• Tartalom

23/2017. (VIII. 25.) NFM utasítás

23/2017. (VIII. 25.) NFM utasítás

a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Internet Laboratórium által végzett próbavásárlások elszámolásáról1

2018.11.16.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényre, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényre, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletre, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletre, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatairól és a döntési eljárásokról szóló 11/2017. (VI. 15.) NFM utasításra figyelemmel, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Internet Laboratóriuma (a továbbiakban: IT laboratórium) által végzett próbavásárlások elszámolására terjed ki.

2. § (1) Az IT laboratórium által az internetes webáruházakban, online piactereken történő online próbavásárlások, illetve a fizetős applikációkon keresztül történő vásárlások ellenőrzéséhez és azok lebonyolításához a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gazdálkodási Főosztálya (a továbbiakban: Gazdálkodási Főosztály) a Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály (a továbbiakban: FSEF) vezetője által kijelölt munkatársak részére pénzügyi fedezetet (a továbbiakban: állandó előleg) biztosít.

(2) Az állandó előleg kifizetése

a) készpénzben házipénztárból, valamint

b) operatív ellenőrzések céljából – kizárólag interneten történő próbavásárlásokhoz – a Gazdálkodási Főosztály által biztosított bankkártyával

történik.

(3)2 Az állandó előleg összege 1 500 000 Ft/év.

(4) A kijelölt személyekről, a számlanyitásról szóló engedélyekről, továbbá a személyeket, engedélyeket érintően bekövetkezett változásokról a Gazdálkodási Főosztály köteles nyilvántartást vezetni.

(5) A kijelölt személyek bankkártya (WEB-kártya) kizárólagos használatával, a rendelkezésre álló összeg erejéig jogosultak elektronikus vásárlást kezdeményezni. A bankkártyát (WEB-kártyát) átruházni, kölcsönadni nem lehet, az azzal végzett bármilyen tranzakcióért a kártyahasználó felel.

(6) A bankszámlára utalt összeggel a kivonat megérkezését követően, de legkésőbb a kiutalt előleg 30. napjáig el kell számolni, a tranzakciókat alátámasztó bizonylatok Gazdálkodási Főosztály részére történő közvetlen megküldésével.

(7) Az (1) bekezdés alapján kijelölt személyek akadályoztatása esetén az FSEF vezetője jelöli ki a bankkártyával kapcsolatos ügyekben az (1) bekezdés alapján kijelölt személyek közül helyettesként eljárni jogosult személyeket, akik minden elérhető szolgáltatást (pl. átutalások kezdeményezése, bankkártyákra történő utalás) jogosultak igénybe venni.

(8) A bankkártya használatára kijelölt személyek, valamint helyetteseik tartós távolléte, munkaköreinek megváltozása vagy kormányzati szolgálati jogviszonyának megszűnése esetén az FSEF vezetője 5 napon belül az előleggel való teljes körű elszámolással egyidejűleg köteles gondoskodni új személyek kijelöléséről. A változásokról az FSEF vezetőjének legfeljebb 5 napon belül a Gazdálkodási Főosztályt írásban tájékoztatnia kell a kapcsolódó dokumentumok másolati példányának megküldésével.

(9) A bankszámlára utalt összeggel a kivonat megérkezését követően, de legkésőbb a kiutalt előleg 30. napjáig el kell számolni a szükséges bizonylatok csatolásával. A fel nem használt összeget arra a fizetési számlára kell visszafizetni, amelyről az előleg utalásra került.

3. § (1) Az állandó készpénzelőleg igénylése az 1. melléklet szerinti iratminta használatával történik. Az 1. melléklet szerinti ügyiratnak tartalmaznia kell az igényelendő előleg összegét, az előleg felvételére jogosult nevét, az ügyirat egyedi iktatószámát, az igénylő és a jóváhagyó aláírását, amelyet a Gazdálkodási Főosztálynak kell címezni.

(2) A bankkártyás állandó előleg igénylése a 2. melléklet szerinti iratminta használatával történik. Az igénylésnek tartalmaznia kell az igényelendő előleg összegét, az előleg felvételére jogosult személy nevét, az ügyirat egyedi iktatószámát, igénylőként a kijelölt személy közvetlen vezetője aláírását. Az igénylést a Gazdálkodási Főosztálynak kell címezni. A Gazdálkodási Főosztály az igénylés kézhezvételétől számított egy munkanapon belül intézkedik az előleg bankszámlára történő utalásáról.

4. § (1) Az állandó előleget készpénzben kizárólag az IT laboratóriumban végzett ellenőrzés eszközeként vagy az annak érdekében felmerült kötelező és szükséges költség céljára lehet felhasználni.

(2) Az ellenőrzés kapcsán felmerült szükséges költség (pl. csomagolási díj, kiszállítási költség) járulékos költségnek minősül, amelyre tekintettel az ellenőrzött vállalkozásnak nem kell feltétlenül megegyeznie a bizonylatot kibocsátó vállalkozással.

(3) A járulékos költség minden esetben az állandó készpénzelőleget terheli.

(4) A járulékos költség elszámolása a 3. melléklet szerinti iratminta felhasználásával történik. A kitöltött ügyiratot az FSEF vezetőjének jóváhagyása után csatolni kell az elszámoláshoz.

(5) A felhasználandó állandó készpénzelőleg pénztárból történő kiadása a felvételre jogosult részére történik az előző előleggel való elszámolást követően.

(6) Az előlegfelhasználás célhoz kötöttségének ellenőrzése, a teljesítés igazolása az FSEF vezetőjének feladata.

5. § (1) A bankszámlához kapcsolódó bankkártyákkal – amelyek igénylése a 2. melléklet szerinti iratminta használatával történik – kizárólag internetes vásárlás bonyolítható le, az interneten zajló kereskedelem ellenőrzése céljából.

(2) A bankszámlahasználattal kapcsolatos költségek (pl. csomagdíj, bankszámla nyitása, bankszámlavezetési díj, megszüntetése) járulékos költségnek minősülnek. A járulékos költségek minden esetben a bankkártyás állandó előleget terhelik.

(3) A bankkártyával történő fizetést az FSEF vezetőjével előzetesen engedélyeztetni kell, az engedélyen legalább az alábbiakat fel kell tüntetni:

a) a próbavásárlásra kiválasztás okát,

b) a megvásárolandó termék (szolgáltatás) megnevezését, mennyiségét, vételárát,

c) járulékos költségeket (pl. szállítási költség), valamint

d) az értékesítő nevét, székhelyét, adószámát.

6. § (1) Az állandó előleget a 4. melléklet és az 5. melléklet szerinti iratminták felhasználásával kell elszámolni.

(2) Az ellenőrzést végző személy a 4. melléklet szerinti ügyiraton tételesen számol el

a) az állandó készpénzes előleggel, valamint

b) a bankkártyás állandó előleggel

a Gazdálkodási Főosztály felé.

(3) A 4. melléklet szerinti elszámolást készpénzben felvett állandó előleg esetén az elszámolást végző személy készíti el.

(4) A 4. melléklet szerinti elszámoláson állandó készpénzelőleg esetén az FSEF vezetője igazolja a felhasznált összeget, figyelembe véve az összeg felhasználásának jogszerűségét, jogcímét és mértékét. A költségek elszámolását a Gazdálkodási Főosztály hagyja jóvá.

(5) Ha az ellenőrzött vállalkozás a megvásárolt termékről, illetve az igénybe vett szolgáltatásról számlát, nyugtát nem bocsátott ki, akkor a felvett feljegyzés másolatát kell a pénzügyi elszámoláshoz mellékelni.

(6) Abban az esetben, ha az állandó előleg terhére felmerült költségeket nem lehet megfelelően igazolni (pl. az eladó nem adott számlát a termékhez), az elszámoláshoz az FSEF vezetője által készített és a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár által jóváhagyott feljegyzést kell csatolni, és azt az elszámolással egyidejűleg a Gazdálkodási Főosztály felé kell továbbítani.

(7) A 4. és az 5. melléklet szerinti elszámoláshoz az elszámolni kívánt összegek igazolása érdekében minden esetben csatolni kell az összegek jogszerű felhasználását alátámasztó bizonylatokat (a szolgáltatás igénybevételéről szóló számla, nyugta másolatát), a feljegyzés vagy feljegyzések másolatát, továbbá az összes egyéb, az elszámolás jogszerűségének bizonyítására alkalmas dokumentumot.

7. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 23/2017. (VIII. 25.) NFM utasításhoz

Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály

 

Ügyintéző:

Tárgy: operatív állandó készpénzes előleg igénylése

 

 

Feljegyzés
a Gazdálkodási Főosztály részére

 

Kérem, hogy az online áruházak jogszerű működése ellenőrzésének lebonyolításához szíveskedjék engedélyezni
__ fő ellenőrzést végző személy állandó előlegének – _______ × ________ Ft = __________ Ft, azaz __________ forint –
kiadását a Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály: _________________________ részére.

 

Az előleg felvételére jogosult: _________________________________

 

Budapest, 20___. _________________ hónap ___ nap

 

 

Üdvözlettel:

 

......................................................
(igénylő neve)
igénylő

Pénzügyileg ellenjegyzem:

2. melléklet a 23/2017. (VIII. 25.) NFM utasításhoz

Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály

 

Ügyintéző:

 

Tárgy:

operatív állandó előleg igénylése bankszámlára

 

Kérem, hogy az online áruházak jogszerű működése ellenőrzésének lebonyolításához szíveskedjen engedélyezni _______________________________ (név) állandó előlegének – _____________ Ft, azaz _________________ forint ________-________-________ számú bankszámlára utalását.

 

Az előleg igénylésére jogosult: ____________________________________________________

 

Budapest, 20___. _________________ hónap ___ nap

 

......................................................
(igénylő)
(főosztályvezető neve)

 

Az állandó előleg bankszámlára utalását

 

engedélyezem/nem engedélyezem

 

 

Budapest, 20___. _________________ hónap ___ nap

 

 

Pénzügyileg ellenjegyzem:

3. melléklet a 23/2017. (VIII. 25.) NFM utasításhoz

Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály

 

AZ ELLENŐRZÉSHEZ KÖZVETVE KAPCSOLÓDÓ, JÁRULÉKOS KÖLTSÉGEK ELSZÁMOLÓLAPJA

 

1.)

Önállóan (feljegyzés nélkül) a költségelszámolás érvénytelen, az érvényesség további kelléke a közvetlen vezető jóváhagyása/aláírása!

2.)

A járulékos költségek alatt nem az ellenőrzött vállalkozás által kibocsátott bizonylaton feltüntetett költséget, hanem az ellenőrzés elvégzéséhez feltétlenül szükséges kiadások bizonylatolt költségét kell érteni (pl. kiszállítási költség, visszafuvarozási díj, csomagolás díja stb.)

3.)

Az elszámolólapot az elszámolást érvényesíteni kívánó személy tölti ki. Ha több ellenőrzésre is alkalmazni kell, akkor az időben első ellenőrzés költségelszámolásával együtt kell azt benyújtani.

4.)

Az elszámolólaphoz eredetben mellékelni kell az elszámolás alapját képező bizonylato(ka)t.

 

__________________________________

(elszámoló személy neve)

elszámoló személy

 

Bizonylatkibocsátó neve, adószáma

Bizonylat száma

Összege (Ft-ban)

Kapcsolódó ellenőrzés megbízólevelének a száma

A kapcsolódó ellenőrzés jellege

Ellenőrzést vezető személy neve

Az ellenőrzést végző(k) neve(i)

 

 

Csatolt mellékletek: db
Budapest, 20_________________ hónap ___ nap

______________________________
(elszámoló személy neve)

 

_________________________________
(vezető neve)
jóváhagyó vezető

4. melléklet a 23/2017. (VIII. 25.) NFM utasításhoz

Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály
ELLÁTMÁNY ELSZÁMOLÁS
20… ………………
_______________________________ ellenőrzést végző részére az online áruházak jogszerű működésének
ellenőrzése során az alábbi költségeket igazolom, illetve az összeg kifizetését kérem:

sorszám

dátum

számla száma

adózó adószáma

felhasznált összeg (Ft)

1.

 

 

 

 

Ft

2.

 

 

 

 

Ft

3.

 

 

 

 

Ft

4.

 

 

 

 

Ft

5.

 

 

 

 

Ft

6.

 

 

 

 

Ft

7.

 

 

 

 

Ft

8.

 

 

 

 

Ft

9.

 

 

 

 

Ft

10.

 

 

 

 

Ft

11.

 

 

 

 

Ft

12.

 

 

 

 

Ft

13.

 

 

 

 

Ft

14.

 

 

 

 

Ft

15.

 

 

 

 

Ft

Összesen: __________________ Ft

 

 

havi,

 

azaz _____________________ forint

 

marad

 

Melléklet:

 

db feljegyzésmásolat és

 

db bizonylat

 

 

Budapest, 20__________________ hónap ____ nap

__________________________________
(ellenőrzést végző
személy neve)

 

______________________________________
(neve Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-
ellenőrzési Főosztály)
főosztályvezető

 

 

______________________________________
(főosztályvezető neve Gazdálkodási Főosztály)
főosztályvezető*

____________________
* WEB-kártyás állandó előleg esetén

5. melléklet a 23/2017. (VIII. 25.) NFM utasításhoz

Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály
Összesítőlap
Iktatószám:

Sorszám

Név

Elszámolás időpontja

Felhasznált összeg

Aláírás

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

Budapest, 20… ………………… hónap …… nap

__________________________________
(neve Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-
ellenőrzési Főosztály)
főosztályvezető*

__________________
* WEB-kártyás állandó előleg, valamint rendkívüli előleg esetén
1

Az utasítást a 18/2019. (VI. 20.) ITM utasítás 7. §-a hatályon kívül helyezte 2019. június 21. napjával.

2

A 2. § (3) bekezdése a 12/2018. (XI. 15.) ITM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére