106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelet
106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelet
a felszámolási eljárás és a végelszámolás környezet- és természetvédelmi követelményeiről
A csődeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló — többször módosított — 1991. évi IL. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 48. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya a felszámolás, illetve végelszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetre [Cstv. 3. § a) pont], illetőleg vezetőjére, a felszámolóra, illetve végelszámolóra, a felszámolási, illetve végelszámolási eljárásban részt vevő szakértőre, a környezeti terhet átvállalóra, továbbá a felszámolás, illetve végelszámolás során a környezet-, természet- és műemlékvédelmi követelmények érvényesítését és a terhek rendezését célzó intézkedésekre terjed ki.
Fogalmak
2. § E kormányrendelet alkalmazásában:
a) környezeti teher: minden olyan — a gazdálkodó szervezetre háruló, illetve a felszámoló vagy végelszámoló felelősségi körébe tartozó — kiadással járó teendő, amely a környezet- és természetvédelmi jogszabályok és hatósági előírások által előírt követelmények kielégítéséhez szükséges;
b) környezeti állapotvizsgálat: a környezeti terhek meghatározására vagy pontosítására irányuló, olyan — szakértő (személy, illetve szervezet) által végzett — környezeti felmérés (értékelés), melynek során a környezetveszélyeztetés, -szennyezés, -károsítás, illetve -károsodás megállapítható, továbbá ennek megszüntetéséhez költségbecsléssel ellátott javaslatot és műszaki megoldást ad;
c) bizonyított környezeti teher: az elfogadott nyilatkozatban, illetve a jóváhagyott állapotvizsgálatban meghatározott környezeti teher.
A nyilatkozat
3. § (1)1 A felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet vezetője (a továbbiakban: nyilatkozó) a gazdálkodó szervezet telephelyére, valamint székhelyére vonatkozó, a Cstv. 31. § (1) bekezdés c) pontja szerinti nyilatkozatát (a továbbiakban: nyilatkozat) a felszámoló útján a telephely és a székhely (a továbbiakban együtt: telephely) szerint illetékes környezetvédelmi hatóság számára adja meg. A nyilatkozat formai és tartalmai követelményeit az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2)2 A nyilatkozó az (1) bekezdés szerinti nyilatkozattétellel együtt tájékoztatja a környezetvédelmi hatóságot, hogy mely további környezetvédelmi hatóságoknak tett nyilatkozatot az (1) bekezdés alapján.
(3) Ha az adott telephelyen a felszámolást megelőzően, vagy a felszámolási eljárás alatt folytatott tevékenységből eredő környezetkárosodás, környezeti teher a telephelyen kívül is, vagy csak azon kívül jelentkezik vagy jelentkezhet, a nyilatkozatban erre a körülményre is ki kell térni.
(4) A nyilatkozónak a nyilatkozat részeként költségbecslést kell adnia az ismertetett környezetkárosodások és terhek rendezéséhez szükséges kiadásokról.
(5)3 A nyilatkozattételi kötelezettség teljesítésének kell tekinteni, ha a nyilatkozó a felszámoló útján a nyilatkozattételre előírt 30 napos határidő alatt a környezetvédelmi hatóságnak arról nyilatkozik, hogy a 2. számú melléklet szerinti feladatok legfeljebb 90 napon belüli teljesítésére vonatkozó megbízást adott a 6. § szerinti szakértőnek teljes körű környezeti állapotvizsgálat elvégzésére. A környezeti állapotvizsgálat eredményét 8 napon belül kell megküldeni a környezetvédelmi hatóság számára.
A környezeti állapotvizsgálat
4. § (1)4 A környezetvédelmi hatóság a nyilatkozat alapján vizsgálja, hogy mennyiben állnak fenn, illetve mennyiben állapíthatók meg környezethasználattal járó olyan környezeti hatások, környezeti terhek, amelyek megszüntetéséhez, rendezéséhez a felszámolás során jogok és kötelezettségek kapcsolódnak.
(1a)5 A területi vízügyi hatóság a nyilatkozat elbírálásában és a környezeti állapotvizsgálatra kötelezésre irányuló eljárásában – a felszíni vizekre és a felszín alatti vizekre gyakorolt környezeti hatások megállapítása érdekében – szakhatóságként vesz részt.
(2)6 A nyilatkozatot elbíráló környezetvédelmi hatóság a gazdálkodó szervezetet környezeti állapotvizsgálatra kötelezheti, ha
a) a telephelyén legalább 20 évre visszamenőleg olyan tevékenység folyt, amelyhez a felszámolás kezdő időpontjában hatályos jogszabályok szerint környezetvédelmi engedély, egységes környezethasználati engedély, vagy hulladékkezelési engedély szükséges,
b) a nyilatkozatból, illetve egyéb iratból jelentős környezetkárosodás vagy környezetveszélyeztetés állapítható meg.
(3) A környezeti állapotvizsgálat formai és tartalmi követelményeit a 2. számú melléklet tartalmazza.
(4)7 Az állapotvizsgálatot telephelyenként kell elvégezni. Az állapotvizsgálat — telephelyenként — teljes körű vagy részleges lehet. Részleges állapotvizsgálatra kötelezés esetén a környezetvédelmi hatóság a határozatban dönt arról, hogy milyen környezeti károsodások, környezeti terhek felméréséről kell gondoskodni.
(5)8 Az állapotvizsgálat elrendeléséről a környezetvédelmi hatóság értesíti a felszámolást elrendelő bíróságot.
(6)9 Amennyiben a környezetvédelmi hatóság állapotvizsgálatot nem ír elő, és a gazdálkodó szervezet nem kötelezettje környezet- és természetvédelmi hatósági határozatnak, a környezetvédelmi hatóság a felszámolót részben vagy teljesen felmentheti az e rendelet 8. § (6) bekezdés, valamint a 10. § szerinti kötelezettségek alól.
(7)10 Amennyiben a környezetvédelmi hatóság a nyilatkozat alapján 60 napon belül intézkedést nem tesz, illetőleg nem kezdeményez, a felszámoló mentesül a 8. § (6) bekezdése, valamint 10. § szerinti kötelezettsége alól.
5. § (1) A környezeti állapotvizsgálatra kötelezés teljesítési határidejét úgy kell megállapítani, hogy annak eredményeit már a közbenső vagy záró felszámolási mérleg, illetve záró egyszerűsített mérleg (a továbbiakban: zárómérleg) készítésénél figyelembe lehessen venni. A kötelezés teljesítésére előírt határidő nem lehet kevesebb 60 napnál, és nem haladhatja meg a 150 napot.
(2) Környezeti állapotvizsgálatra kötelezés esetén a felszámoló a közbenső vagy záró felszámolási mérleget nem készítheti el a jóváhagyott állapotvizsgálat nélkül.
6. § (1) A gazdálkodó szervezetnek a környezeti állapotvizsgálatot szakértővel kell elvégeztetnie. A szakértő nem lehet azonos a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezettel. A szakértő személy, vagy a szakértő szervezet tagja, vezetője, alkalmazottja, valamint ezek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont] nem lehet a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet tagja, vezetője vagy alkalmazottja.
(2) A 17. § szerinti jogszabály hatálybalépéséig szakértőnek minősül az a Ptk. 685. § c) pont szerinti gazdálkodó szervezet, melynek alkalmazottai vagy tagjai között találhatók a 2. számú melléklet 2.1—2.8. pontjainak — részleges állapotvizsgálat esetén az ezen belül megjelölt vizsgálati területeknek — összességükben megfelelő, felsőfokú szakirányú végzettséggel és szakértői engedéllyel rendelkező személyek. Az állapotvizsgálatban e személyeknek részt kell venniük.
(3) A szakértő a tevékenysége körében okozott kár megtérítéséért a Polgári Törvénykönyv, valamint a szakértői működésről rendelkező jogszabályok szabályai szerint felel.
7. §11 Az állapotvizsgálat eredményének elbírálására irányuló eljárás során a környezetvédelmi hatóság a felszíni vizekre és a felszín alatti vizekre gyakorolt környezeti hatások megállapítása érdekében az eljárásba a vízvédelmi hatóságot szakhatóságként bevonja.
A környezeti károsodások, környezeti terhek rendezésének módja és követelményei
8. § (1)12 A nyilatkozatot, illetőleg a környezeti állapotvizsgálatot elbíráló hatósági határozatban a környezetvédelmi hatóság az adós gazdálkodó szervezetet a bizonyított környezeti károsodások, terhek rendezésére külön jogszabályok figyelembevételével kötelezi. Talaj és felszín alatti vizek veszélyeztetése, szennyezettsége esetében a környezetvédelmi hatóságnak a felszín alatti vizek védelméről szóló külön jogszabályban13 foglaltak szerint intézkednie kell. A kötelezés végrehajtásáról a felszámoló gondoskodik [Cstv. 48. § (3) bekezdés].
(2) A gazdálkodó szervezetnek 2 éves határidőn belül, de legfeljebb a felszámolási eljárás befejezéséig kell azon kötelezettségeket teljesíteni, amelyek a környezeti károk súlyosbodásának vagy a környezetszennyezettség újabb környezeti elemre való átterjedésének megakadályozását célozzák, továbbá, amelyek a más tulajdonában álló, bértárolásra átvett hulladékok, veszélyes anyagok kezelését vagy visszaszolgáltatását célozzák, valamint, amelyek teljesítését a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet jogutód nélküli megszűnése lényegesen megnehezítené.
(3) Ha a (2) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítéséről a felszámoló a felszámolási zárómérleg bírósági beterjesztéséig nem gondoskodik, a hatósági határozat végrehajtásához szükséges teendők a Cstv. 60. § (1) bekezdése szerinti, a felszámolóra háruló, még szükséges intézkedésnek minősülnek.
(4) Amennyiben a hatósági határozatban a teendők végrehajtására előírt határidő meghaladja a felszámolási eljárás befejezésének időpontját, és a teljesítés a felszámolás befejezéséig nem történik meg, végrehajtásáról a felszámoló
a) szerződéses formában külső vállalkozó által gondoskodik, vagy
b) szerződéses formában, a vagyontárgyak olyan értékesítésével gondoskodik, hogy a vevő átvállalja a hozzájuk fűződő környezeti terheket, vagy
c) vagyontárgyakhoz fűződő környezeti teher esetén — szerződéses formában — úgy gondoskodik, hogy a zárómérleg vagyonfelosztási javaslatához kapcsolódva arányos költségfedezet biztosítása mellett a környezeti terhet az a hitelező, vagy a Cstv. 61. § (2)—(5) bekezdésekben meghatározott személy (szervezet) vállalja át, amelyik a szóban forgó vagyontárgy tulajdonosává lesz a felszámolás befejezésével.
(5)14 A szerződés pénzügyi feltételeinek — elsősorban a kifizetések ütemezése, valamint pénzügyi biztosíték alkalmazása által — biztosítania kell, hogy a környezeti teherrel arányos költségfedezet kizárólag a hatósági határozatban előírt teendők végrehajtását szolgálja. A szerződő fél vállalja a hatósági határozatban előírt teendők végrehajtását. E teendők végrehajtására a felszámolóval szerződő felet a környezetvédelmi hatóság hatósági határozatban kötelezheti.
(6)15 A szerződést annak hatálybalépése előtt a felszámoló véleményezésre megküldi a környezetvédelmi hatóságnak, valamint – ha a környezeti károsodások, terhek rendezésére kötelezés a felszíni vizeket, a felszín alatti vizeket érinti – a területi vízügyi hatóságnak is. A véleményezés határideje 30 nap. Amennyiben a környezetvédelmi hatóság, illetve a területi vízügyi hatóság a kézhezvételtől számított 30 napon belül nem közli véleményét, úgy kell tekinteni, hogy nem kíván véleményt nyilvánítani.
(7)16 A környezeti kárral vagy környezeti teherrel érintett vagyontárgy értékesítésekor a felszámoló az értékesítési hirdetmény közzétételét megelőzően az értékesítési feltételeket tartalmazó dokumentumok, így különösen a pályázati felhívás, valamint az árverési hirdetmény tervezetének megküldésével köteles beszerezni a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnökének hozzájárulását. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnöke a hozzájárulásról szóló döntése előtt beszerzi a környezetvédelemért felelős miniszter, valamint – ha az ingatlanon még nem kezelt hulladék van – az országos hulladékgazdálkodási hatóság szakhatósági állásfoglalását. A felszámoló az értékesítési hirdetményben tájékoztatást tesz közzé – a környezeti kárra vagy teherre történő utalás mellett – arról is, hogy a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnöke a hozzájárulást megadta.
9. §17 Ingatlan tulajdonosának változása esetén, amennyiben az ingatlanhoz környezeti teher fűződik, és e teher rendezéséről hatósági határozat rendelkezik, a környezetvédelmi hatóság e határozatát a területileg illetékes földhivatalnak megküldi. A földhivatal a jogerős határozat alapján a tulajdoni lapon a környezeti teher átvállalását feltünteti. Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett teher törléséről — a határozat teljesítése esetén — a környezetvédelmi hatóságnak rendelkeznie kell.
10. § (1)18 A közbenső mérleg bírósághoz történő benyújtása előtt a felszámoló a környezetvédelmi hatóságot, valamint – ha a környezeti károsodások, terhek rendezésére kötelezés a felszíni vizeket, a felszín alatti vizeket érinti – a területi vízügyi hatóság is tájékoztatja, hogy a Cstv. 50. § (3) bekezdés szerint képzett tartalékból milyen összegek mely környezeti terhek rendezését célozzák. A még nem értékesített vagyontárgyakhoz fűződő környezeti terhek rendezéséhez szükséges összeget is, mint várható felszámolási költséget, a tartalékképzésnél figyelembe kell venni. A 8. § (4) bekezdés a), b) pontok szerinti szerződésekből eredő, még nem teljesített kifizetéseket, valamint a szerződő fél által a felszámolónak nyújtott esetleges pénzügyi biztosítékot e tartalékban kell megjeleníteni. A környezetvédelmi hatóság, illetve a területi vízügyi hatóság 30 napon belül adja meg véleményét, melyet a felszámoló a közbenső mérleghez csatol.
(2)19 A felszámoló a felszámolás befejezésére irányuló — Cstv. 52. § (1) bekezdés szerinti — teendőit megelőzően tájékoztatást küld a telephely szerint illetékes környezetvédelmi hatóságnak, valamint – ha a környezeti károsodások, terhek rendezésére kötelezés a felszíni vizeket, a felszín alatti vizeket érinti – a területi vízügyi hatóságnak is arról, melyek a 8. § (3) és (4) bekezdés szerinti, még nem végrehajtott teendők, valamint ismerteti a végrehajtáshoz szükséges költségfedezetet, ideértve a szerződő féltől kapott esetleges pénzügyi biztosítékot is. Amennyiben bizonyos környezeti terhek rendezéséről a felszámoló a 8. § (4) bekezdés c) pontjának megfelelő formában kíván gondoskodni, úgy véleményezésre meg kell küldenie a vagyonfelosztási javaslatot is. A környezetvédelmi hatóság, illetve a területi vízügyi hatóság 30 napon belül adja meg véleményét, amit a felszámoló a vagyonfelosztási javaslathoz csatol.
Egyszerűsített felszámolás
11. § (1) Amennyiben az előírt környezeti állapotvizsgálat elvégzésére, vagy a környezeti károsodások, környezeti terhek rendezésére a vagyon nem nyújt fedezetet, a felszámolónak a bíróságnál egyszerűsített felszámolást kell kezdeményeznie.
(2) A felszámolónak az egyszerűsített felszámolás írásbeli előkészítése során figyelembe kell vennie a nyilatkozat, illetve, ha környezeti állapotvizsgálat elvégzésre került, annak hatósági elbírálását, valamint ezzel összhangban a vagyonfelosztási javaslat kialakítása során a vagyontárgyakhoz fűződő környezeti terheket.
(3)20 A (2) bekezdés szerinti terhekkel kapcsolatos, még végre nem hajtott hatósági határozat esetén az írásbeli előkészítést a felszámoló a környezetvédelmi hatóságnak, valamint – ha a környezeti károsodások, terhek rendezésére kötelezés a felszíni vizeket, a felszín alatti vizeket érinti – a területi vízügyi hatóságnak is véleményezésre megküldi. A véleményezés határideje 15 nap. Amennyiben a környezetvédelmi hatóság, illetve a területi vízügyi hatóság a határidőn belül nem közli véleményét, úgy kell tekinteni, hogy nem kíván véleményt nyilvánítani.
A felszámolási eljárás alatt folytatott tevékenység környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi, valamint kulturális örökségvédelmi követelményei
12. §21 (1)22 Ha az adós gazdálkodó szervezet a felszámolási eljárás alatt folytatott tevékenysége során a jogszabályban meghatározott környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi, valamint kulturális örökségvédelmi követelményeket megsérti, a hatáskörrel rendelkező hatóság a felszámolási eljárás bármely szakaszában az adós gazdálkodó szervezetet a vonatkozó jogszabályok szerinti hatósági határozattal a követelmények betartására kötelezheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettségek teljesítéséhez szükséges teendőkről a felszámolónak ugyanolyan módon kell gondoskodnia, mint a felszámolás kezdő időpontját megelőző időszakból eredő, bizonyított környezeti terhek rendezéséről.
A környezeti károsodások és terhek rendezését célzó felszámolási költségek
13. § A Cstv. 57. § (2) bekezdése szerinti, a környezeti károsodások és terhek rendezését szolgáló felszámolási költségnek minősülnek a felszámolási eljárás körébe tartozó vagyonnal [Cstv. 4. § (2) bekezdés] kapcsolatos következő kiadások:
a) a Cstv. 31. § (1) bekezdés c) pontja szerinti nyilatkozat kialakításához szükséges kiadások;
b) a környezeti állapotvizsgálat elvégeztetéséhez szükséges kiadások;
c) a felszámolás kezdő időpontját megelőző időszakból eredő, bizonyított környezeti károk, terhek rendezéséhez szükséges kiadások, így különösen a 8. § (2) bekezdés szerinti kötelezettségek végrehajtásával kapcsolatban felmerülő kiadások, továbbá a 8. § (4) bekezdés szerinti kötelezettségek végrehajtásához a felszámoló által biztosított vagy biztosítandó kiadások (szerződéssel átadott vagy átadandó pénzeszközök), ideértve a környezeti terhet szerződéssel átvállaló féltől kapott esetleges pénzügyi biztosítékot is;
d)23 a felszámolási eljárás alatt is érvényesítendő környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi, valamint kulturális örökségvédelmi követelmények betartásához szükséges költségek, így különösen a 12. § szerinti kötelezettségek végrehajtásához szükséges kiadások.
Végelszámolás
14. §24 Amennyiben a végelszámoló a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 102. § (3) bekezdés e) pontja szerint értesíti a környezetvédelmi hatóságot, az értesítést az 1. számú melléklet szerint kell elkészíteni. A végelszámolás során a 3–9. §, valamint a 12. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
Záró rendelkezések
15. §25
16. § (1)26
(2) Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a hatósági eljárások során az államigazgatási eljárásról szóló 1957. évi IV. törvény27 előírásait kell alkalmazni.
17. §28 E rendeletnek a felszámolási eljárás és a végelszámolás környezet- és természetvédelmi követelményeiről szóló 106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelet módosításáról szóló 136/2015. (VI. 2.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 8. § (7) bekezdését a Módr. hatálybalépésének időpontjában folyamatban lévő felszámolási eljárásokban is alkalmazni kell minden olyan első alkalommal történő vagy megismételt értékesítés esetén, ahol az értékesítési hirdetmény közzétételére a Módr. hatálybalépésekor még nem került sor.
17/A. §29 E rendeletnek a vagyongazdálkodással összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 386/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr2.) megállapított 8. § (7) bekezdését a Módr2. hatálybalépésének30 időpontjában folyamatban lévő felszámolási eljárásokban is alkalmazni kell minden olyan első alkalommal történő vagy megismételt értékesítés esetén, ahol az értékesítési hirdetmény közzétételére a Módr2. hatálybalépésekor még nem került sor.
18. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően közzétett eljárásokra kell alkalmazni.
1. számú melléklet a 106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelethez31
1/A. A felszámolás, végelszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet azonosító adatai: név, székhely, KSH-szám, cégjegyzékszám, eljárást elindító bírói végzés száma, eljárás kezdete:
...........................................
További — más környezetvédelmi hatóságok illetékességi területéhez tartozó — telephelyek felsorolása:
...........................................
1/B. A telephely állapota
Cím, hrsz.:
...........................................
...........................................
Területe:
— belterület (ha): ………………
— külterület (ha): ………………
(belterülettől való legkisebb távolság: …………… (m)
Közösen használt telephely esetén a telephely más használója:
...........................................
A telephely területén jelenleg folytatott tevékenység(ek), TEÁOR-számok megjelölésével:
...........................................
Az alkalmazott technológiák, berendezések (ideértve a jelenleg használaton kívüli, továbbá a környezetvédelmi berendezéseket is) rövid leírása:
...........................................
A felszámolás/végelszámolás kezdő időpontjától számított legalább 10 évre visszamenőleg — saját, vagy jogelőd által — folytatott tevékenység(ek) (TEÁOR-számok megjelölésével), az alkalmazott technológiák, berendezések rövid leírása (amennyiben 10 éven belül a telephelyen nem jogelőd szervezet folytatott tevékenységet, erre nézve elegendő a nyilatkozó tudomása szerinti tevékenységek közlése):
...........................................
Van-e tudomása a gazdálkodó szervezet, vagy jogelődje által végzett egyéb tevékenységről a 10 évnél régebbi időszakra vonatkozóan (ha igen, ismertesse):
...........................................
A telephely állapotát befolyásolt, ismerete szerinti rendkívüli események (pl. korábbi tereprendezés, talajfeltöltési, építési, bontási munkák, haváriák, balesetek stb.):
...........................................
A telephelyre vonatkozó környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi, valamint kulturális örökségvédelmi korlátozások, előírások; ezen belül:
— természetvédelmi oltalom
— műemlékvédelmi oltalom
— levegőtisztaság-védelmi kategória
— zajvédelmi kategória
— vízbázisvédelmi korlátozások (védőterület)
ténye:
...........................................
A telephelynek van-e környezetvédelmi megbízottja/felelőse?
(Ha igen, név):
...........................................
Környezetvédelmi vonatkozású polgári peres eljárásban érintett-e a gazdálkodó szervezet (ha megállapítható: az adott telephely), illetve érintett volt-e a felszámolás/végelszámolás kezdő időpontját 5 évre visszamenőleg megelőzően:
Ha igen, a tényállásról rövid leírás, vagy — ítélet esetén — az mellékelendő.
2. A környezeti állapot részletes jellemzése
2.1.Levegőszennyezési (emissziós) adatok
Ismertetni kell azokat az emissziós légszennyezési komponenseket, amelyekre a telephelyen kibocsátási határérték érvényes, továbbá össze kell hasonlítani a megengedett és a tényleges emissziókat.
Ismertetni kell az érvényben lévő — nem a környezetvédelmi hatóság által megállapított — levegőtisztaság-védelmi hatósági kötelezéseket, valamint a teljesítés érdekében tett intézkedéseket.
2.2. Vizek igénybevétele és terhelése
Ismertetni kell a jellemző vízhasználatokat (ivóvíz-felhasználás, technológiai víz igények kielégítése, vízszintsüllyesztés, víztelenítés stb.) és vízi munkákat, illetve az arra jogosító engedélyeket, az engedélyektől való eltéréseket.
Be kell mutatni a szennyvízkeletkezések helyét, a szennyvizek jelenlegi mennyiségi, minőségi adatait a szennyvízbírságolási eljárás hatálya alá nem tartozó, illetőleg ez alá nem vont kibocsátások esetében.
Ismertetni kell a szennyvíz összegyűjtésére, tisztítására és elhelyezésére vonatkozó adatokat, továbbá az iszapkezelésre és -elhelyezésre vonatkozó adatokat.
Ki kell térni a csapadékvíz rendszerre is, akár egyesített, akár elválasztó rendszerű a csatornahálózat.
Ismertetni kell az esetleges talajvízszennyezés tényét, lehetőségét, a rendelkezésre álló dokumentumok alapján, annak jellemzőit (kiterjedését, jellegét).
2.3. Hulladékkezelés, tárolás, szállítás
Ismertetni kell technológiánként a jelenleg keletkező és az alapbejelentéstől vagy részletes változás jelentéstől eltérő veszélyes hulladékokat (mennyiség, minőség, kódszám), valamint azonos bontásban a jelenleg a telephelyen vagy azon kívül tárolt veszélyes hulladékokat, ideértve a bértárolást is.
A veszélyes hulladékokra be kell mutatni a gyűjtés, az előkezelés, az átmeneti tárolás, az ártalmatlanítás és a szállítás telephelyen belüli megoldásait, vonatkozó mennyiségeit és az esetleges telephelyen kívüli (mással végeztetett) előkezelés, szállítás, átmeneti tárolás (illetve bértárolás) és ártalmatlanítás módozatait és vonatkozó mennyiségi jellemzőit is, valamint a saját kezelésre vagy más célból, mástól átvett veszélyes hulladékokra vonatkozó adatokat, esetleges szerződéseket.
Külön ismertetni kell a területrendezésből, illetve bontásból származó veszélyes hulladékokat, valamint ártalmatlanításukat, az előzőek szerint. Ismertetni kell a terület esetleges feltöltésének anyagát, tíz évre visszamenőleg.
Ismertetni kell a telephelyen vagy a telephelyi tevékenységből eredő, a telephelyen kívül felhalmozott, veszélyesnek nem minősített hulladék előfordulását.
2.4. Veszélyes anyag, alapanyag kezelés és tárolás
Ismertetni kell a telephelyen vagy azon kívül tárolt veszélyes anyagok (mérgező, fertőző, sugárzó, tűz- és robbanásveszélyes anyagok) megnevezését, mennyiségét.
Be kell mutatni a veszélyes anyagokra vonatkozóan a szállítás, tárolás, felhasználás, illetve hasznosítás körülményeit.
Ismertetni kell 5 évre visszamenőleg a veszélyes anyagokkal kapcsolatosan bekövetkezett rendkívüli eseményeket.
Külön ki kell térni a föld alatti tárolótartályokra. Meg kell nevezni a tartályok számát, térfogatát, a bennük tárolt anyagot, a tároló korát, az esetleges meghibásodásokat, és ismertetni kell az ezek köré telepített megfigyelő rendszerek működését. Csatolni kell az utolsó nyomáspróbák jegyzőkönyvének másolatát.
2.5. Zaj és egyéb fizikai tényezők
A felszámolás/végelszámolás alatt folytatott tevékenység esetén össze kell hasonlítani a vonatkozó terhelési határértékeket a tényleges terhelési helyzettel.
Ismertetni kell a telephely környezetében — nem a környezetvédelmi hatóság által — megállapított zaj- és vibrációs terhelési szintet.
2.6. Talajvédelem
Öt évre visszamenőleg ismertetni kell a területen elvégzett talajvédelmi beavatkozásokat.
Ismertetni kell az esetleges talajszennyezésre utaló körülményeket, különösen a 2.2., 2.3. és 2.4. pontok tartalmával összefüggésben, valamint az egyéb lehetséges hatótényezőkkel (hígtrágya stb.) összefüggésben.
2.7. Erdővagyon-védelem
Ismertetni kell a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet tulajdonában, kezelésében vagy használatában lévő, az erdő rendeltetésének figyelembevételével elkészített és hatályos üzemterv előírásaihoz képest megváltozott jelenlegi állapotot, az üzemtervtől való eltérés mértékét, illetve a rendeltetéseknek meg nem felelő gazdálkodás esetén a gazdálkodás megváltoztatására hozott erdőfelügyelőségi határozatokat, a teljesítés érdekében tett intézkedéseket.
2.8. Természetvédelem
Ismertetni kell a védett területen természetvédelmi szempontból érvényesített főbb természetvédelmi és az ezzel kapcsolatos gazdálkodási korlátozásokat.
Tájékoztatást kell adni ismerete szerint a védett területen kívül előforduló fokozottan védett növény- és állatfajok, veszélyeztetett növénytársulások előfordulásáról.
Külön ismertetni kell a telephely területét érintő esetleges bányaművelés hatásait (földtani károsodások, meddőhányók stb.) vagy a korábban folytatott bányaművelés hatásait, ha a rekultivációs tevékenységek még nem fejeződtek be.
2.9. A környezeti állapot részletes jellemzőinek összefoglalásaként be kell mutatni a telephelyen tapasztalható, vagy a telephelyről eredő jelentős környezeti károsodásokat vagy veszélyeztetéseket, melyet a telephelyi tevékenység vagy annak beszüntetése okoz.
3. A telephely környezeti állapotából származó környezeti terhek, teendők
A 2. pont szerkezetében be kell mutatni azokat a teendőket (kárelhárítás, haváriamegelőzési, környezettisztítási, hulladékkezelési beavatkozásokat, környezetvédelmi beruházásokat, technológiai módosításokat, utóhasznosítási feladatokat stb.), melyek a telephelyen tapasztalható vagy telephelyről eredő környezetkárosodás, -veszélyeztetés megszüntetéséhez, illetve a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi követelmények kielégítéséhez szükségesnek tart.
E teendőket ütemezetten, valamint — azok műszaki tartalmát átfogóan bemutatva — költségbecsléssel ellátva kell meghatározni. A teendők ütemezésénél irányadó a rendelet 2. számú mellékletének II. Fejezet 2. pontjának tartalma.
4. Van-e tudomása az 1—2. pontban nem ismertetett, a telephelyen korábban bármilyen időszakban folytatott tevékenységből eredő, vagy a telephelyet ért környezeti károsodás gyanújáról:
...........................................
5. Egyéb megjegyzések:
...........................................
Nyilatkozatát milyen rendelkezésre álló információk, dokumentumok alapján tette:
...........................................
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek:
Felszámolónak átadás dátuma:
Kiállítás kelte
Aláírás
cégbélyegző
2. számú melléklet a 106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelethez
A 3. § (1) bekezdése a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított, az 527/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. §-a, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § a) pontja, a 360/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § b) és c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (5) bekezdése a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja, a 360/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (1a) bekezdését a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 158. §-a iktatta be.
A 4. § (2) bekezdése a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított, nyitó szövegrésze a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdése a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (5) bekezdése a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (6) bekezdése a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (7) bekezdését a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdése iktatta be, szövege a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 12. §-ával megállapított szöveg, e módosító rendelet 263. §-a alapján a 2016. január 1-jét követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
A 8. § (1) bekezdése a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 43. §-ának (1) bekezdésével megállapított, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja szerint módosított szöveg.
219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet a felszín alatti vizek védelméről.
A 8. § (5) bekezdése a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (6) bekezdése a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § a) pontja, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (7) bekezdése a 386/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § b) pontja, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § b) és e) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (2) bekezdése a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § c) pontja, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (3) bekezdése a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § d) pontja, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § d) és e) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. §-t megelőző alcím a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 160. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 161. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § d) pontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 4. §-ával megállapított, a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. §-t a 377/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet – Magyar Közlöny 2007. évi 187. számában megjelent helyesbítésnek megfelelő – 25. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 16. § (1) bekezdését a 360/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte. Alkalmazására lásd e módosító rendelet 203. §-át.
Az 1957: IV. törvényen – a 2005: LXXXIII. törvény 336. §-a alapján – a 2004: CXL. törvényt kell érteni.
A 17. §-t a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 1406. pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 136/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 2. §-a iktatta be.
A 17/A. §-t a 386/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet 2. §-a iktatta be.
A hatálybalépés időpontja 2023. augusztus 22.
Az 1. számú melléklet a 360/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. számú melléklet 2.1. pontja a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § h) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. számú melléklet I. fejezetének 2.2. pontja a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 43. §-ának (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet a felszín alatti vizek védelméről.
A 2. számú melléklet 2.4. pontja a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. számú melléklet 2.5.pontja a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 16. § i) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. számú melléklet I. fejezetének 2.6. pontja a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 43. §-ának (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet a felszín alatti vizek védelméről.
A 2. számú melléklet II. pontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 162. § e) pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás