• Tartalom

49/1994. (X. 26.) AB határozat

49/1994. (X. 26.) AB határozat1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

1994.10.26.

Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő

határozatot.

Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Újkígyós Nagyközség Önkormányzatának az önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/1992. (VIII. 17.) rendeletét módosító 5/1993. (III. 1.) rendelete 1. §-ában a ,,gyakorolja az egészségügyi dolgozók tekintetében a munkáltatói jogokat'' előírás törvényellenes, ezért ezt megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezés e határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételével veszti hatályát.

INDOKOLÁS

I.

A köztársasági megbízott — mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával az újkígyósi képviselőtestület nem értett egyet — az Alkotmánybíróságnál Újkígyós Nagyközség Önkormányzatának az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/1992. (VIII. 17.) rendeletét módosító 5/1993. (III. 1.) rendelete (a továbbiakban: Ör.) 1. § második francia bekezdése törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte.
Álláspontja szerint a sérelmezett rendelkezés törvényellenes módon bővítette a polgármester hatáskörét, amikor úgy rendelkezett, hogy a polgármester a képviselő-testülettől átruházott hatáskörében gyakorolja az egészségügyi dolgozók tekintetében a munkáltatói jogokat.
A köztársasági megbízott kezdeményezésében arra hivatkozott, hogy a kifogásolt előírás ellentétes a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.), a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Köatv.), valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szociális, egészségügyi, család-, gyermek- és ifjúságvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 113/1992. (VII. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. r.) bizonyos rendelkezéseivel.

II.

Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kezdeményezés megalapozott.

1. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint ,,a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''.
Az Ötv. 16. § (1) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy ,,a helyi képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''.
Az Ötv. 8. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében az egészségügyi és a szociális ellátásról való gondoskodás, e § (4) bekezdése pedig a települési önkormányzat kötelező feladataként jelöli meg az egészségügyi és a szociális alapellátás biztosítását.
Az Ötv. 9. § (4) bekezdése előírja, hogy ,,a képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, vállalatot, más szervezetet ... alapíthat, kinevezi a vezetőiket''.
E § (3) bekezdése lehetővé teszi, hogy ,,a képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira ruházhatja''. Az Ötv. 10. §-ának b) pontja azonban a képviselő-testület kizárólagos hatásköreként említi a törvény által hatáskörébe utalt választást, kinevezést, megbízást. A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban: Htv.) 133. § e) pontja megállapítja, hogy a helyi önkormányzat képviselő-testülete ,,kinevezi — a külön jogszabályban meghatározottak szerint — az orvosigazgatót, a gazdasági igazgatót és az ápolási igazgatót''.
A Köatv. 1. §-a szerint ,,a törvény hatálya — ha törvény eltérően nem rendelkezik — az állami és helyi önkormányzati költségvetési szerveknél ... foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki''.
A Köatv. 23. § (2) bekezdése előírja, hogy ,,a magasabb vezető, valamint a vezető beosztások körét a Kormány, illetve a miniszter határozza meg.'' E § (3) bekezdésének első mondata pedig úgy rendelkezik, hogy ,,a magasabb vezető, valamint a vezető beosztással történő megbízás feltételeit a Kormány, illetve a miniszter állapítja meg''. A Korm. r. 2. §-a szerint ,,magasabb vezető beosztásnak minősül a felügyeletet ellátó miniszter és a helyi önkormányzat képviselőtestülete által intézményvezetésre adott megbízás''.

2. Az idézett jogszabályi rendelkezések összevetésével megállapítható, hogy az egészségügyi dolgozók köréből a képviselő-testület hatáskörébe tartozik a Htv. 133. § e) pontjában megjelölt tisztségeket betöltők kinevezésén túl az önkormányzat által alapított intézmény vezetőjének kinevezése is. Ezt a hatáskört pedig — az Ötv. említett 10. § b) pontja figyelembevételével — kizárólag a képviselő-testület gyakorolhatja. Mindezekből az következik, hogy a képviselő-testület kizárólag az Ötv. 10. § b) pontjában nem jelzett munkáltatói jogokat ruházhatja át a polgármesterre. Az olyan tartalmú önkormányzati rendeleti szabályozás tehát, amely az egészségügyi dolgozókkal kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlását — e jogok tartalmától függetlenül — a polgármesterre ruházza, ellentétes az Ötv., a Köatv. és a Korm. r. idézett előírásaival, s ezért a rendelkező részben foglaltak szerint megsemmisítésre szorult.
Az Alkotmánybíróság felhívja a figyelmet arra, hogy az Ötv. módosításáról szóló 1994. évi LXIII. törvény hatálybalépését követően a polgármester gyakorolja a nem kizárólagosan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére