19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet
19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet
a közutak igazgatásáról1
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) végrehajtására kiadott 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet 27. §-ában, valamint a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján — az érdekelt miniszterekkel egyetértésben — a következőket rendelem el:
1. §2
A rendelet hatálya kiterjed Magyarország területén lévő országos és helyi közutakra (a továbbiakban: közút), a közforgalom elől el nem zárt magánutakra, továbbá ezek műtárgyaira és tartozékaira.3
2. §4
(1) Az állam tulajdonában lévő közutak az országos közúthálózatba tartoznak. Az országos közutakat úthálózati szempontból – jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján – a következő hálózati útosztályok (a továbbiakban: útosztály) valamelyikébe kell besorolni:
a) gyorsforgalmi utak (külterületi, belterületi):
aa) autópályák,
ab) autóutak,
ac) gyorsforgalmi utak csomóponti elemei;
b) főutak (külterületi, belterületi):
ba) elsőrendű főutak,
bb) másodrendű főutak;
c) mellékutak (külterületi, belterületi):
ca) összekötő utak,
cb) bekötőutak,
cc) állomáshoz vezető utak,
cd) gyorsforgalmi utak pihenőhelyi útjai,
ce) egyéb országos közutak (csomóponti ágak, parkolóhelyi utak és kerékpárutak).
(2) Az önkormányzatok tulajdonában levő közutak a helyi közúthálózatba tartoznak. A helyi közutakat úthálózati szempontból – jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján – a következő útosztályok valamelyikébe kell besorolni:
a) belterületi közutak:
aa) belterületi gyorsforgalmi utak,
ab) belterületi elsőrendű főutak,
ac) belterületi másodrendű főutak,
ad) gyűjtőutak,
ae) kiszolgáló és lakóutak;
b) külterületi közutak;
c) kerékpárutak;
d) gyalogutak és járdák.
(3) Az országos és helyi közúthálózat útosztályainak jellemzőit, az útosztályba sorolás feltételeit az 1. melléklet tartalmazza.
3. §5
(1)6 Az országos közútnak a 2. § (1) bekezdésében meghatározott útosztályba7 sorolása, azonosítása, valamint az arra szolgáló útszám megállapítása, illetőleg megváltoztatása közlekedésért felelős miniszter hatáskörébe tartozik.
(2)8 Az útszámot az építtetőnek vagy megbízottjának kell kérnie a közlekedésért felelős minisztertől, akinek azt 30 napon belül kell megadnia.
(3)9 Az autópályákat, az autóutakat egy vagy kettő jegyű számmal, az első- és másodrendű főutakat egy, kettő vagy három jegyű számmal, az egyéb országos közutakat négy vagy öt jegyű számmal kell jelölni. A gyorsforgalmi utakat (ütemezett kiépítés esetén a hossz, a kiépítés, a hálózati szerep függvényében a közlekedésért felelős miniszter műszaki értékelése alapján) M betűjellel is jelölni kell.
(4)10 A nemzetközi hálózatok részét képező utakat a vonatkozó nemzetközi egyezményben meghatározott jellel is jelölni kell.
(5) A gyorsforgalmi utak és a főutak útszámát és betűjelét fel kell tüntetni az útirányjelző, útbaigazító és útvonal-megerősítő jelzőtáblákon, valamint a nyilvános térképeken. A mellékutak útszámát csak a nyilvántartásokban és a szolgálati térképeken kell feltüntetni.
(6) Az országos közúthálózat részletes számozási rendszerét a 2. mellékletben foglaltak szerint kell meghatározni és alkalmazni.
(7) A helyi közútnak a 2. § (2) bekezdésében meghatározott útosztályok valamelyikébe történő besorolása – a településrendezési tervvel összhangban – a közút kezelőjének a feladata.
4. §11
5. §12
6. §13
(1)14 A közút nem közlekedési célú igénybevételéhez (a továbbiakban: igénybevétel) szükséges közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet a 3. számú melléklet szerinti adattartalommal a közút kezelőjénél kell előterjeszteni.
(2) A kezelői hozzájárulás iránti kérelemhez 3 példányban mellékelni kell:
a) az igénybevételt feltüntető tervet (helyszínrajzot, vázlatot, műszaki leírást),
b) a közút érintett szakaszának hossz-, illetve keresztszelvényét, feltüntetve azokon a vízelvezetés megoldását,
c) az igénybevétel miatt szükséges forgalomszabályozás (korlátozás, forgalomterelés) tervét.
(3) A közút kezelője a hozzájárulást megtagadja, ha a tervezett igénybevétel a közút állagának jelentős romlásával, a közúti forgalom biztonságának súlyos sérelmével vagy veszélyeztetésével járna, és az az igénybevétel feltételeinek meghatározásával sem hárítható el, továbbá ha az igénybevétel a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátását vagy hálózatfejlesztési és korszerűsítési terveinek, programjainak végrehajtását veszélyezteti.
(4)15 Az országos közút igénybevételéért fizetendő díj összegét – e rendelet 4. számú mellékletében foglalt díjtételek és szorzószámok alkalmazásával – a közút kezelője állapítja meg. Nem kell díjat fizetni vasúti átjáróban – a vasúti átjáróhoz kapcsolódóan – a vasút üzemeltetője által vagy megrendelésére végzett, továbbá az országos és helyi közút területén a közút kezelője vagy az építtető által, illetőleg megrendelésére állami vagy önkormányzati érdekből végzett üzemeltetéshez, fenntartáshoz és építéshez kapcsolódó nem közlekedési célú igénybevétel esetén.
(5) A közút igénybevételéért fizetendő díj előre esedékes, annak mértékét az igénybevétel tervezett időtartama alapján, de legalább 1 napra kell megállapítani. A díj megfizetéséig a közutat érintő munkavégzés vagy egyéb nem közlekedési célú igénybevétel nem kezdhető meg.
(6) A (4)–(5) bekezdésben szabályozott díjat a hozzájárulásban meghatározott mértékben, módon és időpontban kell a közút kezelője részére megfizetni.
(7) A közút hozzájárulás nélküli vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérő igénybevétele esetén fizetendő pótdíjat – a közút kezelőjének kérelmére – a közlekedési hatóság állapítja meg, és szabja ki az igénybevevővel (jogosulttal) szemben. A közút kezelőjének a kérelmében meg kell jelölnie a hozzájárulás nélküli, illetőleg a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően igénybe vett útterület
a) térmértékét, a szélességi és hosszúsági adatokat naponkénti bontásban,
b) igénybevételének időtartamát,
c) forgalma akadályozásának mértékét (az úttest és az egyéb terület arányának feltüntetésével).
(8)16 A kérelemhez csatolni kell a közút szabálytalan nem közlekedési célú igénybevételére vonatkozó iratot és az igazgatási szolgáltatási díj befizetéséről szóló igazolást.
(9)17 A pótdíjat az igénybevétel tényleges tartamára – a hozzájárulástól eltérő igénybevétel esetén a szabálytalanság fennállásának időtartamára – kell megállapítani. A hozzájárulás nélküli igénybevétel esetén a pótdíj mellett az alapdíjat is meg kell fizetni. A pótdíjat a kötelezést tartalmazó határozat közlésétől számított 15 napon belül kell – országos közutak esetén az Útpénztár fejezeti kezelésű előirányzat javára – a közút kezelőjéhez megfizetni. Az alapdíj, illetőleg a pótdíj késedelmes megfizetése esetén az igénybevevő köteles késedelmi kamatot is fizetni.
7. §18
(1) A Kkt. 42/A. §-ának (1) bekezdésében felsorolt tevékenységek végzéséhez, továbbá útcsatlakozás létesítéséhez szükséges közútkezelői hozzájárulás iránti kérelemnek – az értelemszerű eltérésekkel – tartalmaznia kell
a)19 a 3. számú melléklet szerinti adatokat,
b) a vízelvezetés megoldását az útcsatlakozás térségében,
c) a csatlakozó út várható forgalmi adatait,
d) az érintett ingatlan azonosításához szükséges ingatlan-nyilvántartási adatokat,
e) az építménynek, tevékenységnek, fának a közút tengelyétől, illetve területének határától mért távolságát.
(2) A kezelői hozzájárulás iránti kérelemhez 3 példányban csatolni kell
a) a 6. § (2) bekezdésében előírt mellékleteket,
b) a csatlakozó út hossz-szelvényét és minta keresztszelvényét,
c) a csatlakozó út közúti jelzéseinek felsorolását.
7/A. §20
(1) A közút kezelője a 6–7. §-ban előírt mellékletek vagy azok közül egyesek csatolásától eltekinthet, illetőleg – szükség szerint – egyéb dokumentáció (terv, helyszínrajz, alaptérkép, stb.) becsatolását vagy adat közlését is kérheti az igénybevétel (tevékenység) formájától, módjától, időtartamától és mértékétől függően, illetőleg kapu vagy telekbejáró esetében.
(2)21 A közút kezelője a kezelői hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról köteles a kérelem benyújtásától számított 21 napon belül nyilatkozni. Ez a határidő indokolt esetben, legfeljebb 21 nappal meghosszabbítható. Erről a kérelmezőt az eredeti határidő lejárta előtt értesíteni kell.
(2a)22 A derogációs kötelezettség hatálya alá tartozó, megvalósítás alatt álló projektek esetében a közút kezelője a hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról köteles a kérelem benyújtásától számított 15 napon belül nyilatkozni. Az ilyen projektek tekintetében az (1) bekezdésben meghatározott esetben a közút kezelője a kérelem beérkezésétől számított 5 napon belül hívja fel a kérelmezőt a további dokumentumok benyújtására. A felhívástól az annak teljesítéséig terjedő időtartam nem számít bele a 15 napos időtartamba. Amennyiben a kérelmező a kért dokumentumot nem a közút kezelője által előírtaknak megfelelően, továbbá nem a meghatározott határidőben nyújtja be, a közút kezelője a rendelkezésére álló dokumentumok alapján nyilatkozik a hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról.
(2b)23 A derogációs kötelezettség hatálya alá tartozó projektek listáját a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a honlapján közzéteszi.
(3) A közút kezelője a hozzájárulásának megadásáról vagy megtagadásáról szóló nyilatkozatában köteles a kérelmezőt tájékoztatni arról, hogy a döntés felülvizsgálatát a közlekedési hatóságtól kérheti. A hozzájárulás megtagadását a közút kezelője köteles írásban megindokolni.
(4)24
8. §25
9. §26
A közlekedési hatóság betekinthet a közút kezelője vagy megbízottja által külön jogszabályban27 meghatározottak szerint vezetett nyilvántartásba, és abból térítésmentesen adatokat, tájékoztatást kérhet.
10. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
1. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez28
az útosztályba sorolás feltételei
az útosztályba sorolás feltételei
2. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez30
és az utak számozása
(a gyorsforgalmi utak csomóponti elemeinek kivételével)
A gyorsforgalmi |
A gyorsforgalmi út nyomvonala |
---|---|
M0 Budapest körüli gyűrű: |
Budaörs–Törökbálint–Diósd–Budapest, XXII. ker.–Duna-híd–Szigetszentmiklós– |
M1 |
M0 Budapest–Győr–Hegyeshalom**–(Ausztria) |
M10 |
M0 Budapest*–Dorog*–Esztergom, Duna-híd***–(Szlovákia) |
M15 |
M1 autópálya–Rajka**–(Szlovákia) |
M2 |
Budapest–Vác*–Rétság*–Parassapuszta***–(Szlovákia) |
M21 |
M3 Hatvan térsége*–Salgótarján*–Somoskőújfalu***–(Szlovákia) |
M25 |
M3 Füzesabony térsége*–Eger* |
M3 |
M0 Budapest–Hatvan–Füzesabony–Emőd–Tisza-híd–Polgár–Görbeháza* –Nyíregyháza*–Vásárosnamény*–Tisza-híd*–Barabás***–(Ukrajna) |
M30 |
M3 Emőd térsége–Miskolc–Encs*–Tornyosnémeti***–(Szlovákia) |
M312 |
Nagytarcsa*–Kistarcsa*–Kerepes*–Gödöllő*–Mogyoród* |
– |
Vásárosnamény*–Záhony***–Tisza-híd*–(Ukrajna) |
M35 |
M3 Görbeháza térsége*–M47 Debrecen térsége* |
M4 |
Budapest*–Szolnok*–Tisza-híd*–Püspökladány*–Biharkeresztes***–(Románia) |
M43 |
M5 Szeged térsége*–Tisza-híd*–Nagylak***/Csanádpalota***–(Románia) |
M44 |
M8 Kecskemét térsége*–Tisza-híd*–Békéscsaba*–Gyula***–(Románia) |
M47 |
M3 Nyíregyháza térsége*–Debrecen*–Berettyóújfalu*–Békéscsaba*–Tisza-híd*– M43 Szeged térsége* |
M49 |
M3 Mátészalka térsége*–Csengersima***–(Románia) |
M5 |
M0 Budapest–Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szeged térsége–Röszke**–(Szerbia) |
M57 |
M6–Mohács*–Bóly*–Pécs*–Barcs***–(Horvátország) |
M6 |
M0 Budapest*–Dunaújváros*–Szekszárd*–Bóly*–Ivándárda térsége***–(Horvátország) |
M62 |
M7 Székesfehérvár térsége*–Dunaújváros* |
M65 |
M7 Székesfehérvár térsége*–Tamási*–Dombóvár*–M57 Pécs térsége* |
M7 |
M0 Budapest–Székesfehérvár–M65 keresztezése– M8 keresztezése–Zamárdi*–M9 keresztezése*–Nagykanizsa*–Becsehely*–Letenyei* (M7/M70 csomópont)–Letenye *** (Horvátország) |
M70 |
M7 Letenye térsége–Tornyiszentmiklós***–(Szlovénia) |
M75 |
M9 Bak térsége*–Rédics***–(Szlovénia) |
M76 |
M7 Balatonszentgyörgy térsége*–Keszthely*–M9 Zalaegerszeg térsége* |
M8 |
(Ausztria)–Rábafüzes***–Veszprém*–M7 keresztezése*–M65 keresztezése*–Dunaújváros*–Duna-híd*–Szolnok*–Füzesabony* |
M80 |
M81 Székesfehérvár térsége*–Várpalota*–M8 Veszprém térsége* |
M81 |
M7 Székesfehérvár térsége*–Mór*–Kisbér*–Komárom***–Duna-híd*–(Szlovákia) |
M81 |
M7 Székesfehérvár térsége*–Mór*–Kisbér*–Győr*–Vámosszabadi***–Duna-híd*–(Szlovákia) |
M85 |
M1 Győr térsége*–Csorna*–M9 Nagycenk térsége* |
M86 |
M1 Mosonmagyaróvár térsége*–Csorna*–M9 Sárvár térsége* |
M9 |
(Ausztria)–Sopron***–Szombathely térsége*–Zalaegerszeg*–Nagykanizsa*–Kaposvár*–Dombóvár*–Szekszárd*–Duna-híd–Szeged* |
– |
M9 Vát térsége*–Szombathely* |
valamint a gyorsforgalmi utak csomóponti elemei
3. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez31
4. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez32
Az országos közutak kategóriái |
Az igénybevétel jellege |
||
---|---|---|---|
sport, kulturális |
vásár, egyéb |
építési munkaterület |
|
Autópálya |
– |
– |
1000 Ft/m2/nap |
Autóút |
– |
– |
500 Ft/m2/nap |
I. rendű főút |
5–20 Ft/m2/nap |
15–30 Ft/m2/nap |
50–100 Ft/m2/nap |
II. rendű főút, összekötő út |
2–10 Ft/m2/nap |
8–15 Ft/m2/nap |
25–50 Ft/m2/nap |
Bekötőutak, állomáshoz vezető utak, gyorsforgalmi utak (autópálya, autóút) csomóponti ágai és pihenőhelyi útjai, egyéb országos közutak csomóponti ágai, parkolóhelyi útjai |
1–5 Ft/m2/nap |
2–10 Ft/m2/nap |
5–25 Ft/m2/nap |
Figyelembe vehető egyéb szempontok |
Szorzószám |
---|---|
Városközpont, belváros |
2 |
Közút teljes lezárása |
3–5 |
A rendeletet a 26/2021. (VI. 28.) ITM rendelet 9. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte 2021. július 1. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 9. § (2) bekezdését.
Az 1. § a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 1. §-ával megállapított, a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 3. §-a szerint módosított szöveg.
A 2. § a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (1) bekezdése az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 7. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A hálózati útosztállyal együtt az érvényben levő, ,,A közutak tervezése'' útügyi műszaki előírás szerinti tervezési osztályt is megadja az UKIG.
A 3. § (2) bekezdése az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 7. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (3) bekezdése a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 1. §-ával megállapított, az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (4) bekezdése a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. §-t az 5/1999. ( II. 12.) KHVM rendelet 7. §-ának (1) bekezdése hatályon kívül helyezte.
Az 5. §-t a 104/1999. ( VII.6.) Korm. rendelet 21. §-a (3) bekezdésének b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 6. § az 5/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (1) bekezdése a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg, e módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 6. § (4) bekezdését a 28/2003. (VI. 2.) AB határozat 3. pontja megsemmisítette 2003. szeptember 30. napjával, újonnan a 63/2003. (X. 16.) GKM rendelet 1. §-a iktatta be. A 6. § (4) bekezdése a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (8) bekezdése a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg, e módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 6. § (9) bekezdése a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított és a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg. Ez utóbbi módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 7. § az 5/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (1) bekezdés a) pontja a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg, e módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 7/A. §-t az 5/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 5. §-a iktatta a szövegbe.
A 7/A. § (2) bekezdése a 75/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7/A. § (2a) bekezdését a 66/2013. (XI. 6.) NFM rendelet 1. §-a iktatta be.
A 7/A. § (2b) bekezdését a 66/2013. (XI. 6.) NFM rendelet 1. §-a iktatta be.
A 7/A. § (4) bekezdését a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (5) bekezdése hatályon kívül helyezte, e módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 8. §-t az 55/2011. (X. 24.) NFM rendelet 10. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 9. § az 5/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 6. §-ával megállapított szöveg.
Lásd az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendeletet.
Az 1. számú melléklet a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 5. §-ának (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. számú melléklet I. fejezetének 1. pontja a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. számú melléklet a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 5. §-ának (2) bekezdésével megállapított, valamint a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet a 48/2009. (IX. 30.) KHEM rendelet 6. § (3) bekezdésével megállapított szöveg, e módosító rendelet 53. § (1) bekezdése alapján a 2009. október 1-jét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 4. számú mellékletet a 28/2003. (VI. 2.) AB határozat 3. pontja megsemmisítette 2003. szeptember 30. napjával, újonnan a 63/2003. (X. 16.) GKM rendelet 2. §-a iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás