5/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás
5/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás
a Belügyminisztérium fejezethez tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Belügyminisztérium fejezethez tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésére vonatkozóan az alábbi utasítást adom ki:
I.
Általános rendelkezések
1. §1 Az utasítás hatálya a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: BM OKF) és az irányítása alá tartozó területi és helyi szervekre, valamint a BM OKF Gazdasági Ellátó Központra terjed ki.
2. §2 A BM OKF-hez a Magyarország központi költségvetéséről szóló mindenkor hatályos törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) Belügyminisztérium fejezetében meghatározott, az utasításban – államháztartási azonosító számmal és elnevezéssel – szereplő fejezeti kezelésű előirányzatok, továbbá az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) alapján év közben megállapított előirányzatok kapcsolódnak.
II.
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok
3. §3 A BM OKF szakmai tevékenysége vonatkozásában az alábbi fejezeti kezelésű előirányzatokból történő támogatások biztosításában érintett:
(1) (ÁHT 232061) Önkormányzati tűzoltóságok normatív támogatása.
(2) (ÁHT 387973) Társadalmi szervezetek, alapítványok támogatása, ezen belül:
a) Magyar Polgári Védelmi Szövetség (a továbbiakban: MPVSZ),
b) Magyar Tűzoltó Szövetség (a továbbiakban: MTSZ),
c) Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetsége (a továbbiakban: ÖTOSZ),
d) Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége (a továbbiakban: LTSZ),
e) Önkéntes tűzoltó egyesületek és mentőszervezetek támogatása,
f)4 Önkormányzati tűzoltóságok eszközfejlesztésének támogatása,
g)5
(3)6
III.
(ÁHT 232061) Önkormányzati tűzoltóságok normatív támogatása
4. § Az előirányzat célja az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok (a továbbiakban: ÖTP) fenntartásával, működésével és fejlesztésével kapcsolatos költségek fedezetének biztosítása az átvállalt feladattal arányban.
5. §7 Az előirányzat felhasználásáról a költségvetési törvényben meghatározott előírások alapján az önkormányzati tűzoltóságokra, valamint a hivatásos tűzoltóság, az önkormányzati tűzoltóság és az önkéntes tűzoltó egyesület fenntartásához való hozzájárulásra vonatkozó szabályokról szóló 272/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet rendelkezik.
6. §8 A normatív támogatás folyósítását a BM OKF időarányosan hajtja végre.
7. §9 (1)10 A katasztrófavédelmi igazgatóság (a továbbiakban: KI) elvégzi az ÖTP által a részére felterjesztett havi pénzügyi elszámolások, negyedéves és éves pénzügyi beszámolók ellenőrzését és szükség esetén a hiánypótlások bekérését.
(2) A KI-n a pénzügyi elszámolás ellenőrzésére a gazdasági igazgatóhelyettes által kijelölt személy az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok szakmai irányításáról és felügyeleti ellenőrzésének rendjéről szóló 8/2014. (III. 21.) BM OKF utasítás [a továbbiakban: 8/2014. (III. 21.) BM OKF utasítás] 2. mellékletében feltüntetett felhasználások eredeti bizonylatait negyedévente – vagy amennyiben a KI igazgatója szükségesnek tartja, gyakoribb időközönként – felülvizsgálja, és az ellenőrzés tényét az elszámolás mellékletében, valamint az eredeti, felhasználást alátámasztó bizonylatokon névvel, keltezett aláírással ellátva, beazonosítható módon igazolja.
(3) A hivatásos tűzoltó parancsnokság (a továbbiakban: HTP) parancsnoka elvégzi az ÖTP által részére felterjesztett negyedéves és éves szakmai beszámolók ellenőrzését. Az ellenőrzésekről jelentést készít, amelyet a tárgynegyedévet követő hónap 16. napjáig (az éves szakmai beszámoló esetében a tárgyévet követő év január 12. napjáig) felterjeszt az illetékes katasztrófavédelmi kirendeltség (a továbbiakban: KvK) vezetője részére.
8. §11 A KvK vezetője elemzi és értékeli a részére a 7. § (3) bekezdése alapján felterjesztett dokumentumokat. Amennyiben indokoltnak tartja, felülvizsgálatot rendel el, további adatokat kér be, valamint intézkedést kezdeményezhet. A KvK vezetője az ÖTP szakmai beszámolóinak eredeti dokumentumait véleményével és javaslatával a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig (az éves szakmai beszámoló esetében a tárgyévet követő év január 16. napjáig) felterjeszti az illetékes KI igazgatójának.
9. §12 A KI igazgatója felkészítés keretében segítséget nyújt az ÖTP-k részére a havi pénzügyi elszámolások, negyedéves és éves pénzügyi beszámolók tekintetében, valamint a HTP parancsnokok és a KvK vezetők részére a negyedéves és éves szakmai beszámolók tekintetében.
10. § A KI igazgatóhelyettese és gazdasági igazgatóhelyettese gondoskodik a felterjesztett dokumentumok folyamatos elemzéséről és értékeléséről, azokról a gazdasági igazgatóhelyettes havonta, az igazgatóhelyettes negyedévente elemzést készít, melynek részét képezi a területileg illetékes ÖTP-k felhasználási adatainak összehasonlítása is.
11. § A KI igazgatója a 10. § szerinti adatokat köteles hasznosítani a KI műveletelemzési tevékenysége során.
12. § A KI gazdasági igazgatóhelyettese gondoskodik továbbá arról, hogy a 13. § szerinti adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges dokumentumok a tárgyévet követő év január hónap 20. napjáig a KI rendelkezésére álljanak.
13. §13 Az illetékessége alá tartozó ÖTP-k elszámolásairól, szakmai beszámolóiról a KI igazgatója elektronikus úton éves összesített jelentést terjeszt fel a BM OKF gazdasági főigazgató-helyettes (a továbbiakban: gazdasági főigazgató-helyettes) részére – a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Költségvetési Gazdálkodási Szabályzatában meghatározott kötelezettség alapján – a tárgyévet követő év január 20. napjáig. Az összesített jelentéssel együtt, szerkeszthető (Excel) formában az ÖTP-k éves elszámolásait tartalmazó kimutatásokat, valamint az éves szakmai beszámolókat is fel kell felterjeszteni.
13/A. §14
14. §15 A Belügyminisztérium részére a felhasználásról történő adatszolgáltatás, beszámolás előkészítéséért a BM OKF műveleti főigazgató-helyettes (a továbbiakban: műveleti főigazgató-helyettes) és a gazdasági főigazgató-helyettes együttesen felelős.
15. §16 A költségvetési törvény értelmében az ÖTP-k normatív támogatásából visszatérülő összegek felhasználásával kapcsolatos miniszteri előterjesztés előkészítéséért az műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes együttesen felelős.
17 IV.
16. §
17. §
18. §
V.
(ÁHT 387973) TÁRSADALMI SZERVEZETEK, ALAPÍTVÁNYOK TÁMOGATÁSA18
A. Az MPVSZ támogatása
19. § A támogatás a lakosság, az ifjúság, a polgári védelmi szervezetek, valamint a polgármestert segítők és közbiztonsági referensek folyamatos felkészítésére, a „Polgári védelmi mozgalom dinamizálása” projekt időarányos végrehajtására, továbbá a szervezet BM OKF főigazgatója (a továbbiakban: főigazgató) által jóváhagyott éves munkatervében meghatározott feladatokhoz, az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságának védelméhez való hozzájárulás céljára használható fel.
20. § Az éves munkaterv szakmai véleményezését a BM OKF Országos Polgári Védelmi Főfelügyelőség hajtja végre, majd a szakmai véleményezést követően azt a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgató részére.
21. § Az éves munkaterv főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
22. § Az MPVSZ a támogatás felhasználásáról a támogató által (a támogatási szerződésben / támogatói okiratban / egyoldalú jognyilatkozatban) meghatározottak alapján beszámolót készít, amelyet az előírt határidőnek megfelelően megküld a főigazgató részére.
23. § A beszámoló szakmai tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Országos Polgári Védelmi Főfelügyelőség, a pénzügyi tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Költségvetési Főosztály a felelős.
24. § A beszámolót – ellenőrzését követően – a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgató részére.
25. § A beszámoló főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
B. Az MTSZ támogatása
26. §19 A támogatás az MTSZ és a vármegyei, fővárosi szervezetei alapító okiratában, valamint a főigazgató által jóváhagyott éves munkatervben meghatározott feladatok, továbbá az általuk szervezett rendezvények megvalósítására fordítható.
27. §20 Az MTSZ és a vármegyei, fővárosi szervezetei éves munkatervének szakmai véleményezését az Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség hajtja végre, majd a szakmai véleményezést követően azt a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgató részére.
28. § Az éves munkaterv főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
29. § Az MTSZ a támogatás felhasználásáról a támogatási szerződésben meghatározottak alapján beszámolót készít, amelyet az előírt határidőnek megfelelően megküld a főigazgató részére.
30. §21 Az MTSZ által benyújtott, a támogató által (támogatási szerződésben / támogatói okiratban / egyoldalú jognyilatkozatban) meghatározottak szerinti beszámoló, valamint a vármegyei, fővárosi szervezetek beszámolói szakmai tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség, a pénzügyi tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Költségvetési Főosztály felelős.
31. § A beszámolót – a 30. § szerinti ellenőrzést követően – a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgató részére.
32. § A beszámoló főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
C. Az ÖTOSZ, valamint az LTSZ támogatása
33. § A támogatás célja az ÖTOSZ és az LTSZ főigazgató által jóváhagyott éves munkatervében meghatározott feladatainak és az általuk szervezett rendezvények megvalósításának támogatása, továbbá az egyéb feladataik végrehajtásának elősegítése. Az ÖTOSZ és az LTSZ támogatásának megosztásáról a főigazgató dönt.
34. § A támogatás megosztásáról az éves munkatervek benyújtását megelőzően a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja az ÖTOSZ és az LTSZ vezetőit.
35. § Az éves munkatervek szakmai véleményezését a BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség hajtja végre, majd a szakmai véleményezést követően azokat a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgató részére.
36. § Az éves munkatervek főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
37. § Az ÖTOSZ és az LTSZ a támogató által (a támogatási szerződésben / támogatói okiratban / egyoldalú jognyilatkozatban) meghatározottak alapján beszámolót készít, amelyet az előírt határidőben megküldenek a főigazgató részére.
38. § A beszámoló szakmai tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség, a pénzügyi tartalmának ellenőrzéséért a BM OKF Költségvetési Főosztály felelős.
39. § A beszámoló ellenőrzését követően a műveleti főigazgató-helyettes és a gazdasági főigazgató-helyettes közösen terjeszti fel azokat jóváhagyásra a főigazgató részére.
40. § A beszámoló főigazgató általi jóváhagyásáról a gazdasági főigazgató-helyettes írásban tájékoztatja a Belügyminisztérium gazdasági helyettes államtitkárát.
D. Az Önkéntes tűzoltó egyesületek és mentőszervezetek támogatása
40/A. § A Belügyminisztérium fejezetében biztosított fejezeti kezelésű előirányzat az önkéntes tűzoltó egyesületek és mentőszervezetek részére biztosítandó költségvetési támogatás forrásául szolgál, amely az önkéntes tűzoltó egyesületek és mentőszervezetek feladataihoz kapcsolódó működési és felhalmozási költségek finanszírozására, műszaki-technikai és informatikai fejlesztésére, valamint az önkéntes tűzoltók és a mentőszervezetek tagjainak oktatására használható fel.
40/B. § (1) Az önkéntes tűzoltó egyesületek és mentőszervezetek támogatására a Belügyminisztérium fejezetében biztosított fejezeti kezelésű előirányzat átcsoportosításra kerül a BM OKF részére. Az előirányzat-átadást követően a BM OKF belső szabályozóinak megfelelően történik a döntési hatáskörök gyakorlása.
(2) A Magyar Államkincstár felé jogszabályi előírásokon alapuló adatszolgáltatási és nyilatkozattételi kötelezettségek teljesítéséről a gazdasági főigazgató-helyettes gondoskodik.
40/C. § Az előirányzat átcsoportosítását követően a támogatás felhasználásával kapcsolatban a mindenkor hatályos, az önkormányzati tűzoltóságok, az önkéntes tűzoltó egyesületek, valamint az önkéntes mentőszervezetek költségvetési támogatásának szabályozásáról szóló BM OKF utasítás rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
E. Önkormányzati tűzoltóságok eszközfejlesztésének támogatása
40/D. § Az előirányzat elsődleges célja, hogy az önkormányzati tűzoltóságok részére kötelezően előírt alapmálha minden tűzoltóságon a megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre álljon.
40/E. § (1) Az önkormányzati tűzoltóságok támogatására a Belügyminisztérium fejezetében biztosított fejezeti kezelésű előirányzat átcsoportosításra kerül a BM OKF részére. Az előirányzat-átadást követően a BM OKF belső szabályozóinak megfelelően történik a döntési hatáskörök gyakorlása.
(2) A Magyar Államkincstár felé jogszabályi előírásokon alapuló adatszolgáltatási és nyilatkozattételi kötelezettségek teljesítéséről a gazdasági főigazgató-helyettes gondoskodik.
40/F. § Az előirányzat átcsoportosítását követően a támogatás felhasználásával kapcsolatban a mindenkor hatályos, az önkormányzati tűzoltóságok, az önkéntes tűzoltó egyesületek, valamint az önkéntes mentőszervezetek költségvetési támogatásának szabályozásáról szóló BM OKF utasítás rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
F. 22
40/G. §
40/H. §
40/I. §
VI.23
41. §
42. §
24 VI/A.
42/A. §
42/B. §
42/C. §
25 VI/B.
42/D. §
42/E. §
42/F. §
VII.
Záró rendelkezések
43. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
44. §26
1. melléklet az 5/2015. (VI. 25) BM OKF utasításhoz27
Az 1. § a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § az 5/2016. (VI. 8.) BM OKF utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdés f) pontja a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (2) bekezdés g) pontját a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (3) bekezdését a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. § a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § a 12/2018. (X. 4.) BM OKF utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (1) bekezdése a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § a 12/2018. (X. 4.) BM OKF utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § a 12/2018. (X. 4.) BM OKF utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § az 5/2016. (VI. 8.) BM OKF utasítás 3. §-ával megállapított, a 3/2023. (IV. 3.) BM OKF utasítás 7. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 13/A. §-t a 12/2018. (X. 4.) BM OKF utasítás 4. §-a iktatta be, a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
[Az 5/2016. (VI. 8.) BM OKF utasítás 5. §-ában foglalt módosítás, mely szerint „a főigazgató-helyettes” szövegrész helyébe „az általános főigazgató-helyettes” szövegrész lép, nem vezethető át.] A 14. § az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § az 5/2016. (VI. 8.) BM OKF utasítás 4. §-ával megállapított, az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A IV. fejezetet (16–18. §) az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 4. §-a hatályon kívül helyezte.
Az V. fejezet (19–40/I. §) az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 26. § a 3/2023. (IV. 3.) BM OKF utasítás 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 27. § a 3/2023. (IV. 3.) BM OKF utasítás 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 30. § a 3/2023. (IV. 3.) BM OKF utasítás 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az V. fejezet „F. ” alcímét (40/G–40/I. §-t) a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § e) pontja hatályon kívül helyezte.
Az VI. fejezetet (41–42. §-t) a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § f) pontja hatályon kívül helyezte.
A VI/A. fejezetet (42/A–42/C. §) a 4/2018. (V. 4.) BM OKF utasítás 2. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 4. §-a.
A VI/B. fejezetet (42/D–42/F. §) a 4/2018. (V. 4.) BM OKF utasítás 2. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte az 5/2021. (VIII. 18.) BM OKF utasítás 4. §-a.
A 44. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. mellékletet a 12/2018. (X. 4.) BM OKF utasítás 5. §-a iktatta be, a 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás 5. § g) pontja hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás