45/1993. (HK 14.) HM utasítás
45/1993. (HK 14.) HM utasítás
a HM fejezet alá tartozó szervezetek költségvetési gazdálkodása ellenőrzésének rendjéről
1993.07.15.
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 49. § b) és c), valamint a honvédelemről szóló 1976. évi I. tv. 11. § (4) bekezdés d) pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény 97. §-ában és a 121. § (4) bekezdésében előírt kötelezettségek végrehajtása érdekében a HM fejezet alá tartozó költségvetési szervezetek költségvetési gazdálkodása ellenőrzésének rendjét az alábbiak szerint szabályozom.
(1) Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) költségvetési fejezet alá tartozó költségvetési szervezetek (katonai szervezetek, intézmények, intézetek, valamint ezek irányító és elöljáró szervezetei) költségvetési ellenőrzési tevékenységére.
(2) A HM által alapított gazdasági társaságoknál a tulajdonosi jogon történő ellenőrzést az alapító képviselője (HM Védelemgazdasági Főosztály, továbbiakban: HM VGFO), valamint irányításával, illetve koordinálásával a Felügyelő Bizottságok és a könyvvizsgálók látják el.
(2) A HM által alapított gazdasági társaságoknál a tulajdonosi jogon történő ellenőrzést az alapító képviselője (HM Védelemgazdasági Főosztály, továbbiakban: HM VGFO), valamint irányításával, illetve koordinálásával a Felügyelő Bizottságok és a könyvvizsgálók látják el.
Az utasítás célja, hogy a költségvetési ellenőrzés eszközeivel elősegítse és biztosítsa a HM költségvetési fejezeten belül
a) a központi költségvetési gazdálkodásra vonatkozó jogszabályok betartását;
b) a költségvetési törvényben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatok rendeltetésszerű, eredményes teljesítését, a költségvetési előirányzatok módosításának szabályszerűségét;
c) a rendelkezésre álló pénzeszközök gazdaságos és célszerű felhasználását, szabályos kezelését;
d) a honvédelmi tárca és a felügyelete alá tartozó költségvetési szervezetek költségvetésének, zárszámadásának megalapozottságát:
e) a vagyonnal való rendeltetésszerű gazdálkodást, illetve a vagyonkezelés hatékonyságát és a kincstári vagyon védelmét:
f) a számviteli és bizonylati rend érvényesülését;
g) a hatékony költségvetési felügyeleti és belső ellenőrzés megszervezését és működését.
Jelen utasítást az államháztartásról, a honvédelemről és a mindenkori költségvetésről szóló törvények előírásaival összhangban kell alkalmazni.
Az utasítás hatálya alá tartozó elöljáró költségvetési szervezet vezetője (elöljáró parancsnok) felelős a felügyelete alá tartozó költségvetési szervezetek gazdasági felügyeleti és belső ellenőrzésének megszervezéséért és működéséért, a költségvetési szervezet vezetője (parancsnok) felelős a saját szervezeten belüli belső ellenőrzés működtetéséért.
(1) A költségvetési információs rendszernek biztosítania kell, hogy a gazdálkodás helyzetéről valós képet adjon úgy, hogy a jóváhagyott és módosított költségvetési előirányzatok teljesülésének, a gazdasági feladatok végrehajtásának ellenőrzéséhez megfelelő alapul szolgáljon.
(2) A költségvetési ellenőrzés végrehajtása során szolgáltatott adatok, okmányok valódiságáért a HM költségvetési fejezet vonatkozásában a fejezetszintű költségvetési gazdálkodásért felelős HM VGFO, a HM igazgatási címet illetően a Minisztériumi Hivatal, a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) egésze tekintetében az MH Közgazdasági és Pénzügyi Főnökség (a továbbiakban: MH KPF-ség), illetve az adatszolgáltatásban érintett költségvetési szervezetek vezetői felelősek.
Az MH központi tervező-gazdálkodó, valamint a felsőszintű gazdálkodó szervezetek vezetői felelősek a szakirányítási hatáskörükbe tartozó gazdálkodói tevékenység ellenőrzésének – az érvényben levő jogszabályokkal és felsőszintű rendelkezésekkel összhangban történő – szabályozásért, az ellenőrző tevékenység (beleértve a belső ellenőrzést is) konkrét szakmai követelményeinek meghatározásáért az MH valamennyi vezetési szintjére kiterjedően.
(1) A költségvetési ellenőrzés kiterjed a költségvetési szervezetek gazdálkodásának minden területére, helyzetének megítélésére, így különösen
a) a harckészültség és mozgósítás, anyagi-technikai biztosítása terén a költségvetési gazdálkodást érintő kérdések ellenőrzésére;
b) a költségvetési gazdálkodás szabályozottságára, szervezésére, vezetésére, irányítására, a gazdálkodási hatáskörök betartására;
c) a tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás, ezen belül: szükséglettervezés, műszaki fejlesztés, újítás, rendszeresítés, rendszerbe állítás, beszerzés, ellátás, üzemeltetés, javítás, felújítás, technikai kiszolgálás, kivonás, selejtezés, értékesítés, hasznosítás rendjére; az ellátási, készletezési, felhasználási, üzemeltetési, fenntartási, javítási, tárolási, frissítési normák szabályozottságára, szervezésére, irányítására;
d) a létszám-, az illetmény- és bérgazdálkodás szabályozottságára, szervezésére;
e) az építés-beruházás szabályozottságára, irányítására;
f) a költségvetési szervezetek gazdasági helyzetének megítélésére, ezen belül a bevételek és kiadások alakulására, az eltérő felhasználás mértékének és okainak bemutatására;
g) a tárgyi eszközök, készletek állapotára, a kincstári vagyon védelmére;
h) a pénzkezelés, pénzgazdálkodás és felhasználás vizsgálatára;
i) a személyi állomány élet-, szolgálati és munkakörülményeire, valamint a szolgálati és munkafeltételekre;
j) az ésszerű, takarékos költségvetési gazdálkodás követelményeinek érvényesítésére, a gazdálkodás eredményességére;
k) a számviteli rend és a bizonylati fegyelem betartására;
l) az elöljárói vezetői (irányítói) kötelezettségből adódó, a költségvetési felügyeleti, valamint a belső ellenőrzés megszervezésére, működésére.
(2) A felügyeleti és a belső ellenőrzési tevékenység az ellenőrzött szervezetek tevékenységét és működési rendjét meghatározó jogszabályok, utasítások és belső rendelkezések előírásainak, valamint a gyakorlatban tapasztalt helyzetnek az összevetésére irányul.
II. A költségvetési gazdálkodás ellenőrzési rendszere
A költségvetési ellenőrzést a honvédelmi miniszter és a költségvetési szervezetek irányításáért, vezetéséért felelős elöljárók által (illetve átruházott hatáskörben megbízásukból) végzett felügyeleti, és a költségvetési szervezet vezetője által szervezett és végzett belső ellenőrzés – vizsgálat – keretében kell végrehajtani.
III. A felügyeleti költségvetési ellenőrzés
A költségvetési szervezetek vezetői kötelesek az irányításuk, vezetésük alatt működő szervezeteket az általuk megbízott szervek – személyek – útján rendszeresen ellenőrizni, valamint jelen utasítás 2. §-ában meghatározott követelmények szerint az ellenőrzés programjának megfelelő területeket érintően – figyelemmel a 7. §-ra – átfogó értékelést és elemzést készíteni az ellenőrzöttek gazdálkodásának helyzetéről.
(1) A költségvetési felügyeleti ellenőrzés módjaként átfogó ellenőrzést, témavizsgálatot és célellenőrzést kell alkalmazni. Az ellenőrzés lehet bejelentett vagy váratlan, ez utóbbi célellenőrzés esetén rendelhető el.
(2) Az átfogó költségvetési ellenőrzés az adott szervezet gazdálkodása egészének vagy jelentős részének vizsgálatára terjed ki, a szervezet alaprendeltetésének gazdasági-pénzügyi biztosítása felmérésére irányul.
(3) A témavizsgálat a gazdálkodás egyes területein az alapvető jogszabályok és belső rendelkezések érvényesülésének, a kialakult helyzet, állapot több szervezetnél történő vizsgálatára, elemzésére, a gyakorlati végrehajtásban jelentkező tendenciák megismerésére, a szabályozástól való eltérés okainak feltárására terjed ki.
(4) A célellenőrzés az érintett költségvetési szervezetnél a gazdasági részfeladatok gyakorlati végrehajtásának felmérésére, valamint az egyes konkrét esetek, jelenségek körülményeinek kivizsgálására irányul.
(5) A korábbi ellenőrzések során feltárt hiányosságok felszámolására tett javaslatok, illetve megszabott feladatok végrehajtásának visszaellenőrzését külön célellenőrzés vagy a következő soros ellenőrzés keretében kell végrehajtani.
(6) A titkosszolgálati tevékenység költségvetési ellenőrzésének részletes szabályai ezen utasítással összhangban külön kerülnek kiadásra.
A Honvédelmi Minisztérium Önálló Gazdasági és Pénzügyi Felügyeleti Osztálya (továbbiakban: HM ÖGPFO) – mint a honvédelmi miniszter költségvetési ellenőrzési szervezete – költségvetési ellenőrzést végez a tárca egészére kiterjedően.
A HM ÖGPFO ellenőrzési feladatkörébe tartozik, különösen
a) a honvédelmi miniszter jogkörébe tartozó költségvetési ellenőrzések átruházott hatáskörben történő szervezése és végrehajtása célszerűségi és törvényességi szempontok alapján;
b) a HM igazgatási cím tekintetében évenként belső költségvetési ellenőrzés végzése;
c) a HM közvetlen felügyelete alá tartozó költségvetési szervezetek 2 évenkénti átfogó költségvetési felügyeleti ellenőrzése;
d) a Magyar Honvédség költségvetési cím tekintetében az MH KFP-ság 2 évenkénti, a többi központi tervező-gazdálkodó, illetve felsőszintű gazdálkodó szervezet, a HM Katonai Biztonsági Hivatal és a katonai és légügy-véderő-attaséi hivatalok 4-5 évenkénti átfogó költségvetési felügyeleti ellenőrzése; ennek keretében az érintett központi tervező-gazdálkodó szervezet szervezeti alárendeltségébe tartozó központi gazdasági szervezeteknél témavizsgálat, valamint a szakmai alárendelt irányító és végrehajtó költségvetési szervezetek kijelölt körénél szükség szerint témavizsgálat, illetve célellenőrzés végrehajtása;
e) a HM fejezet többi címe tekintetében 2 évenkénti átfogó költségvetési felügyeleti ellenőrzés végrehajtása;
f) a honvédelmi tárca költségvetése felett országgyűlési és kormányzati felügyeletet gyakorló szervezetek megkeresésére, a honvédelmi miniszter (államtitkár) megbízása alapján, soron kívüli költségvetési vizsgálat, célellenőrzés végzése a fejezet alá tartozó költségvetési szervezeteknél;
g) a HM tárca területén a devizagazdálkodási, valamint az adó- és társadalombiztosítási jogszabályok betartásának, alkalmazásának, a biztosítási tevékenység pénzügyi bonyolításának ellenőrzése.
(1) A Magyar Honvédség parancsnoka – az általa megbízott szervezet(-ek) útján – az utasítás 9. §-ában foglaltak érdekében a központi tervező-gazdálkodó, és a felsőszintű gazdálkodó, valamint ezek szervezeti alárendeltségébe tartozó központi gazdasági szervezeteknél, az MH Szárazföldi Csapatok Parancsnokságnál, az MH Légvédelmi Parancsnokságnál, az MH Budapesti Katonai Kerületparancsnokságnál, valamint az MH Katonai Biztonsági Hivatalnál, a HVK Katonai Felderítő Hivatalnál és az MK Katonai Főügyészségnél jelen utasításban foglaltak szerint 2 évenként átfogó költségvetési ellenőrzést végez.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak szerint közvetlenül ellenőrzött gazdálkodói szintek a vezetésük, felügyeletük alá tartozó szervezetek költségvetési felügyeleti ellenőrzését, ezen utasítással összhangban a Magyar Honvédség parancsnokának intézkedése szerint végzik.
IV. Belső ellenőrzés
(1) A HM fejezet minden költségvetési gazdálkodást folytató szervezetének vezetője köteles az államháztartásról szóló törvény 97. §-ában előírtakkal összhangban a belső ellenőrzést megszervezni, végezni, illetve folyamatosan működtetni.
(2) A belső ellenőrzés rendszere kiterjed a vezetők ellenőrzési kötelezettségeire, a munkafolyamatokba épített ellenőrzésre és a függetlenített belső ellenőr (ellenőrök) feladataira.
(3) A függetlenített belső ellenőrzési tevékenység a költségvetési szervezet vezetőjének közvetlen felügyelete alatt áll.
(1) A belső ellenőrzés rendeltetése, hogy a gazdálkodói tevékenység folyamatában tárja fel a szabálytalanságokat, a kedvezőtlen tendenciákat. A hiányosságok felszámolásával biztosítsa a jogszabályokban, belső normákban foglaltak szerinti helyes gazdálkodást.
(2) A vezetői és a tevékenység folyamatában végzett ellenőrzést egyrészt a jogszabályokban és a különböző utasításokban, rendelkezésekben (szabályzat, parancs, szakutasítás, intézkedés, szervezeti működési szabályzat, munkaköri leírás stb.) előírt gazdálkodási (kötelezettségvállalási, követelés előírási és érvényesítési, ellenjegyzési, utalványozási) hatáskörök megfelelő alkalmazásával, a belső ellenőrzési feladatok teljesítésével, másrészt az aláírási, láttamozási, engedélyezési, beszámoltatási, jóváhagyási jog gyakorlása útján kell végezni.
(3) A parancsnok személyes – át nem ruházható – ellenőrzési kötelmeit az érvényben levő szakutasítások határozzák meg.
(4) A függetlenített belső ellenőrzést a belső ellenőri beosztásúak útján, illetve a megbízottak – felelősségi körükbe nem tartozó feladatokra történő – eseti igénybevételével kell megvalósítani.
(5) A belső ellenőrzésre kötelezett személyek – a költségvetési szervezetek fegyvernemi, szolgálatiág-főnökei stb. – ellenőrzési feladatait a költségvetési szervezet vezetője (parancsnoka) hagyja jóvá, irányítja és hangolja össze.
Az önálló, illetve az összevont gazdálkodást folytató költségvetési szervezet vezetője – amennyiben más szervezet(-ek) részbeni vagy teljes ellátására kötelezett –, valamint az ellátott szervezet(-ek) vezetője (parancsnoka) az ellátási területet érintő belső ellenőrzési tevékenység kialakításában és működtetésében kötelesek kölcsönösen együttműködni.
Belső ellenőrzés keretében valamennyi vezető (parancsnok) köteles személyes, helyszíni ellenőrzések végrehajtásával, a megszabott feladatok rendszeres számonkérésével a rábízott költségvetési szervezet helyzetét megismerni, a vezetéshez szükséges információkat folyamatosan megszerezni, valamint a felelősségi körébe tartozó és a szervezeten belüli szaktevékenységet ellenőrizni, illetve ellenőriztetni.
(1) A függetlenített belső ellenőrzést végzők megállapításait írásban kell rögzíteni. A vezetői és a tevékenység folyamatában végrehajtott belső ellenőrzések tapasztalatairól írásos feljegyzést csak súlyosabb megállapítások esetén kell készíteni.
(2) Az ellenőrzésre kötelezettek az érvényes utasítások szerint kötelesek beszámolni belső ellenőrzési feladataik végrehajtásáról, azok tapasztalatairól, felső szintre tartózó megállapításaikról, javaslataikról a felettes vezetői, irányítói jogkört gyakorlók számára.
(1) A belső ellenőrzés végrehajtásának részletes szabályozását a HM vonatkozásában a HM ÖGPFO az érvényes jogszabályok és utasítások figyelembevételével dolgozza ki. Az MH katonai szervezeteire a részletes szabályokat a Magyar Honvédség parancsnoka határozza meg.
(2) A költségvetési belső ellenőrzéseknek biztosítaniuk kell, hogy a gazdálkodás valamennyi szakterületének vizsgálata legalább évente egy alkalommal végrehajtásra kerüljön.
V. A költségvetési ellenőrzés előkészítésének és végrehajtásának rendje
A költségvetési ellenőrzéseket minden vezetési szinten alapvető feladatként, a munkatervezés módszerének és rendjének megfelelően, a munkaterv részeként kell tervezni, azokat a tervezés időszakában össze kell hangolni.
(1) A költségvetési ellenőrzést az elrendelésre jogosult által jóváhagyott program szerint kell végrehajtani. Az ellenőrzési programban meg kell határozni az ellenőrzés célját, tartalmát, módszerét, helyét, idejét, ütemét, az ellenőrzött szervezeteket, az ellenőrzést végrehajtó személyeket, a jelentések elkészítésének és felterjesztésének rendjét (módját, idejét) és a végrehajtással összefüggő egyéb rendszabályokat.
(2) Az ellenőrzést végző szervezet vezetője (parancsnoka) indokolt esetben más (polgári vagy katonai) szervezettől szakértőket kérhet fel, illetve vehet igénybe a titokvédelmi előírások figyelembevételével. Az ellenőrzés vezetőjét ilyen esetben is az ellenőrzést végző szervezet vezető állományából kell kijelölni.
(3) Az ellenőrzendő költségvetési szervezet vezetőjét a szolgálati út figyelembevételével – a váratlan ellenőrzés kivételével – előzetesen tájékoztatni kell az ellenőrzés céljáról, programjáról.
(4) A HM ÖGPFO által végzett ellenőrzésekről a honvédelmi miniszter az MH parancsnokát a program egyidejű megküldésével tájékoztatja.
(1) Az ellenőrzést végzőket fel kell készíteni a feladat szakszerű végrehajtására.
Az ellenőrzés végrehajtásában csak olyan személyek vehetnek részt, akiknek felkészültsége biztosítja az ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények érvényesítését.
A felkészülés során minden résztvevőnek meg kell ismernie
a) az ellenőrzés fő célkitűzéseit, előírt feladatait és módszereit;
b) az ellenőrzendő területtel szemben támasztott követelményeket;
c) az ellenőrzés során végrehajtandó konkrét, személyre meghatározott feladatokat;
d) az előző – kapcsolódó – ellenőrzések megállapításait;
e) az ellenőrzött terület tevékenységét meghatározó, a vizsgált időszakra érvényes jogszabályokat és belső rendelkezéseket a vonatkozó mértékben.
(2) A résztvevők felkészítéséért az ellenőrzés vezetője felelős. Más szervezettől szakértőként bevont személyek a megadott szempontok szerinti felkészülésükért (ha központi felkészítés nincs) személyes felelősséggel tartoznak.
A költségvetési ellenőrzést csak az ellenőrzés elrendelésére jogosult felhatalmazásával (a honvédelmi miniszter által érvényesített megbízólevéllel, illetve az MH parancsnok ellenőrzésre vonatkozó intézkedésében meghatározott okmánnyal) rendelkező személy végezheti, az érvényes ellenőrzési program szerinti területen.
A felügyeleti ellenőrzés alárendelteknél való végrehajtása során – az ellenőrzés folytonossága, a munkavégzés segítése érdekében – az elöljáró képviselője jelen lehet.
(1) Az ellenőrzést (az ellenőrzött költségvetési szervezet bevonásával) a tapasztalatok rendszerezése és feldolgozása követi. A megállapításokat a helyi lehetőségek és sajátosságok, az ellenőrzött szervezet működési rendjét előíró jogszabályok, belső rendelkezések, valamint a gyakorlatban tapasztalt helyzet összevetése alapján kell bemutatni. A költségvetési felügyeleti ellenőrzés megállapításait írásba kell foglalni.
(2) Az ellenőrzésről készült anyagot az ellenőrzést végzők és – tudomásul vétel céljából – az ellenőrzött szervezet vezetője írja alá, majd azt az ellenőrzést elrendelő személy részére fel kell terjeszteni.
(3) Az írásba foglalt megállapítások a szükséges mértékben tartalmazzák a tapasztalt tényeket, azok okait, körülményeit, következményeit, a személyes felelősséget, valamint a hiányosságok megszüntetése és megelőzése érdekében szükséges intézkedési javaslatokat.
A megállapítások és következtetések szakmailag megalapozottak, egyértelműek és tömörek legyenek, biztosítsák a reális értékelést, a helyes következtetések és a teendő intézkedések megalapozását. A szakszerűség mellett törekedni kell a közérthetőségre.
(4) A HM által az MH szervezeteinél végzett ellenőrzés tapasztalatairól szóló írásos anyagot minden esetben a Magyar Honvédség parancsnoka útján kell megküldeni az ellenőrzött szervezetek részére.
(5) Az ellenőrzés által feltárt hiányosságok megszüntetéséről az ellenőrzött szerv vezetője köteles gondoskodni. A szükséges intézkedésekről intézkedési tervet kell készíteni, melyet az ellenőrzést végző szerv részére tájékoztatásul meg kell küldeni (fel kell terjeszteni).
A HM ÖGPFO által végrehajtott ellenőrzésekhez kapcsolódóan az MH P.-ság szintjén jóváhagyott intézkedési tervet kell csak a HM részére tájékoztatásul megküldeni. Az MH P.-ság (szakmai) alárendelt szervezetei a HM ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedési tervüket – eltérő intézkedés hiányában – a közvetlen (szakmai) elöljáró részére terjesztik fel.
(6) Az ellenőrzések megállapításait és az intézkedési tervet írásban kell rögzíteni, azokat a katonai vonatkozású állam- és szolgálati titkok körére érvényes előírások alapján kell minősíteni, az általános ügyviteli szabályzat szerint nyilvántartani és 5 évig az ellenőrzött (jogutód) szervezet ügyintézőjénél megőrizni.
A legutolsó ellenőrzés okmányait 5 éven túl is meg kell őrizni a fentiek szerint, az azt követő költségvetési felügyeleti ellenőrzés lezárásáig.
VI. Az ellenőrzés tapasztalatainak hasznosítása, értékelése
(1) Minden szintű költségvetési gazdálkodást folytató szervezet köteles az elöljáró, irányító szervezet felé évenként beszámolni az általa és alárendeltjei által végzett felügyeleti és belső költségvetési ellenőrzések teljesítéséről és eredményeiről.
(2) A HM háttérintézmények belső ellenőrzéseik tapasztalatairól, illetve a külső ellenőrző szervezetek által végzett ellenőrzések alapján tett intézkedéseik eredményéről az ellenőrzési tapasztalatok összegezése, feldolgozása érdekében közvetlenül a HM ÖGPFO részére küldenek beszámolót.
(3) Az ellenőrzésekről szóló beszámolók tartalmazzák
a) az alárendelteknél végrehajtott felügyeleti ellenőrzések tárgyát, formáját, időtartamát, a teljesített ellenőrzési munkanapok számát;
b) a végrehajtott ellenőrzések szöveges értékelését, eredményességét, a fontosabb hasznosítható megállapításokat, összegszerűségeket, tapasztalatokat, következtetéseket;
c) a saját és az alárendeltek belső ellenőrzésének teljesítését, eredményességét és számszerűségét;
d) a külső és belső ellenőrzések során feltárt visszaéléseket, a keletkezett károkat;
e) azokat a tapasztalatokat, amelyek közreadása, megismerése indokolt;
f) a tett és javasolt fontosabb intézkedéseket, valamint a HM, illetve a Magyar Honvédség Parancsnokság szintű intézkedéseket igénylő — a gazdálkodás korszerűsítésével, a normatív szabályozással összefüggő – kezdeményezéseket.
(1) Az MH KPF-ség által a költségvetési ellenőrzésekről készített MH szintű összefoglalót minden év március 31-éig az MH parancsnoka a honvédelmi miniszter részére tájékoztatásul megküldi.
(2) A fejezet egészét érintően az ellenőrzések tapasztalatairól, fontosabb megállapításairól a honvédelmi minisztert és a HM Kollégiumot a HM ÖGPFO évente egy alkalommal április 30-áig írásban tájékoztatja.
VII. A költségvetési ellenőrzéshez kapcsolódó jogok és kötelességek
(1) Az ellenőrzést végző személyek az ellenőrzés érdekében jogosultak
a) a rezsimintézkedések és a titokvédelmi előírások megtartásával az ellenőrzött szervezet objektumaiba belépni;
b) az ellenőrzöttek – az ellenőrzés tárgyával összefüggő – szolgálati tevékenységét vizsgálni;
c) az ellenőrzés szempontjából fontos okmányokról, iratokról – a harckészültségi okmányokat kivéve – az ügyviteli szabályok betartásával másolatot vagy kivonatot készíttetni, indokolt esetben elismervény ellenében, másolat hátrahagyása mellett, az eredeti okmányokat átvenni;
d) az ellenőrzés tárgyával összefüggő kérdésekben az ellenőrzött költségvetési szervezetnél szolgálatot teljesítő és alkalmazásban álló személyektől szóban vagy írásban tájékoztatást, felelősségük felmerülése esetén jelentést, nyilatkozatot, illetve szükség szerint más szervezetektől, felvilágosítást kérni;
e) egyes iratok, adatok valódiságáról más – esetenként külső – szervezeteknél is meggyőződni.
(2) Az ellenőrzést végző személyek kötelesek
a) az ellenőrzés végrehajtására megfelelően felkészülni, az ellenőrzés tárgyát képező tevékenység minden lényeges, az objektív megítéléshez szükséges vonását alapos vizsgálattal feltárni;
b) a helyszíni ellenőrzés megkezdéséről az ellenőrzött szervezet vezetőjét tájékoztatni;
c) törvénysértés vagy a szabályok durva megsértése esetén azonnal intézkedést kezdeményezni. Az ellenőrzés vezetője az ellenőrzés tartama alatt kármegelőzés céljából az illetékes vezető soron kívüli döntését köteles kérni, ha rendeltetésellenes vagy szabálytalan felhasználást állapít meg. Mindezekről az ellenőrzést elrendelő személynek haladéktalanul jelentést kell tenni;
d) megállapításaikat az előírt szempontok szerint rögzíteni, azokat az érintett személyekkel – a vonatkozó mértékben – ismertetni;
e) az ellenőrzöttek munkájának indokolatlan akadályozását kerülni, megalapozott érveiket, észrevételeiket figyelembe venni;
f) a hibák, a hiányosságok megszüntetésére, a szabálytalanságok megelőzése érdekében útmutatást adni.
(3) Az ellenőrzést végző személyek felelősek azért, hogy
a) a jóváhagyott ellenőrzési program teljesítése során a meghatározott témakörbe tartozó minden lényeges tény megállapításra és írásban rögzítésre kerüljön;
b) a megállapítások és tények helytállóak és megalapozottak legyenek.
(1) Az ellenőrzött személyek jogosultak az ellenőrzés rájuk vonatkozó megállapításait megismerni, azokra szóban vagy írásban az ellenőrzést végzőknél észrevételt tenni.
(2) Az ellenőrzöttek kötelesek
a) az ellenőrzés jogosságáról meggyőződni;
b) az ellenőrzők megkereséseinek soron kívül eleget tenni;
c) az ellenőrzést végző személyek részére szóban vagy írásban a valóságnak megfelelően (a kért határidőre) tájékoztatást, magyarázatot adni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani, az ellenőrzést végzőkkel együttműködni és az ellenőrzési programban foglalt célkitűzések megvalósítását segíteni;
d) az ellenőrzést végző személyek kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció teljességéről nyilatkozni;
e) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni, igazodni az ellenőrzés jóváhagyott programjához;
f) a feltárt hibákat, szabálytalanságokat külön írásos intézkedés nélkül megszüntetni, a hatáskörüket meghaladó ügyekben az elöljárónál intézkedést kezdeményezni;
g) a tett intézkedésről a megszabott határidőig az elöljáró szervezet vezetőjének jelentést tenni, a felügyeleti jogkört gyakorlónak tájékoztatást adni;
h) a költségvetési ellenőrzések tapasztalatait az éves beszámolók, továbbképzések keretében feldolgozni.
(3) Az ellenőrzött szervezet vezetőjét, illetve az adatszolgáltatót fegyelmi felelősség terheli a valóságnak megfelelő, pontos adat- és információszolgáltatási kötelezettség – határidőre történő – teljesítéséért.
(4) Az ellenőrzött szervezet felett közvetlen elöljárói, irányítói jogkört gyakorló szervezet vezetője köteles az anyagi, illetve fegyelmi-büntetőjogi-felelősség kérdését vizsgálni és jogszerűen eljárni.
VIII. Záró rendelkezések
(1) Jelen utasításban meghatározottak végrehajtása érdekében
a) a Magyar Honvédség parancsnoka a saját és az alárendeltségébe tartozó költségvetési szervezetek vonatkozásában
– vizsgáltassa felül a költségvetési felügyeleti és belső ellenőrzésre vonatkozó belső szabályokat;
– szabályozza az alacsonyabb vezetési szintek kötelező költségvetési felügyeleti és belső ellenőrzésének rendjét;
– biztosítsa az ellenőrzéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket;
b) a költségvetési szervezetek vezetői
– vizsgálják felül és fejlesszék tovább ellenőrzési rendszerüket;
– a költségvetési ellenőrzésekkel kapcsolatos feladatokat és követelményeket – a helyi sajátosságok figyelembevételével – a szervezeti és működési szabályzatban, a munkarendben és a munkaköri leírásokban határozzák meg.
(1) Ez az utasítás a közzétételét követő 15. napon lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti
a) a 3/1986. (HK 2.) HM utasítással hatályba léptetett „A közvetlen honvédelmi kiadások anyagi-pénzügyi gazdálkodási szabályai” első részének VI. fejezete (120–130. pontok);
b) a 93/1982. (HK 35.) HM utasítással hatályba léptetett „A közvetlen honvédelmi kiadások anyagi-pénzügyi gazdálkodási szabályai” második részének V. fejezete (256–281. pontok).
(2) Az ellenőrző tevékenységről szóló 72/1982. (HK 33.) HM utasítással módosított 2/1975. (HK 1.) HM utasítás rendelkezései a továbbiakban jelen utasításban foglaltak figyelembevételével – ezzel összhangban – alkalmazhatók.
Dr. Für Lajos s. k.,
honvédelmi miniszter
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás