1046/2020. (II. 18.) Korm. határozat
1046/2020. (II. 18.) Korm. határozat
az emberkereskedelem elleni küzdelemről szóló 2020–2023 közötti nemzeti stratégiáról, valamint annak végrehajtását szolgáló, 2020–2021 közötti időszakban végrehajtandó intézkedési tervről1
1. A Kormány elfogadja az 1. mellékletben foglalt, „Az emberkereskedelem elleni küzdelemről szóló 2020–2023 közötti nemzeti stratégia” elnevezésű dokumentumot (a továbbiakban: Stratégia).
2. A Kormány a 2. mellékletben meghatározottak szerint elfogadja a Stratégia végrehajtását szolgáló, a 2020–2021 közötti időszakban végrehajtandó intézkedési tervről szóló dokumentumot (a továbbiakban: Intézkedési Terv), valamint egyetért az intézkedések megvalósításának mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, továbbá személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.
3. A Kormány felhívja a belügyminisztert, hogy a feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszterek bevonásával hajtsa végre az Intézkedési Tervet.
Felelős: belügyminiszter
a feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszterek bevonásával
Határidő: 2021. december 31.
4.2
5.3
6. A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt és az Országos Bírósági Hivatal elnökét, hogy szakterületüket érintően működjenek együtt az Intézkedési Terv megvalósításában.
7. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba, és 2024. január 1-jén hatályát veszti.
1. melléklet az 1046/2020. (II. 18.) Korm. határozathoz4
I. Megelőzés |
||||
A |
B |
C |
D |
|
Stratégiai célkitűzés megnevezése |
Célkitűzés indokolása |
Érintett tárca, szervezet |
Forrásigény |
|
I.1. |
Kiemelt figyelem fordítása az emberkereskedelem |
A kormányzati és civil szervek forrásoktól függően biztosítanak prevenciós foglalkozásokat az általános és a középiskolákban és a gyermekotthonokban, azonban ezek a programok leginkább az ország azon területeire korlátozódnak, ahol a szervezet működési területe van. A szakemberek nem minden esetben biztosítottak. A cél az egységes tematikájú és gyakorlatú tananyag létrehozása. |
Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM), Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK), Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (a továbbiakban: NBT), a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai és az NGO Kerekasztal tagjai |
európai uniós és kormányzati |
I.2. |
Prevenciós célú tájékoztató anyagok kidolgozása és képzések, kampányok lebonyolítása, különösen a fokozottan veszélyeztetett társadalmi csoportok elérése érdekében |
Az intézkedés megfeleltethető a GRETA 2015. évi első körös értékelő jelentése 6. ajánlásának, valamint a 2018. évi különjelentés, a 2019-es második körös értékelő jelentés, valamint az Egyesült Államok emberkereskedelem elleni jelentése (TIP Jelentés) ajánlásainak. |
BM, Kulturális és Innovációs Minisztérium (a továbbiakban: KIM), ORFK, |
európai uniós és kormányzati |
I.3. |
Az internet lehetőségeinek kihasználása a szexuális és a munkacélú kizsákmányolás terén az áldozattá válás megelőzésére, különös tekintettel |
Az adott gyakorlati kihívásra reagáló célkitűzés szerepeltetése, illetve a hazai intézkedések közelítése a nemzetközi gyakorlathoz indokolt. |
BM, Pénzügyminisztérium (a továbbiakban: PM), Technológiai és Ipari Minisztérium (a továbbiakban: TIM), NBT, ORFK, a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai és az NGO Kerekasztal tagjai |
európai uniós és kormányzati |
I.4. |
Az ismételt áldozattá válás elkerülése érdekében egy, az azonosított és ellátásban részesített áldozatok életének, védelmének nyomon követését szolgálni hivatott utánkövető rendszer felállítása és működtetése |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
BM, KIM, Igazságügyi Minisztérium (a továbbiakban: IM) |
európai uniós és kormányzati |
I.5. |
Az emberkereskedelem témájának köz- és felsőoktatási tananyagba, valamint egyes szakosított szolgálatok vizsgaanyagaiba történő integrálása |
A korábbi stratégia tapasztalatai, a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése, illetve a gyakorlati kihívások alapján indokolt a célkitűzés ismételt szerepeltetése. |
BM, KIM |
európai uniós és kormányzati |
II. Áldozatazonosítás, áldozatirányítás, áldozatsegítés |
||||
A |
B |
C |
D |
|
II.1. |
Egységes áldozatirányítási eljárásrend és annak végrehajtásához megfelelő finanszírozás kialakítása és folyamatos biztosítása az emberkereskedelem áldozatai számára |
Az intézkedés megfeleltethető a GRETA 2015. évi első körös értékelő jelentése 6. ajánlásának. |
Külgazdasági és Külügyminisztérium (a továbbiakban: KKM), IM, BM, ORFK, a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai és az NGO Kerekasztal tagjai |
európai uniós és kormányzati |
II.2. |
A családi és szociális igazgatás területén az önkormányzatok szervezettségének továbbfejlesztése, a védőnői és a gyámügyi rendszer erősítése helyi és megyei szinten |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján és a gyakorlati kihívások kezelése érdekében indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
BM, Miniszterelnökség (a továbbiakban: ME) |
európai uniós és kormányzati |
II.3. |
Az ellátórendszer elemeinek és tagjainak egyértelmű meghatározása, módszertani útmutatók kidolgozása |
Az intézkedés megfeleltethető a GRETA 2015. évi első körös értékelő jelentése 16. ajánlásának, valamint a 2019-es második körös értékelő jelentés ajánlásainak. |
BM, KIM, IM, ORFK |
európai uniós és kormányzati |
II.4. |
Az áldozatazonosítást végző szervek körének bővítése, az áldozattá válásra utaló jelek listájának felülvizsgálatával, illetve az adatszolgáltatások nyomon követésével egyidejűleg |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
IM |
európai uniós és kormányzati |
III. Igazságszolgáltatás, rendvédelem |
||||
A |
B |
C |
D |
|
III.1. |
A bizonyítás eszközeinek megszerzésére és a bizonyítási cselekmények végrehajtására vonatkozó szabályozás, továbbá ajánlások felülvizsgálata, az áldozatok kiszolgáltatott helyzetben elkövetett bűncselekmények miatti felelősség alóli mentesülése lehetőségének vizsgálata |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján, illetve a hazai intézkedések nemzetközi gyakorlathoz történő közelítése érdekében indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
BM, |
európai uniós és kormányzati |
III.2. |
A nyomozási cselekmények és büntetőeljárások időtartamának csökkentése |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
ORFK, |
európai uniós és kormányzati |
III.3. |
Az emberkereskedelem áldozatai által nyújtott szolgáltatások tudatos igénybevételének visszaszorítása, majd |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján, illetve a hazai és nemzetközi gyakorlat közelítése érdekében indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
IM |
európai uniós és kormányzati |
III.4. |
Az emberkereskedelemmel kapcsolatos statisztikai adatok gyűjtésének fejlesztése |
A korábbi stratégia tapasztalatai alapján, illetve a nemzetközi elvárásoknak történő megfelelés érdekében indokolt a célkitűzés ismételt szerepeltetése. |
BM, |
európai uniós és kormányzati |
IV. Partnerség |
||||
A |
B |
C |
D |
|
IV.1. |
Emberkereskedelem tárgyú kutatások ösztönzése |
Az emberkereskedelem területén az emberkereskedelem áldozatai azonosításának rendjéről szóló 354/2012. (XII. 13.) Korm. rendelet megalkotása óta tudomásunk szerint nem történt átfogó kutatás, amely többek között rávilágíthatna arra, hogy az emberkereskedelem áldozataival foglalkozó, illetve az emberkereskedelem ellen küzdő szervezetek, a társadalom, valamint a potenciális áldozatok milyen mértékben vannak birtokában az emberkereskedelem őket érintő információinak, mi a véleményük a jelenlegi rendszerről, a segítségnyújtás hatékonyságáról, valamint az emberkereskedelmi tendenciákról. Egy ilyen tanulmány rámutathatna arra is, hogy mely szereplők milyen tudásbázissal rendelkeznek, milyen hiányosságok merülnek fel a kommunikáció során, és a potenciális áldozati csoportok, illetve szakemberek mely segítségnyújtási formát tekintik a leghatékonyabbnak, illetve mely szolgáltatás hiányzik a rendszerből. |
a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai és |
európai uniós és kormányzati |
IV.2. |
Többoldalú együttműködések kialakítása az emberkereskedelem áldozatainak reintegrációs lehetőséget biztosító nem kormányzati szervezetek bevonásával |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján és a gyakorlati kihívások kezelésére indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
KIM, BM, a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai és az NGO Kerekasztal tagjai |
európai uniós és kormányzati |
IV.3. |
Nemzetközi egyezményekben foglalt vállalásoknak és kötelezettségeknek való megfelelések felülvizsgálata és folyamatos biztosítása |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
BM |
európai uniós és kormányzati |
IV.4. |
Párbeszéd erősítése a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és az NGO Kerekasztal tagjai között |
A Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés szerepeltetése. |
emberkereskedelem elleni nemzeti koordinátor |
európai uniós és kormányzati |
IV.5. |
Az emberkereskedelemmel kapcsolatos nemzetközi együttműködés bővítése |
A korábbi stratégia tapasztalatai, illetve a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjainak jelzése alapján indokolt a célkitűzés ismételt szerepeltetése. |
BM |
európai uniós és kormányzati |
2. melléklet az 1046/2020. (II. 18.) Korm. határozathoz5
I. Megelőzés
I.1.1. Prevenciós programok nevelőszülői hálózatokban, gyermekotthonokban, lakásotthonokban, javítóintézetekben egységes tematika alapján |
||
A |
Felelős: |
EMMI, PM |
B |
Partner: |
BM, ORFK, NBT |
C |
Eszköz: |
prevenciós programok kidolgozása és megvalósítása az emberkereskedelem ellen küzdő nem-kormányzati szervezetek bevonásával |
D |
Határidő: |
2023. december 31. napjáig folyamatos |
E |
Indikátor: |
résztvevők száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.2. Prevenciós programok a köznevelési intézményekben az óvodai és iskolai szociális segítők bevonásával |
||
A |
Felelős: |
EMMI, PM, BM |
B |
Partner: |
ORFK, NBT |
C |
Eszköz: |
képzés, prevenciós programok kidolgozása és megvalósítása az emberkereskedelem ellen küzdő nem-kormányzati szervezetek bevonásával |
D |
Határidő: |
2021. december 31. napjáig folyamatos |
E |
Indikátor: |
résztvevők száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.3. Az EFOP-3.8.2-16 és a VEKOP-7.5.1-16 számú projektek keretében megvalósuló felkészítő továbbképzési programokba (gyermekprostitúció megelőzése) gyermekjóléti alapellátási, illetve gyermekvédelmi szakellátási, javítóintézeti szakemberek bevonása 2020-ig, ingyenesen, illetve, tervezetten, a programok folytatása 2020-at követően. Továbbá a gyermekjóléti alapellátási szakemberek számára specifikus továbbképzés kidolgozása, amely figyelembe veszi a fokozottan veszélyeztetett társadalmi csoportok szociális körülményeit és kulturális sajátosságait. |
||
A |
Felelős: |
EMMI |
B |
Partner: |
Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet |
C |
Eszköz: |
továbbképzés |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
résztvevők száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.4. Az emberkereskedelem megelőzését célzó képzések bevezetése és megerősítése valamennyi, a kísérő nélküli, illetve családjából kiemelt gyermekekkel dolgozó személyzet tekintetében |
||
A |
Felelős: |
EMMI, BM |
B |
Partner: |
Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban: OIF), ORFK |
C |
Eszköz: |
képzések kidolgozása és megvalósítása az emberkereskedelem ellen küzdő nem-kormányzati szervezetek bevonásával |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
résztvevők száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.5. További menekítőautók beszerzésének, fenntartásának támogatása és forrás elkülönítése a kijelölt területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást nyújtó intézmények számára a gyermekvédelmi szakellátásban részesülő kiskorú áldozatok biztonságos szállításához, valamint a felnőtt áldozatokat fogadó átmeneti szállásokat fenntartó szervezeteknek a Magyarországon azonosított felnőtt áldozatok védett szálláshelyre történő elszállításához |
||
A |
Felelős: |
CSTNM, EMMI, PM |
B |
Partner: |
kijelölt területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást nyújtó intézmények, átmeneti szállásokat fenntartó szervezetek |
C |
Eszköz: |
beszerzés |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
beszerzett gépjárművek száma (4 db + 2 db) |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.6. Azonosító beszélgetés lefolytatása engedélyezési protokolljának kidolgozása és alkalmazása azokra a helyzetekre, amikor kiskorú érintettsége áll fenn, és nincs jelen szülő és törvényes képviselő |
||
A |
Felelős: |
IM, EMMI, BM |
B |
Partner: |
ORFK |
C |
Eszköz: |
módszertan kidolgozása |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
beszámoló az NKM/Kormány számára az alkalmazásról |
F |
Forrás: |
– |
I.1.7. Minden, 7 főnél nagyobb létszámú bírósági épületben gyermekmeghallgató szoba kialakítása |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
OBH |
C |
Eszköz: |
technikai fejlesztés |
D |
Határidő: |
2021. december 31., a továbbiakban folyamatos |
E |
Indikátor: |
kialakított helyiségek száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.1.8. További Barnahus modell4 szerinti szolgáltatások infrastrukturális feltételei megteremtésének és működésének támogatása, az országos lefedettség biztosítása érdekében |
||
A |
Felelős: |
EMMI, PM |
B |
Partner: |
IM |
C |
Eszköz: |
infrastrukturális beruházás |
D |
Határidő: |
2021. december 31., a továbbiakban folyamatos |
E |
Indikátor: |
Barnahus házak száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
4 A modell lényege, hogy a szexuális abúzus által traumatizált gyermekek ne legyenek kitéve a büntetőeljárás hosszas procedúrájának, ne történjen reviktimizáció a többszöri meghallgatások következtében. A gyermek számára megfelelő környezetben mondhassa el, fejezhesse ki a vele történteket, az egyszeri meghallgatás és vizsgálat során szerzett információk pedig bizonyítékul szolgálhatnak a büntetőeljárások során. A Barnahus-modell a felek egyenlőségének elvét is biztosítja, hiszen a rendszerben a gyanúsított jogai is védve vannak.
I.1.9. A Barnahus modell szerinti szolgáltatás büntetőeljárásban történő alkalmazhatóságára vonatkozó jogi szabályozás kialakítása |
||
A |
Felelős: |
IM, BM, EMMI |
B |
Partner: |
LÜ, OBH, ORFK |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31., a továbbiakban folyamatos |
E |
Indikátor: |
módosuló jogszabályok száma |
F |
Forrás: |
– |
I.1.10. Módszertani anyag kidolgozása köznevelési intézményekben és ifjúsági közösségi terekben, ifjúsági táborokban megvalósítandó prevenciós foglalkozásokra |
||
A |
Felelős: |
CSTNM |
B |
Partner: |
BM |
C |
Eszköz: |
módszertan kidolgozása |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elkészült módszertan |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítható |
I.2.1. A „Ne hagyd” országos figyelemfelhívó kampány során kidolgozott és alkalmazott eszközök (honlap, tematikus tájékoztató anyagok, kisfilmek, szóróanyagok, közösségi médiakampány, filmvetítések, közönségtalálkozók, panelbeszélgetések, iskolai foglalkozások) további alkalmazása és továbbfejlesztése |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
ORFK, NGO Kerekasztal tagjai |
C |
Eszköz: |
figyelemfelhívó kampány |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elérések száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.2.2. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács 2018-ban megvalósult, munkacélú kizsákmányolás témakörében prevenciós és figyelemfelhívó célzatú online kampányának folytatása |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
NBT, PM EURES, ORFK |
C |
Eszköz: |
online kampány |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elérések száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
I.3.1. Közösségimédia-felületek kihasználása az emberkereskedelem potenciális áldozatainak elérése céljából |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
ORFK, NBT |
C |
Eszköz: |
A szexuális és a munkacélú kizsákmányolás megelőzésére irányuló tartalmak kidolgozása és terjesztése. |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
elérések száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
I.4.1. A különböző szerveknél és szervezeteknél nyilvántartásba vett áldozatokkal való kapcsolattartás keretében féléves jelentéstétel az együttműködő áldozatok ellátási időszakon túli életkörülményeiről |
||
A |
Felelős: |
EMMI, BM |
B |
Partner: |
IM, ORFK |
C |
Eszköz: |
elkészült elektronikai felület |
D |
Határidő: |
az intézkedési terv időszakán túlmutatóan, 2023. december 31-ig |
E |
Indikátor: |
tanulmány elkészítése esetleges rendszerhiányosságok feltérképezése céljából |
F |
Forrás: |
2021–2023. elektronizált felület fejlesztése: 60 000 000 Ft (család- és gyermekjóléti szolgáltatok esetnaplóinak elektronizálása). |
I.4.2. Az átmeneti szállásokról, illetve a félutas kiléptető házakból kikerült áldozatok ismételt áldozattá válási gyakoriságának vizsgálata és az eredmények alapján az ellátórendszerben nyújtott szolgáltatások további fejlesztést igénylő területeinek beazonosítása |
||
A |
Felelős: |
CSTNM |
B |
Partner: |
– |
C |
Eszköz: |
tanulmány |
D |
Határidő: |
2021. december 31-ig |
E |
Indikátor: |
elkészült tanulmány |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítható |
I.5.1. Az emberkereskedelem témájának a szociális munka felsőoktatási szak tematikájába történő integrálásának előkészítése |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
ITM, EMMI, IM, ORFK, a szociális képzést folytató felsőoktatási intézmények |
C |
Eszköz: |
jó gyakorlatok összegyűjtése, módszertan kidolgozása, munkacsoport összehívása |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
munkacsoporti ülések |
F |
Forrás: |
– |
I.5.2. A pártfogó felügyelői, jogi segítségnyújtó és áldozatsegítő szolgálatként, valamint kárpótlási hatóságként kijelölt szervnél működő pártfogó felügyelők, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők ügyviteli vizsgájáról szóló 22/2010. (XII. 28.) KIM rendelet módosítása annak érdekében, hogy az áldozatsegítő szolgálat munkatársai a számukra kötelező képzés keretein belül, számot adjanak az emberkereskedelem elleni küzdelemmel, az emberkereskedelem áldozatainak jellemzőivel és védelmével kapcsolatos ismereteikről |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
– |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
megvalósult képzések |
F |
Forrás: |
– |
I.5.3. A konzuli tisztviselők emberkereskedelem elleni fellépés témájú képzésének kötelezővé tétele a konzuli felkészítő tanfolyam vizsgaanyagában |
||
A |
Felelős: |
KKM |
B |
Partner: |
BM |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
megvalósult képzések |
F |
Forrás: |
– |
II. Áldozatazonosítás, áldozatirányítás, áldozatsegítés
II.1.1. Egységes áldozatirányítási eljárásrend és annak végrehajtásához megfelelő finanszírozás kialakítása és folyamatos biztosítása az emberkereskedelem Magyarországon azonosított magyar állampolgár áldozatai számára |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
BM, EMMI, ORFK, PM, illetve Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és NGO Kerekasztal további tagjai |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kidolgozott eljárásrend |
F |
Forrás: |
– |
II.1.2. Egységes áldozatirányítási eljárásrend és annak végrehajtásához megfelelő finanszírozás kialakítása és folyamatos biztosítása az emberkereskedelem külföldön azonosított magyar állampolgár áldozatai számára |
||
A |
Felelős: |
IM, KKM |
B |
Partner: |
EMMI, ORFK, PM, illetve Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és NGO Kerekasztal további tagjai |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kidolgozott eljárásrend |
F |
Forrás: |
– |
II.1.3. Egységes áldozatirányítási eljárásrend és annak végrehajtásához megfelelő finanszírozás kialakítása és folyamatos biztosítása az emberkereskedelem Magyarországon azonosított európai uniós állampolgár áldozatai számára |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
BM, EMMI, ORFK, PM, illetve Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és NGO Kerekasztal további tagjai |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kidolgozott eljárásrend |
F |
Forrás: |
– |
II.1.4. Egységes áldozatirányítási eljárásrend és annak végrehajtásához megfelelő finanszírozás kialakítása és folyamatos biztosítása az emberkereskedelem Magyarországon azonosított harmadik országbeli állampolgár áldozatai számára |
||
A |
Felelős: |
IM, BM |
B |
Partner: |
OIF, KKM |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kidolgozott eljárásrend |
F |
Forrás: |
– |
II.1.5. Megyei és fővárosi szintű emberkereskedelem elleni koordinátori hálózat kialakítása, amelynek összetétele lehetőség szerint reprezentálja az adott térségben áldozattá válással leginkább veszélyeztetett társadalmi csoportok arányát |
||
A |
Felelős: |
IM, BM |
B |
Partner: |
EMMI, ORFK |
C |
Eszköz: |
ORFK pilot projektjének kiterjesztése további megyékre |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
létrejött mechanizmusok száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
II.1.6. Azonosító beszélgetésre módszertan kidolgozása, különösen az olyan esetre, amikor az áldozatot kísérik |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
ORFK, OIF |
C |
Eszköz: |
módszertan kidolgozása |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
kidolgozott módszertan |
F |
Forrás: |
– |
II.1.7. Az EKAT rendszerrel5 kapcsolatos fejlesztések megvalósítása |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
valamennyi felhasználó |
C |
Eszköz: |
információ-technológiai fejlesztés |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
megvalósult fejlesztés |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
5 Az emberkereskedelem áldozatainak azonosítására szolgáló webalapú rendszer, amely az Igazságügyi Minisztérium fejlesztési projektje keretében került kialakításra.
II.1.8. Együttműködési megállapodások megkötése az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörrel rendelkező egysége és a rendőrség, valamint egyéb partnerszervek bevonásával lebonyolított, rendszeres és koordinált munkaügyi ellenőrzések érdekében |
||
A |
Felelős: |
ITM |
B |
Partner: |
ORFK, Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai |
C |
Eszköz: |
együttműködési megállapodás |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
közös ellenőrzések száma |
F |
Forrás: |
– |
II.1.9. Barnahus modell szerinti szolgáltatás működtetéséhez kapcsolódó képzési, továbbképzési, módszertani és kutatási, elemzési feladatok ellátását szolgáló tevékenységek ellátásához anyagi forrás biztosítása az erre kijelölt területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást nyújtó intézmény részére |
||
A |
Felelős: |
EMMI, PM |
B |
Partner: |
IM |
C |
Eszköz: |
pénzügyi keret biztosítása |
D |
Határidő: |
2020. december 31., a továbbiakban folyamatos |
E |
Indikátor: |
módszertani és kutatási, elemzési feladatokról készített beszámoló első alkalommal 2022. január 31-ig, azt követően folyamatosan tárgyévet követő év január 31-éig |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
II.1.10. A kizsákmányolás formájára reagáló segítségnyújtó szolgáltatások, különös tekintettel a családok átmeneti otthonai és az átmeneti szállások kapacitásainak, kihasználásának folyamatos monitorozása, a monitoring eredményei alapján – amennyiben az szükséges –, a rendelkezésre álló kapacitások bővítése |
||
A |
Felelős: |
CSTNM, EMMI, PM, BM |
B |
Partner: |
IM |
C |
Eszköz: |
pénzügyi keret biztosítása |
D |
Határidő: |
2021. december 31., a továbbiakban folyamatos |
E |
Indikátor: |
kapacitásbővítés |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
II.2.1. A gyermekek veszélyeztetettségét, a család, a felnőtt krízishelyzetét észlelő- és jelzőrendszer hatékonyabb működtetése a család- és gyermekjóléti szolgálatok munkájának keretében (szakmai útmutatók, ajánlások) |
||
A |
Felelős: |
EMMI |
B |
Partner: |
ME |
C |
Eszköz: |
szoros együttműködés kialakítása a köznevelési intézményekkel és a védőnőkkel |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
áldozatazonosítások száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
II.3.1. Az emberkereskedelem áldozatai számára biztosított támogatási, ellátási és reintegrációs formák felülvizsgálata |
||
A |
Felelős: |
IM, EMMI, KKM |
B |
Partner: |
– |
C |
Eszköz: |
munkacsoport |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
módszertani útmutató |
F |
Forrás: |
– |
II.3.2. A hatékonyabb elérés és személyes támogatás érdekében olyan szabályozás kialakításának vizsgálata, amely lehetőséget biztosít a hatóságok számára, hogy átadják az áldozatok adatait az erre jogosult segítő szervezeteknek |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
ORFK |
C |
Eszköz: |
munkacsoport, az állami áldozatsegítő szolgálatok opt-in rendszerének felülvizsgálata |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
előzetes hatásvizsgálat |
F |
Forrás: |
– |
II.3.3. Az áldozatok bűncselekményből származó és lefoglalt jövedelemből történő kárenyhítése |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
ORFK, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
munkacsoport, az állami kárenyhítés jogszabályi feltételeinek felülvizsgálata |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabályok |
F |
Forrás: |
– |
II.3.4. Magyarországon megrendezendő szimulációs gyakorlat lebonyolítása az emberkereskedelem ellen tevékenykedő valamennyi szerv és szervezet szakértőinek bevonásával |
||
A |
Felelős: |
IM, BM |
B |
Partner: |
EMMI, BM, OIF, ORFK |
C |
Eszköz: |
tréning |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
megvalósult szimulációs gyakorlat |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
II.4.1. Az emberkereskedelem áldozatai azonosításának rendjéről szóló 354/2012. (XII. 13.) Korm. rendelet módosítása az áldozatazonosítást végző szervek körének bővítése érdekében |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
EMMI, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
jogszabály-módosítás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabály |
F |
Forrás: |
– |
II.4.2. Az emberkereskedelem áldozatai azonosításának rendjéről szóló 354/2012. (XII. 13.) Korm. rendelet módosítása az áldozattá válásra utaló jelek listájának felülvizsgálata érdekében |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
EMMI, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
jogszabály-módosítás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabály |
F |
Forrás: |
– |
II.4.3. A személyes gondoskodást nyújtó, azonosítást végző szervként nevesített, képzésben részesült szolgáltatók részéről az adatszolgáltatások megvalósulásának nyomon követése |
||
A |
Felelős: |
CSTNM, EMMI |
B |
Partner: |
IM |
C |
Eszköz: |
szolgáltatók meghatározott rend szerinti tájékoztatása útján |
D |
Határidő: |
2020. december 31., majd folyamatos |
E |
Indikátor: |
adatszolgáltatások száma |
F |
Forrás: |
– |
II.4.4. Határrendészeti állomány folyamatos felkészítése, képzése és továbbképzése az emberkereskedelem lehetséges áldozatainak azonosítására a határellenőrzések során |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
EMMI, IM, ORFK, OIF |
C |
Eszköz: |
képzés |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
megvalósult képzések |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
II.4.5. A tranzitzónában, a befogadó állomáson, valamint az őrzött szálláson dolgozó pedagógusok, illetve egészségügyi ellátó személyzet áldozatazonosításra irányuló képzésben részesítése |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
EMMI, IM, ORFK, OIF |
C |
Eszköz: |
képzés |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
megvalósult képzések |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
III. Igazságszolgáltatás, rendvédelem
III.1.1. Közös munkacsoport felállítása a rendőrség, az ügyészség és a bíróságok részvételével |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
ORFK, LÜ, OBH |
C |
Eszköz: |
munkacsoport |
D |
Határidő: |
2020. december 31. |
E |
Indikátor: |
egyeztetők száma |
F |
Forrás: |
– |
III.1.2. Közös esetmegbeszélések megvalósítása a rendészeti és igazságügyi szervezetek (rendőrök, ügyészek, bírák) részvételével, a hiányosságok és problémák azonosítása, továbbá a szorosabb együttműködés érdekében |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
OKRI, ORFK, LÜ, OBH |
C |
Eszköz: |
esetmegbeszélések |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
eredményesen lezárt ügyek száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
III.1.3. A prostitúció szabályozásának modelljei – alkalmazhatóságukhoz szükséges társadalmi feltételek című tanulmány kiírása |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
– |
C |
Eszköz: |
tanulmány |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elkészült tanulmány |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
III.2.1. A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) új emberkereskedelem tényállása egységes alkalmazását, jogértelmezését, elhatárolását biztosító képzések tartása az igazságszolgáltatás szereplői részére |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
LÜ, OBH, ORFK |
C |
Eszköz: |
képzés |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
megvalósult képzések |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
III.2.2. A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozóiroda emberkereskedelemmel foglalkozó alosztályának osztállyá fejlesztése és létszámának bővítése |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
ORFK |
C |
Eszköz: |
szervezeti átalakítás és kapacitásbővítés |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
nyomozások számának növekedése, időtartamának csökkenése |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
III.2.3. Az emberkereskedelemhez kapcsolódó szabálysértések és bűncselekmények felismerésének, felderítésének, az eljárások eredményes befejezésének növelése |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
LÜ, OBH, ORFK |
C |
Eszköz: |
képzés |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
nyomozások számának növekedése, időtartamának csökkenése |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
III.3.1. Az emberkereskedelem keresleti oldal szolgáltatás-igénybevétele kriminalizálása |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
ORFK, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2020. március 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabályok |
F |
Forrás: |
– |
III.3.2. Az emberkereskedelem áldozatai által nyújtott szolgáltatások tudatos igénybevétele kriminalizálása gyakorlatának vizsgálata; a keresleti oldal szolgáltatás-igénybevétele kriminalizálása jogalkalmazásának, gyakorlatának vizsgálata, nyomon követése, az új tényállás esetleges módosítási igényeinek felmérése |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
ORFK, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
joggyakorlat-elemző munkacsoport |
D |
Határidő: |
2023. december 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabályok |
F |
Forrás: |
– |
III.4.1. Munkacsoport felállítása az adatok nyilvántartásáért felelős szervezetek és a Bűnügyi Statisztikai Munkacsoport (BSM) bevonásával |
||
A |
Felelős: |
BM, IM |
B |
Partner: |
LÜ, ORFK, OBH, Központi Statisztikai Hivatal |
C |
Eszköz: |
munkacsoport |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
munkacsoporti ülések |
F |
Forrás: |
– |
IV. Partnerség
IV.1.1. Emberkereskedelem tárgyú kutatások ösztönzése, különös tekintettel a különböző kizsákmányolási formákat elszenvedett áldozatok eltérő igényeire |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
EMMI, IM |
C |
Eszköz: |
kutatás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elkészült tanulmány |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
IV.1.2. A Btk. új emberkereskedelem tényállása bevezetése hatékonyságának és visszatartó erejének vizsgálata; az ítélkezési, büntetéskiszabási gyakorlat monitorozása |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
IM, OBH, LÜ |
C |
Eszköz: |
kutatás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
elkészült tanulmány |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
IV.2.1. Az országos lefedettség elérése érdekében további szolgáltató szervezetek bevonása a reintegrációt biztosító ellátások fenntartásába |
||
A |
Felelős: |
CSTNM |
B |
Partner: |
IM |
C |
Eszköz: |
keretmegállapodások |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
bevont szervezetek száma |
F |
Forrás: |
– |
IV.3.1. A „biztonságos szálláshely” fogalmának hivatalos meghatározása |
||
A |
Felelős: |
IM |
B |
Partner: |
EMMI |
C |
Eszköz: |
jogalkotás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
módosított jogszabályok |
F |
Forrás: |
– |
IV.3.2. Csatlakozás lehetőségének a vizsgálata az Európa Tanács szervkereskedelem elleni egyezményéhez6 |
||
A |
Felelős: |
IM, EMMI |
B |
Partner: |
KKM |
C |
Eszköz: |
jelentés |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
a csatlakozás lehetőségének és következményeinek bemutatása a Kormány részére |
F |
Forrás: |
– |
6 Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága 2014. július 9-én elfogadta a Tanács Emberi szervek kereskedelme elleni egyezményét, amelynek aláírását 2015. március 25-én nyitották meg.
IV.4.1. Közös ülések és kerekasztal-beszélgetések rendszeres szervezése |
||
A |
Felelős: |
Nemzeti koordinátor |
B |
Partner: |
Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és NGO Kerekasztal tagjai |
C |
Eszköz: |
ülések |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
ülések száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
IV.4.2. Tematikus szakmai munkacsoportok ad hoc jelleggel való felállítása |
||
A |
Felelős: |
Nemzeti koordinátor |
B |
Partner: |
Nemzeti Koordinációs Mechanizmus és NGO Kerekasztal tagjai |
C |
Eszköz: |
munkacsoport |
D |
Határidő: |
folyamatos |
E |
Indikátor: |
ülések száma |
F |
Forrás: |
hazai költségvetés terhére megvalósítandó |
IV.5.1. A RAVOT-EUR projekt folytatásaként további célországok bevonása a transznacionális áldozatirányítási mechanizmus működésébe |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
ORFK, LÜ |
C |
Eszköz: |
projektmegvalósítás |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kialakított áldozatirányítási mechanizmusok |
F |
Forrás: |
európai uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
IV.5.2. A leginkább érintett, illetve a határ közeli megyéink és a releváns határon túli szomszédos tartományok, városok önkormányzatai közötti együttműködési lehetőségek feltérképezése, különös tekintettel az áldozatirányításra, az áldozatok ellátására, illetve információáramlás kialakítására |
||
A |
Felelős: |
BM |
B |
Partner: |
NNI, ORFK |
C |
Eszköz: |
legjobb gyakorlatok megosztása, figyelemfelhívás, tájékoztatás útján |
D |
Határidő: |
2021. december 31. |
E |
Indikátor: |
kialakított együttműködések száma |
F |
Forrás: |
hazai és uniós költségvetés terhére megvalósítandó |
A határozat a 7. pont alapján hatályát vesztette 2024. január 1. napjával.
A 4. pontot az 1228/2022. (IV. 14.) Korm. határozat 8. pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. pontot az 1228/2022. (IV. 14.) Korm. határozat 8. pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet az 1447/2021. (VII. 6.) Korm. határozat 6. pont a)–b) alpontja, az 1521/2022. (XI. 2.) Korm. határozat 52. és 53. pontja szerint módosított szöveg.
A 2. melléklet az 1948/2020. (XII. 18.) Korm. határozat 8. pontja, az 1447/2021. (VII. 6.) Korm. határozat 6. pont b)–c) alpontja, az 1502/2021. (VII. 26.) Korm. határozat 8. pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás