9/2012. (XI. 23.) NMH utasítás
a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinél alkalmazott biztonsági okmányokkal kapcsolatos eljárásrendről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontra figyelemmel és a Nemzeti Munkaügyi Hivatalról és a szakmai irányítása alá tartozó szakigazgatási szervek feladat- és hatásköréről szóló 323/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésében foglalt hatáskörömben eljárva a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinél alkalmazott biztonsági okmányokkal kapcsolatos eljárásrendről a következő utasítást adom ki:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás személyi hatálya a Nemzeti Munkaügyi Hivatalra (a továbbiakban: NMH), valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek munkavédelmi és munkaügyi felügyelőségeire terjed ki.
(2) Az utasítás tárgyi hatálya a biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. számú mellékletének III. része 1.93. pontjában meghatározott igazolványokkal kapcsolatos eljárásrendre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § (1) A szabályzat alkalmazásában:
a) igazolvány: az R. 3. § (1) bekezdés a) és b) pontja, a 7. § (1) bekezdésnek megfelelő igazolvány, amelynek leírását és megjelenítését jelen utasítás 1–3. mellékletei tartalmazzák.
b) felügyelő: a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek sikeres felügyelői vizsgát tett, vagy az alól mentesült munkavédelmi felügyelője, illetve munkaügyi felügyelője,
c) FEIR: felügyelői ellenőrzési információs rendszer.
(2) A felügyelők részére olyan igazolvány rendelhető meg, amely rendelkezik az R. 3. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által kidolgozott okmányvédelmi rendszertervvel és az igazolvány előállítására szóló engedéllyel, továbbá amelyet az R. 7. § (1) bekezdésében meghatározott követelményeknek igazoltan megfelelő szervezet állít elő.
3. Nyilvántartási szabályok
3. § A felügyelői igazolványokkal kapcsolatban az alábbi nyilvántartásokat kell vezetni:
a) az igazolványokban szereplő személyes adatok;
b) 7 karakterből álló igazolványszám;
c) átvételi elismervények;
d) jegyzőkönyvek.
A nyilvántartást az NMH Munkavédelmi és Munkaügyi igazgatóságának (a továbbiakban: NMH MMI) szakterületi adatvédelmi felelőse vezeti. Az igazolványon feltüntetett személyes adatokban bekövetkezett változásokat a kormánytisztviselő a szakigazgatási szerv vezetőjének 3 munkanapon belül köteles írásban bejelenteni. Az adatváltozást a szakigazgatási szerv vezetője írásban jelzi az NMH MMI szakterületi adatvédelmi felelőse felé a nyilvántartásban történő rögzítés céljából.
II. Fejezet
Részletes rendelkezések
4. Az igazolványok megrendelése
4. § (1) A sikeres felügyelői vizsgáról, vagy az az alól való mentesítésről szóló tájékoztatást követően a Szabályozási és Nyilvántartási Főosztály, szükség esetén az Informatikai Főosztály bevonásával, 3 munkanapon belül kiadja a 7 karakterből álló igazolványszámot és rögzíti azt a FEIR rendszerben. A feladatátadásról a Szabályozási és Nyilvántartási Főosztály vezetője előzetesen írásban egyeztet az Informatikai Főosztály vezetőjével.
(2) Az új igazolvány(ok)at az NMH MMI rendeli meg.
5. Kiadás
5. § (1) Az új igazolványt az NMH MMI jelen utasítás 4. melléklete szerinti átvételi elismervény ellenében küldi meg a szakigazgatási szerv vezetőjének.
(2) Az igazolvány a felügyelőnek (csere esetén is) jelen utasítás 5. melléklete szerinti átvételi elismervény saját kezű aláírása ellenében adható át.
(3) Az átvételi elismervényeket aláírást követően 3 munkanapon belül vissza kell juttatni az NMH MMI részére.
6. Megsemmisítés
6. § (1) A kormányzati szolgálati jogviszony megszűnése, adatváltozás, illetve az igazolvány megrongálódása esetén a felügyelő soron kívül köteles a szakigazgatási szerv vezetőjének leadni az igazolványát, aki azt azonosításra és további használatra alkalmatlanná teszi (a továbbiakban: megsemmisítés), és erről jegyzőkönyvet vesz fel.
(2) A megsemmisítésről szóló jegyzőkönyvet a szakigazgatási szerv vezetője az igazolvány megsemmisítését követő 3 munkanapon belül köteles az NMH MMI részére megküldeni.
7. Az igazolvány elveszítése esetén alkalmazandó szabályok
7. § (1) Az igazolvány elveszítése esetén a felügyelő soron kívül köteles a szakigazgatási szerv vezetőjének jelezni az igazolvány elveszítésének tényét, aki erről jegyzőkönyvet vesz fel és bejelenti az illetékes rendőrkapitányságnak, gondoskodik a kormányhivatal honlapján történő közzétételről, valamint a jegyzőkönyvet megküldi az NMH MMI részére.
(2) Az NMH MMI gondoskodik az igazolvány elveszítése tényének közzétételéről a munka.hu internetes oldalon, valamint a Magyar Közlöny mellékletét képező Hivatalos Értesítőben.
III. Fejezet
Záró és vegyes rendelkezések
8. § (1) Ez a normatív utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
(2) Az új igazolvány formátumának Hivatalos Értesítőben történő közzétételéről a Hivatal Humánpolitikai Főosztálya gondoskodik.
9. § (1) Az új igazolványok felügyelők részére történő átadásával egyidejűleg a szakigazgatási szerv vezetője jegyzőkönyv felvétele mellett gondoskodik a korábban kiadott felügyelői igazolványok megsemmisítéséről, valamint a jegyzőkönyvet megküldi az NMH MMI-nek.
(2) Az új igazolványok első alkalommal a teljes felügyelői állomány részére történő megrendeléséről az NMH Humánpolitikai Főosztálya gondoskodik. A szükséges adatokról a megrendelést megelőzően a szakigazgatási szerv vezetője írásban tájékoztatja az NMH Humánpolitikai Főosztályát.
1. melléklet a 9/2012. (XI. 23.) NMH utasításhoz
A munkaügyi felügyelői igazolvány leírása
Az igazolvány alapszíne: bordó
Előlap: a fővárosi és megyei kormányhivatal neve; a szakigazgatási szerv neve; az igazolvány érvényessége (visszavonásig érvényes); fénykép; a felügyelő neve; a munkakör megnevezése: munkaügyi felügyelő és az igazolvány száma (7 karakter).
Hátlap:
„Az igazolvány tulajdonosa hatáskörében és illetékességi területén eljárva a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) alapján jogosult:
– a foglalkoztató valamennyi munkahelyén külön engedély és előzetes bejelentési kötelezettség nélkül hatósági munkaügyi ellenőrzést tartani;
– belépni az ellenőrzése alá tartozó valamennyi munkahelyre;
– az ellenőrzéshez szükséges nyilvántartások megtekintésére, azokról másolatok készítésére, szükség esetén azok lefoglalására;
– az ellenőrzés során az ellenőrzéssel összefüggésben hang- és képfelvételek készítésére;
– a munkahelyen tartózkodó személyektől az ellenőrzéshez szükséges felvilágosítás kérésére, valamint személyi azonosságuk igazoltatással történő megállapítására;
– társadalombiztosítási azonosító jel használatára;
– az ellenőrzés eredményes és biztonságos lefolytatása érdekében a rendőrség közreműködését kérni.
Az igazolvány tulajdonosa illetékességi területén kívül a Ket. vonatkozó rendelkezései szerinti kijelölés alapján, a szakigazgatási szerv vezetője által kiállított megbízólevéllel tarthat ellenőrzést.”
2. melléklet a 9/2012. (XI. 23.) NMH utasításhoz
Munkavédelmi felügyelői igazolvány leírása
Az igazolvány alapszíne: kék
Előlap: a fővárosi és megyei kormányhivatal neve; a szakigazgatási szerv neve; az igazolvány érvényessége (visszavonásig érvényes); fénykép; a felügyelő neve; a munkakör megnevezése: munkavédelmi felügyelő és az igazolvány száma (7 karakter).
Hátlap:
„Az igazolvány tulajdonosa hatáskörében és illetékességi területén eljárva a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény alapján jogosult:
– valamennyi munkahelyen külön engedély nélkül a fent hivatkozott jogszabályokban meghatározottak szerint munkavédelmi hatósági ellenőrzést tartani;
– a munkabalesetet, a foglalkozási megbetegedést, a fokozott expozíciós esetet kivizsgálni, a balesetet munkabalesetté nyilvánítani;
– a munkavégzésre irányuló jogviszonyt szervezett munkavégzésnek minősíteni;
– az ellenőrzött munkaeszközökről, munkafolyamatokról kép- és hangfelvételt készíteni, mintát venni;
– az ellenőrzéssel kapcsolatos bármely iratot, hatósági igazolványt, bizonyítványt, engedélyt, munkaeszközt és munkafolyamatot megvizsgálni;
– iratokat és más tárgyi bizonyítékokat végzéssel lefoglalni;
– veszélyes tevékenység, illetőleg üzem, üzemrész, munkaeszköz, egyéni védőeszköz, veszélyes anyag/készítmény működésének illetve használatának felfüggesztését elrendelni;
– a munkavállalót a kifogásolt munkavégzéstől eltiltani;
– a munkahelyen tartózkodó személyektől adatot és tájékoztatást kérni, az ügyfelet nyilatkozattételre felhívni;
– a munkahelyen tartózkodó személyi azonosságának igazolására felhívni;
– az ellenőrzés eredményes és biztonságos lefolytatása érdekében a rendőrség közreműködését kérni.
Az igazolvány tulajdonosa illetékességi területén kívül a Ket. vonatkozó rendelkezései szerinti kijelölés alapján, a szakigazgatási szerv vezetője által kiállított megbízólevéllel tarthat ellenőrzést.”
3. melléklet a 9/2012. (XI. 23.) NMH utasításhoz
Felügyelői igazolvány látványtervek
4. melléklet a 9/2012. (XI. 23.) NMH utasításhoz
Iktatószám:
Átvételi elismervény
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal az alábbi igazolványszámokon nyilvántartott munkaügyi/munkavédelmi felügyelői igazolványokat a ……………………………………………… megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének vezetője részére a mai napon átadja.
Az átvevő aláírásával igazolja, hogy az alább felsorolt igazolványokat átvette és gondoskodik azoknak a kormánytisztviselők felé történő továbbításáról.
Igazolvány száma: |
Kormánytisztviselő neve: |
Keltezés helye
…………………………………………… |
…………………………………………… |
főigazgató-helyettes |
szakigazgatási szerv vezetője |
átadó |
átvevő |
5. melléklet a 9/2012. (XI. 23.) NMH utasításhoz
Iktatószám:
Átvételi elismervény
A …………………………………… megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének vezetője ……………………………………… kormánytisztviselő részére a ………………………… igazolványszámú munkaügyi/munkavédelmi felügyelői igazolványt a mai napon átadja, a kormánytisztviselő aláírásával igazolja, hogy az igazolványt átvette.
Keltezés helye
…………………………………………… |
…………………………………………… |
szakigazgatási szerv vezetője |
kormánytisztviselő |
átadó |
átvevő |