1083/1995. (IX. 8.) Korm. határozat
az Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány létrehozásáról1
1998.06.09.
1. — figyelemmel az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának az emberi jogi központok létesítésének szükségességéről szóló ajánlásában foglaltakra — az emberi jogok hatékonyabb védelmének és hazai tudományos kutatásának előmozdítása érdekében 1996. január 1. napjával az e határozat mellékletében foglalt Alapító Okirat szerint létrehozza az Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítványt (a továbbiakban: Közalapítvány);
2. egyetért azzal, hogy a Közalapítvány politikai szervezetektől független intézményként a javára rendelt vagyon felhasználásával, költségvetési támogatással, valamint az ENSZ, az Európa Tanács és az emberi jogok védelmére létrehozott nemzetközi szervezetek szakmai segítségét igénybe véve működjék;
3. a Közalapítvány javára 10 millió forint összegű induló vagyont rendel azzal, hogy ezt az összeget az 1996. évi költségvetés tervezése során figyelembe kell venni;
Felelős: pénzügyminiszter
Határidő: a költségvetés tervezésekor
4. felhatalmazza az igazságügy-minisztert, hogy a Közalapítvány nyilvántartásba vétele érdekében szükséges intézkedéseket — a 3. pont szerinti induló vagyon biztosításával egyidejűleg — megtegye.
Felelős: igazságügy-miniszter
Határidő: 1996. január 15.
5. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba.
Melléklet az 1083/1995. (IX. 8.) Korm. határozathoz
A Magyar Köztársaság Kormánya (a továbbiakban: Alapító) a jelen Alapító Okirattal a Ptk.2 74/G. §-a alapján — az emberi jogok terén vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangjának megteremtése, az egyetemes emberi jogok magyarországi érvényesülése, valamint a nemzetközi fórumoknak erről való reális és tudományos igényű tájékoztatása érdekében — az alábbiakban részletezett állami közfeladat folyamatos biztosítása céljából határozatlan időre
Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány (a továbbiakban: Közalapítvány)
2.3 A Közalapítvány székhelye:
1068 Budapest, Benczúr u. 33.
a) közreműködik az állam nemzetközi egyezményekben vállalt kötelezettségeinek hazai végrehajtásáról szóló jelentések elkészítésében,
b) szakmai segítséget nyújt az emberi jogok érvényesítésére és védelmére vonatkozó jogi szabályozás megalapozásához és az Országgyűlés e témakört érintő jogalkotó munkájához,
c) a nemzetközi egyezmények hazai alkalmazásával összefüggő feladatok meghatározása, a nemzetközi és a belső jog összhangjának megteremtése, valamint a hazai jogrendszer fejlesztése céljából elemzi az emberi jogokra vonatkozó nemzetközi egyezmények tartalmát és a nemzetközi jogvédő szervezetek működését,
d) az emberi jogokkal kapcsolatos minden kérdésben dokumentációs központot tart fenn.
3.2.5 A Közalapítvány a fenti célok megvalósítására
— kutatásokat szervez és finanszíroz,
— szakértői hálózatot szervez és működtet,
— tudományos konferenciákat és rendezvényeket szervez,
— gondoskodik a kutatási eredmények publikálásáról, a céljai megvalósításához szükséges kiadványok, folyóiratok és egyéb tudományos periodikák kiadásáról,
— alapítványi támogatást juttat,
— bekapcsolódik nemzetközi kutatócsoportok munkájába és kezdeményezi ilyenek létrehozását, forrásgyűjtést végez, és dokumentációs tárat tart fenn,
— egyéb — a célja megvalósításához szükséges — feladatot lát el.
3.3. A Közalapítvány a 3.1. pontban meghatározott tevékenységét soron kívül végzi az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság, a Kormány, a Legfelsőbb Bíróság, a Legfőbb Ügyészség és az országgyűlési biztosok részére.
3.4. A Közalapítvány tevékenysége nyilvános, dokumentációs központja az állami, az önkormányzati és a civil szervezetek számára egyaránt rendelkezésre áll.
3.5.6 A Közalapítvány közvetlen politikai tevékenységet [Kszt. 26. § d) pont] nem folytat, szervezete pártoktól független, és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
4. A Közalapítvány vagyona
4.1. A Közalapítvány induló vagyona (a továbbiakban: törzsvagyon) az Alapító által a Közalapítvány javára az alapítással egyidejűleg rendelt 10 millió forint. Az Alapító a folyamatos működés biztosítására a Közalapítványt az éves költségvetési törvényben meghatározott, legalább azonban 10 millió forint összegű költségvetési támogatásban részesíti.
4.2. A Közalapítvány nyitott, ahhoz bárki csatlakozhat. A csatlakozás elfogadásáról a Kuratórium dönt.
5. A Közalapítvány gazdálkodása
5.1. A Közalapítvány vagyonának felhasználásáról a Kuratórium — az Alapító Okiratban foglalt szabályoknak megfelelően — dönt.
5.2. A Kuratórium törzsvagyonából közalapítványi célokra legfeljebb 5 millió Ft használható fel.
5.3.7 A Közalapítvány vállalkozási tevékenységet kizárólag az Alapító Okiratban meghatározott közhasznú célkitűzések megvalósítása érdekében – és azokat nem veszélyeztetve – a törzsvagyon hozadékaiból, illetőleg a törzsvagyonán felüli egyéb vagyonából folytathat. Gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt kizárólag az Alapító Okiratban megjelölt tevékenységére fordítja.
5.4. A Kuratórium a Közalapítvány vagyoni helyzete és bevételei ismeretében évente dönt a Közalapítvány céljai között felsorolt feladatok végrehajtásához felhasználható pénzeszközök mértékéről, felosztásuk módjáról.
5.5.8 A kuratóriumi döntések, továbbá a 7.6. és 7.7. pontban foglaltak végrehajtásáról a Közalapítványi Iroda (a továbbiakban: Iroda) gondoskodik. Az Iroda biztosítja azt is, hogy a közhasznú működés során keletkezett iratokba előre egyeztetett helyen és időpontban – érdekeltségének igazolása mellett, a Kuratórium zárt tanácskozásáról készített jegyzőkönyv kivételével – bárki betekinthessen. Az éves közhasznúsági jelentésre ez a szabály azzal az eltéréssel irányadó, hogy annak megtekintéséhez az érdekeltség igazolására nincs szükség, továbbá arról bárki másolatot is igényelhet az ezzel kapcsolatos költségek megtérítése mellett.
6. A Közalapítvány kezelő szerve, képviselete
6.1.9 A Közalapítvány vagyonának kezelője és legfőbb döntéshozó szerve a négy tagból álló Kuratórium.
6.2. A Kuratórium tagjait az Alapító határozatlan időre kéri fel a magyar tudomány és közélet kiemelkedő személyiségei közül. A Kuratórium elnökét az Alapító a tagok közül jelöli ki 3 éves időtartamra.
6.3.10 A Kuratórium tagjai a következők:
Bán Tamás ny. főosztályvezető, a Kuratórium elnöke,
Herczegh Géza akadémikus, a Hágai Nemzetközi Bíróság tagja, a Kuratórium tagja,
Bokorné Szegő Hanna egyetemi tanár, a Kuratórium tagja,
Harmathy Attila egyetemi tanár, az MTA levelező tagja, a Kuratórium tagja.
6.4. A kuratóriumi tagság megszűnik a kuratóriumi tag halálával, kijelölésének visszavonásával, lemondással és a Közalapítvány megszűnésével.
6.5. A kuratóriumi tisztség megszűnik a kuratóriumi tagság megszűnésével vagy a határozott időtartam lejártával.
6.6. A Közalapítványt a Kuratórium elnöke képviseli. Akadályoztatása esetén az általa megbízott kuratóriumi tag jár el a Közalapítvány képviseletében. A Közalapítvány Szervezeti és Működési Szabályzata (a továbbiakban: SZMSZ) a működés körében más személyek részleges képviseleti jogosultságáról is rendelkezhet.
6.7. A Közalapítvány folyamatos működésének biztosításáról, a Kuratórium munkáját segítő, ügyintéző, titkársági feladatok ellátásáról az Iroda gondoskodik, amelyet a Kuratórium által kinevezett igazgató irányít.
7.1.11 A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább egyszer tart ülést, amelyet a Kuratórium elnöke a napirend közlésével írásban – halaszthatatlan esetben távbeszélőn – hív össze. A Kuratórium határozatképes, ha az ülésen a Kuratórium legalább két tagja jelen van. Határozatképtelenség esetén a Kuratórium ülését 8 napon belül változatlan napirenddel ismét össze kell hívni.
7.2.12 A Kuratórium ülései – ha indokolt határozatával zárt tanácskozást nem rendelt el – nyilvánosak, határozatait nyílt szavazással és általában egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. Egyhangú döntés szükséges az SZMSZ megállapításához és módosításához, az éves gazdálkodási terv és a mérleg megállapításához, illetve az éves beszámoló jóváhagyásához, továbbá az 5.2. pontban foglaltak szerinti vagyonfelhasználáshoz.
7.3. A Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik:
— az SZMSZ megállapítása és módosítása,
— a Kuratórium ügyrendjének megállapítása és módosítása,
— az Iroda igazgatójának kinevezése és felmentése,
— a Közalapítvány szervezeti egységei, intézetei, vezetőinek kinevezése és felmentése,
— a Közalapítvány gazdálkodási elveinek és szabályainak meghatározása,
—13 a Közalapítvány éves gazdálkodási tervének és mérlegének megállapítása, az éves beszámoló jóváhagyása, valamint a közhasznúsági jelentés elfogadása,
— döntés az alapítványi támogatásokról,
— döntés a törzsvagyon bővítéséről és a szervezeti korszerűsítésekről,
— mindaz, amit az SZMSZ a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe utal, vagy a Kuratórium a tisztségviselők, illetve az igazgató jogköréből a saját hatáskörébe von.
7.4.14 A Kuratórium tagja nem vehet részt olyan határozat meghozatalában, amelynek alapján ő maga, a Ptk.15 685. § b) pontja szerinti közeli hozzátartozója, illetve élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, a megkötendő ügyletben egyébként érdekelt, illetve bármilyen más előnyben részesül, kivéve a cél szerinti juttatások keretében bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatást. 7.5.16 Ha a Kuratórium tagja, illetőleg e tisztségre jelölt személy más közhasznú szervezetnél vezető tisztségviselőként tevékenykedik, köteles erről a Kuratóriumot, illetve az alapítót előzetesen tájékoztatni. A Kuratórium tagjára alkalmazni kell a Kszt. 9. §-ának (1) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi szabályt is. 7.6. A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet, határozatairól nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás tartalmazza a határozat számát, időpontját és tartalmát. A nyilvántartáshoz kell csatolni az elnökség üléseiről készült jegyzőkönyvet, amely a megtárgyalt napirend mellett a hozott határozat számát és a határozat tartalmára utaló megjelölést is feltünteti. Egyhangú határozat esetén ennek tényét, szótöbbséggel hozott határozat esetén pedig a határozat mellett, illetve ellene szavazó (tartózkodó) kuratóriumi tag nevét is rögzíteni kell.
7.7. A Kuratórium határozatait – ha a nyilvánosságra hozatal más módjáról nem rendelkezik – rendszeresen megjelenő kiadványban teszi közzé. Ezt a szabályt kell alkalmazni a Közalapítvány működésének és beszámolói közlésének nyilvánosságára is.
8.1. A Közalapítvány kezelő szervezetének ellenőrzésére az Alapító kéttagú Felügyelő Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre.
8.2. A Bizottság tagjait az Alapító 3 évre kéri fel. A tagok ismételeten is megbízhatók.
8.3. A Bizottság tagjai a következők:
Szittner Károly, a PM főosztályvezetője,
Horváthné Stranszky Márta, a Miniszterelnöki Kabinetiroda munkatársa.
8.4.17 Nem lehet a Bizottság tagja, aki vagy akinek hozzátartozója a Kuratórium tagja, a Közalapítvánnyal e megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, vagy a Közalapítvány cél szerinti juttatásaiból – azok kivételével, amelyek a Kszt. 8. §-a (2) bekezdésének c) pontjában foglaltak szerint nem tekinthetők annak – részesül.
8.5. A Bizottság a Közalapítvány működéséről készült éves könyvvizsgálói jelentés figyelembevételével vizsgálja a Közalapítvány működését. A Közalapítvány irataiba betekinthet, és a Közalapítvány működését érintő kérdésekben a Kuratórium tagjaitól, az Iroda igazgatójától és dolgozóitól tájékoztatást kérhet.
8.6. A Bizottság célvizsgálatot folytat, ha a Közalapítvány céljainak megvalósítását veszélyeztetve látja. A Bizottság vizsgálatainál külső szakértőket is igénybe vehet.
8.7. A Bizottság a Közalapítvány működését érintő tapasztalatairól szükség szerint, de évente legalább egyszer beszámol az Alapítónak.
8.8.18 A Bizottság tagjai a Kuratórium ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek. A Bizottság köteles a Kuratóriumot tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy a Közalapítvány működése során olyan jogszabálysértés vagy egyébként a Közalapítvány érdekeit súlyosan sértő esemény – ideértve a Közalapítvány Kszt. szerinti vezető tisztségviselőinek felelősségét megalapozó tényeket is – történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a Kuratórium döntését teszi szükségessé. 8.9. Ha a Kuratórium összehívására a Bizottság indítványának megtételétől számított harminc napon belül nem kerül sor, arra a Bizottság is jogosult. Ha pedig a Kuratórium a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
8.10. A Bizottság tagjainak összeférhetetlenségére, a bizottsági tagsági viszony megszűnésére, a Bizottság határozathozatalának módjára egyebekben megfelelően irányadók a Kuratórium tagjaira, illetve határozathozatalának módjára vonatkozó szabályok.
9.1. A Közalapítvány — céljai megvalósítása érdekében — együttműködik a hasonló közfeladatot ellátó állami, társadalmi szervezetekkel, alapítványokkal és kutatóhelyekkel.
9.2.19 A Közalapítvány az MTA20 Politikai Tudományok Intézetével az elhelyezésére és működési feltételeinek biztosítására vonatkozóan megállapodást köt.
9.3.21 A Közalapítvány a működéséről évente beszámol az Alapítónak. Tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatairól – a sajtó útján – a nyilvánosságot is tájékoztatja.
9.4. A Közalapítvány gazdálkodásának törvényességét és célszerűségét az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
9.5. A Közalapítvány a bírósági nyilvántartásba vételével jön létre.
9.6. A Közalapítvány megszűnése esetén az Alapítóra visszaszálló alapítványi vagyont a Közalapítvány céljaihoz hasonló célokra kell fordítani, és erről a nyilvánosságot is megfelelően tájékoztatni kell.
9.7.22 A Közalapítvány gazdálkodására, működésére, szervezetére, képviseletére, az iratbetekintés rendjére vonatkozó további előírásokat az SZMSZ határozza meg.