• Tartalom

60/1991. (XI. 19.) AB határozat

60/1991. (XI. 19.) AB határozat1

1991.11.19.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz, valamint jogszabályok értelmezésére és jogalkotásra irányuló javaslatok elbírálására irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Inárcs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 13/1991. Kt. határozatával jogszabálysértő módon utasította el az Inárcs, Fő út 229—275. hsz-ig terjedő területrész átadása tárgyában a helyi népszavazás elrendelését. Ezért Inárcs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/1991. Kt. határozatát megsemmisíti.
Egyúttal felhívja a képviselő-testületet arra, hogy a lakott területrész átadása ügyében a helyi népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezést — a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény rendelkezéseinek figyelembevételével, e határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül — ismételten tárgyalja meg, és hozzon a népszavazás kezdeményezése tárgyában új, törvényes határozatot.
Az Alkotmánybíróság Inárcs Község Önkormányzatának indítványát — hatáskör hiányában — visszautasította.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatot a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
1. Kakucs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete — 24/1991. Kt. határozata alapján — alkotmányossági panaszt nyújtott be, s annak megállapítását kérte, hogy Inárcs Község Önkormányzata jogszabálysértő módon utasította el az Inárcs, Fő út 229—275. hsz-ig terjedő területrész átadása tárgyában a helyi népszavazás elrendelését. Az indítványozó arra hivatkozott, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) vonatkozó rendelkezései, valamint Inárcs Község Önkormányzatának 1/1990. Kt. önkormányzati rendelete 26. §-a alapján a képviselő-testületnek helyi népszavazást kellett volna elrendelnie.
2. Inárcs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete — 14/1991. Kt. határozatával — az említett településrész átadásával összefüggő kérdésekben az Alkotmánybíróság állásfoglalását, a vonatkozó jogszabályok értelmezését, valamint önkormányzati határozat véleményezését kérte, s jogalkotásra irányuló javaslatokat nyújtott be.
II.
Az Alkotmánybíróság — álláspontja kialakításakor — az Ötv.-nek a területrészek átadására vonatkozó rendelkezéseiből indult ki.
Az Ötv. 56. § (1) bekezdése szerint ,,az érintett képviselő-testületek megállapodhatnak területrész átadásáról, átvételéről vagy cseréjéről''. Kakucs és Inárcs önkormányzatai között a területrész átadására vonatkozóan megállapodási készség nem alakult ki.
E § (2) bekezdésének első mondata előírja: ,,Lakott területrész átadása esetén az ott lakó választópolgárok — falugyűlésen vagy helyi népszavazással kinyilvánított — többségi támogatása szükséges a megállapodáshoz''.
Az Ötv. 56. § (2) bekezdés második mondata szerint ,,lakott területrész átadása nem tagadható meg, ha azt az ott lakó választópolgárok többsége helyi népszavazással kezdeményezi''. Az ott lakó választópolgárok helyi népszavazás elrendelését kérték. A 47. § (2) bekezdése kimondja, hogy ,,a képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt az önkormányzati rendeletében meghatározott számú választópolgár kezdeményezte''. Az indítványhoz csatolt iratokból megállapítható, hogy az érintett településrész állandó lakosainak többsége — az inárcsi önkormányzat említett rendeletének megfelelő számban és arányban — kezdeményezte a helyi népszavazás elrendelését.
Az Ötv. 47. § (3) bekezdése előírja: ,,A helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről a képviselő-testület a legközelebbi ülésén, de legkésőbb egy hónapon belül határoz. A helyi népszavazást az elrendelésétől számított két hónapon belül kell megtartani. A helyi népszavazás egy napra, vagy egymást követő napokra is kitűzhető''.
Az Inárcsi Önkormányzat Képviselő-testülete az előbbi rendelkezésben megállapított határidőn belül nem határozott a helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről, s nem tűzte ki a helyi népszavazást. Újabb ülésén pedig — a rendelkező részben megsemmisített határozatával — elutasította a helyi népszavazás kitűzésére irányuló javaslatot.
III.
1. Az Ötv. 51. §-a előírja: ,,Az Alkotmánybírósághoz alkotmányossági panaszt lehet benyújtani a helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása, lebonyolítása, illetőleg a helyi népi kezdeményezés tárgyalásának jogellenes elutasítása miatt. Az alkotmányossági panaszt a jogszabálysértéstől számított tizenöt napon belül lehet benyújtani.''
Kakucs Önkormányzata a törvényes határidőn belül, 1991. március 27-én fordult az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági panaszt megalapozottnak találta, s megállapította, hogy az Inárcsi Önkormányzat Képviselő-testülete megsértette az Ötv. 47. § (2) és (3) bekezdésének rendelkezéseit. A helyi népszavazás kitűzésére vonatkozó javaslat elutasításával a képviselő-testület megakadályozta azt, hogy a lakott területrész átadására irányuló megállapodás az Ötv. 56. § (2) bekezdés második mondatában meghatározott, a fentiekben már említett módon létrejöhessen.
Az Alkotmánybíróság fontosnak tartja felhívni a figyelmet az Alkotmány 44. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezésre, miszerint ,,a választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják''.
Az inárcsi képviselő-testület a helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasításával nemcsak az Ötv. előbbiekben idézett előírásait, valamint saját rendeletét sértette. Eljárása ellentétes az Alkotmány 44. § (1) bekezdésével is, mivel megakadályozta a helyi önkormányzás népszavazás útján történő gyakorlását.
Fentiek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.
2. Az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre törvény értelmezésére, jogalkotásra irányuló javaslatok elbírálására, valamint önkormányzati határozatok véleményezésére. Ezért az Alkotmánybíróság az inárcsi önkormányzat indítványát visszautasította.
Alkotmánybírósági ügyszám: 910/H/1991/4.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére