javaslat tartalmazza:

a)  a testületi döntést, rendelkezést, intézkedést, illetve ezek lehetséges változatait,

b)  szükség szerint a végrehajtás módjára vonatkozó előírásokat,

c)  a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését és a határidő év, hó, nappal való megjelölését.


(5) A polgármester, a Képviselő-testület tagjai, a bizottságok sürgősséggel kérhetik a Képviselő-testülettől egyes ügyek soron kívül történő megtárgyalását. A sürgősségi tárgyalásra vonatkozó indítványt legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 12 óráig, indokolással ellátva, írásban kell benyújtani a polgármesterhez. A sürgősségi indítványt annak beérkezését követően, haladéktalanul a polgármester átadja a jegyzőnek előkészítésre. A sürgősségi indítvány esetében a 15. § (2) bekezdésében foglalt előírásokat értelemszerűen alkalmazni kell. Az indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Vita esetén – képviselői indítványra – önálló szavazással határoz a Képviselő-testület. A sürgősség elfogadása esetén az indítványt a Képviselő-testület azt első napirendként tárgyalni köteles.


(6) A képviselői önálló indítványt írásban, a polgármesternél kell beterjeszteni, a rendes ülés napját megelőző legalább három naptári nappal korábban, 16 óráig. Képviselői önálló indítványt a polgármester és települési képviselő tehet. A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó személy saját kezű aláírását.


10. A lakosság értesítése a Képviselő-testület üléséről


16.§ A település lakosságát értesíteni kell a Képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a meghívó Csögle Község Önkormányzata hivatalos honlapján történő megjelenítésével.


11. A Képviselő-testület ülésének vezetése, a tanácskozás rendje


17.§ (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.


(2) A polgármester távolléte és akadályoztatása esetén a testületi ülést az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester egyidejű távolléte, akadályoztatása esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.


(3) A polgármester munkáját a jegyző segíti, aki köteles jelezni, ha a döntés meghozatala, vagy a Képviselő-testület működése során jogszabálysértést észlel.


(4) A képviselő a napirend előtt, az ülés megnyitása után felszólalhat, ha ezt a szándékát az ülést megelőzően egy órával – a felszólalás tárgyának megjelölésével – szóban a polgármesternek bejelentette.


(5) A polgármester a napirend után tájékoztatja a Képviselő-testületet a két ülés között történt fontosabb eseményekről.


18.§ (1) A polgármester az ülés kezdetekor megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri.


(2) A polgármester a napirendek sorrendjében minden napirend felett külön vitát nyit, az írásos előterjesztést az előterjesztő a vita előtt szóban kiegészítheti. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdést intéznek, melyre az előadó a vita előtt válaszolni köteles. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A vita lezárása után kerül sor a módosító indítványokról történő szavazásra, amennyiben a módosító javaslatot az előterjesztő nem fogadja el.


(3) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik. A felszólalásra a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében, a tanácskozási joggal megjelenteknek a polgármester, az általa megállapított sorrendben adja meg a szót.


(4) A polgármester soron kívüli felszólalást engedélyez. Képviselő-testület felszólalási jogot adhat a nem tanácskozási joggal meghívottaknak, állampolgároknak is. A hozzászólás jogának megadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, alakszerű határozat nélkül dönt.


(5) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő soron kívül is szót kérhet. Az ügyrendi javaslat felett a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.


(6) A képviselő-testületi ülésen a napirend tárgyalása után fontos és közérdekű kérdésben bármely képviselő szót kérhet, kérésekor jeleznie kell felszólalásának tárgyát.


(7) A felszólalás engedélyezése a Képviselő-testület jogköre.


(8) A felszólalásról vitát nyitni, annak tárgyában határozatot hozni nem lehet.


19.§ A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

a) figyelmezteti a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevő hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy ugyanazon érveket megismétli,

b) rendre utasítja a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevőt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, illetve a tanácskozás méltóságához nem illő megfogalmazást használ, ismételt esetben megvonja tőle a szót, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt,

c) az ülésteremből kiutasíthatja, és ki is vezettetheti a rendbontó hallgatót,

d) folyamatos rendzavarás esetén többszöri figyelmeztetés után az ülést felfüggesztheti,

e) súlyos rendzavarás esetén, ha az ülés folytatása lehetetlen, a polgármester az ülést berekeszti.


12. Döntéshozatal


20.§ (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint a fele (3 fő) jelen van.


(2) A Képviselő-testület döntését rendelet vagy határozat formájában, nyílt szavazással hozza meg. A Képviselő-testület érdemi döntését alakszerű határozatba kell foglalni. A polgármester a szavazás előtt köteles a szavazásra feltett határozati javaslatot szóban ismertetni. A Képviselő-testület egyéb, nem az ügy érdemére vonatkozó döntését nem kell alakszerű határozatba foglalni.


(3) A döntés meghozatalához a jelenlévő képviselők több mint felének nyílt szavazással hozott egybehangzó igen szavazata (egyszerű szótöbbség) szükséges.


(4) Amennyiben a javaslat a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazatát nem kapta meg, a javaslatot elutasították.


(5)  A Képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges:

a) a Mötv. 42. § 1., 2., 5., 6., 7. pontjában foglalt ügyekben,

b) a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben,

c) önkormányzati képviselő kizárásához,

d) összeférhetetlenség megállapításához,

e) méltatlanság megállapításához,

f) képviselői megbízás megszűnéséről való döntéshez,

g) Képviselő-testület hatáskörének átruházásához,

h) önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése esetén,

i) hitelfelvételhez,

j) díszpolgári cím adományozásához,

k) bizottsági tag kizárásához,

l) közterület elnevezéséhez.


21.§ (1) Szavazni csak személyesen lehet.


(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester megszámlálja a szavazatokat, majd ismerteti a szavazás eredményét a következő sorrendben: a javaslat mellett leadott „igen”, az ellene leadott „nem” szavazatok, és a tartózkodások száma, valamint az érdemi döntést.


(3) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét, a kizárásról a Képviselő-testület dönt. Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és köztudomású, vagy a Képviselő-testület az megállapítja, a Képviselő-testület határozatában rögzíti, hogy a képviselő a törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.


(4) Név szerinti szavazást kell tartani, amennyiben magasabb szintű jogszabály ezt előírja, valamint a képviselők egynegyede indítványára. Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben fel kell olvasni. A képviselők „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A névsort a jegyző olvassa, és azonnal visszaolvasva feltünteti a szavazatot a 4. melléklet szerinti szavazási íven. A szavazási ívet – a szavazatok összeszámlálása után – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


(5) Titkos szavazásra a Képviselő-testület tagjai közül bárki javaslatot tehet. A titkos szavazásról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A titkos szavazás borítékba helyezett, bélyegzőlenyomattal ellátott szavazólapon – szavazófülke nélkül, urna használatával –, külön helyiségben történik. A titkos szavazás eredményét az 5. mellékletben szereplő jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a Képviselő-testülettel.


(6) A zárt ülés tartásának szabályait a Mötv. 46. §-a határozza meg.


(7) A nyilvános ülésekre készített előterjesztéseket, valamint az ülésről készült jegyzőkönyveket az önkormányzat hivatalos honlapján meg kell jelentetni.


13. Önkormányzati rendelet


22.§ (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot. A rendelet alkotásánál figyelemmel kell lenni a jogszabályi felhatalmazással való összhang vizsgálatára, a jogszabály alkotási és Európai Uniós követelményeknek való megfeleltetésre.


(2) Rendeletalkotás kezdeményezésére jogosult:

a) a települési képviselő;

b)  a Képviselő-testület bizottsága;

c)  a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző.


(3)   A kezdeményezést a polgármesternél kell írásban bejelenteni. A kezdeményezéssel egyidejűleg a rendelettervezet is benyújtandó.


(4)   Az önkormányzat rendelettervezetét a jegyző készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.


23.§ (1) Amennyiben a rendelettervezet tárgyalásra alkalmas, előzetes törvényességi vizsgálata megtörtént, a polgármester köteles a soron következő ülésre azt beterjeszteni.


(2)  A tervezet megtárgyalása után a Képviselő-testület dönthet a rendelet megalkotásáról.


(3)   Ha a tervezet tárgyalásakor annak tartalmát érdemben és lényegesen módosító több új javaslat merül fel, és a tervezet átdolgozása szükséges, a Képviselő-testület a tervezetet átdolgozásra visszautalja az előterjesztőnek. Az átdolgozott rendelettervezetet a Képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell beterjeszteni a vonatkozó szabályok betartásával.


(4)   A rendeletalkotás folyamatának szabályai irányadók az önkormányzati rendelet módosítására is.


24.§ (1) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon, Csögle Község Önkormányzata (8495 Csögle, Rákóczi u. 188.) belső hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel gondoskodik, és az erről szóló értesítőt a település 3 hirdetőtábláján hirdetményben közzéteszi.


(2) A rendelet lakosság tájékoztatása céljából történő közzétételének formája az önkormányzat hivatalos honlapja.


(3)   A kihirdetéssel egyidejűleg azokat a rendeleteket, amelyek közvetlenül jogviszonyt keletkeztetnek az állampolgárok és az önkormányzat, valamint szervei között, meg kell küldeni a rendelet alkalmazása szempontjából érintett szervekhez.


(4) A rendeletmódosítások kihirdetésére, közzétételére irányadók a rendelet kihirdetésére vonatkozó szabályok azzal, hogy a lakosságot a hatályon kívül helyezett rendelkezések, módosítások tartalmának lényegéről is tájékoztatni kell.


(5)   A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.


(6)   Az önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe foglalt hatályos szövegét, gyűjteményes formában az Önkormányzati Hivatal Kirendeltségén (8495 Csögle, Rákóczi utca 188.) lehet megtekinteni.


14. Határozat nyilvántartása


25.§ A határozatokról az Önkormányzati Hivatal számítógépes nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a határozatok számát, tárgyát, szövegét, a végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős nevét, és a tett intézkedéseket.



15. Jegyzőkönyv


26.§ (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.


(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.


(3) a) A jegyzőkönyvet a mellékleteivel együtt a jegyző az ülést követő 15 napon belül az e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi a Veszprém Megyei Kormányhivatal részére.

b) A jegyzőkönyv egy példánya a mellékleteivel együtt az irattárba kerül.


27.§ (1) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

a)  az ülés jellegét;

b)  a távol maradó képviselők nevét;

c)  a tanácskozási joggal résztvevők nevét;

d) a lakosság részéről megjelentek számát;

e)  az ülés megnyitásának időpontját;

f) az ülés határozatképességét;

g) a napirend előtti felszólalásokat;

h)  napirendi pontonként kérelemre az előadó és a felszólalók szó szerinti hozzászólását;

i)   a határozathozatal módját;

j)   a szavazásnál külön indítványra a kisebbségi véleményt;

k)  az elnök esetleges intézkedéseit;

l)   az ülésen történt fontosabb eseményeket;

m) az interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket, az ezekre adott válaszokat és az elfogadással kapcsolatos nyilatkozatokat, testületi döntéseket;

n)  az ülés bezárásának (félbeszakadásának) idejét;

o)  a polgármester és a jegyző aláírását, az Önkormányzat bélyegző lenyomatát.


(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó;

b)  jelenléti ív;

c) előterjesztések;

d)        írásos interpellációk;

e) titkos szavazás jegyzőkönyve;

f) név szerinti szavazás szavazási íve;

g)  a képviselő írásban benyújtott hozzászólása;

h) a jegyző törvényességi észrevétele;

i)   az ülésen ismertetett levél, egyéb irat fénymásolata.


28.§ A jegyzőkönyvből az ülés után az érdemi döntések teljes szövegét tartalmazó kivonatot kell készíteni, melyet meg kell küldeni a döntéssel érintetteknek, a végrehajtásban résztvevőknek és a felelősöknek, valamint kérésük alapján a képviselőknek.


29.§ (1) A jegyzőkönyvet az Önkormányzati Hivatal Kirendeltségén (8495 Csögle, Rákóczi utca 188.) – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – az állampolgárok megtekinthetik. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak. A betekintést a jegyző engedélyezi.


(2) A jegyzőkönyvről a képviselőknek kérésre másolatot kell kiadni. A zárt ülés jegyzőkönyvéről nem lehet másolatot kiadni.


(3) A zárt ülésen hozott döntések lényegét - a zárt ülésre vonatkozó szabályok sérelme nélkül - a következő nyilvános testületi ülésen röviden nyilvánosságra lehet hozni.


(4) A jegyzőkönyv hivatalos megkeresésre a bíróságnak és más hatóságnak kiadható.


16. Települési képviselő


30.§ (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.


(2) A képviselők a lakossággal történő kapcsolattartás érdekében fogadóórát tarthatnak, tájékoztathatják választóikat saját, illetve a Képviselő-testület tevékenységéről.


(3) A képviselőt a polgármester, a jegyző, az Önkormányzati Hivatal, valamint az Önkormányzati Hivatal Kirendeltségének köztisztviselői kötelesek munkaidőben soron kívül fogadni.


(4) A képviselő az Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzati Hivatal Kirendeltségén dolgozó köztisztviselőknek utasítást nem adhat.


17. A Képviselő-testület bizottságai


31.§ (1) A Képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladat ellátására bizottságot hoz létre.


(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság, tagjainak száma: 3 fő.


32.§ (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai létszámáról, összetételéről, feladatköréről lehetőleg a Képviselő-testület alakuló vagy az azt követő ülésén dönt.


(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét a 6. melléklet tartalmazza.


(3) A bizottságok működésének alapvető szabályai:

a) a bizottság üléseit az elnök hívja össze,

b) a polgármester, alpolgármester, és a képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek bármely bizottság ülésén, részükre az ülések meghívóit és a napirendi pontok anyagait el kell juttatni,

c) a bizottság határozatképességére és határozathozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni,

d) a bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet az elnök és a bizottság egy tagja ír alá.


(4) A bizottságok működésének részletes szabályai a bizottságok ügyrendjében kerülnek meghatározásra.


33.§ (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladat elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.


(2)   Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart. A jelentés elfogadásával a bizottsági tagság külön felmentés nélkül megszűnik.


(3) Az ideiglenes bizottság létrehozására, működésére az állandó bizottság megalakítására, működésére vonatkozó szabályok az irányadók.


18. Polgármester és alpolgármester


34.§ (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.


(2) A polgármester feladatait az Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzati Hivatal Kirendeltségének közreműködésével látja el.


(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Gondoskodik az önkormányzat szerveinek hatékony tevékenységéről, segíti a képviselők munkáját, összehangolja a bizottságok működését.


(4) A polgármester feladatait a Mötv. szabályozza.


35.§ (1) A Képviselő-testület - a polgármester javaslatára a saját tagjai közül, titkos szavazással, minősített többséggel - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


(3) Az alpolgármester hivatali munkarendje: az alpolgármester feladatait heti 6 órában, illetve szükség szerint kötetlen munkaidő beosztásban látja el.


36.§ (1) A polgármester és az alpolgármester feladataik ellátása során kötelesek együttműködni.


(2)   A polgármester tisztségének megszűnése esetén a munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ennek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.


19. A jegyző


37.§ (1) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat.


(2) A jegyzőt távolléte és akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti.


(3) A jegyző azonnal jelzi a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület szervének, a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.


20. A Képviselő-testület hivatala


38.§ (1) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Somlóvásárhelyi Közös Önkormányzati Hivatal.


(2) Székhelye: 8481 Somlóvásárhely, Szabadság tér 1.


(3) Az Önkormányzati Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetés szerv.


(4) Az Önkormányzati Hivatal működésének részletes szabályait a jegyző által előkészített Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.


21. Társulás


39.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt.


(2) A Képviselő-testület az alábbi társulások tagja:

a) Somló-környéki Többcélú Kistérségi Társulás,

b) Devecseri Központi Háziorvosi Ügyeletet Fenntartó Társulás,

c) Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás.

d) Csöglei Intézményirányító Társulás


(3) A Képviselő-testület a társulások által ellátásra kerülő feladatokat, valamint a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásokban határozza meg.


22. A lakossággal való kapcsolattartás formái


40.§ (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) helyi népszavazás;

b)  közmeghallgatás;

c) a képviselő az Önkormányzati Hivatal Csögle Kirendeltségén fogadóórát tarthat.


(2) A Képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok, baráti társaságok működését, azokkal együttműködik.


(3)       A Képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartás és a helyi közélet nyilvánosságának biztosítása érdekében segíti a folyamatosan működő közszolgálati tájékoztatási eszközök tevékenységét, helyi újságot ad ki.


(4) A Képviselő-testület a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (1) bekezdése alapján legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot a környezet állapotáról.


23. Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség


41.§ A képviselők, valamint hozzátartozóik vagyonnyilatkozat-tételre kötelesek. A vagyonnyilatkozatok nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályait a 7. melléklet tartalmazza.


24. Záró rendelkezések


42.§ (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Csögle Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(V.10.) önkormányzati rendelet.






                            Kustos Péter sk.                                                         Bendes István sk.

                             polgármester                                                                   jegyző




A rendelet kihirdetve: 2020. január 23.




Bendes István sk.

       jegyző



Csatolmányok

Megnevezés méret
1. melléklet
49.95 KB
2. melléklet
83.26 KB
3. melléklet
56.35 KB
4. melléklet
61.02 KB
5. melléklet
75.18 KB
6. melléklet
71.77 KB
7. melléklet
81.54 KB
1. függelék
63.77 KB
2. függelék
65.19 KB


Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft.
Az Önkormányzati Rendelettárban elérhető szövegek tekintetében a Közlönykiadó minden jogot fenntart!