• Tartalom

59/1994. (XII. 20.) AB határozat

59/1994. (XII. 20.) AB határozat1

1994.12.20.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírások felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Kalocsa Város Önkormányzatának a lakások és a helyiségek bérletéről szóló 2/1994. (III. 21.) Ör. rendelete 10. § (2) bekezdése, valamint a 27—28. § törvényellenes, ezért ezeket a rendelkezéseket megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság az e rendelet 10. § (1) bekezdés a) pontja törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
A köztársasági megbízott hivatalának vezetője — mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával a kalocsai képviselő-testület nem értett egyet — az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítványában Kalocsa Város Önkormányzatának a lakások és a helyiségek bérletéről szóló 2/1994. (III. 21.) Ör. rendelete (a továbbiakban: Ör.) 10. § (1) bekezdés a) pontja, e § (2) bekezdése, valamint a 27—28. § törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Álláspontja szerint a sérelmezett előírások sértik az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 1. § (6) bekezdés b) pontjában és a 16. § (1) bekezdésében, továbbá a lakások és a helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályozókról szóló, az 1994. évi XVII. törvénnyel módosított 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 4. § (4) bekezdésében, illetve a 23. §-ban és a 24. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseket.
A kezdeményező azt kifogásolta, hogy a kalocsai képviselő-testület törvénysértő módon szabályozta a bérlőtársi jogviszony létrehozását, amikor az Ör. 6. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben a házastársak számára sem tette lehetővé a bérlőtársi szerződés megkötését. Az Ör. 27—28. §-át azért támadta az indítvány, mert a kalocsai önkormányzat a lakásbérleti szerződés felmondásának az Lt.-ben meghatározott eseteit úgy bővítette, hogy a lakás elhagyásának intézményét szabályozta, és ezt a körülményt felmondási oknak minősítette.
II.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kezdeményezés a következők szerint megalapozott:
Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése előírja, hogy ,,a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''. Az Ötv. 1. § (6) bekezdés b) pontjának első mondata szerint a helyi önkormányzat a törvény keretei között önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik. E törvény 16. § (1) bekezdése megállapítja, hogy ,,a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''.
Az Lt. a helyi önkormányzat számára több tárgykörben is rendeletalkotási felhatalmazást tartalmaz.
1. Az Lt. 4. § (1) bekezdése lehetővé teszi a bérlőtársi jogviszony létrehozását azáltal, hogy kimondja: a lakást több bérlő együttesen is bérelheti.
E § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy ,,önkormányzati lakásra bérlőtársi szerződés önkormányzati rendeletben meghatározott feltételekkel köthető''. A 4. § (4) bekezdése azonban a házastársak bérlőtársi jogviszonyának létrehozásáról az előbbiekben idézett általános előírástól eltérő rendelkezést tartalmaz, amikor a következőket állapítja meg: ,,önkormányzati lakásra — ha a bérlőkijelölésre jogosult eltérően nem rendelkezik — a házastársak közös kérelmére, bérlőtársi szerződést kell kötni''.
Az Ör. támadott 10. § (2) bekezdése szerint ,,nem lehet szociális és szakember elhelyezésére szolgáló bérlakás esetén bérlőtárs az (1) bekezdés szerinti személy, akinél e rendelet 6. § (2) bekezdés feltételei fennállnak''. A 10. § (1) bekezdése a bérlőtársi jogviszony létrehozásának eseteiről rendelkezik.
,,(1) bérlőtársi jogviszony keletkezhet:
a) házastársak között,
b) élettársak között legalább 5 év együttélés esetén,
c) szülő és gyermek között legalább 1 év együttélés esetén,
d) nagyszülő és kiskorú unoka között, ha a kiskorú nevelését legalább 1 évi együttélés mellett végzi,
e) bármely személy és kiskorú gyermek között, függetlenül attól, hogy melyikük a bérlő, ha a kiskorú gyermek neveléséről legalább 1 évig önmaga gondoskodik.''
Az Ör. 6. § (2) bekezdése azokat a feltételeket állapítja meg, amelyek fennállása esetén a lakásigénylő szociális helyzete alapján nem jogosult lakásra.
Az idézett rendelkezések összevetéséből kitűnik, hogy a kalocsai önkormányzat az Ör. 10. § (2) bekezdés megalkotásával az Lt. 4. § (4) bekezdésének sérelmével tiltotta meg, hogy szociális és szakember elhelyezésére szolgáló lakásban a házastársak között bérlőtársi jogviszony jöjjön létre. A házastársak közötti bérlőtársi szerződés megkötésének feltételeit illetően ugyanis az Lt. a képviselő-testület számára nem tette lehetővé a feltételek önkormányzati rendeleti szabályozását, hanem kizárólag a bérlőkijelölésre jogosult számára biztosított eltérő tartalmú rendelkezési lehetőséget.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 10. § (2) bekezdése törvényellenességét megállapította, és e rendelkezést megsemmisítette.
2. Az Ör. 27—28. §-a vonatkozásában az indítványozó a felmondási okok önkényes bővítését kifogásolta. Az Lt. 23. § (1) bekezdés c) pontja szerint a lakásbérleti szerződés megszűnik, ha az arra jogosult felmond. A törvény 24. § (1) bekezdése a lakásbérleti szerződés bérbeadói felmondásának eseteit tartalmazza.
(1) A bérbeadó a szerződést írásban felmondhatja, ha
a) a bérlő a lakbért a fizetésre megállapított időpontig nem fizeti meg;
b) a bérlő a szerződésben vállalt vagy jogszabályban előírt egyéb lényeges kötelezettségét nem teljesíti;
c) a bérlő vagy a vele együttlakó személyek a bérbeadóval vagy a lakókkal szemben az együttélés követelményeivel ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást tanúsítanak;
d) a bérlő vagy a vele együttlakó személyek a lakást, a közös használatra szolgáló helyiséget, illetőleg területet rongálják vagy a rendeltetésükkel ellentétesen használják;
e) a bérlő részére megfelelő és beköltözhető lakást (a továbbiakban: cserelakás) ajánl fel.
Az Ör. VII., ,,A lakás elhagyása'' című fejezete az Lt. által hatályon kívül helyezett, a lakások elosztásáról és a lakásbérletről szóló 1/1971. (II. 8.) Korm. rendeletben és a végrehajtására kiadott 1/1971. (II. 8.) ÉVM rendeletben foglalt szabályozáshoz hasonló tartalmú előírásokat határoz meg. Az Ör. 27. § (2) bekezdésének első mondata pedig kifejezetten úgy rendelkezik, hogy ,,ha a bérlő a lakást — a bérbeadó hozzájárulása nélkül — 3 hónapot meghaladó időre elhagyta, a bérbeadó a lakásbérleti szerződést felmondja''. Az Lt. és az Ör. idézett rendelkezéseinek összevetéséből megállapítható, hogy az Ör. a lakásnak a bérbeadó hozzájárulása nélkül, 3 hónapon túli elhagyását olyan felmondási oknak minősítette, amelyet az Lt. nem tartalmaz.
Az Lt. 24. §-ának idézett (1) bekezdése a bérbeadó számára biztosított felmondási lehetőségeket kimerítően tartalmazza. Sem ez a törvényi előírás, sem az Lt. más rendelkezése nem hatalmazza fel a helyi képviselő-testületet arra, hogy a lakásbérleti szerződés felmondásának újabb jogcímeit önkormányzati rendeletben állapítsa meg. A kalocsai önkormányzat vizsgált szabályozásának megalkotására törvény által már szabályozott helyi társadalmi viszony rendezésére törvényi felhatalmazás hiányában került sor. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör.-nek a lakás elhagyására vonatkozó előírásait törvényellenesnek minősítette, és a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően megsemmisítette.
3. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Ör. 10. § idézett (1) bekezdés a) pontja nem törvényellenes, mivel az Lt. rendelkezéseinek megfelelően állapítja meg, hogy bérlőtársi jogviszony házastársak között is keletkezhet. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az e rendelkezés törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló kezdeményezést elutasította.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 744/H/1994/10.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére