nyomtatás  nagyítás kicsinyítés 
Betöltés...
424/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet
a Nemzeti Akkreditáló Hatóságról és az akkreditálási eljárásról
2016-12-06
2017-12-31
2
Jogszabály

424/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet

a Nemzeti Akkreditáló Hatóságról és az akkreditálási eljárásról

A Kormány

a nemzeti akkreditálásról szóló 2015. évi CXXIV. törvény 14. § (1) és (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 1. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. A Nemzeti Akkreditáló Hatóság jogállása

1. § A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) az iparügyekért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv.

2. § (1) A Hatóságot főigazgató vezeti, akinek a munkáját főigazgató-helyettes segíti.

(2) A főigazgató-helyettest a főigazgató javaslatára a miniszter nevezi ki és menti fel, felette az egyéb munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja.

2. A Hatóság feladata

3. § (1) A Kormány akkreditáló szervként a Hatóságot jelöli ki.

(2) A Hatóság a honlapján közzéteszi a nemzeti akkreditálásról szóló 2015. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: Natv.) 2. § (1) bekezdés f)–g) pontjában meghatározott akkreditálással összefüggő jogszabályokat, egyéb dokumentumokat és tájékoztatókat.

(3) A Hatóság a honlapján közzéteszi az akkreditált szervezeteknek a Natv. 12. § (1) bekezdés szerinti nyilvántartásban foglalt nyilvános adatait, tevékenységük rövid leírását és az akkreditált műszaki terület megjelölését.

3. Akkreditáló bizottság és értékelő csoport

4. § (1) A Natv. 6. § (3) bekezdésében meghatározott akkreditáló bizottság elnökből és a Natv. 5. § (1) bekezdése szerinti akkreditálási területen szakértelemmel rendelkező, legfeljebb 22 természetes személy tagból áll. Az akkreditáló bizottságban minden, a Natv. 5. § (1) bekezdése szerinti akkreditálási területnek legalább két szakértője kell, hogy legyen.

(2) Az akkreditáló bizottság elnökét és tagjait a főigazgató nevezi ki határozatlan időre.

(3) Az akkreditáló bizottság döntéseinek meghozatalában az akkreditáló bizottság elnöke és a szakterületen szakértelemmel rendelkező tagjai, de legalább további tizenegy tag vesz részt. Az akkreditáló bizottság ülését az akkreditáló bizottság elnöke hívja össze.

(4) Az akkreditáló bizottságnak és tagjainak feladataik ellátása körében utasítás nem adható.

(5) Az akkreditáló bizottság legalább hetente ülésezik, döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

(6) Az akkreditáló bizottság tagjait díjazás illeti meg. Az akkreditáló bizottság tagjának díja nem haladhatja meg az eljárásért fizetett igazgatási szolgáltatási díj 1%-át, az akkreditáló bizottság tagjainak díjazása pedig összesen nem haladhatja meg az eljárásért fizetett igazgatási szolgáltatási díj 4,5%-át.

5. § (1) Az akkreditáló bizottság elnökének vagy tagjának az nevezhető ki, aki

a) nem áll a cselekvőképességét érintő gondnokság vagy támogatott döntéshozatal hatálya alatt,

b) magyar állampolgár vagy külön törvény szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy vagy letelepedett, illetve bevándorolt jogállású személy,

c) felsőfokú végzettséggel, az akkreditálás valamely területéhez kapcsolódó legalább 10 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik,

d) a rá vonatkozó eljárásban az akkreditált szervezetnek vagy akkreditálást kérő szervezetnek nem tulajdonosa, tisztségviselője vagy munkavállalója, az akkreditált szervezettel foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban nem áll, nem akkreditált természetes személy, nem a Polgári Törvénykönyvben meghatározott közeli hozzátartozója (a továbbiakban: közeli hozzátartozó) e személyeknek,

e) gazdasági vagy szakmai kamarának vagy akkreditált szervezetek érdekképviseletére létrehozott szervezetnek nem tisztségviselője.

(2) Az akkreditáló bizottság tagjának nem nevezhető ki a Hatóság kormánytisztviselője, továbbá e személyek közeli hozzátartozója.

6. § (1) Az akkreditáló bizottság elnökének és tagjának megbízatása megszűnik

a) halálával,

b) lemondásával,

c) megbízatásának visszavonásával,

d) amennyiben az 5. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt feltétel már nem áll fenn,

e) magyar állampolgárságának vagy külön törvény szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogának vagy letelepedett, illetve bevándorolt jogállásának megszűnésével, vagy

f) a (3) bekezdés szerinti összeférhetetlenség megállapításával.

(2) A bizottság elnöke és tagja a lemondását írásban közli a főigazgatóval. A bizottság elnökének és tagjának megbízatása a közlést követően, a lemondásban megjelölt napon, ennek hiányában a lemondó nyilatkozat főigazgató általi kézhezvételével szűnik meg.

(3) Ha az akkreditáló bizottság tagjával szemben a kinevezését követően merül fel az (1) bekezdés d) vagy e) pontjába ütköző kizáró körülmény, azt köteles a körülmény felmerülésétől számított tíz napon belül bejelenteni az akkreditáló bizottság elnökének, és köteles haladéktalanuk megszüntetni az összeférhetetlenség okát. Ha az akkreditáló bizottság tagja az összeférhetetlenség okát nem szünteti meg, a főigazgató megállapítja az összeférhetetlenség fennállásnak tényét.

7. § (1) A Hatóság az akkreditálási eljárás értékelési szakasza során szakértőként minősítőkből és az akkreditálási kérelemmel érintett területen szakértelemmel rendelkező személyekből álló értékelő csoportot rendel ki.

(2) Az értékelő csoport tagja az lehet, aki

a) nem áll a cselekvőképességét érintő gondnokság vagy támogatott döntéshozatal hatálya alatt,

b) magyar állampolgár vagy külön törvény szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy vagy letelepedett, illetve bevándorolt jogállású személy,

c) felsőfokú végzettséggel, az akkreditálás valamely területéhez kapcsolódó legalább 5 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik,

d) a rá vonatkozó eljárásban az akkreditált szervezetnek vagy akkreditálást kérő szervezetnek nem tulajdonosa, tisztségviselője vagy munkavállalója, az akkreditált szervezettel foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban nem áll, nem közeli hozzátartozója e személyeknek,

e) gazdasági vagy szakmai kamarának vagy akkreditált szervezetek érdekképviseletére létrehozott szervezetnek nem tisztségviselője.

(3) Az értékelő csoport tagjait díjazás illeti meg. Az értékelő csoport tagjának díja nem haladhatja meg az eljárásért fizetett igazgatási szolgáltatási díj 15%-át, az értékelő csoport tagjainak díjazása pedig összesen nem haladhatja meg az eljárásért fizetett igazgatási szolgáltatási díj 30%-át.

(4) A Hatóság honlapján közzéteszi – az érintett szakértők írásbeli hozzájárulásával – az értékelő csoport tagjaként elfogadott és az akkreditáló bizottság tagjaként kinevezett szakértők nevét és annak az akkreditált műszaki területnek a megjelölését, melyben szakértelemmel rendelkeznek.

4. Az akkreditálási eljárás

8. § (1) Az akkreditálás iránti kérelmet a Hatóság honlapjáról letölthető vagy a Hatóságnál díjmentesen beszerezhető formanyomtatványon elektronikusan vagy postai úton kell benyújtani a Hatósághoz.

(2) Az értékelési szakasz kezdetén a Hatóság a kérelmet megvizsgálja, és szükség esetén a kérelmezőt a kérelem beérkezését követő 8 napon belül – legfeljebb 30 napos határidő kitűzésével – hiánypótlásra hívja fel.

(3) Az értékelési szakaszban szakértőként kirendelt értékelő csoport véleményezi a kérelmező által benyújtott dokumentációt és feltárja az esetleges hiányosságokat, nem-megfelelőségeket. Ha az értékelő csoport hiányosságokat vagy nem-megfelelőségeket állapít meg, erről értesíti a Hatóságot, amely legfeljebb 30 napos határidő kitűzésével a hiányosságok, nem-megfelelőségek kiküszöbölésére hívja fel a kérelmezőt, az ehhez szükséges intézkedések megjelölésével.

(4) Az értékelési szakaszban a Hatóság helyszíni szemlét tart, amelyen az értékelő csoport részt vesz. A Hatóság a helyszíni szemléről jegyzőkönyvet készít. Ha a Hatóság a helyszíni szemle során nem-megfelelősségeket, hiányosságokat állapít meg, legfeljebb 30 napos határidő kitűzésével ezek kiküszöbölésére hívja fel a kérelmezőt.

(5) Az értékelő csoport az akkreditált státusz odaítélésére, bővítésére vonatkozó szakvéleményt állít ki a Hatóság részére.

(6) A Hatóság az értékelési szakasz befejezéséről végzést bocsát ki.

9. § A döntéshozatali szakaszban az akkreditáló bizottság az akkreditált státusz odaítéléséhez szükséges feltételek fennállásáról szakvéleményt állít ki a Hatóság részére.

10. § (1) Az akkreditált szervezet vagy természetes személy írásban kérelmezheti a határozatban foglalt akkreditált státusza területének szűkítését. A Hatóság az akkreditált státusz területét – a kérelemben foglaltak szerint – mérlegelés nélkül szűkíti.

(2) A Hatóság a Natv. 5. § (1) bekezdés k) pontja szerinti hitelesítő szervezetek esetében az akkreditált terület bővítésről vagy szűkítésről hozott határozatának meghozatalával egyidejűleg tájékoztatja az államháztartásért felelős minisztert a határozat tartalmáról.

(3) Az akkreditált státusz területének bővítése iránti kérelem elbírálására az akkreditált státusz odaítélésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Az akkreditált státusz területének bővítése az eredeti akkreditált státusz időbeli hatályára terjed ki.

(4) Az akkreditált státusz megújítása iránti kérelem elbírálására az akkreditált státusz odaítélésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Az akkreditált státusz megújítása iránti kérelem legkorábban az akkreditált státusz hatályának lejárta előtt 1 évvel nyújtható be.

5. Panasz és jogorvoslat

11. § A Hatóság működésével kapcsolatos panaszok kivizsgálására, a Hatóság döntésének kijavítására, kiegészítésére, módosítására, visszavonására és a Hatóság döntéseivel szembeni jogorvoslati kérelmek kezelésére a Hatóságon belül egy, e feladatkörében nem utasítható, az első fokon eljáró szervezeti egységtől független szervezeti egység működik.

6. Az akkreditálási okirat

12. § A Hatóság akkreditálásról rendelkező határozatának jogerőre emelkedése napján a határozat rendelkező részének megfelelő adattartalommal hatósági bizonyítványt (a továbbiakban: akkreditálási okirat) állít ki.

13. § (1) Az akkreditálási okirat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 83. § (3) bekezdésében foglaltak mellett tartalmazza:

a) a Hatóság logóját,

b) akkreditált szervezet (szervezeti egység) esetén annak elnevezését, székhelyét, valamennyi telephelyét, ahol az akkreditált tevékenységét végzik, természetes személy esetén nevét, lakcímét,

c) az akkreditálás egyedi nyilvántartási számát,

d) az akkreditált státusz kezdetének és lejáratának napját,

e) az akkreditált tevékenység megnevezését a Natv. 5. § (1) bekezdése szerint,

f)1 a felkészültségre vonatkozó nyilatkozatot, továbbá

g) azon jogszabályra, szabványra, vagy egyéb dokumentumra történő hivatkozást, amely alapján az akkreditált szervezet, illetve természetes személy értékelése történt,

h)–i)2

(2)3 Az akkreditálási határozat mellékletét képező részletező okirat tartalmazza:

a) tanúsító szervezet esetén a tanúsítás fajtáját, a jogszabályra, szabványra vagy egyéb dokumentumra történő hivatkozást, amely alapján termékeket, folyamatokat, személyzetet, szolgáltatásokat vagy irányítási rendszereket tanúsítanak,

b) ellenőrző és hitelesítő szervezet esetén az ellenőrző és hitelesítő szervezet típusát, az ellenőrzés területét és a hitelesítés alkalmazási körét és jellegét, amelyre az akkreditálás kiterjed, a jogszabályra, szabványra vagy egyéb dokumentumra történő hivatkozást, amely alapján az ellenőrzést végezni kell,

c) kalibrálólaboratórium esetén a kalibrálásokat, beleértve a végzett mérésfajtákat, a mérési tartományokat és a legjobb mérési képességeket, vagy egy azzal egyenértékű paramétert,

d) vizsgálólaboratórium esetén a végzett vizsgálatokat vagy vizsgálatfajtákat, valamint a vizsgált anyagokat vagy termékeket és alkalmazott módszereket,

e) mintavevő szervezet esetén az anyagok vagy termékek megnevezését, a végzett mintavételi, minta-előkészítési eljárásokat és alkalmazott módszereket,

f) jártassági vizsgálatokat szervező szervezet esetén a jártassági program és a vizsgálati minta megnevezését, azok jellemző tulajdonságait és a műszaki területet,

g) a környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszert hitelesítő szervezet vagy természetes személy esetén az ágazat, szakágazat megnevezését,

h) az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló törvény szerinti hitelesítő szervezet esetén a tevékenységcsoportot és az alkalmazási kört, valamint a tagállam megnevezését, ahol a hitelesítési tevékenységet végzi,

i) referenciaanyag gyártó szervezet esetén, a referenciaanyag típusa szerint (tanúsított, nem tanúsított vagy mindkettő) azokat a referenciaanyag mátrixot jellemző tulajdonságokat, elvi megfontolásokat, alapelveket, amelyek szerint a jellemző értékeket megállapították.

(3) Ha a határozat és az akkreditálási okirat tartalma eltér, akkor a határozatot kell hitelesnek tekinteni.

(4) Ha a Hatóság az akkreditált terület bővítéséről vagy szűkítéséről határozatot hoz, valamint amennyiben az akkreditált adataiban változás következik be, az akkreditálási okiratot a határozatnak, valamint az adatváltozásnak megfelelően módosítani kell.

7. A változások bejelentése

14. § (1) Az akkreditált szervezet vagy természetes személy 15 napon belül köteles bejelenteni a Hatóságnak minden jelentős változást, ami az akkreditált státuszával kapcsolatos tevékenységét vagy az akkreditált státuszát érinti.

(2) Az akkreditált szervezet vagy természetes személy az akkreditált státuszával kapcsolatos tevékenységét, vagy az akkreditált státuszát érintő, jelentős változásnak nem minősülő változást a soron következő felügyeleti vizsgálati kérelem benyújtásakor köteles bejelenteni a Hatóságnak.

8. Az akkreditált szervezet és természetes személy felügyeleti vizsgálata

15. § (1) A Natv. 8. § (7) bekezdésében szabályozott felügyeleti vizsgálati eljárásról szóló értesítés tartalmazza a vizsgálat elvégzéséhez benyújtani szükséges dokumentumok megjelölését, az eljárási díj mértékéről és befizetésének határidejéről szóló tájékoztatást, továbbá tájékoztatást a felügyeleti vizsgálati kérelem benyújtása elmaradásának jogkövetkezményeiről.

(2) A Hatóság a felügyeleti vizsgálati eljárás értékelési szakasza során a benyújtott dokumentumokon túl dokumentumokat, információkat kérhet az akkreditált szervezettől, illetve természetes személytől. A Hatóság a felügyeleti eljárás értékelési szakaszában értékelő csoportot rendel ki. A Hatóság a felügyeleti vizsgálat értékelési szakaszában helyszíni szemlét tart, melyen az értékelő csoport részt vesz.

(3) A felügyeleti vizsgálati eljárás során megállapított hiányosságok, nem-megfelelőségek kiküszöbölésére a Hatóság legfeljebb 30 napos határidő kitűzésével felhívja az akkreditált szervezetet vagy természetes személyt.

(4) A Hatóság az értékelési szakasz befejezéséről végzést bocsát ki.

(5) A döntéshozatali szakaszban az akkreditáló bizottság az akkreditált státusz odaítéléséhez szükséges feltételek fennállásáról szakvéleményt állít ki a Hatóság részére.

(6) A felügyeleti vizsgálati eljárásban részt vevőkre az akkreditálási eljárásban részt vevőkre vonatkozó, a Natv. 6. § (4) bekezdésében, valamint e rendelet 4–7. §-ában foglalt szabályokat kell alkalmazni.

9. A külföldi akkreditált státusz elismerésének eljárási szabályai

16. § (1) A külföldi akkreditált státusz elismerésére irányuló kérelmet a Hatóság honlapjáról letölthető vagy a Hatóságnál díjmentesen beszerezhető formanyomtatványon elektronikusan vagy postai úton kell benyújtani a Hatósághoz.

(2) A külföldi kérelmező a kérelemhez mellékeli:

a) szervezet esetén a külföldi kérelmező létesítő okiratát, valamint annak valamennyi módosítását eredeti példányban vagy hiteles másolatban,

b) az akkreditált státuszt igazoló okirat és az akkreditált területet részletező dokumentum hiteles másolatát,

c) a kérelmező magyar és angol nyelvű írásos hozzájárulását ahhoz, hogy a külföldi akkreditáló testület a kérelmezőre vonatkozó, a külföldi akkreditált státusz elismeréséhez szükséges információkat, egyéb dokumentumokat a Hatóság részére átadja.

(3) A Hatóság a kérelem alapján ellenőrzi, hogy a kérelmező megfelel-e a Natv.-ban meghatározott feltételeknek, és valamennyi szükséges dokumentum becsatolásra került-e.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott feltételek teljesülése esetén a Hatóság a státuszt elismeri.

17. § (1) A Hatóság a Natv. 5. § (1) bekezdés k) pontja szerinti hitelesítő szervezetek akkreditálási okiratát a 600/2012/EU bizottsági rendelet 66. cikkében meghatározott módon elfogadja, ha a hitelesítő szervezet szerepel más tagállam akkreditált hitelesítői névjegyzékében.

(2) A más tagállamban akkreditált, a Natv. 5. § (1) bekezdés k) pontja szerinti hitelesítő szervezet Magyarországon történő hitelesítési tevékenység folytatására irányuló szándékát a Hatóságnak a hitelesítési tevékenység megkezdését megelőzően bejelenti. A hitelesítő szervezetet a Hatóság a bejelentést követően a Natv. 12. § (1) bekezdésében foglalt adatok feltüntetésével bejegyzi a nyilvántartásba.

(3) A státusz elismerési eljárás ügyintézési határideje 30 nap.

18. § A külföldi akkreditált státusz elismerésének időbeli hatálya – amennyiben a külföldi akkreditálási okirat ennél rövidebb időtartamot nem állapít meg – megegyezik a Natv. 6. § (7) bekezdésében foglalt időtartammal.

10. Záró rendelkezések

19. § Ez a rendelet 2016. január 1-jén lép hatályba.

20. §4 E rendeletnek a Nemzeti Akkreditáló Hatóságról és az akkreditálási eljárásról szóló 424/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról szóló 398/2016. (XII. 5.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módrendelet) módosított 13. § (1) és (2) bekezdését a Módrendelet hatálybalépésekor5 folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.

Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft.
A Nemzeti Jogszabálytárban elérhető szövegek tekintetében a Közlönykiadó minden jogot fenntart!