1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozat
1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozat
a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználás-előrejelzéseinek frissítéséről
1. A Kormány – figyelemmel a Nemzeti Energiastratégiáról szóló 77/2011. (X. 14.) OGY határozat 4. pont w) és z) alpontjában foglaltakra – megvizsgálta a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználásra vonatkozó előrejelzéseit, és a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználási előrejelzései című melléklete szerinti adatokat az 1. mellékletben közzéteszi.
2.1
1. melléklet az 1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozathoz
Mértékegység: PJ |
2015 |
2020 |
2030 |
|||
Tényadat |
„Ölbe tett kéz” |
„Közös erőfeszítés” |
„Ölbe tett kéz” |
„Közös erőfeszítés” |
||
1. |
Primerenergia-felhasználás* |
1055 |
1187 |
1110 |
1411 |
1217 |
2. |
Végső energiafogyasztás** |
725 |
822 |
761 |
929 |
775 |
2.a) |
Ipari szektor |
177 |
219 |
201 |
248 |
218 |
2.b) |
Közlekedés |
182 |
222 |
210 |
277 |
247 |
2.c) |
Lakosság |
249 |
264 |
243 |
278 |
210 |
2.d) |
Kereskedelem és szolgáltatás |
91 |
90 |
81 |
94 |
70 |
2.e) |
Mezőgazdaság |
24 |
27 |
26 |
32 |
30 |
3. |
Nem energetikai célú felhasználás |
83 |
97 |
97 |
118 |
118 |
4. |
Villamosenergia- |
158 |
172 |
164 |
191 |
176 |
* Primerenergia-felhasználás hálózati veszteségre és erőművi önfogyasztásra vonatkozó előrejelzései:
|
2015 |
2020 |
2030 |
||
|
Tényadat |
„Ölbe tett kéz” |
„Közös erőfeszítés” |
„Ölbe tett kéz” |
„Közös erőfeszítés” |
hálózati veszteség |
21 |
23 |
21 |
23 |
20 |
erőművi önfogyasztás |
8 |
9 |
8 |
13 |
11 |
** A kerekítések miatt a részösszegek nem adják ki a végső energiafogyasztási adatot.
*** A megújuló energiaforrásból előállított energia támogatásáról, valamint a 2001/77/EK és a 2003/30/EK irányelv módosításáról és azt követő hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. április 23-i 2009/28/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti bruttó végső villamosenergia-felhasználás erőművi önfogyasztással és hálózati veszteséggel, valamint az energiaszektor saját fogyasztásával együtt.
Az előrejelzés a 2015. évi eurostat módszertan szerint számított tényértékekből kiindulva készült a jelenlegi trendek, a legfrissebb kormányzati GDP-előrejelzés, a prognosztizált demográfiai folyamatok, a meglévő, illetve tervezett uniós és hazai szakpolitikai intézkedések, az ágazati szereplők tervei és várakozásai, a valószínűsíthetően megvalósuló termelő, szolgáltató és energiahatékonysági beruházások, valamint az energiahatékonyság és a megújulóenergia-hasznosítás növelését célzó pénzügyi keretek figyelembevételével.
Két forgatókönyv frissítése készült el: az „Ölbe tett kéz” (BAU) forgatókönyv és a „Közös erőfeszítés” (Policy) forgatókönyv, amely az uniós kötelezettségeinkből fakadó és az azon felül reálisnak tekinthető energiahatékonysági és megújulóenergia-hasznosítási intézkedések végrehajtásával számol. A Közös erőfeszítés forgatókönyv mindkét szakpolitikai területen az állami szerepvállalás növekedését feltételezi.
A két forgatókönyv közötti különbséget az energiahatékonysági színvonal, illetve a megújulóenergia-felhasználás eltérő mértéke képezi. Ebből következően a szcenáriók a gazdasági növekedést, a gazdaság szerkezetét és az energiahordozók árát tekintve azonos feltételezésekre épülnek. Az előrejelzés 2020-ig a konvergenciaprogramban előrevetített 3,98%-os átlagos GDP-bővüléssel számol, amelynek mértéke 2021-től átlagosan 2,82%. A nyersolajár tekintetében a prognózis a 2016–2017 folyamán kialakult ársáv (50–60 dollár/hordó) hosszú távú tartósságát feltételezi, az időjárás változásának energiafogyasztásra gyakorolt hatását pedig a 2006–2015 közötti időszak átlagos hőmérsékleti viszonyainak figyelembevételével szűri ki.
A 2017-ben készült előrejelzés az adatgyűjtési, illetve -képzési módszertant érintő jelentős változások miatt közvetlenül nem hasonlítható össze a 2015-ben készített prognózissal. A lakossági biomassza-felhasználás értékének felülvizsgálata következtében a háztartások energiafelhasználásának (ebből kifolyólag a végső és primerenergia-felhasználás) bázisértéke jelentősen megnőtt. Továbbá az adatgyűjtés teljes körűvé tétele rávilágított az ipari szektor korábban számítottnál magasabb, illetve a kereskedelem és szolgáltató szektor alacsonyabb súlyára az energiafelhasználásban. Kiemelendő, hogy bár hosszú távon mindkét forgatókönyv a primerenergia-felhasználás jelentős bővülésével számol, a „Közös erőfeszítés” szcenárió esetében ez döntően abból ered, hogy a villamosenergia-importot hazai termelés váltja ki, aminek következtében az átalakítási veszteség megnövekszik.
Az „Ölbe tett kéz” (BAU) forgatókönyv az alábbi feltételezésekkel számol:
A 2. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás