58/2023. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás
58/2023. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás
a tőkepiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesena Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 58/2023. (XI. 24.) MNB rendelethez
2024.01.01.
A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény (a továbbiakban: MNB tv.) 4. § (1)–(9) bekezdése szerinti feladatai ellátásához – ideértve a monetáris, a fizetési mérleg és kapcsolódó állományi, az értékpapír, a pénzügyi számla, a pénzforgalmi, a fizetési rendszer, a pénzügyi stabilitási, a makroprudenciális és a pénzügyi közvetítőrendszerre vonatkozó statisztikák összeállítását – jegybanki információs rendszert működtet. A jegybanki információs rendszer működtetéséhez szükséges adatok gyűjtésének egyik eszköze az adatszolgáltatási kötelezettségek MNB rendelettel való elrendelése.
A jelen MNB rendelet az elsődlegesen az MNB-nek a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete ellátásához szükséges, az MNB rendelet hatálya alá tartozó tőkepiaci szervezetek által teljesítendő felügyeleti jelentéseket, az adatszolgáltatás teljesítésének módját és határidejét, valamint az adatszolgáltatás során felmerült, az informatikai rendszer súlyos problémáival kapcsolatos bejelentés rendjét határozza meg.
Az elsődlegesen az MNB felügyeleti feladatai ellátása érdekében, a tőkepiaci szervezetekre MNB rendelettel elrendelt felügyeleti jelentéseket érintő lényegi változások az alábbiakban összegezhetők.
A Befektetési vállalkozást, befektetési szolgáltatási tevékenység végzésére engedéllyel rendelkező hitelintézetet és az ezen típusú fióktelepeket érintő módosítások
Az új, „A befektetési vállalkozások által a Taxonómia rendelet 8. cikke alapján közzéteendő kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) összefoglalása” (38TAX) felügyeleti jelentésben eddig az MNB számára nem elérhető kulcsmutatókat kell jelenteni az intézmények működésének fenntarthatóságával kapcsolatban.
Jelentősen módosul a „Pénzmosással és terrorizmusfinanszírozással kapcsolatos negyedéves adatok (37C) és a „Pénzmosással és terrorizmusfinanszírozással kapcsolatos negyedéves adatok” (37D) felügyeleti jelentés tartalma és kitöltési előírásai.
„A nemek közötti bérkülönbségre vonatkozó információk – befektetési vállalkozások (I)” (R_06.01.a), „A nemek közötti bérkülönbségre vonatkozó információk – befektetési vállalkozások (II)” (R_06.01.b), „A nemek közötti bérkülönbségre vonatkozó információk (I)” (R_06.00.a) és „A nemek közötti bérkülönbségre vonatkozó információk (II)” (R_06.00.b) – az Európai Bankhatóság iránymutatásával összhangban – a 2023. évtől, háromévente kerülnek elrendelésre, ezért a 2024. évi felügyeleti jelentések körében nem szerepelnek.
A befektetési alapkezelőket érintő módosítások
Az érintett adatszolgáltatói kör által a pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2088 európai parlamenti és tanácsi rendelet (SFDR) szerint évente közzéteendő fenntarthatósági adatok nyomon követése érdekében új felügyeleti jelentés – „Intézményszintű SFDR adatok” (50SFDR) – elrendelésére kerül sor. A szintén új, „A befektetési vállalkozások által a Taxonómia rendelet 8. cikke alapján közzéteendő kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) összefoglalása” (50TAX) felügyeleti jelentésben eddig az MNB számára nem elérhető kulcsmutatókat kell jelenteni az intézmények működésének fenntarthatóságával kapcsolatban. A Zöld pénzügyi termékkereső adatminőségének biztosítása, valamint a zöld befektetési termékek nyomonkövethetősége érdekében az MNB új, „Zöld pénzügyi termékek esetében szolgáltatandó adattartalom” (ZPTN) felügyeleti jelentést vezet be.
A Baross Gábor Tőkeprogram meghirdetésével hangsúlyossá vált az a felügyelési igény, hogy a sorozatok szintjén legyen meg az az információ, hogy az adott befektetésijegy-sorozat zártkörű-e vagy nyilvános, ezért ezen adatok rendelkezésre állása érdekében a „Portfóliók hozama, költsége, az alapkezelő díjbevétele” (50C) felügyeleti jelentés új oszloppal egészül ki. Más felügyeleti jelentésben jelentett és publikációban szereplő adatok keresztellenőrzéséhez, valamint az adatminőség javításához a „Befektetési alap jellemzői” (51R) felügyeleti jelentés új sorral egészül ki, ahol a befektetési alap harmonizációjának típusát kell megadni. Több felügyeleti jelentésben (50C, 50K, 50L, 50P, 51R) egyes adatok a jövőben kódtár alkalmazásával jelentendők.
A Tpt. szerinti tőzsdei tevékenységet végző szervezeteket érintő módosítások
A 600/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a pénzügyi eszközökre vonatkozó megbízások lényeges adatainak megőrzésére vonatkozó szabályozástechnikai standardok tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2016. június 24-i (EU) 2017/580 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet kapcsán 2023-ban elfogadott ESMA adatcsere szabvány alapján szükségessé vált a BÉT által küldött adatok körének felülvizsgálata, melynek eredményeként bővült a „BÉT – IV. Ajánlati adatok kiegészítése” (BETAJKIEG) felügyeleti jelentés adatköre.
Az eddigi „BÉT – IV. Ajánlati lista reprodukció” (BETAJREP) felügyeleti jelentést az MNB törölte, mivel a BETAJKIEG felügyeleti jelentés bővítésével a felügyeléshez szükséges információk rendelkezésre állnak.
A jogalkalmazás tapasztalatai alapján egyes felügyeleti jelentések táblái és a kapcsolódó kitöltési előírások kismértékű tartalmi, illetve technikai jellegű módosítására is sor kerül.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás