21/1992. (X. 27.) KHVM rendelet
21/1992. (X. 27.) KHVM rendelet
a személytaxi-szolgáltatás végzésének egyes feltételeiről1
A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló, 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet2 2. §-a (2) bekezdésének i) pontjában, továbbá a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 5/B. §-a (2) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján — a belügyminiszterrel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben — a következőket rendelem:
1. §3 A rendelet hatálya a gazdasági tevékenység folytatására jogosult jogi személy, a jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság és az egyéni vállalkozó (a továbbiakban: üzemben tartó) személytaxi-szolgáltatás végzéséhez használt személygépkocsijára, valamint a személygépkocsis személyszállító szolgáltatáshoz használt személygépkocsira (a továbbiakban együtt: személytaxi) terjed ki.
2. § (1)4 A személytaxi-szolgáltatásra — az üzemben tartó kérelmére — minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített személytaxihoz a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) regionális igazgatósága taxi-igazolólapot ad ki. A taxi-igazolólap mintáját az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) A minősítő vizsgálaton a személytaxi abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha:
a) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek, valamint a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendeletben meghatározott feltételeknek megfelel, és
b) a gyártása óta 5 naptári évnél több nem telt el, vagy megfelel a (3) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezéseknek;
c) a gumiabroncsainak teljes futófelületén a mintázat magassága a 3 millimétert eléri;
d) a külső részén jobb oldalon visszapillantó tükröt szereltek fel;
e) hátsó ablaka páramentesítővel ellátott;
f) hátrameneti lámpával szerelték fel;
g) üzemi fékberendezése erőrásegítővel van ellátva;
h) a ,,TAXI'' szót mutató fényjelző berendezése a viteldíjjelző foglalt állásában fényt nem bocsát ki;
i) a beépített viteldíjjelző készülék megfelel a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott feltételeknek;
j) felépítménye, utastere állapota megfelel a 2. számú mellékletben meghatározott követelményeknek;
k) a hátsó ülésekhez biztonsági övet szereltek fel, továbbá
l)5 rendelkezik egy évnél nem régebben elvégzett környezetvédelmi felülvizsgálatról szóló érvényes igazolólappal, továbbá a személygépkocsi-típus nem a külön jogszabályban6 meghatározott 0 vagy 1 jelzésű környezetvédelmi osztályba tartozik.
(3) A minősítő vizsgálat alkalmával be kell mutatni:
a) a viteldíjjelző készülék érvényes hitelesítését, az előírásoknak való megfelelőségét, rendeltetésszerű használatra való alkalmasságát, és a személytaxiba történő beépítés szakszerűségét, az üzembe helyezési bélyegzés érvényességét igazoló — szakértő intézmény által, egy hónapnál nem régebben kiállított — tanúsítást, e rendelkezés hatálybalépéséről külön jogszabály rendelkezik,
b) a személytaxi közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten fontos fődarabjainak, szerkezeti egységeinek rendeltetésszerű használatra alkalmasságáról három hónapnál nem régebben szakértő intézmény7 által kiállított tanúsítást. A tanúsítás mintáját a 3. számú melléklet tartalmazza.
2/A. §8 (1) A személytaxit ismételt minősítő vizsgálaton (a továbbiakban: további minősítő vizsgálaton) kell bemutatni:
a) az időszakos vizsgálat alkalmával, továbbá ha
b) a személytaxi üzemben tartója megváltozik.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja alapján elvégzett további minősítő vizsgálaton nem alkalmazható a 2. § (2) bekezdés b) pontjának második fordulatában és a 2. § (3) bekezdésének b) pontjában meghatározott feltétel.
(3)9 A személytaxi további minősítő vizsgálatán nem kell alkalmazni a 2. § (2) bekezdése l) pontjának második fordulatában a környezetvédelmi osztályba tartozásra meghatározott követelményt.
3. § A minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített személytaxihoz — a taxiengedély bemutatását követően — a külön jogszabályban10 megjelölt hatóság taxirendszámtáblát forgalmaz, és a taxiengedély számát a forgalmi engedélybe bejegyzi, illetőleg a taxiengedély visszavonása esetén a bejegyzést törli.
4. §11
5. § A személytaxi további minősítő vizsgálatát csak a személytaxihoz kiadott taxi-igazolólap és taxirendszámtábla bemutatása mellett lehet elvégezni.
6. § (1)12 A minősítő vizsgálatért a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával kapcsolatos egyes díjakról szóló13 – külön jogszabályban meghatározott – forgalomba helyezés előtti és időszakos műszaki vizsgálati díj másfélszeresét kell megfizetni.
(2)14 A díjat az NKH költségvetési elszámolási számlájára kell befizetni.
6/A. §15 A személygépkocsis személyszállító szolgáltatáshoz használt személygépkocsi minősítő vizsgálata során a 2. § (2) bekezdés h) és i) pontjának, valamint a 2. § (3) bekezdés a) pontjának rendelkezéseit nem kell alkalmazni.
7. § (1) E rendelet 1992. november 1-jén lép hatályba.
(2)–(3)16
(4)17
1. számú melléklet a 21/1992. (X. 27.) KHVM rendelethez
2. számú melléklet
a 21/1992. (X. 27.) KHVM rendelethez
utasterére vonatkozó követelmények
3. számú melléklet a 21/1992. (X. 27.) KHVM rendelethez19
1995. január 1. napjától
|
A kibocsátott szennyező anyag mennyisége |
|||||
A meghajtó motor fajtája |
A gépkocsi gyártása óta eltelt naptári évek száma (év) |
szén-monoxid |
szénhidrogén |
dízelfüst |
||
CO (%) |
CH (ppm) |
K1 (m—1) |
K2 (m—1) |
|||
Benzinüzemű |
nem több, mint 7 év |
* |
1000 |
— |
— |
|
Benzinüzemű (katalizátorral kell felszerelni) |
több, mint 7 év |
1,0 |
400 |
— |
— |
|
Benzin- és gázüzemre is alkalmas |
gázüzemben |
— |
3,5 |
1000 |
— |
— |
Dízelrendszerű |
— |
— |
— |
2,1 |
1,3 |
5. számú melléklet a 21/1992. (X. 27.) KHVM rendelethez
Forgalomba helyezés |
Meghajtó motor fajtája |
A kibocsátott szennyező anyag mennyisége |
||
szén-monoxid* (g/km) |
szénhidrogén nitrogén-oxid* |
részecske* (g/km) |
||
benzinüzemű |
2,72 |
0,97 |
— |
|
dízelrendszerű |
2,72 |
0,97 |
0,14 |
Forgalomban tartás |
Meghajtó motor fajtája |
A kibocsátott szennyező anyag mennyisége |
|||
szén-monoxid |
szénhidrogén |
K1 (m—1) |
K2 (m—1) |
||
benzinüzemű |
0,4 |
250 |
— |
— |
|
dízelrendszerű |
— |
— |
2,1 |
1,3 |
A rendeletet a 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 31. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2015. augusztus 7. napjával, alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 26. §-át.
A 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendeletet a 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezte.
Az 1. § a 21/1998. ( IX.11.) KHVM rendelet 2. §-ának (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdése a 95/2006. (XII. 27.) GKM rendelet 15. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (2) bekezdés l) pontja a 7/2002. (VI. 29.) GKM–BM–KvVM együttes rendelet 15. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete.
Lásd a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendeletet.
A 2/A. §-t a 21/1998. (IX. 11.) KHVM rendelet 2. §-ának (2) bekezdése iktatta be. A Módosító rendelkezés 4. §-ának (4) bekezdése szerint 1998. október 1. napján lép hatályba.
A 2/A. § (3) bekezdését a 7/2002. (VI. 29.) GKM–BM–KvVM együttes rendelet 15. § (2) bekezdése iktatta a szövegbe.
Lásd a közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló 48/1997. (VIII. 26.) BM rendeletet.
A 4. §-t a 21/1998. ( IX.11.) KHVM rendelet 4. §-ának (1) bekezdése hatályon kívül helyezte.
A 6. § (1) bekezdése a 19/1996. (VII.16.) KHVM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
Lásd a 12/1996. (III. 22.) KHVM–BM együttes rendelettel módosított 8/1993. (III. 5.) KHVM–BM együttes rendelet 1. számú mellékletének II/6.3. pontját.
A 6. § (2) bekezdése a 95/2006. (XII. 27.) GKM rendelet 15. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 6/A. §-t a 21/1998.( IX. 11.) KHVM rendelet 2. §-ának (3) bekezdése iktatta be.
A 7. § (2)–(3) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 22. §-ának 41. pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § (4) bekezdését a 25/1994. (VI. 29.) KHVM rendelet 1. §-ának (2) bekezdése iktatta be, hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 22. §-ának 41. pontja.
A területi közlekedési felügyelet körbélyegzője.
A 3. számú melléklet a 95/2006. (XII. 27.) GKM rendelet 15. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. és 5. számú mellékletet a 25/1994.(VI. 29.) KHVM rendelet 2.§-a iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás