49/1994. (X. 26.) AB határozat
49/1994. (X. 26.) AB határozat1
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
1994.10.26.
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Újkígyós Nagyközség Önkormányzatának az önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/1992. (VIII. 17.) rendeletét módosító 5/1993. (III. 1.) rendelete 1. §-ában a ,,gyakorolja az egészségügyi dolgozók tekintetében a munkáltatói jogokat'' előírás törvényellenes, ezért ezt megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezés e határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételével veszti hatályát.
INDOKOLÁS
I.
A köztársasági megbízott — mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával az újkígyósi képviselőtestület nem értett egyet — az Alkotmánybíróságnál Újkígyós Nagyközség Önkormányzatának az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/1992. (VIII. 17.) rendeletét módosító 5/1993. (III. 1.) rendelete (a továbbiakban: Ör.) 1. § második francia bekezdése törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte.
Álláspontja szerint a sérelmezett rendelkezés törvényellenes módon bővítette a polgármester hatáskörét, amikor úgy rendelkezett, hogy a polgármester a képviselő-testülettől átruházott hatáskörében gyakorolja az egészségügyi dolgozók tekintetében a munkáltatói jogokat.
A köztársasági megbízott kezdeményezésében arra hivatkozott, hogy a kifogásolt előírás ellentétes a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.), a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Köatv.), valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szociális, egészségügyi, család-, gyermek- és ifjúságvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 113/1992. (VII. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. r.) bizonyos rendelkezéseivel.
II.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kezdeményezés megalapozott.
1. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint ,,a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''.
Az Ötv. 16. § (1) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy ,,a helyi képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''.
Az Ötv. 8. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében az egészségügyi és a szociális ellátásról való gondoskodás, e § (4) bekezdése pedig a települési önkormányzat kötelező feladataként jelöli meg az egészségügyi és a szociális alapellátás biztosítását.
Az Ötv. 9. § (4) bekezdése előírja, hogy ,,a képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, vállalatot, más szervezetet ... alapíthat, kinevezi a vezetőiket''.
E § (3) bekezdése lehetővé teszi, hogy ,,a képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira ruházhatja''. Az Ötv. 10. §-ának b) pontja azonban a képviselő-testület kizárólagos hatásköreként említi a törvény által hatáskörébe utalt választást, kinevezést, megbízást. A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban: Htv.) 133. § e) pontja megállapítja, hogy a helyi önkormányzat képviselő-testülete ,,kinevezi — a külön jogszabályban meghatározottak szerint — az orvosigazgatót, a gazdasági igazgatót és az ápolási igazgatót''.
A Köatv. 1. §-a szerint ,,a törvény hatálya — ha törvény eltérően nem rendelkezik — az állami és helyi önkormányzati költségvetési szerveknél ... foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki''.
A Köatv. 23. § (2) bekezdése előírja, hogy ,,a magasabb vezető, valamint a vezető beosztások körét a Kormány, illetve a miniszter határozza meg.'' E § (3) bekezdésének első mondata pedig úgy rendelkezik, hogy ,,a magasabb vezető, valamint a vezető beosztással történő megbízás feltételeit a Kormány, illetve a miniszter állapítja meg''. A Korm. r. 2. §-a szerint ,,magasabb vezető beosztásnak minősül a felügyeletet ellátó miniszter és a helyi önkormányzat képviselőtestülete által intézményvezetésre adott megbízás''.
2. Az idézett jogszabályi rendelkezések összevetésével megállapítható, hogy az egészségügyi dolgozók köréből a képviselő-testület hatáskörébe tartozik a Htv. 133. § e) pontjában megjelölt tisztségeket betöltők kinevezésén túl az önkormányzat által alapított intézmény vezetőjének kinevezése is. Ezt a hatáskört pedig — az Ötv. említett 10. § b) pontja figyelembevételével — kizárólag a képviselő-testület gyakorolhatja. Mindezekből az következik, hogy a képviselő-testület kizárólag az Ötv. 10. § b) pontjában nem jelzett munkáltatói jogokat ruházhatja át a polgármesterre. Az olyan tartalmú önkormányzati rendeleti szabályozás tehát, amely az egészségügyi dolgozókkal kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlását — e jogok tartalmától függetlenül — a polgármesterre ruházza, ellentétes az Ötv., a Köatv. és a Korm. r. idézett előírásaival, s ezért a rendelkező részben foglaltak szerint megsemmisítésre szorult.
Az Alkotmánybíróság felhívja a figyelmet arra, hogy az Ötv. módosításáról szóló 1994. évi LXIII. törvény hatálybalépését követően a polgármester gyakorolja a nem kizárólagosan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
1
A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
