• Tartalom

9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet

9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről

2024.07.01.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132. § (2) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

A rendelet hatálya

1. §1 (1) E rendeletet kell alkalmazni az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének m) pontjában meghatározott fenntartók által nyújtott szociális ellátás igénybevétele során.

(2) E rendelet alkalmazásában szociális ellátáson az Szt. 57. §-ának (1) és (2) bekezdésében meghatározott formában biztosított személyes gondoskodást kell érteni.

(3) E rendeletet a falugondnoki szolgáltatás igénybevétele esetén akkor kell alkalmazni, ha a falugondnok alapszolgáltatás körébe tartozó szolgáltatást nyújt.

Tájékoztatási kötelezettség

2. §2 A lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat, a szociális intézményt fenntartó, valamint a regionális, egyházi módszertani intézmény a szociális ellátás igénybevételének feltételeiről, az eljárásról az ellátást igénybe vevőt tájékoztatni köteles.

Egyes szolgáltatási formákra vonatkozó szabályok3

2/A. §4 Az időszakos férőhely-bővítés kivételével az Szt. 4. § (1) bekezdés m) pont mb) alpontja szerinti egyházi fenntartónak és nem állami fenntartónak köztartozásmentes adózónak kell minősülnie

a) a szolgáltatói nyilvántartásba való bejegyzés kérelmezésének időpontjában, valamint

b) a szolgáltatói nyilvántartásban történő, fenntartóváltozásra irányuló adatmódosítás esetében az adatmódosítás kérelmezésének időpontjában, ide nem értve az általános jogutódlással történő fenntartóváltozást.

2/B. §5 A szociális szolgáltató, intézmény telephelyének a székhely és a többi telephely helyrajzi számától az ingatlan-nyilvántartásban különböző helyrajzi számon kell elhelyezkednie.

2/C. §6 (1) A nem állami fenntartású tartós bentlakásos intézmény elhelyezésére szolgáló ingatlannak – ide nem értve a lakhatási szolgáltatást biztosító ingatlanokat és a külső férőhelyeket –

a) a fenntartó kizárólagos, haszonélvezettel nem terhelt tulajdonában kell lennie, vagy

b) olyan helyi önkormányzat, társulás vagy állami szerv kizárólagos tulajdonában vagy vagyonkezelésében kell lennie, amellyel a fenntartó a szociális intézmény által nyújtott tartós bentlakásos intézményi ellátásokra legalább a férőhelyek fele tekintetében ellátási szerződést kötött.

(2)7

(3) Az (1) bekezdésben foglalt feltételnek a szolgáltatói nyilvántartásban történő adatmódosítás esetén akkor kell megfelelni, ha a tartós bentlakásos intézményi ellátást nyújtó székhely, telephely megváltozik, valamint ha az adatmódosítás célja fenntartóváltozás vagy tartós bentlakásos intézményi ellátás szolgáltatói nyilvántartásban történő bejegyeztetése olyan ellátást nyújtó székhelyen, telephelyen, ahol tartós bentlakásos ellátást nem nyújtanak.

(4)8 Az Szt. 2021. december 31-én hatályos 138. § (4) bekezdése szerint átalakuló átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény az (1) bekezdés szerinti feltétel teljesítése alól 2023. január 1-jéig felmentést kap.

2/D. §9 (1) Az alapszolgáltatás ellátási területe – a falugondnoki és a tanyagondnoki szolgáltatás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, valamint a nappali ellátás kivételével – legfeljebb

a)10 a fővárosra és két – vele szomszédos – járásra, vagy

b)11 négy szomszédos – a fővároson kívüli – járásra

terjedhet ki. E szociális szolgáltatások esetén ellátási területként csak olyan terület határozható meg, ahol a szociális szolgáltató, intézmény a biztosított feltételek alapján az alapszolgáltatást nyújtani tudja.

(2)12 A szociális szolgáltató, intézmény alapszolgáltatást nyújtó székhelyének, vagy telephelyének, valamint az ellátottak számára nyitva álló egyéb helyiségeknek, továbbá jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén a szakmai központoknak az alapszolgáltatás ellátási területén vagy – fővárosban nyújtott utcai szociális munka esetén – a fővárosban kell lennie, ide nem értve a (4) bekezdés szerinti esetet.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek az ellátást nyújtó székhely és a telephelyek vonatkozásában külön-külön meg kell felelni.

(4)13 Ha alapszolgáltatást jogszabályban meghatározott, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott területen nyújtanak, az alapszolgáltatást nyújtó szociális szolgáltató, intézmény székhelyének, telephelyének, az ellátottak számára nyitva álló egyéb helyiségeinek, továbbá jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén a szakmai központoknak nem kell az alapszolgáltatás ellátási területén lennie.

2/E. §14

2/F. §15 A falu- és tanyagondnoki szolgálatnak rendelkeznie kell a gépjármű használatát is igénylő feladatok elvégzéséhez megfelelő gépjárművel.

A szociális ellátás iránti kérelem

3. §16 (1) A szociális ellátásokat szóban vagy írásban kell kérelmezni.

(1a)17 Szociális alapszolgáltatásnak az intézményi jogviszony megszüntetésétől számított három hónapon belüli ismételt kérelmezése esetén az igény elbírálható a korábbi kérelem és mellékletei alapján. Ebben az esetben írásban nyilatkozni kell arról, hogy a korábbi kérelemben foglaltak tekintetében időközben nem következett be változás.

(2)18 A kérelem előterjesztésekor mellékelni kell az 1. számú melléklet I. része szerinti orvosi igazolást vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás ideje alatt, illetve annak megszűnését követő 30 napon belül történő igénylésnél a kórházi zárójelentést

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és támogató szolgáltatás esetén, a szociálisan nem rászorult személyeknek nyújtott szolgáltatás kivételével,

b)19 házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása esetén, és

c) bentlakásos intézmény esetén, az éjjeli menedékhely kivételével.

(3) Az Szt. 115/A. §-a vagy a fenntartó döntése alapján térítésmentesen biztosítandó ellátások kivételével valamennyi személyes gondoskodási forma esetén a kérelem előterjesztésekor be kell nyújtani az 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot.

(4)20 Tartós bentlakásos ellátás és támogatott lakhatás esetén – az Szt. 117/B. § szerinti vállalás kivételével – a kérelem előterjesztésekor be kell nyújtani az 1. számú melléklet III. része szerinti vagyonnyilatkozatot. A vagyonnyilatkozat „3. Ingatlanvagyon” pontját rehabilitációs intézmény és rehabilitációs célú lakóotthon esetén nem kell kitölteni.

(5)21 Szociális alapszolgáltatás igénylése során az e § és a 21–22/A. § szerinti dokumentumok másolatként is benyújthatók, feltéve, hogy három hónapnál nem régebbiek. Nem szükséges ismételten benyújtani ezen dokumentumokat, amennyiben az igénylő ugyanannál az integrált intézménynél igényel más ellátást, ahol ellátásban részesül, feltéve, hogy a dokumentumok három hónapnál nem régebbiek.

(6)22 Az (5) bekezdés szerinti esetben írásban nyilatkozni kell arról, hogy a másolatként csatolt, illetve korábban csatolt dokumentumok tekintetében időközben nem következett be változás.

3/A. §23 (1) Hajléktalan személyek ellátását biztosító szolgáltatások, a közösségi ellátások, a támogató szolgáltatás és a nappali ellátás esetén az a személy is ellátható, aki a szolgáltató vagy intézmény külön jogszabályban meghatározott ellátási területén tartózkodik, de ott nem rendelkezik bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel.

(2) Bentlakást nyújtó intézmény esetén – az intézmény férőhelyeinek 10%-áig – az a személy is ellátható, aki az intézmény külön jogszabályban meghatározott ellátási területén nem rendelkezik bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel.

Az előgondozás

4. §24 (1) Az előgondozás keretében az állami fenntartású intézménynél az intézményvezető vagy az általa megbízott személy, egyházi és nem állami fenntartású intézménynél a megállapodás megkötésére feljogosított személy vagy az intézményfenntartó által megbízott más személy (a továbbiakban együtt: előgondozást végző személy) tájékozódik az intézményi ellátást igénybe vevő életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális helyzetéről a megfelelő, személyre szabott szolgáltatás biztosítása érdekében, továbbá felkészíti az ellátást igénybe vevőt az intézményi elhelyezésre.

(2)25 Előgondozást kell végezni bentlakásos intézményi elhelyezés előtt, az éjjeli menedékhely és a hajléktalan személyek átmeneti szállása kivételével. Idősotthoni ellátás esetében az előgondozás során kell elvégezni a gondozási szükséglet vizsgálatot. Támogatott lakhatás esetében előgondozást nem kell végezni.

5. § (1)26 Az előgondozás célja

a) az elhelyezést igénybe vevő helyzetének megismerése annak megállapítása céljából, hogy az igénybe vevő állapotának és szükségleteinek megfelel-e az intézmény szolgáltatása,

b) a szolgáltatás biztosítása előtt tájékoztatás nyújtása az elhelyezést igénybe vevő részére az intézményi életre való megfelelő felkészülés érdekében,

c) annak vizsgálata, hogy az ellátást igénybe vevő életkora, egészségi állapota, valamint szociális helyzete alapján jogosult-e az ellátásra,

d) a szolgáltatás biztosításának előkészítése az igénybe vevő részére a fogadó intézményben,

e) az intézményben élők és dolgozók felkészítése az új igénybe vevő fogadására, az intézménybe történő beilleszkedés zavartalan biztosítása.

(2)27

6. §28 (1) Az előgondozást végző személy az előgondozás során a helyszínen tájékozódik az ellátást igénybe vevő életkörülményeiről és egészségi állapotáról, valamint ellátásra való jogosultságának fennállásáról. Ennek ismeretében véleményt nyilvánít arról, hogy az intézmény szolgáltatásai megfelelnek-e az ellátást igénybe vevő szükségleteinek és állapotának. Ha az intézmény szolgáltatása az igénybe vevő szükségleteinek, állapotának nem felel meg, az előgondozást végző személy más ellátási forma igénybevételére tesz javaslatot.

(2) Az előgondozást végző személy az (1) bekezdésben foglaltak mellett tájékoztatja az ellátást igénybe vevőt, illetve törvényes képviselőjét az intézménnyel kötendő megállapodás tartalmáról, valamint a térítési díj várható mértékéről is.

(3) Az előgondozást végző személy megállapításait a 2. számú melléklet szerinti előgondozási adatlapon rögzíti.

(4) Ha az előgondozást végző személy az igénybe vevő egészségi állapota tekintetében lényeges különbséget észlel a kérelemben foglaltakhoz képest, úgy

a) kezdeményezi, hogy az intézmény orvosa – amennyiben erre mód van – előzetesen vizsgálja meg az ellátást igénybe vevőt, illetve

b) az intézményvezető kezdeményezi a 3. § (2) bekezdése szerinti orvosi igazolásban, kórházi zárójelentésben foglalt megállapítások felülvizsgálatát az igénybe vevő lakóhelye szerint illetékes egészségügyi szakrendelés – az ellátást indokoló diagnózis szerint illetékes – szakorvosától.

(5) Az előgondozást végző személy szükség esetén segítséget nyújt az ellátást igénybe vevőnek az előgondozás során észlelt és hatáskörébe nem tartozó probléma megoldásához.

(6) Az intézményvezető szóban vagy írásban tájékoztatja az ellátást igénylőt vagy törvényes képviselőjét az igény nyilvántartásba vételéről, valamint az előgondozás elvégzésének időpontjáról. Az előgondozás során az intézményvezető átadja a megállapodás tervezetét és tájékoztatást nyújt a házirend tartalmáról.

6/A. §29

7. §30 Az előgondozás során az előgondozást végző személy szükség esetén felveszi a kapcsolatot

a) az igénybe vevő szociális ellátását biztosító intézménnyel, a szolgáltatást biztosító személlyel,

b) az igénybe vevő lakóhelye szerint illetékes szociális hatáskört gyakorló szervvel a segélyezésre, a közgyógyellátásra, a gyógyszertámogatásra vonatkozó adatok beszerzése végett,

c) az igénybe vevő háziorvosával, kezelőorvosával az egészségi állapotra, illetve a korábbi gyógykezelésre vonatkozó adatok megismerése céljából,

d)31 a fővárosi és vármegyei kormányhivatal gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében eljáró, lakóhely szerint illetékes járási (fővárosi kerületi) hivatalával (a továbbiakban: gyámhivatal) a cselekvőképességre vonatkozó adatok megismerése végett,

e) az ellátást igénybe vevő törvényes képviselőjével, illetve legközelebbi hozzátartozóival.

8. §32 (1) Amennyiben az intézményi jogviszony keletkezését beutaló határozat alapozza meg, az 1. számú melléklet szerinti adatlapokat haladéktalanul meg kell küldeni az intézményvezető részére.

(2) A kérelem megérkezését követően az előgondozást el kell végezni azzal, hogy annak eredményéről az intézményvezető a 2. számú melléklet szerinti előgondozási adatlap megküldésével értesíti a beutalást végző önkormányzatot. Idősotthoni ellátás esetében a beutaló szerv kezdeményezi a gondozási szükséglet vizsgálatát, és annak megállapítása után kezdeményezi az elhelyezést.

9. §33 (1) Az előgondozás elvégzését követően, az intézményi elhelyezést megelőzően az intézményvezető vagy a megállapodás megkötésére feljogosított személy szóban vagy írásban tájékoztatja az ellátást igénybe vevőt vagy törvényes képviselőjét a férőhely elfoglalásának kezdő időpontjáról, valamint az intézményi elhelyezéssel kapcsolatos egyéb teendőkről.

(2) Intézményi férőhely-üresedés esetén az intézményvezető haladéktalanul intézkedik az (1) bekezdésben foglaltak szerint.

10. §34

11. §35

Az intézményi elhelyezés

12. § (1)–(2)36

(3)37 Ha az ellátásra vonatkozó igény a beutaló határozat megküldését követően férőhely hiányában nem teljesíthető, az intézményvezető erről – a nyilvántartásba vétel közlésével – írásban értesíti a jogosultat.

(4)38

13. §39

14. § (1) Az intézményvezető szükség esetén segítséget nyújt az intézménybe történő beköltözés megszervezésében, gondoskodik az elhelyezésről.

(2)40

(3) Az intézményi férőhely elfoglalását követően az intézmény orvosa megvizsgálja az ellátást igénybe vevőt. Az intézményvezető szükség esetén intézkedik a külön jogszabály szerinti ápolási, gondozási feladatok ellátásáról.

(4)41

A soron kívüli elhelyezés szabályai

15. § (1)42 Állami fenntartású, valamint az ellátási szerződéssel működtetett egyházi, nem állami fenntartású intézmény esetén a soron kívüli ellátás biztosítását különösen az alapozza meg, ha az igénybe vevő

a) önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna, és ellátása más egészségügyi vagy szociális szolgáltatás biztosításával sem oldható meg,

b) a háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint soron kívüli elhelyezése indokolt,

c) szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely miatt soron kívüli elhelyezése vált szükségessé,

d) kapcsolata vele együtt élő hozzátartozójával, eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott, és a további együttélés életét, testi épségét veszélyezteti.

(2) A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben megelőzi a többi kérelmet.

16. §43 (1) Ha soron kívüli elhelyezési igény merül fel, az intézményvezető dönt a soron kívüliség fennállásáról.

(2) Ha valamennyi soron kívüli elhelyezési igény nem teljesíthető, az intézményvezető haladéktalanul intézkedik az előgondozás lefolytatásáról, majd dönt a jogosultak elhelyezési sorrendjéről.

(3) Nem teljesíthető soron kívüli elhelyezési igény azon igénybe vevő férőhelyére, aki a férőhely elfoglalásának időpontjáról már értesítést kapott.

(4) Soron kívüli elhelyezést az intézményben rendelkezésre álló férőhelyeken felül is lehet biztosítani, figyelemmel az Szt. 92/K. § (5) bekezdésében megállapított korlátra.

A lakóotthoni ellátás igénybevétele

17. § (1) A lakóotthoni ellátást igénybe vevő a kérelem, indítvány benyújtását követően az intézményvezető, illetőleg a megállapodás megkötésére feljogosított személy által megjelölt időponttól legfeljebb harminc napot az intézményben tölthet a lakóotthonban élők és a lakóotthoni életkörülmények megismerése céljából.

(2) Az intézményvezető, illetőleg a megállapodás megkötésére feljogosított személy a lakóotthoni ellátás iránti igény teljesítéséről az igénybe vevő háziorvosa (kezelő orvosa) véleményének figyelembevételével dönt.

(3)44 A támogatott lakhatásra az (1) és (2) bekezdést alkalmazni kell, azzal, hogy a lakóotthon alatt támogatott lakhatást kell érteni.

18. §45

19. §46

20. §47

A szociális ellátások igényléshez szükséges

szakvélemények

21. §48 (1)49 A fogyatékos személyek, illetve a pszichiátriai és szenvedélybetegek bentlakásos intézményébe történő felvétel, valamint a pszichiátriai és szenvedélybetegek nappali ellátásának igénybevétele iránti kérelemhez mellékelni kell az igénybe vevő szakorvosának, kezelőorvosának szakvéleményét.

(2)50 A fogyatékos személyek nappali ellátásának igénybevétele iránti kérelemhez mellékelni kell a fogyatékosság fennállását igazoló,

a) a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság, illetve az országos szakértői és rehabilitációs tevékenységet végző bizottság szakértői véleményét vagy

b) a fogyatékosság jellege szerinti szakorvosi leletet vagy

c)51 az Szt. 65/C. §-ának (5) bekezdése szerinti dokumentumokat.

(3)52 Kiskorú esetében a fogyatékos személyek otthonába történő elhelyezés iránti kérelemhez mellékelni kell a területileg illetékes szakértői bizottság szakvéleményét.

(4) A közösségi pszichiátriai ellátás igénybevételére irányuló kérelemhez mellékelni kell a pszichiáter vagy neurológus szakorvos szakvéleményét a pszichiátriai betegség fennállásáról. Ha a szolgáltatást igénylő nem rendelkezik szakvéleménnyel, a szolgáltatás részére a kérelem benyújtásától számított legfeljebb három hónapig átmeneti jelleggel biztosítható.

(5)53 Demens személyek ellátása esetén az igénybevételre irányuló kérelemhez be kell nyújtani a pszichiáter, neurológus vagy geriáter szakorvos által kiállított,

a) nappali ellátás esetén a demencia kórképet igazoló,

b) bentlakásos intézményi ellátás esetén a demencia kórkép legalább középsúlyos fokozatát megállapító

szakvéleményt.

(6)54 A támogatott lakhatásra az (1) és a (3) bekezdést alkalmazni kell, azzal, hogy a fogyatékos személyek, illetve a pszichiátriai és szenvedélybetegek bentlakásos intézménye alatt támogatott lakhatást kell érteni.

(7)55 Ha a szenvedélybetegek nappali ellátását igénylő személy nem rendelkezik az (1) bekezdés szerinti szakvéleménnyel, a szolgáltatást részére a kérelem benyújtásától számított három hónapig átmeneti jelleggel szakvélemény hiányában is biztosítani kell.

(8)56 Szakápolási központ esetében az Szt. 68. § (3a) bekezdés b) pontja szerinti szakápolási igény igazolása és az Szt. 68. § (3b) bekezdése szerinti felülvizsgálat a 3. számú melléklet szerinti adatlapon történik. Egyebekben az igénybevételre az idősek otthonára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A szociális rászorultság vizsgálata57

22. §58 (1) Az Szt. 59/A. §-ának (1) bekezdése szerinti szolgáltatások esetében a szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemhez mellékelni kell a szociális rászorultságot igazoló iratokat, illetve azok másolatát.

(2) A szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, nyilatkozatokat lehet elfogadni:

a) az egészségi állapoton, illetve a betegségen alapuló szociális rászorultság esetében a külön jogszabály szerinti, két évnél nem régebbi

aa)59 1. számú melléklet I. része szerinti orvosi igazolást, illetve

ab) pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt;

b) az egyedül élés igazolására a szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemben feltüntetett adatokat;

c) az életkor igazolására a személyazonosításra alkalmas okmány másolatát;

d)60 a súlyos fogyatékosság igazolására az Szt. 65/C. §-ának (5) bekezdése szerinti iratot.

(3) Amennyiben a szociális rászorultság az Szt. alapján több feltétel egyidejű fennállásán alapul, valamennyi feltételt külön igazolni kell.

(4)61 Az intézményvezető a szociális rászorultság fennállását vagy annak hiányát rögzíti az Szt. 20. §-a szerinti nyilvántartásban.

(5)62 A szociálisan nem rászorult igénylőt írásban tájékoztatni kell arról, hogy a szolgáltatást részére az intézmény, szolgáltató biztosítja-e, illetve a térítési díj összegéről.

(6) Ha a szolgáltatást igénylő a kérelem benyújtásakor nem rendelkezik a (2) bekezdés szerinti irattal, az intézményvezető döntése alapján legfeljebb 60 napig a szociálisan rászorultakra vonatkozó szabályok szerint biztosítható a szolgáltatás. Ha az igénybe vevő a kérelem benyújtásától számított 60 napon belül nem csatolja a szociális rászorultságát igazoló iratot, rá a kérelem benyújtására visszamenő hatállyal a szociálisan nem rászorult személyekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Ha az igénybe vevő a szociális rászorultságát igazoló iratot 60 napon belül csatolja, a kérelem benyújtására visszamenő hatállyal szociálisan rászorultnak kell tekinteni.

(7)63 Ha a szociális rászorultság határozott ideig áll fenn, a határozott idő leteltét követő 60 napig a felülvizsgálat alatt álló személy számára továbbra is a szociálisan rászorultakra vonatkozó szabályok szerint kell biztosítani az ellátást. Ha az igénybe vevő

a) a határozott idő leteltétől számított 60 napon belül nem csatolja a szociális rászorultságát igazoló iratot, rá a határozott idő leteltére visszamenő hatállyal a szociálisan nem rászorult személyekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni,

b) a szociális rászorultságát igazoló iratot 60 napon belül csatolja, a határozott idő leteltére visszamenő hatállyal szociálisan rászorultnak kell tekinteni.

Jövedelemvizsgálat64

22/A. §65 (1)66 Az Szt. 119/C. §-a szerinti jövedelemvizsgálathoz mellékelni kell a 3. § szerinti jövedelemnyilatkozatot és vagyonnyilatkozatot.

(2)67 A jövedelemvizsgálat eredményeként megállapított jövedelmet és jövedelemhányadot, a jövedelem- és vagyonvizsgálat eredményeként megállapított, a személyi térítési díjnak a jelentős pénzvagyonból vagy a jelentős ingatlanvagyonból fedezett részösszegét az Szt. 115. § (2) bekezdése szerinti tájékoztatás, továbbá a személyi térítési díj felülvizsgálatáról szóló tájékoztatás tartalmazza.

(3)68

(4)69 A vagyoni értékű jogok becsült forgalmi értékének meghatározásakor az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvénynek a vagyoni értékű jogok értékére vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

23. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2)70 A 2011. január 1-jén folyamatban lévő kérelmekre e rendelet 2010. december 31-én hatályos szabályait kell alkalmazni.

(3)–(4)71

24. §72 (1) A nem állami fenntartású tartós bentlakásos intézménynek a 2/C. § (1) bekezdése szerinti feltételnek – a 2/C. § (3) bekezdésében foglalt eseteken túl – akkor kell megfelelnie, ha azt a 2013. november 30-án hatályos szabályok előírták vagy a szociális intézmény a feltételnek 2013. november 30-án egyébként megfelelt.

(2) A 2/A–2/F. § rendelkezéseit alkalmazni kell a szolgáltatói nyilvántartásra vonatkozó, a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony bevezetésével összefüggő gyermekvédelmi tárgyú és a szociális ágazatba tartozó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 83/2013. (XII. 29.) EMMI rendelet hatálybalépésekor73 folyamatban lévő hatósági eljárásokban is.

25. §74 Az egyes szociális és gyermekjóléti tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelet hatálybalépésekor75 szenvedélybetegek nappali ellátásában részesülő személy számára az ellátást a hatálybalépéstől számított három hónapig kell nyújtani szakvélemény hiányában.

26. §76 A demencia kórkép 21. § (5) bekezdése szerinti igazolására az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 4/2019. (II. 27.) EMMI rendelet hatálybalépését77 megelőzően más szerv vagy személy által kiállított szakvélemény is elfogadható.

1. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez78


I.
EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTRA VONATKOZÓ IGAZOLÁS
(a háziorvos, kezelőorvos, vagy kórházi kezelés esetén a kórházi osztályos orvos tölti ki)

Név (születési név):

Születési hely, idő:

Lakóhely:

Társadalombiztosítási Azonosító Jel:

1. Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, támogató szolgáltatás, idősek nappali ellátása igénybevétele esetén

1.1. krónikus betegségek (kérjük, sorolja fel):

1.2. fertőző betegségek (kérjük, sorolja fel):

1.3. fogyatékosság (típusa és mértéke):

1.4. egyéb megjegyzések, pl. speciális diéta szükségessége:

2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére vonatkozóan igazolom, hogy egészségi állapota alapján a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás biztosítása

indokolt nem indokolt

3. Átmeneti elhelyezés (az éjjeli menedékhely kivételével), ápolást-gondozást nyújtó, rehabilitációs intézmények, lakóotthon esetén

3.1. esettörténet (előzmények az egészségi állapotra vonatkozóan):

3.2. teljes diagnózis (részletes felsorolással, BNO kóddal):

3.3. prognózis (várható állapotváltozás):

3.4. ápolási-gondozási igények:

3.5. speciális diéta:

3.6. szenvedélybetegség:

3.7. pszichiátriai megbetegedés:

3.8. fogyatékosság (típusa, mértéke):

3.9. demencia:

3.10. gyógyszerszedés gyakorisága, várható időtartama (pl. végleges, időleges, stb.), valamint az igénybevétel időpontjában szedett gyógyszerek:

4. A háziorvos (kezelőorvos) egyéb megjegyzései:

Dátum:

Orvos aláírása:

P. H.

(szükség esetén külön melléklet csatolható az igazoláshoz)

II.
JÖVEDELEMNYILATKOZAT

Az ellátást kérelmező személyre vonatkozó személyes adatok:

Név:
Születési név:
Anyja neve:
Születési hely, idő:
Lakóhely:
Tartózkodási hely:
(itt azt a lakcímet kell megjelölni, ahol a kérelmező életvitelszerűen tartózkodik)
Telefonszám (nem kötelező megadni):


Az 1993. évi III. törvény 117/B. §-a szerint a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy vállalja-e (a rovat kitöltése nem minősül tényleges vállalásnak):

igen - ebben az esetben a jövedelemnyilatkozat további részét és a „III. Vagyonnyilatkozat” nyomtatványt nem kell kitölteni,
nem



Az ellátást kérelmező személyre vonatkozó jövedelmi adatok:

A jövedelem típusa

Nettó összege

Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó

Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, szellemi és más önálló tevékenységből származó

Táppénz, gyermekgondozási támogatások

Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások

Önkormányzat és állami foglalkoztatási szervek által folyósított ellátások

Egyéb jövedelem

Összes jövedelem



Kiskorú igénybe vevő esetén a családban élőkre vonatkozó (nettó) jövedelmi adatok:

(kizárólag kiskorú kérelmező esetén szükséges kitölteni)


A család létszáma: ................ fő

Munkaviszonyból
és más
foglalkoztatási
jogviszonyból
származó

Társas és egyéni
vállalkozásból,
őstermelői, szellemi
és más önálló
tevékenységből
származó

Táppénz,
gyermek-
gondozási
támogatások

Önkormányzat és
állami foglalkoztatási
szervek által
folyósított
ellátások

Nyugellátás
és egyéb
nyugdíj-
szerű
rendszeres
szociális
ellátások

Egyéb
jöve-
delem

Az ellátást igénybe vevő kiskorú

A közeli hozzátartozók neve, születési ideje

Rokoni kapcsolat

1)

2)

3)

4)

5)

ÖSSZESEN:

(szükség esetén a táblázat sorai bővíthetők)


Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. A térítési díj megállapításához szükséges jövedelmet igazoló bizonylatokat egyidejűleg csatoltam. Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak az eljárás során történő felhasználásához

Dátum:………………………..

………………………………………….
az ellátást igénybe vevő
(törvényes képviselő) aláírása
III.
VAGYONNYILATKOZAT

(tartós bentlakásos intézményi ellátás kérelmezése esetén
kell kitölteni)

1. A nyilatkozóra vonatkozó személyes adatok:

Név:
Születési név:
Anyja neve:
Születési hely, idő:
Lakóhely:
Tartózkodási hely:
(itt azt a lakcímet kell megjelölni, ahol a kérelmező életvitelszerűen tartózkodik)
Telefonszám (nem kötelező megadni):


A nyilatkozó vagyona:

2. Pénzvagyon

1. A nyilatkozó rendelkezésére álló készpénz összege: Ft

2. Bankszámlán/fizetési számlán rendelkezésre álló összeg, ideértve a bankszámlán/fizetési számlán lekötött betéteket és a betétszerződés alapján rendelkezésre álló összeget is: Ft
A számlavezető pénzintézet neve, címe:

3. Takarékbetét-szerződés alapján rendelkezésre álló összeg: Ft
A betétszámlát vezető pénzintézet neve, címe:


Rehabilitációs intézmény és rehabilitációs célú lakóotthon esetén a „3. Ingatlanvagyon” pontot nem kell kitölteni!

3. Ingatlanvagyon


1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon címe:
helyrajzi száma: , a lakás alapterülete: ........ m2, a telek alapterülete: ........ m2, tulajdoni hányad: .........., a szerzés ideje: ............ év
Becsült forgalmi érték: ………………………Ft
Haszonélvezeti joggal terhelt: igen/nem (a megfelelő aláhúzandó)

2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon címe:
helyrajzi száma: …………, az üdülő alapterülete: ........ m2, a telek alapterülete: ........ m2, tulajdoni hányad: .........., a szerzés ideje: ............ év
Becsült forgalmi érték: ………………………Ft

3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ................................ címe:
helyrajzi száma: …………, alapterülete: ........ m2, tulajdoni hányad: .........., a szerzés ideje: ............ év
Becsült forgalmi érték: ………………………Ft

4. Termőföldtulajdon megnevezése: ................................. címe:
helyrajzi száma: …………, alapterülete: ........ m2, tulajdoni hányad: .........., a szerzés ideje: ............ év
Becsült forgalmi érték: ………………………Ft

5. 18 hónapon belül ingyenesen átruházott ingatlan címe
helyrajzi száma: ……......, alapterülete .......... m2, tulajdoni hányad ........, az átruházás ideje ........... év
Becsült forgalmi érték: ………………………Ft

6. Ingatlanhoz kötődő vagyoni értékű jog:
A kapcsolódó ingatlan megnevezése .......................... címe:
helyrajzi száma: ……………
A vagyoni értékű jog megnevezése:, használati □, földhasználati □, lakáshasználati □, haszonbérleti □, bérleti □, jelzálogjog □, egyéb □.
Ingatlan becsült forgalmi értéke: ………………………Ft


Kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak az eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.



Dátum:………………………..


………………………………………….
az ellátást igénybe vevő
(törvényes képviselő) aláírása




Megjegyzés:
Ha a nyilatkozó vagy kiskorú igénybe vevő esetén családtagja bármely vagyontárgyból egynél többel rendelkezik, akkor a vagyonnyilatkozat megfelelő pontját a vagyontárgyak számával egyezően kell kitölteni. Amennyiben a vagyonnyilatkozatban feltüntetett vagyon nem a Magyarország területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.
Tájékoztató a jövedelem- és a vagyonnyilatkozat kitöltéséhez
I. Személyi adatok
1. Család alatt az egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közösségét kell érteni.
2. Közeli hozzátartozó a jövedelemvizsgálat vonatkozásában
2.1. a házastárs,
2.2. az élettárs,
2.3. a húsz évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező vér szerinti gyermek, örökbe fogadott gyermek, mostohagyermek és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti gyermekvédelmi nevelőszülő által e jogviszonya keretében nevelt gyermek kivételével a nevelt gyermek (a továbbiakban: nevelt gyermek),
2.4. a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, mostoha-, illetve nevelt gyermek,
2.5. a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, mostoha-, illetve nevelt gyermek,
2.6. korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, mostoha-, illetve nevelt gyermek, ha ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (fogyatékos gyermek),
2.7. a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa vagy élettársa.
II. Jövedelmi adatok
1. Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó – megszerzett – vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is, továbbá az a bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.

2. A jövedelmi adatok alatt havi nettó jövedelmet kell érteni. A nettó jövedelem kiszámításánál a bevételt az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett összegben kell feltüntetni. Elismert költségnek minősül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség, valamint a fizetett tartásdíj. Befizetési kötelezettségnek minősül a személyi jövedelemadó, az egyszerűsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelő egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás, egészségbiztosítási hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj és munkavállalói járulék.

3. Ha a magánszemély az egyszerűsített vállalkozói adó vagy egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthető a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint elismert költségnek minősülő igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a mezőgazdasági őstermelő adóévi őstermelésből származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthető az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelő összeggel, vagy a bevétel 85%-ának, illetve állattenyésztés esetén 94%-ának megfelelő összeggel.

4. Nem minősül jövedelemnek, így a jövedelembe sem kell beszámítani a temetési segélyt, az alkalmanként adott átmeneti segélyt, az önkormányzati segélyt, a rendkívüli települési támogatást, a lakásfenntartási támogatást, az adósságcsökkentési támogatást, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 20/A. §-a szerinti támogatást, a Gyvt. 20/B. § (4)–(5) bekezdése szerinti pótlékot, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díjat és külön ellátmányt, az anyasági támogatást, a szépkorúak jubileumi juttatását, a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított juttatást, a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért kapott tiszteletdíjat, az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatást és a szociális szövetkezet (ide nem értve az iskolaszövetkezetet) tagja által a szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként megszerzett, a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevételt. Nem minősül jövedelemnek az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatás, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény alapján történő munkavégzés révén szerzett bevétel, továbbá a természetes személyek között az adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések alapján háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony keretében történő munkavégzésnek (háztartási munka) a havi ellenértéke.

5.

6. A családtagok jövedelmét kizárólag kiskorú igénybe vevő esetén kell feltüntetni, külön-külön. A családi pótlékot, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget annak a személynek a jövedelmeként kell figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.

7. A havi jövedelem kiszámításakor
– rendszeres jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap,
– nem rendszeres jövedelem, illetve vállalkozásból, őstermelésből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap
alatt kapott összeg egy havi átlagát kell együttesen figyelembe venni.

III. Jövedelem típusai
1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási viszonyból származó jövedelem: különösen a munkaviszonyban, közalkalmazotti, köztisztviselői jogviszonyban, kormánytisztviselői jogviszonyban, bírósági, ügyészségi, igazságügyi szolgálati jogviszonyban, honvédség, rendvédelmi szervek, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses szolgálati jogviszonyában folytatott munkavégzésre irányuló tevékenységből, továbbá szövetkezet tagjaként folytatott - személyes közreműködést igénylő - tevékenységből származó jövedelem.
2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem: itt kell feltüntetni továbbá a jogdíjat, a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló tevékenységéből származó jövedelmet, valamint a gazdasági társaság magánszemély tagja által külön szerződés szerint teljesített mellékszolgáltatást.
3. Táppénz, gyermekgondozási támogatások: táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás, családi pótlék, gyermektartásdíj.
4. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások: öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, özvegyi és szülői nyugdíj, árvaellátás és baleseti hozzátartozói nyugellátások; rendszeres szociális járadék, átmeneti járadék, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, rokkantsági járadék, rehabilitációs járadék, politikai rehabilitációs ellátások, házastársi pótlék, házastárs után járó jövedelempótlék.
5. Önkormányzat és az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal által folyósított ellátások: különösen az időskorúak járadéka, az aktív korúak ellátása, az ápolási díj, a települési támogatás, az álláskeresési járadék, a nyugdíj előtti álláskeresési segély, a képzési támogatásként folyósított keresetpótló juttatás.
6. Egyéb jövedelem: például az ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem, életjáradékból, föld és más ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, illetve minden olyan jövedelem, amely az előző sorokban nem került feltüntetésre.

Szükség esetén a nyilatkozatok rovatai bővíthetők, valamint kitöltésük mellékletben folytatható.

A jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelmekről a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát kell a kérelemhez mellékelni.

A vagyonnyilatkozatban feltüntetett pénzvagyonról a kérelemhez mellékelni kell a bankszámlakivonat, a betétkönyv, illetve a takarékbetét-szerződés másolatát.

2. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez79

ELŐGONDOZÁSI ADATLAP

1. Felvétel helye, ideje:

2. Az ellátást igénybe vevő adatai:

a) név:

b) lakcím:

c) családi helyzete:

d) családi állapota:

e) iskolai végzettsége*:

f) foglalkozása*:

3. Lakáskörülményre vonatkozó adatok:

a) lakás tulajdoni jellege*:

b) lakókörnyezet minősége:

c) lakás állapota:

4. Családi körülményekre vonatkozó adatok:

a) legközelebbi hozzátartozói (elérhetőség, cím, telefonszám):

b) közös háztartásban élő gondoskodásra szoruló hozzátartozó*:

5. Szociális helyzetére vonatkozó adatok:

Részesült-e az igénybevételt megelőző 6 hónapon belül egyéb ellátásban?

Ha igen, a megfelelő aláhúzandó:

a) nappali ellátásban,

b) étkeztetésben,

c) házi segítségnyújtásban,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtásban,

e) otthonápolásban,

f) támogató szolgáltatásban,

g) családsegítésben,

h) pszichiátriai betegek közösségi ellátásában,

i) szenvedélybetegek közösségi ellátásában,

j) pénzbeli vagy természetbeni szociális ellátásban,

k) átmeneti otthoni elhelyezésben.

6. Egészségi állapotára vonatkozó gondozói vélemény:

a) mozgásképesség:

b) érzelmi állapot:

c) segédeszköz használata:

d) szenzoros funkciók (hallás, látás, szaglás, ízérzés):

e) magatartás, kommunikációs készség:

7. Cselekvőképességet érintő gondnokság alatt áll-e?

a) ha igen, gondnok neve, címe:

b) a gondnokság típusa:

8. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló rendeletben előírt kapcsolatfelvétel ideje, módja*:

a) a szociális ellátást biztosító személlyel, intézménnyel:

b) települési önkormányzattal:

c) háziorvossal, kezelőorvossal:

d) gyámhivatallal:

e) törvényes képviselővel, hozzátartozóval:

9. Az elhelyezéssel kapcsolatos adatok:

a) a beköltözéséhez segítség szükséges-e (ha igen, milyen típusú):

b) milyen tárgyakat kíván magával vinni beköltözéskor:

c) az igénybe vevőnek a beköltözés időpontjára vonatkozó nyilatkozata:

d) a beköltözéssel kapcsolatos egyéb megjegyzés:

e) milyen segítségnyújtást igényel az intézményben:

f) elhelyezéssel kapcsolatos kérése:

g) életvitele, jellemző szokásai*:

h) szabadidő eltöltésének módja*:

i) kapcsolatteremtő képessége:

j) látogatók várható száma, látogatás gyakorisága:

k) saját ruházattal rendelkezik-e:

l) esetleges eltávozásra vonatkozó igénye:

m) hitéleti tevékenység gyakorlására vonatkozó igény*:

n) az elhelyezéssel kapcsolatos egyéb megjegyzés:

10. Az előgondozást végző személy összegző véleménye:

a) az elhelyezés sürgősségére vonatkozó indok:

b) javasolható-e az intézményi felvétel:

amennyiben nem, ennek oka:

c) más szolgáltatás, ellátás kezdeményezése:

ennek oka:

11. Egyéb megjegyzések az igénybe vevővel kapcsolatban:

Az előgondozást végző személy neve, aláírása

* nem kötelező kitölteni”

3. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez80



SZAKÁPOLÁSI SZÜKSÉGLET MEGHATÁROZÁSA

Szolgáltató OEP kódja: Elrendelő lap sorszáma:
Szakápolást végző
intézmény neve:
címe:

Beteg neve:
lakóhelye:
telefonszáma:
Társadalombiztosítási azonosító jele:
születési adatai: év hó nap

Fekvőbeteg-intézeti ápolást kiváltó diagnózis (BNO–10.)
Kórházi kezelés időtartama: tól ig
Szakápolás elrendelésének dátuma:
A beteg szakápolásba vételének dátuma:
A vezető ápoló szakmai javaslata, a további szakápolási tevékenység:
indokolt nem indokolt

Felülvizsgálat esetén az első szakápolásba vétel dátuma:
Felülvizsgálat alapján szakápolás időtartama: hónap
Alapbetegség (BNO–10.):
Kísérőbetegség(ek), szövődmény(ek) (BNO–10.):
Szakápolás elrendelését indokoló diagnózis (BNO–10.):
Ellátást befolyásoló tényezők (Z00–Z99):

SZÜKSÉGLET MEGJELÖLÉSE

A javasolt kategória (S1–S3) és indokolt beavatkozás aláhúzandó.

Szakápolási központ besorolási jellemzői

Szolgáltatások

Alapszolgáltatások
S1

Kibővített szolgáltatások
S2

Különleges szolgáltatások
S3

– betegmegfigyelés
– segítés vizsgálatnál
– invazív beavatkozás
– vizsgálati anyag levétele
– szakápolási tevékenység

Minden olyan beteg,
aki nem sorolható
az S2-be és az S3-ba.

– betegmegfigyelés, legalább két paraméter ellenőrzése
– beöntés
– segítés a vizsgálati anyagok levételekor
– inhalálás
– enterális mesterséges táplálás
– drén vagy katéter eltávolítása

– betegmegfigyelés, legalább három paraméter ellenőrzése
– véna biztosítása
– szonda, katéter felhelyezése, cseréje, illetve ezen keresztül vizsgálati minta vétele
– váladék eltávolítása

Gyógyszerellátás

– gyógyszerek meghatározott időben való beadása
– infúziós terápia

– állandó vagy többször ismételt infúziós program
– asszisztálás transzfúziós terápiánál
– spec. gyógyszeres kezelés folyamatos megfigyelése
– parenterális táplálás


A vizsgálat eredménye alapján a szakápolási központ ellátást megalapozó ápolási vagy egyéb egészségügyi körülmény nem áll fenn. (Aláhúzandó, ha a vizsgálat alapján nem áll fenn ilyen körülmény.)

A vizsgálatot végző orvos neve:
A vizsgálatot végző orvos munkahelyének azonosítója:
Orvosi szolgálat kódja:
Dátum: év hó nap

Orvos aláírása: Pecsét száma:

Elrendelést javasoló orvos neve:

Elrendelő orvos neve:

Az elrendelő orvos munkahelyének azonosítója:

Orvosi szolgálat kódja:

Dátum: év hó nap

Orvos aláírása: Pecsét száma:

A szociális intézményi szakápolási központ által nyújtott ellátást elfogadom, és egyben kijelentem, hogy felvételemet követően más szolgáltatótól térítésmentesen szakápolást nem veszek igénybe.

Dátum: év hó nap

Beteg/törvényes képviselője aláírása:

4. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez81

5. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez82

6. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez83

7. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez84

8. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez85

9. számú melléklet az 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez86

10. számú melléklet az 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelethez87

1

Az 1. § a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § a 3/2008. (IV. 15.) SZMM rendelet 14. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.

3

A 2/A. §-t megelőző alcímet a 83/2013. (XII. 29.) EMMI rendelet 20. §-a iktatta be.

7

A 2/C. § (2) bekezdését a 80/2022. (XII. 30.) BM rendelet 10. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 2/C. § (4) bekezdését az 1/2017. (II. 14.) EMMI rendelet 26. §-a iktatta be, szövege a 62/2021. (XII. 29.) EMMI rendelet 6. §-a szerint módosított szöveg.

10

A 2/D. § (1) bekezdés a) pontja a 19/2014. (III. 13.) EMMI rendelet 41. § a) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 2/D. § (1) bekezdés b) pontja a 19/2014. (III. 13.) EMMI rendelet 41. § a) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 2/D. § (2) bekezdése a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet 3. §-a szerint módosított szöveg.

13

A 2/D. § (4) bekezdését a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet 1. §-a iktatta be.

14

A 2/E. §-t a 83/2013. (XII. 29.) EMMI rendelet 20. §-a iktatta be, a 80/2022. (XII. 30.) BM rendelet 10. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

15

A 2/F. §-t a 83/2013. (XII. 29.) EMMI rendelet 20. §-a iktatta be.

16

A 3. § a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

17

A 3. § (1a) bekezdését a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 3. § (1) bekezdése iktatta be.

18

A 3. § (2) bekezdése a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

19

A 3. § (2) bekezdés b) pontja az 1/2017. (II. 14.) EMMI rendelet 28. §-a szerint módosított szöveg.

20

A 3. § (4) bekezdése az 55/2013. (VII. 29.) EMMI rendelet 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

21

A 3. § (5) bekezdését a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 3. § (2) bekezdése iktatta be.

22

A 3. § (6) bekezdését a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 3. § (2) bekezdése iktatta be.

23

A 3/A. §-t a 35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet 2. §-a iktatta be.

24

A 4. § a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.

25

A 4. § (2) bekezdése a 23/2024. (V. 9.) BM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

26

Az 5. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.

27

Az 5. § (2) bekezdését a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

28

A 6. § a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.

29

A 6/A. §-t újonnan a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 3. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 11. § b) pontja.

30

A 7. § a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 6. §-ával megállapított szöveg.

33

A 9. § a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 8. §-ával megállapított szöveg.

34

A 10. §-t a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

36

A 12. § (1)–(2) bekezdését a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

37

A 12. § (3) bekezdése a 35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet 23. § (4) bekezdés a) pont ad) alpontja szerint módosított szöveg.

38

A 12. § (4) bekezdését a 9/2009. (IV. 11.) SZMM rendelet 1. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § c) pontja.

39

A 13. §-t a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

40

A 14. § (2) bekezdését a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

41

A 14. § (4) bekezdését a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

42

A 15. § (1) bekezdésének felvezető szövege a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 12. § (3) bekezdésének d) pontja szerint módosított szöveg.

43

A 16. § a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.

44

A 17. § (3) bekezdését az 55/2013. (VII. 29.) EMMI rendelet 1. §-a iktatta be.

45

A 18. §-t a 9/2009. (IV. 11.) SZMM rendelet 11. § (4) bekezdésének ab) alpontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet 4. §-a iktatta be, újonnan hatályon kívül helyezte a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet 4. §-a. A 18. §-t megelőző alcímet a 26/2017. (X. 18.) EMMI rendelet 2. §-a hatályon kívül helyezte.

46

A 19. §-t és az azt megelőző alcímet a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 12. § (2) bekezdésének e) pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 37/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 17. §-a iktatta be. A 19. §-t a 26/2017. (X. 18.) EMMI rendelet 2. §-a hatályon kívül helyezte.

48

A 21. § a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 9. §-ával megállapított szöveg.

50

A 21. § (2) bekezdését a 92/2008. (IV. 23.) Korm. rendelet 14. § (6) bekezdés a) pont ab) alpontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet 5. §-a iktatta be.

51

A 21. § (2) bekezdés c) pontja a 7/2018. (II. 5.) EMMI rendelet 2. §-a szerint módosított szöveg.

52

A 21. § (3) bekezdése az 55/2013. (VII. 29.) EMMI rendelet 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

53

A 21. § (5) bekezdése a 4/2019. (II. 27.) EMMI rendelet 11. §-ával megállapított szöveg.

54

A 21. § (6) bekezdését az 55/2013. (VII. 29.) EMMI rendelet 3. §-a iktatta be.

55

A 21. § (7) bekezdését az 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelet 13. §-a iktatta be.

56

A 21. § (8) bekezdését a 7/2018. (II. 5.) EMMI rendelet 1. §-a iktatta be.

57

A 22. § alcímét a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 10. §-a iktatta be.

58

A 22. § a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 10. §-ával megállapított szöveg.

59

A 22. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontja a 78/2011. (XII. 30.) NEFMI rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

60

A 22. § (2) bekezdés d) pontja a 7/2018. (II. 5.) EMMI rendelet 2. §-a szerint módosított szöveg.

61

A 22. § (4) bekezdése a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

62

A 22. § (5) bekezdése a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 11. § c) pontja szerint módosított szöveg.

63

A 22. § (7) bekezdését a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be.

64

A 22/A. §-t megelőző alcímet a 37/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 18. §-a iktatta be.

65

A 22/A. §-t a 37/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 18. §-a iktatta be.

66

A 22/A. § (1) bekezdése a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 8. §-ával megállapított szöveg.

67

A 22/A. § (2) bekezdése a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 8. §-ával megállapított szöveg.

68

A 22/A. § (3) bekezdését a 35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet 23. § (3) bekezdés a) pont ac) alpontja hatályon kívül helyezte.

69

A 22/A. § (4) bekezdését a 9/2009. (IV. 11.) SZMM rendelet 3. §-a iktatta be.

70

A 23. § (2) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 44. §-ának 16. pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 9. §-a iktatta be.

71

A 23. § (3)–(4) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 44. §-ának 16. pontja hatályon kívül helyezte.

73

A hatálybalépés időpontja: 2013. december 30.

74

A 25. §-t az 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelet 14. §-a iktatta be.

75

A hatálybalépés időpontja 2015. december 3.

76

A 26. §-t a 4/2019. (II. 27.) EMMI rendelet 12. §-a iktatta be.

77

A hatálybalépés időpontja 2019. február 28.

79

A 2. számú melléklet a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 9. §-ával megállapított, a 19/2014. (III. 13.) EMMI rendelet 41. § b) pontja szerint módosított szöveg.

80

A 3. számú mellékletet a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 11. § d) pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 7/2018. (II. 5.) EMMI rendelet 3. §-a iktatta be.

81

A 4. számú mellékletet a 25/2013. (III. 29.) EMMI rendelet 11. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

82

Az 5. számú mellékletet a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

83

A 6. számú mellékletet a 9/2009. (IV. 11.) SZMM rendelet 11. § (4) bekezdésének ac) alpontja hatályon kívül helyezte.

84

A 7. számú mellékletet a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 8. §-ának (2) bekezdése iktatta be, hatályon kívül helyezte a 92/2008. (IV. 23.) Korm. rendelet 14. § (6) bekezdés a) pontjának ad) alpontja. Ez utóbbi módosító rendelet 14. § (2) bekezdése alapján rendelkezéseit 2008. július 1-jétől kell alkalmazni, 2008. június 30-áig a vizsgálatokra vonatkozó szabályokra lásd a 14. § (3)–(5) bekezdését.

85

A 8. számú mellékletet a 10/2006. (XII. 27.) SZMM rendelet 11. § (4) bekezdése iktatta be, hatályon kívül helyezte a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § h) pontja.

87

A 10. számú mellékletet a 37/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 19. § (2) bekezdése iktatta be, hatályon kívül helyezte a 27/2010. (XII. 30.) NEFMI rendelet 12. § i) pontja.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére