• Tartalom

35/1993. (V. 28.) AB határozat

35/1993. (V. 28.) AB határozat1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

1993.05.28.
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Mezőtúr város önkormányzatának a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1990. évi 2. rendeletét módosító 1991. évi 7. rendelete 5. § (2) bekezdése ,,Igazgatási Osztály'' címszavának az 1991. évi XX. törvény 135. §-ával való kiegészítése, valamint e rendelet 7. §-a törvényellenes, ezért ezeket a rendelkezéseket megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezések e határozatnak a Magyar Közlönyben való közzététele napján vesztik hatályukat.
INDOKOLÁS
I.
A köztársasági megbízott — mivel a törvényességi ellenőrzés keretében kiadott felhívásával a mezőtúri képviselőtestület nem értett egyet — az Alkotmánybíróságnál Mezőtúr város önkormányzatának a szervezeti és működési szabályzatról szóló 1990. évi 2. rendeletét módosító 1991. évi 7. rendelete (a továbbiakban: Ör.) 5. § (2) bekezdése ,,Igazgatási Osztály'' címszavának az 1991. évi XX. törvény 135. §-ával való kiegészítése, valamint e rendelet 7. §-a felülvizsgálatát és megsemmisítését kezdeményezte. Álláspontja szerint az Ör. kifogásolt előírásai törvénysértőek, mivel a képviselőtestület hatásköreit a polgármesteri hivatal szervezeti egységére ruházták át.
Arra hivatkozott, hogy a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban: Htv.) 135. §-a nemcsak önkormányzati feladatokat határoz meg, hanem szociális, egészségügyi, valamint gyermek- és ifjúságvédelmi hatásköröket is megállapít a települési képviselőtestület számára. A mezőtúri képviselőtestület a Htv. 135. §-ában foglaltakat kötelező önkormányzati feladatnak tekintette, amelynek ellátására a képviselőtestület hivatala (polgármesteri hivatal) is jogosult.
II.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a felülvizsgálati és megsemmisítés iránti kezdeményezés megalapozott.
Az Ör. 5. §-a a következőket írja elő:
,,(1) A képviselőtestület — az 1990. évi LXV. tv. 8. § (2) bekezdése és 9. § (2) bekezdése alapján — egyes feladatait a polgármesteri hivatalra átruházza.
(2) A Szabályzat 9/A. sz. melléklete az 1991. évi XX. tv. (a továbbiakban: Tv.) alapján átruházott feladatok felsorolásával az alábbiak szerint egészül ki:
IGAZGATÁSI OSZTÁLY: Tv. 67. §, 129. § (2) bekezdés, 135. §
Az Ör.7. §-a pedig így rendelkezik:
,,A polgármesteri hivatalra átruházott feladatkörök ellátása során másodfokú ügyintézést a képviselőtestület tárgykör szerint illetékes bizottságai végzik.''
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 8. §-ának (1) bekezdése a települési önkormányzat feladatai körében említi az egészségügyi és a szociális ellátásról való gondoskodást. Az Ötv. 1. § (5) bekezdése szerint pedig ,,törvény a helyi önkormányzatnak kötelező feladat- és hatáskört is megállapíthat''.
Az Ötv. 9. §-a (1) bekezdésének második mondata megállapítja, hogy ,,az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselőtestületet illetik meg''. E § (2) bekezdése a következőket írja elő: ,,Az önkormányzati feladatokat a képviselőtestület és szervei: a polgármester, a képviselőtestület bizottságai, a képviselőtestület hivatala látják el.'' A (3) bekezdés első mondata megállapítja: ,,a képviselőtestület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira ruházhatja''.
Az előbbiekből kitűnik, hogy az Ötv. önkormányzati feladatok ellátására a polgármesteri hivatalt is feljogosítja, míg a képviselőtestület hatásköreit csak a polgármesterre és a bizottságokra ruházhatja át. Ezzel összhangban az Ötv. 38. §-a megállapítja: ,,A képviselőtestület egységes hivatalt hoz létre — polgármesteri hivatal elnevezéssel — az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására''.
E törvény 7. § (1) bekezdésének első mondata lehetővé teszi, hogy ,,törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet kivételesen a polgármestert, főpolgármestert államigazgatási hatósági hatáskörrel ruházhatja fel''. E bekezdés második mondata pedig előírja, hogy ,,törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek és kivételesen a képviselőtestület hivatala ügyintézőjének is''. A Htv. 135. §-a a települési képviselőtestület szociális, egészségügyi, valamint gyermek- és ifjúságvédelmi feladatait tartalmazza.
Az indítvány benyújtását követően — a Htv. 137. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, a 147. § (2) bekezdésének és az Ötv. 7. § (1) bekezdésének végrehajtására — hatályba lépett a helyi önkormányzatok polgármesterei és jegyzői, valamint a köztársasági megbízottak népjóléti igazgatási feladat- és hatáskörének megállapításáról szóló 22/1992. (I. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.), s az Országgyűlés megalkotta a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényt (a továbbiakban: Sztv.). A Htv. 135. §-ában meghatározott kötelező önkormányzati feladatok ellátásával összefüggő államigazgatási hatósági hatáskörök gyakorlását az Sztv. és az R. a jegyzőre bízta. Az R. 5. § a) pontja a Htv. 135. § b) és c) pontjában megállapított bizonyos önkormányzati feladatokat a települési önkormányzat jegyzője szociális feladat- és hatásköreként említ. Az Sztv. 140. §-a pedig a törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályon kívül helyezte a Htv. 135. § d), f), g), h), i), j), k), m) és t) pontját.
A vizsgált rendelkezések összefüggéséből kitűnik, hogy a Htv. 135. §-a — a kötelezően ellátandó szociális, egészségügyi, valamint gyermek- és ifjúságvédelmi önkormányzati feladatok meghatározásán túlmenően — döntési jogkört, hatáskört is megállapít a képviselőtetület számára. A Htv. megalkotását követően hatályba lépett szabályozás azonban az említettek szerint elkülönítette az önkormányzati és az államigazgatási jellegű feladatokat. Az Sztv. az önkormányzat szociális feladat- és hatáskörei ellátásával a képviselőtestületet bízta meg, a szociális jellegű államigazgatási feladatok és hatáskörök címzettje pedig — az R. és az Sztv. szerint — a jegyző.
Az Sztv. 138. §-a szerint a helyi önkormányzat — az e törvényben meghatározott rendeletalkotási kötelezettségének (amely a szociális igazgatással és ellátással kapcsolatos hatáskörök szabályozását is érinti) — a törvény hatálybalépésétől számított 6 hónapon belül köteles eleget tenni. A Jász-Nagykun-Szolnok, Pest, Nógrád megyei köztársasági megbízottnak az Alkotmánybíróság 28/H/192/5. számú végzésére megküldött nyilatkozatából megállapítható, hogy a mezőtúri önkormányzat e tárgykörben még nem alkotott rendeletet.
Az Ör. 5. § (2) bekezdésének a Htv. 135. §-ával való kiegészítése azonban az Sztv.-ben meghatározott határidő letelte előtt is törvényellenes. A mezőtúri önkormányzat ugyanis a polgármesteri hivatal szervezeti egysége számára úgy adott át önkormányzati feladatot, hogy az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos, a polgármesteri hivatal által ellátható feladatoktól nem különítette el a Htv. 135. §-ában hatáskört is megállapító rendelkezéseket. Az idézett törvényi rendelkezések szerint az önkormányzati hatáskörök a polgármesteri hivatalra nem ruházhatók át, az államigazgatási hatáskörök címzettje pedig a jegyző, az Ötv. 7. §-a idézett (1) bekezdése szerint kivételesen a polgármester és a képviselőtestület hivatalának ügyintézője. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör.-nek e törvényi előírásokkal való kiegészítését a rendelkező részben foglaltak szerint — mint törvényellenes szabályozást — megsemmisítette.
A felülvizsgálati és megsemmisítés iránti kezdeményezés kérelmet tartalmazott az Ör. 7. §-a törvényellenességének megállapítására is. E § már idézett rendelkezése szerint a polgármesteri hivatalra átruházott feladatkörök ellátása során a másodfokú ügyintézést a képviselőtestület tárgykör szerint illetékes bizottságai végzik. Sem az Ötv., sem a Htv., vagy más törvény nem teszi lehetővé, hogy a polgármesteri hivatal által ellátott feladatok ,,másodfokú ügyintézését'' a képviselőtestület bizottsága végezze. A képviselőtestület bizottságának nincs hatásköre államigazgatási ügyben, a polgármesteri hivatal működésével kapcsolatosan pedig az Ötv. 27. §-a kizárólag a következőkre hatalmazza fel. ,,A bizottság a feladatkörében ellenőrzi a képviselőtestület hivatalának a képviselőtestület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. Ha a bizottság a hivatal tevékenységében a képviselőtestület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.''
A vázoltakból kitűnik, hogy az Ör. 7. §-a e törvényi felhatalmazáson túlterjeszkedik és ezért — mint törvényellenes rendelkezés — megsemmisítésre szorult.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 28/H/1992/7.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére