• Tartalom

50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet

50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet

a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról

2024.10.01.

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § f) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet alkalmazásában

a) értékesítői hődíj: a távhőszolgáltató által ténylegesen igénybe vett hőmennyiség után fizetendő, Ft/GJ-ban kifejezett díj,

b)1 értékesítői alapdíj: a távhőszolgáltató által az értékesítőnek fizetendő Ft/hó mértékegységben kifejezett díj,

c) távhővásárlási szerződés: a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) szerinti értékesítő és a távhőszolgáltató közötti, távhővásárlásra irányuló szerződés,

d) végfelhasználó: a Tszt. szerinti lakossági felhasználó, díjfizető vagy külön kezelt intézmény.

2. § (1)2 A távhőszolgáltató az értékesítő részére a távhő és a távhőtermeléssel összefüggő szolgáltatások – keringtetés, pótvíz biztosítása, vegyszerezés és vízlágyítás – ellenértékeként

a)3 értékesítői alapdíjat és értékesítői hődíjat, vagy

b) értékesítői hődíjat

(a továbbiakban együtt: értékesítői díjak) fizet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjtételeken kívül más díjtételeket az értékesítő nem alkalmazhat.

(3)4 Az értékesítők megnevezését és az egyes értékesítőkhöz kapcsolódó értékesítői díjakat az 1. melléklet tartalmazza.

(3a)5 Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen a táblázat B oszlopa szerinti értékesítő

a) helyébe azonos hőtermelési technológiát alkalmazó új értékesítő lép, akkor az új értékesítő a korábban megállapított értékesítői díjakat alkalmazza,

b) cégneve – a működési engedélye engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül – megváltozik, akkor a névváltozással érintett értékesítőnek a megállapított értékesítői díjak megmaradnak.

(3b)6 Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen olyan értékesítő kezdi meg jogszerűen az értékesítői díjra jogosító tevékenységét, amely nem tartozik a (3a) bekezdés hatálya alá, akkor az új értékesítő legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti energiahordozón alapuló hőtermelésre vonatkozó B oszlop szerinti értékesítői hődíjat alkalmazhatja. Ha az értékesítő az adott hónapban nem csak egyfajta energiahordozót használ, akkor legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázatban szereplő díjaknak a felhasznált energiahordozók mennyiségével súlyozott átlaga szerinti hődíjat alkalmazhatja.

(4)7 Az értékesítői alapdíj és az értékesítői hődíj külön-külön legmagasabb hatósági árak.

(5)8 Az 1. és 4. mellékletben szereplő díjak nem tartalmazzák az általános forgalmi adót.

3. §9 (1)10 A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az érintett ellátási területen működő távhőszolgáltató, az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató vagy cégnevét a távhőszolgáltatói működési engedélyének az engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül megváltoztató távhőszolgáltató (e § alkalmazásában a továbbiakban: ellátási területen működő távhőszolgáltató) részére a 4. melléklet szerinti – legmagasabb hatósági árnak minősülő – fogyasztás alapú önköltségi hődíjat fizeti.

(1a)11 A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdésben meghatározott önköltségi hődíjon felül – egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjként legfeljebb a 2011. március 31-én az érintett ellátási területen érvényes, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjaknál 4,2 százalékkal magasabb mértékű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – díjat fizeti.

(1b)12 Ha az ellátási területen működő távhőszolgáltató ellátási területén 2011. március 31-én nem volt külön kezelt intézmény, akkor az új csatlakozó külön kezelt intézmény az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdés szerinti önköltségi hődíjon felül – legfeljebb a (2) bekezdés szerinti lakossági felhasználóra és lakossági díjfizetőre irányadó alapdíjnál 30 százalékkal magasabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – alapdíjat fizeti.

(2)13 A lakossági felhasználó és a lakossági díjfizető a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére a 2014. szeptember 30. napján érvényes szolgáltatási díjnál 3,3 százalékkal alacsonyabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – szolgáltatási díjat köteles fizetni.

4. §14 A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a Tszt. szerinti árelőkészítést a 2. melléklet szerinti módszertan alapján végzi.

5. §15 (1)16 Az 1. mellékletben meghatározott értékesítő, valamint távhőszolgáltató tárgyévi auditált számviteli törvény szerinti beszámolójában szereplő, a távhőtermelési és távhőszolgáltatási tevékenységéből származó adózás előtti eredménye nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján az ezen tevékenységekre vonatkozó,

a) 2024. december 31. napjáig üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a bruttó,

b) 2024. december 31. napját követően üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a könyv szerinti

eszközérték és a nyereségtényező szorzatának mértékét (a továbbiakban: nyereségkorlát).

(1a)17 Azon értékesítő esetében, ahol a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítják elő, és a megtermelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, a nyereségkorlát meghatározása során a bruttó eszközértékbe bele kell számítani a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján a kapcsolt villamosenergia-termelési tevékenységre vonatkozó bruttó eszközértéket is.

(2)18 A nyereségtényező

a) azon értékesítő esetében, amely 2011. március 31. és 2024. december 31. napja között a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyezett, illetve üzembe helyez: 4,5%;

b) azon értékesítő esetében, amely 2024. december 31. napját követően a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyez, és annak eszközeit külön eszközkartonokon tartja nyilván, az Államadósság Kezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság által közzétett 10 és 15 éves névleges futamidejű állampapírok tárgyév március hónap utolsó munkanapján közzétett referenciahozam számtani átlagának 2,5 százalékponttal növelt értéke az alábbi feltételek szerint:

ba) ha az így számított érték nem éri el a 4,5%-ot, a nyereségtényező 4,5%;

bb) ha az így számított érték meghaladja a 9%-ot, a nyereségtényező 9%;

c) az a) és b) pont alá nem tartozó értékesítő esetében: 2,0%;

d) azon távhőszolgáltató esetében, amely 2024. december 31. napját követően a Hivatal által 2024. december 31-ig kiadott kritériumoknak megfelelő energiahatékonyságot növelő vagy a távhőszolgáltatás költségeit csökkentő beruházást hajt végre, a beruházás lezárását követően a fejlesztésben érintett eszközökre 4,25%;

e) a d) pont alá nem tartozó távhőszolgáltató esetében: 2,0%.

(3)19 Az értékesítő és a távhőszolgáltató köteles a nyereségkorlát feletti eredményét a távhőtermelés és távhőszolgáltatás energiahatékonyságát növelő, vagy költségének csökkentése érdekében felmerülő beruházásra fordítani a nyereségkorlát feletti eredmény keletkezését követő három éven belül, amely beruházás megvalósulását a Hivatal ellenőrzi.

(4) Ha a Hivatal az ellenőrzés során azt állapítja meg, hogy a (3) bekezdés szerinti beruházás nem, vagy csak részben valósult meg, akkor a nyereségkorlát feletti eredmény beruházásra fel nem használt mértékét a soron következő árelőkészítés során mint indokolt költséget csökkentő tételt veszi figyelembe.

5/A. §20 (1) Azon hőtermelő, amely kizárólag a távhőtermelési vagy villamosenergia-termelési célú ipari folyamattól eltérő ipari folyamatból származó hulladékhőből állítja elő a távhőt, a 3. melléklet szerinti legmagasabb árnak tekintendő árral megegyező vagy az alatti szerződéses árat a közvetlenül a távhőszolgáltatóval kötött szerződésében jogosult alkalmazni, a Hivatal erre vonatkozó jóváhagyása esetén.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hőtermelő mentesül az 5. § (1) bekezdése szerinti nyereségkorlát alkalmazása alól.

6. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2011. október 1. napján lép hatályba.

(2)21

(3)22 Az 5. § 2012. január 1-jén lép hatályba.

(4)23 A Hivatal az 5. § (3) bekezdés szerinti ellenőrzést első alkalommal a 2012. évre vonatkozóan készített számviteli törvény szerinti beszámoló tekintetében folytatja le.

(5)24 Az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelettel megállapított 5. § nyereségkorlátra vonatkozó rendelkezései első alkalommal a 2015. évben keletkezett nyereségkorlát feletti eredmények tekintetében alkalmazandóak.

7. §25 E rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 3. §-ával megállapított

a) 1. melléklete szerinti táblázat E:7, E:53 és E:54 mezőjében, továbbá

b) 4. melléklete szerinti táblázat C:6, C:7 és C:53 mezőjében

foglaltakat a 2023/2024. gázév mint elszámolási időszak tekintetében kell alkalmazni.

8. §26

9. §27 A távhőszolgáltató e rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet és a távhőszolgáltatási támogatásról szóló 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 16/2024. (IX. 30.) EM rendelettel megállapított 3. § (1a) bekezdése hatálybalépését28 követően 2024. december 31-ig legfeljebb a 2024. szeptember 30-án alkalmazott, a 3. § (1) bekezdésében meghatározott önköltségi hődíjon felüli egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjakat érvényesíthet legmagasabb hatósági árként.

1. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez29

1. Az értékesítői díjak

A

B

C

D

E

1.

Település

Értékesítő megnevezése

Vásárló szolgáltató neve

Értékesítői alapdíj

Értékesítői hődíj

2.

Ft/hó

Ft/GJ

3.

Ajka

Bakonyi Erőmű Zrt.

BAKONY-TÁVHŐ Kft.

106 145 000

4 876

4.

Almásfüzitő

Energiabörze Power Kft.

ALFEN Kft.

0

7 923

5.

Baja

Greenergy-Power Kft.

Baja Energetika Kft.

0

6 315

6.

Bonyhád

Greenergy-Power Kft.

“FŰTŐMŰ” Kft.

0

7 990

7.

Budapest

Alpiq Csepel Kft. – kombinált ciklusú erőmű

BKM Nonprofit Zrt.

125 322 000

2 822

8.

Budapest

Alpiq Csepel Kft. – kazán

BKM Nonprofit Zrt.

0

7 457

9.

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Kelenföldi Erőmű – 1117 Budapest, Budafoki út 52.

BKM Nonprofit Zrt.

342 707 000

8 413

10.

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Kispesti Erőmű – 1184 Budapest, Nefelejcs utca 2.

BKM Nonprofit Zrt.

238 670 000

8 329

11.

Budapest

Budapesti Erőmű Zrt. – Újpesti Erőmű – 1045 Budapest, Tó utca 7.

BKM Nonprofit Zrt.

296 151 000

8 387

12.

Budapest

Készenléti Rendőrség

BKM Nonprofit Zrt.

0

7 193

13.

Budapest

CHP-Erőmű Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

10 095

14.

Budapest

Greenergy-Power Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

8 456

15.

Budapest

MVM Balance Zrt. kapcsoltan és villamos kazánnal termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

118 436 000

8 720

16.

Budapest

MVM Balance Zrt. póttüzeléssel termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

0

7 838

17.

Budapest

MVM Balance Zrt. önálló tüzeléssel termelt hő

BKM Nonprofit Zrt.

0

8 843

18.

Budapest

ALTEO-Therm Kft.

BKM Nonprofit Zrt.

0

10 127

19.

Budapest

MOHU BUDAPEST Zrt.

BKM Nonprofit Zrt.

0

1 133

20.

Budapest

OMNI Energy Kft.

GM Kőérberek 30 Kft.

0

6 801

21.

Budaörs

Veolia Energia Magyarország Zrt.

BUDAÖRSHŐ Kft.

0

7 363

22.

Csongrád

Csoterm Kft.

Csongrádi Közmű Kft.

0

4 527

23.

Csorna

Greenergy-Power Kft.

Csornahő Kft.

0

6 812

24.

Debrecen

Aquaticum Debrecen Kft.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

0

5 829

25.

Debrecen

Debreceni Vízmű Zrt.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

0

8 327

26.

Debrecen

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

223 134 000

8 327

27.

Dombóvár

Veolia Energia Magyarország Zrt.

DOMBÓVÁRHŐ Kft.

0

7 302

28.

Dorog

Veolia Energia Magyarország Zrt.

PROMTÁVHŐ Kft.

15 071 000

8 963

29.

Dunakeszi

CHP-Erőmű Kft.

Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft.

0

6 763

30.

Dunaújváros

ISD Power Energiatermelő és Szolgáltató Kft.

DVG Zrt.

0

1 401

31.

Dunaújváros

Greenergy Távhő Kft.

DVG Zrt.

140 881 000

7 151

32.

Eger

CHP-Erőmű Kft.

EVAT Zrt.

0

7 277

33.

Érd

Veolia Energia Magyarország Zrt.

ÉRD-TÁVHŐ Kft.

0

7 023

34.

Esztergom

Veolia Energia Magyarország Zrt.

PROMTÁVHŐ Kft.

24 926 000

8 963

35.

Gödöllő

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Gödöllői Távhő Kft.

0

7 120

36.

Gyöngyös

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Városgondozási Zrt.

0

7 091

37.

Győr

Arrabona Koncessziós Kft.

GYŐR-SZOL Zrt.

289 215 000

957

38.

Győr

ALTEO-Therm Kft.

GYŐR-SZOL Zrt.

287 000

6 481

39.

Hajdúnánás

CHP-Erőmű Kft.

NÁNÁSHŐ Kft.

0

7 986

40.

Hajdúszoboszló

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt.

0

7 529

41.

Kaposvár

E.ON Energiatermelő Kft.

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

0

4 107

42.

Kaposvár

OMNI Energy Kft.

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

0

4 107

43.

Kazincbarcika

ALTEO-Therm Kft.

Barcika Szolg Kft.

68 856 000

8 193

44.

Kiskunhalas

Halas-T Kft.

Halasi Városgazda Zrt.

11 534 000

7 936

45.

Kiskunfélegyháza

Greenergy-Power Kft.

Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft.

0

8 417

46.

Körmend

Greenergy-Power Kft.

RÉGIÓHŐ Kft.

0

6 230

47.

Makó

Materm Hőszolgáltató, Befektető Kft.

Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

0

5 562

48.

Mátészalka

Veolia Energia Magyarország Zrt.

SZALKATÁVHŐ Kft.

0

7 128

49.

Mátészalka

Geotherm FIRE Kft.

SZALKATÁVHŐ Kft.

0

7 094

50.

Miskolc

Miskolci Geotermia Kft.

MIHŐ Kft.

154 956 000

881

51.

Miskolc

Kuala Kft.

MIHŐ Kft.

154 956 000

881

52.

Miskolc

MVM MIFŰ Kft. – Hold u. hrsz. 23358/9 és Tatár u. 29/a. hrsz. 23358/8

MIHŐ Kft.

92 714 000

8 760

53.

Miskolc

MVM Balance Zrt. – Miskolc, Bánki Donát u. 17.

MIHŐ Kft.

0

7 643

54.

Miskolc

OMNI Energy Kft.

MIHŐ Kft.

0

7 643

55.

Mohács

Veolia Energia Magyarország Zrt.

MOHÁCS-HŐ Kft.

0

7 049

56.

Mohács

BIOENERGY-Duna Befektető és Szolgáltató Kft.

MOHÁCS-HŐ Kft.

0

6 372

57.

Mosonmagyaróvár

Geotherm Hungary Kft.

Városüzemeltető Kft.

0

7 772

58.

Mosonmagyaróvár

MESZ Mosonmagyaróvár Kft.

Városüzemeltető Kft.

29 147 000

8 640

59.

Nagykőrös

Greenergy-Power Kft.

KÖVA-KOM Nonprofit Zrt.

0

5 492

60.

Nyíregyháza

Veolia Energia Magyarország Zrt.

NYÍRTÁVHŐ Kft.

130 899 000

8 373

61.

Ózd

ALTEO-Therm Kft.

Ózdi Távhő Kft.

0

7 448

62.

Paks

MVM Paksi Atomerőmű Zrt.

Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

4 895 000

929

63.

Pécs

Pannon Hőerőmű Zrt.

PÉTÁV Kft.

220 210 000

5 731

64.

Pétfürdő

EQUANS Magyarország Kft.

“PÉTKOMM” Kft.

6 530 000

6 714

65.

Püspökladány

Greenergy-Power Kft.

Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft.

0

8 050

66.

Salgótarján

CHP-Erőmű Kft. – kapcsolt

Salgó Vagyon Kft.

0

6 970

67.

Salgótarján

CHP-Erőmű Kft. – kazán

Salgó Vagyon Kft.

0

4 345

68.

Sárbogárd

MÖVIT Villamosenergiatermelő Zrt.

EQUANS Sárbogárdi Kft.

0

7 263

69.

Sárospatak

Greenergy-Power Kft.

Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft.

0

8 526

70.

Sárvár

Greenergy-Power Kft.

Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft.

0

7 758

71.

Sátoraljaújhely

Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház

EQUANS Magyarország Kft.

0

7 709

72.

Siklós

CHP-ERŐMŰ Kft.

SIKLÓS-HŐ Kft.

0

7 407

73.

Siófok

EQUANS Magyarország Kft.

Termofok-Sió Kft.

11 698 000

6 871

74.

Sopron

Veolia Energia Magyarország Zrt.

SOPRON Holding Zrt.

19 568 000

6 865

75.

Sopron

ALTEO-Therm Kft.

SOPRON Holding Zrt.

21 067 000

7 595

76.

Százhalombatta

Veolia Energia Magyarország Zrt.

“SZÁKOM” Nonprofit Kft.

31 019 000

8 037

77.

Szentlőrinc

Szentlőrinci Geotermia Kft.

Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft.

9 925 000

304

78.

Szeged

Geo Hőterm Kft.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

6 595

79.

Szeged

OMNI Energy Kft.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

7 636

80.

Szeged

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Szegedi Távfűtő Kft.

0

7 636

81.

Szigetszentmiklós

Greenergy-Power Kft.

“Aries” Nonprofit Kft.

0

7 222

82.

Szigetvár

Szigetvári Gyógyfürdő Kft.

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

0

241

83.

Szigetvár

Voltrack Heat Kft.

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

0

1 976

84.

Szombathely

Szombathelyi Erőmű Zrt.

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

0

7 466

85.

Szombathely

OMNI Energy Kft.

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

0

7 466

86.

Tapolca

Energiabörze Power Kft.

Városgazdálkodási Kft.

0

7 508

87.

Tatabánya

Energiabörze Power Kft.

T-Szol Zrt.

0

3 617

88.

Tatabánya

Tatabánya Erőmű Kft.

T-Szol Zrt.

309 038 000

3 617

89.

Tiszaújváros

ALTEO-Therm Kft.

TiszaSzolg 2004 Kft.

51 031 000

8 315

90.

Vác

Veolia Energia Magyarország Zrt.

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

0

7 362

91.

Vác

Greenergy-Power Kft.

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

0

7 362

92.

Vasvár

Vasi Triász Kft.

RÉGIÓHŐ Kft.

0

3 266

93.

Várpalota

Várpalotai Kiserőmű Kft.

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

0

7 414

94.

Veszprém

Greenergy-Power Kft.

“VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.

0

7 345

2. A 2. § (3b) bekezdése alá tartozó értékesítők értékesítői díjai

A

B

1.

Értékesítő által felhasznált energiahordozó

Értékesítői
hődíj

2.

Ft/GJ

3.

Földgáz

7 000

4.

Biomassza

4 000

5.

Geotermikus

6 000

6.

Települési szilárd hulladék

1 133

7.

Villamos energia

1 976

8.

Egyéb

3 000

2. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez30

Az indokolt költségek figyelembevételének módszertana a távhőtermelők és távhőszolgáltatók vonatkozásában

1. A költségek és az eszközérték figyelembevételének általános elvei

1.1. Indokolt költség és eszközérték

a) az összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló költségek és eszközértékek,

b) a dokumentumokkal (például szerződés) alátámaszthatóan az a) pontban foglaltakhoz képest a tárgyévben kivételesen felmerülő (szükségessé váló) éves költség/ráfordítás, vagy

c) a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó, auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott költségek.

1.2. A távhő díját a megállapításának alapját képező indokolt éves költség összegéből és a tárgyévre előre jelzett, értékesítésre kerülő éves hőmennyiségből levezetve kell kimutatni.

1.3. A legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a legkisebb hőtermelői költséget jelentő hőelőállítást kell alapul venni, a kapacitások hatékony allokálásának és helyettesíthetőségének szempontja mellett.

1.4. Azon értékesítő vagy távhőtermelő esetében, amely a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítja elő, és az általa termelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, az ebből eredő árbevételét a Hivatal a távhőtermelés negatív költségeként figyelembe veszi.

2. Egyes árképző elemek (költségelemek) figyelembevételének módja

2.1. Működési költségek

2.1.1. Földgáz költségek

Az anyagjellegű költségeken belül a földgáz alapú tüzelőanyag-költséget vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében egységesen a Hivatal által előzetesen meghirdetett referencia költségszinten, vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében azon az értéken (a hozzá tartozó mennyiséggel együtt) kell figyelembe venni, amellyel az árelőkészítést megalapozó adatszolgáltatásban az engedélyes ezt megadta, de a Hivatal jogosult egységes felső korlát (cap) alkalmazására, és vizsgálhatja, hogy milyen piaci versenyeztetés mellett alakult ki az elismerendő ár.

2.1.2. A nem földgáz alapú (tüzelőolaj, megújuló energiaforrás stb.) hőtermelés esetén a tüzelőanyag-költség egyedi vizsgálat alapján kerül figyelembevételre.

2.1.3. A hőtermelési üzem folyamatos biztonságos fenntartását szolgáló állandó költségeket összehasonlító gazdasági elemzéseken nyugvó fajlagosított értékek alapján, vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott értékben kell figyelembe venni indokolt költségként.

2.1.4. Az igénybe vett szolgáltatások – különös tekintettel a tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen feladatok kiszervezésére, a tanácsadási díjakra, kapcsolt vállalkozásokkal kötött szerződésekre – csak egyedi vizsgálat alapján minősülhetnek külön is elismerendő indokolt költségeknek.

2.1.5. Pénzügyi ráfordítás, hiteltörlesztés

A pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés – az alkalmazott finanszírozási megoldástól függetlenül – a 3. pont szerinti egyedi vizsgálat alapján ismerhető el indokolt költségként.

2.2. Értékcsökkenés

2.2.1. Az értékcsökkenést vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatása alapján, vagy összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló, az eszközök hosszú távú folyamatos működőképesen tartása érdekében felmerülő mértékben kell figyelembe venni.

2.2.2. Az értékcsökkenést a 3. pont szerint kell figyelembe venni abban az esetben, ha az egyedi vizsgálat eredményeként a pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés elismert költségnek tekintendő.

2.3. Megtérülés

2.3.1. Megtérülésként az 1. pont alapján figyelembe vett bruttó eszközérték és az 5. § (2) bekezdésében meghatározott nyereségtényező szorzatát kell elismerni indokolt költségként.

2.4. Támogatások

2.4.1. A beruházások vissza nem térítendő támogatásból finanszírozott részére sem a 2.2. pont szerinti értékcsökkenés, sem a 2.3. pont szerinti megtérülés nem vehető figyelembe.

2.4.2. A visszatérítendő támogatás a pénzügyi ráfordításokkal és a hiteltörlesztéssel azonos módon kezelve, a 3. pont szerinti vizsgálat pozitív eredménye esetén ismerhető el indokolt költségként.

3. Egyedi vizsgálat

A Hivatal azon beruházás esetében ismerheti el a beruházási hitel- valamint a visszatérítendő támogatás kamatát és törlesztő részletét indokolt költségként, amely teljesíti azt a feltételt, miszerint a beruházás számított tőkeköltségeként jelentkező elismert költségtöbblet kisebb, mint a beruházás eredményeként fellépő költségmegtakarítás.

A Hivatal az egyedi vizsgálata során a beruházás számított tőkeköltsége részeként a hitel éves tőketörlesztését és kamatát, a visszatérítendő támogatás éves törlesztő részletét és esetlegesen felszámított kamatát, a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részére számított értékcsökkenésének összegét, valamint szintén a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részén alapuló – a 2.3. pont szerint számított – megtérülés összegét hasonlítja össze a beruházás eredményeként felmerülő költségcsökkenéssel. A Hivatal azt is vizsgálja, hogy a beruházás összértéke, továbbá a hitel kamata megfelel-e a legkisebb költség elvének, összhangban van-e az aktuális piaci viszonyokkal, és a számított tőkeköltség megállapítása során csak az ezen követelményeknek megfelelő beruházási értéket és hitelkamatot fogadja el.

Abban az esetben, ha a beruházás hatására bekövetkező költségcsökkenés mértéke a beruházás számított tőkeköltségének összegét meghaladja, akkor a Hivatal a beruházás számított tőkeköltségét indokolt költségként elismeri.

3. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez31


Az 5/A. § szerinti értékesítőre vonatkozó legmagasabb hatósági ár:

Teljesítménydíj (Ft/MW/Év)

Hődíj (Ft/GJ)

0

2000

4. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez32

A Külön Kezelt Intézményeknek értékesített távhő hődíja

A

B

C

1.

Település

Távhőszolgáltató

A településen a külön kezelt intézmények által
fizetendő hődíj
(Ft/GJ)

2.

Ajka

BAKONY-TÁVHŐ Kft.

5 838

3.

Ajka

Bakonyi Erőmű Zrt.

4 876

4.

Algyő

Veolia Energia Magyarország Zrt.

8 098

5.

Almásfüzitő

ALFEN Kft.

10 908

6.

Baj

T-Szol Zrt.

7 498

7.

Baja

Baja Energetika Kft.

9 717

8.

Balatonfüred

FÜREDHŐ Kft.

6 830

9.

Berettyóújfalu

HERPÁLY Vagyonkezelő Kft.

7 344

10.

Bokod

MVM OTSZ Zrt.

8 752

11.

Bonyhád

“FŰTŐMŰ” Kft.

7 800

12.

Budaörs

BUDAÖRSHŐ Kft.

7 817

13.

Budapest

Csepeli Erőmű Kft.

0

14.

Budapest

Veolia Energia Magyarország Zrt.

8 088

15.

Budapest

BKM Nonprofit Zrt.

8 274

16.

Budapest

GM Kőérberek 30 Kft.

6 633

17.

Cegléd

Veolia Energia Magyarország Zrt.

8 182

18.

Celldömölk

Cellhő Kft.

8 612

19.

Cserkeszőlő

Cserkeszőlő Fürdő és Gyógyászati Központ

2 622

20.

Csongrád

Csongrádi Közmű Kft.

4 819

21.

Csorna

Csornahő Kft.

9 348

22.

Debrecen

Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

9 468

23.

Dombóvár

DOMBÓVÁRHŐ Kft.

7 952

24.

Dorog

PROMTÁVHŐ Kft.

10 828

25.

Dunakeszi

Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft.

7 669

26.

Dunaújváros

DVG Zrt.

9 289

27.

Eger

EVAT Zrt.

8 881

28.

Érd

ÉRD-TÁVHŐ Kft.

7 188

29.

Esztergom

PROMTÁVHŐ Kft.

12 565

30.

Gödöllő

Gödöllői Távhő Kft.

7 950

31.

Gyöngyös

Városgondozási Zrt.

7 615

32.

Győr

GYŐR-SZOL Zrt.

4 526

33.

Hajdúböszörmény

Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

8 803

34.

Hajdúnánás

NÁNÁSHŐ Kft.

8 714

35.

Hajdúszoboszló

Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt.

8 975

36.

Hódmezővásárhely

Hódmezővásárhelyi Vagyonkezelő Zrt.

4 102

37.

Inota

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

8 909

38.

Kaposvár

Kaposvári Vagyonkezelő Zrt.

4 409

39.

Kapuvár

Kapuvári Hőszolgáltató Kft.

8 556

40.

Kazincbarcika

Barcika Szolg Kft.

9 382

41.

Kecskemét

Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft.

5 919

42.

Keszthely

VÜZ Nonprofit Kft.

7 784

43.

Kiskunfélegyháza

Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft.

7 999

44.

Kiskunhalas

Halasi Városgazda Zrt.

9 468

45.

Kisvárda

KISVÁRDAI KÖZMŰ Kft.

8 759

46.

Komárom

Komáromi Távhő Kft.

8 241

47.

Komló

Komlói Fűtőerőmű Zrt.

6 343

48.

Körmend

RÉGIÓHŐ Kft.

6 451

49.

Kőszeg

EQUANS Magyarország Kft.

7 779

50.

Makó

Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

7 475

51.

Mátészalka

SZALKATÁVHŐ Kft.

9 100

52.

Miskolc

MIHŐ Kft.

4 421

53.

Mohács

MOHÁCS-HŐ Kft.

6 793

54.

Mór

MÓRHŐ Kft.

8 421

55.

Mosonmagyaróvár

Városüzemeltető Kft.

9 124

56.

Nagyatád

EQUANS Magyarország Kft.

5 516

57.

Nagykőrös

KÖVA-KOM Nonprofit Zrt.

7 279

58.

Nyergesújfalu

DISTHERM Kft.

8 324

59.

Nyírbátor

Nyírbátori Városfejlesztő és Működtető Kft.

7 505

60.

Nyíregyháza

NYÍRTÁVHŐ Kft.

10 088

61.

Nyíregyháza

Energocoop Kft.

8 782

62.

Oroszlány

MVM OTSZ Zrt.

10 147

63.

Ózd

Ózdi Távhő Kft.

9 638

64.

Paks

Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

1 051

65.

Pécs

PÉTÁV Kft.

6 817

66.

Pétfürdő

“PÉTKOMM” Kft.

7 654

67.

Pornóapáti

Pornóapáti Vagyonhasznosító Kft.

5 421

68.

Putnok

Putnoki Városgondnokság

7 936

69.

Püspökladány

Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft.

8 140

70.

Salgótarján

Salgó Vagyon Kft.

8 560

71.

Sárbogárd

EQUANS Sárbogárdi Kft.

8 450

72.

Sárospatak

Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft.

8 047

73.

Sárvár

Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft.

9 116

74.

Sátoraljaújhely

EQUANS Magyarország Kft.

8 643

75.

Siklós

SIKLÓS-HŐ Kft.

7 777

76.

Siófok

Termofok-Sió Kft.

10 354

77.

Sopron

SOPRON Holding Zrt.

8 325

78.

Szarvas

Szarvasi KOMÉP Városgazdálkodási Nonprofit Kft.

2 979

79.

Százhalombatta

“SZÁKOM” Nonprofit Kft.

9 274

80.

Szeged

Szegedi Távfűtő Kft.

7 594

81.

Székesfehérvár

SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Zrt.

8 395

82.

Szekszárd

Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft.

8 666

83.

Szentendre

Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt.

7 819

84.

Szentes

Szentes Városi Szolgáltató Kft.

2 543

85.

Szentgotthárd

RÉGIÓHŐ Kft.

7 306

86.

Szentlőrinc

Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft.

5 253

87.

Szigetszentmiklós

“Aries” Nonprofit Kft.

9 001

88.

Szigetvár

Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft.

7 347

89.

Szolnok

MVM OTSZ Zrt.

8 908

90.

Szombathely

Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft.

8 722

91.

Tapolca

Városgazdálkodási Kft.

8 428

92.

Tata

TATA ENERGIA Kft.

5 352

93.

Tatabánya

T-Szol Zrt.

4 222

94.

Tiszaújváros

TiszaSzolg 2004 Kft.

9 447

95.

Vác

Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft.

7 596

96.

Várpalota

Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft.

10 650

97.

Vasvár

RÉGIÓHŐ Kft.

4 782

98.

Veszprém

“VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.

8 768

99.

Záhony

Záhonyi HŐTÁV Nonprofit Kft.

8 269

100.

Zirc

Veolia Energia Magyarország Zrt.

9 016

1

Az 1. § b) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (1) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. § (1) bekezdés a) pontja a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 2. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) 5. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

5

A 2. § (3a) bekezdését az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

6

A 2. § (3b) bekezdését az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

7

A 2. § (4) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be, szövege a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 2. § (5) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be. A 2. § (5) bekezdése a 20/2022. (IX. 30.) TIM rendelet 1. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg.

9

A 3. § a 78/2012. (XII. 22.) NFM rendelet 44. §-ával megállapított szöveg.

10

A 3. § (1) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 3. § (1a) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése iktatta be.

12

A 3. § (1b) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése iktatta be.

13

A 3. § (2) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 4. § az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 2. §-ával megállapított, a 37/2015. (VI. 30.) NFM rendelet 21. §-a szerint módosított szöveg.

15

Az 5. § a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Az 5. § (1) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

Az 5. § (1a) bekezdését a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdése iktatta be.

18

Az 5. § (2) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

19

Az 5. § (3) bekezdése a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

20

Az 5/A. §-t az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 6. §-a iktatta be.

21

A 6. § (2) bekezdését a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte.

22

A 6. § (3) bekezdése a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

23

A 6. § (4) bekezdése a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.

24

A 6. § (5) bekezdését a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 5. §-a iktatta be.

25

A 7. §-t újonnan a 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 1. §-a iktatta be.

26

A 8. §-t az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 3. §-a iktatta be, a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 6. §-a hatályon kívül helyezte.

27

A 9. §-t a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 3. §-a iktatta be.

28

A hatálybalépés időpontja 2024. október 1.

29

Az 1. melléklet a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

31

A 3. mellékletet az 59/2012. (X. 31.) NFM rendelet 5. §-a hatályon kívül helyezte, újonnan az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 7. § (3) bekezdése iktatta be.

32

A 4. melléklet a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére