• Tartalom

1/1992. (I. 16.) AB határozat

1/1992. (I. 16.) AB határozat1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

1992.01.16.
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás alkotmányellenességének utólagos megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány, valamint helyi népszavazás jogszabálysértő lebonyolítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Zamárdi Nagyközség Önkormányzatának a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1991. évi 10. rendelete 6. § (2) bekezdés alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti. A megsemmisített rendelkezés az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való közzététele napján veszti hatályát.
Az Alkotmánybíróság Zamárdi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Zamárdi Nagyközség szántódi településrészén 1991. szeptember 22-én tartott helyi népszavazás eredményét megállapító 89/1991. (IX. 24.) önkormányzati határozatát megsemmisíti. Egyúttal felhívja a képviselő-testületet arra, hogy a megsemmisített önkormányzati rendeleti előírás helyett e határozat kézhezvételétől számított 60 napon belül alkosson új, alkotmányos rendelkezést, s e határidőn belül hozzon új határozatot a helyi népszavazás eredményének megállapításáról.
Az Alkotmánybíróság visszautasítja az annak megállapítására irányuló kérelmet, hogy a szántódi településrészen 1991. szeptember 22-én tartott helyi népszavazás érvényes és eredményes volt.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
1. Indítványozó Zamárdi Nagyközség Önkormányzata 1991. évi 10. rendeletének (a továbbiakban: Ör.) a helyi népszavazás érvényessége és eredményessége feltételeit meghatározó rendelkezései alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. Sérelmezte, hogy az Ör. a helyi népszavazás érvényességének és eredményességének követelményeit azonos módon állapította meg, s bizonyos kérdésekben — így községegyesítés megszüntetésének kezdeményezése esetében — a településrészen névjegyzékbe felvettek kétharmadának azonos válaszát kívánja meg az érvényesség és eredményesség feltételeként.
Az indítványozó álláspontja szerint a kifogásolt előírás nem zárja ki, hogy az állandó lakosok többszörösét kitevő üdülőtulajdonosok önállóan, az állandó lakosok nélkül döntsenek a település (rész) helyzetét alapvetően érintő kérdésekben.
2. Az alkotmányossági panasz annak megállapítására irányult, hogy Zamárdi Önkormányzat Képviselő-testülete helytelenül jelölte ki a helyi népszavazással érintett településrész határait, s így — a panasztevő szerint — a helyi népszavazáson több száz, arra jogosult személy nem vehetett részt.
3. A panasztevő indítványozta azt is, hogy az Alkotmánybíróság semmisítse meg a helyi népszavazás érvénytelenségét és eredménytelenségét megállapító önkormányzati határozatot, s kérte a népszavazási eredménynek az azt kezdeményezők javára történő megállapítását.
II.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) rendelkezései, Zamárdi Nagyközség Önkormányzata említett önkormányzati rendelete, a képviselő-testület határozata, valamint a szántódi településrészen 1991. szeptember 22-én tartott helyi népszavazásra vonatkozó, benyújtott iratok alapján alakította ki álláspontját.
Az Alkotmány 44. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy ,,a választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják''. Az Ötv. 50. §-a a helyi önkormányzatokat felhatalmazta arra, hogy önkormányzati rendeletben szabályozzák a helyi népszavazás és népi kezdeményezés részletes feltételeit, eljárási rendjét. Zamárdi Nagyközség Önkormányzata az Ör. megalkotásával tett eleget e jogalkotási kötelezettségének.
Az Ör. 6. § (2) bekezdése előírja: ,,A helyi népszavazás akkor érvényes, ha ezen rendelet 3. § (1) bekezdés a), b), c) pontjaiban szereplő kérdésekben a településen, illetőleg településrészen a névjegyzékbe felvettek 2/3-a, egyéb kérdésekben a névjegyzékbe felvettek több mint fele a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.''
A 15. § (1) bekezdése szerint pedig: ,,A helyi népszavazás érvényességének és eredményességének feltételeit az e rendelet 6. § (2) bekezdése állapítja meg.''
Zamárdi Nagyközség szántódi településrészén 1991. szeptember 22-én került sor a helyi népszavazásra.
A képviselő-testület 89/1991. (IX. 24.) önkormányzati határozata szerint a szántódi településrészen a szavazásra jogosultak száma 1392 fő. Az 553 leadott szavazatból 509 volt ,,igen'', azaz a szavazásra jogosultak 39,7%-a szavazott azonos módon. Ez a határozat a helyi népszavazást érvénytelennek és eredménytelennek nyilvánította.
III.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Ör. kifogásolt rendelkezése alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítvány megalapozott.
A helyi népszavazásban való részvételt az Alkotmány előbbiekben idézett rendelkezése a helyi önkormányzás egyik formájának tekinti. Az Alkotmánybíróság a 61/1991. (XI. 19.) AB határozatában már kifejtette, hogy a helyi népszavazásra vonatkozó önkormányzati rendeleti szabályozásnak ,,… mind a részvétel nagysága (az érvényesség), mind a szavazás eredményességét eldöntő hányad tekintetében a népakarat tényleges megnyilvánulását, a helyi önkormányzás jogának népszavazás útján történő gyakorlását lehetővé tevő feltételeket kell megállapítania. Az önkormányzat a helyi népszavazás (és népi kezdeményezés) feltételeit, eljárási rendjét, különösen az érvényesség és az eredményesség követelményeit csak úgy állapíthatja meg, hogy a választópolgárok legalább egyszerű többségének akarata érvényre juthasson''.
A helyi népszavazás olyan szabályozása, amely az érvényesség és az eredményesség feltételeit a névjegyzékbe felvettek kétharmadának azonos szavazatához köti, megakadályozza, hogy a választópolgárok egyszerű többségének akarata érvényesüljön, s ezáltal alkotmányellenes módon korlátozza, illetve meghiúsítja a helyi önkormányzás népszavazás útján történő gyakorlását.
Ezért az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően megsemmisítette az alkotmányellenes előírást.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör.-nek a népszavazás eredménye megállapítása szempontjából meghatározó jelentőségű rendelkezését az előbbi indokolással megsemmisítette, az indítványnak a helyi népszavazás lebonyolítása egyéb körülményeire — így a szántódi településrész határai helytelen kialakítására — vonatkozó hivatkozásait nem vizsgálta.
2. Mivel a népszavazás eredményének megállapítására alkotmányellenes rendelkezés alapján került sor, ezért az Alkotmánybíróság az arra irányuló képviselő-testületi határozatot megsemmisítette.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság határidő tűzésével hívta fel Zamárdi Nagyközség Önkormányzatát az alkotmányos szabályozás megalkotására, s a népszavazási eredmény ennek megfelelő megállapítására.
3. Az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre arra, hogy helyi népszavazás szavazati arányai alapján népszavazási eredményt állapítson meg. Ezért az alkotmányossági panasznak a rendelkező részben említett, erre irányuló kérelmét visszautasította.
Alkotmánybírósági ügyszám: 1987/H/1991/4.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére