19/2025. (VI. 26.) MNB rendelet indokolás
19/2025. (VI. 26.) MNB rendelet indokolás
az automata bankjegykiadó gépek telepítésének szempontrendszerére, a pénzforgalmi szolgáltatók teherviselésének, költségeinek megosztására vonatkozó részletes szabályokról szóló 19/2025. (VI. 26.) MNB rendelethez
2025.06.27.
Az automata bankjegykiadó gépek telepítéséről szóló 2025. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: ATM tv.) 4. § (2) bekezdése alapján felhatalmazást kap a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) elnöke arra, hogy a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos jogkörében eljárva, rendeletben állapítsa meg a pénzforgalmi szolgáltatók ATM tv. szerinti teherviselésének, költségeinek megosztására, a telepítés szempontrendszerére vonatkozó – ideértve a kötelezett pénzforgalmi szolgáltató településenként való meghatározását is – részletes szabályokat.
Az ATM tv. automata bankjegykiadó gép telepítésére a fogyasztók számára fizetési számla vezetését és készpénz-helyettesítő fizetési eszköz kibocsátása szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatókat kötelezi. Az MNB a kötelezettség mértékének megállapítására összetett költségterhelési elosztási mutatót alkotott a következő elemek súlyozott figyelembevételével: a pénzforgalmi szolgáltató által kibocsátott betéti kártyák száma, a pénzforgalmi szolgáltató készpénzes műveletekből származó pénzforgalmi díjbevétele, a pénzforgalmi szolgáltató által fogyasztó számára vezetett fizetési számlák száma, a pénzforgalmi szolgáltató mérlegfőösszege, valamint lakossági betéteinek darabszáma.
Az automata bankjegykiadó gépek 2025-ben kezdődő, gyorsított telepítésével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 16/2025. (V. 29.) NGM rendelet 1. §-a kizárólag a Központi Statisztikai Hivatal (a továbbiakban: KSH) 2022. évi népszámlálási adatai szerinti, 500 fő feletti népességgel rendelkező települések esetén szabott telepítési határidőt, így ezzel összhangban jelen MNB rendelet is kizárólag az 500 főt meghaladó népességgel rendelkező települések pénzforgalmi szolgáltatók közötti felosztásáról rendelkezik. A települések kötelezettek közötti elosztására az MNB olyan allokációs mechanizmust dolgozott ki, amelynek keretében a KSH által közzétett területi makroismérvek (járásonkénti bruttó átlagkereset, lakónépesség, munkanélküliségi ráta és a nem az adott településen foglalkoztatottak aránya) alapján, klaszterezési eljárással kategóriákba rendezte a településeket, majd az egyes kategóriákba sorolt településekből csomagokat alkotott, sorbarendezéses módszerrel. Ezzel az eljárással garantálva, hogy a létrehozott településcsomagok egyenszilárd telepítési és üzemeltetési terhet rójanak a pénzforgalmi szolgáltatókra.
Az MNB a pénzforgalmi szolgáltatók között, az ismertetett súlyozott mutatószámok alapján felosztásra került településcsomagokat háromévente felülvizsgálja, továbbá abban az esetben is újraallokálja, amennyiben a telepítésre kötelezett pénzforgalmi szolgáltatók körében jelentős változás áll be.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás