• Tartalom

33/1995. (V. 26.) AB határozat

33/1995. (V. 26.) AB határozat1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

1995.05.26.
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás törvényellenességének utólagos vizsgálatára irányuló kezdeményezés, valamint indítvány alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének a lakások bérletéről, valamint a lakáshoz jutás támogatására vonatkozó egyes szabályokról szóló 1/1994. (II. 3.) Kgy. rendelete 35. §-a törvényellenes, ezért ezt a rendelkezést megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
1. A köztársasági megbízott — mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával a szegedi közgyűlés csak részben értett egyet — az Alkotmánybírósághoz benyújtott kezdeményezésében Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének a lakások bérletéről, valamint a lakáshoz jutás támogatására vonatkozó egyes szabályokról szóló 1/1994. (II. 3.) Kgy. rendelete (a továbbiakban: Kgyr.) 35. §-a törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Álláspontja szerint a Kgyr. sérelmezett rendelkezése a lakások és a helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) és a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény előírásainál szűkebb körben teszi lehetővé az önkormányzati tulajdonú lakások bérleti jogának cseréjét.
Az Alkotmánybíróság a kezdeményezést a hasonló tárgyú indítványt tartalmazó üggyel egyesített eljárásban bírálta el.
2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kezdeményezés, illetve az indítvány a következők miatt megalapozott:
Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy ,,a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''. Az Ötv. 16. § (1) bekezdése pedig előírja, hogy ,,a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''.
Az Lt. 29. § (1) bekezdés első mondata lehetővé teszi, hogy a bérlő a lakást a bérbeadó hozzájárulásával elcserélje. Ez a rendelkezés nem zárja ki, hogy a bérlő a lakás bérleti jogát bármely vagyontárgyra vagy vagyoni értékű jogra cserélje.
Az Lt. több tárgykörben rendeletalkotási felhatalmazást állapított meg a helyi önkormányzat számára. A 29. § (2) bekezdése a következő rendelkezést tartalmazza: ,,Önkormányzati rendelet meghatározhatja, hogy önkormányzati lakás bérleti joga kizárólag másik lakásra cserélhető''.
Az önkormányzat tehát a tulajdonában álló lakás bérleti joga cseréjének rendeleti szabályozásával kizárhatja az önkormányzati lakás bérleti joga és más vagyontárgy vagy vagyoni értékű jog cseréjét, s kötelező jelleggel előírhatja, hogy bérleti jog csak másik lakásra cserélhető. Az Lt. említett rendelkezése szerint azonban az önkormányzatnak nincs lehetősége arra, hogy e másik lakás tulajdoni formáját, jellegét meghatározza.
A Kgyr. 35. § (1) bekezdése viszont a következő korlátozó szabályozást tartalmazza:
,,Az önkormányzati bérlakás bérleti joga csak határozatlan idejű bérlet esetén, és
— másik önkormányzati bérlakás(ok) fennálló határozatlan idejű bérleti jogért, vagy
— legalább 3 év óta a cserélő fél tulajdonában és használatában álló és a csereszerződés alapján az önkormányzati bérlakás korábbi bérlője (és a vele együtt költöző személyek) által kizárólagosan birtokba vehető önálló lakás (családi ház) tulajdonáért cserélhető el akkor, ha a cserélő felek bármelyikének szándéka nem irányul a lakásbérleti jogviszony jogellenes átruházására.''
Az Lt. és a Kgyr. idézett előírásainak összevetésével megállapítható, hogy a szegedi közgyűlés az önkormányzati lakás bérleti joga cseréjét nem általában valamely másik lakás megszerzéséért, hanem kizárólag a Kgyr. támadott rendelkezésében meghatározott lakásfajták és körülmények esetében teszi lehetővé.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy a bérleti jog cseréje feltételeinek vizsgált önkormányzati rendeleti megállapítása törvényellenes, ezért ezt az előírást megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a bérleti jog cseréjének további törvényellenes korlátozását jelenti a Kgyr.-nek az az előírása, hogy a cserét csak határozatlan idejű bérlet esetén teszi lehetővé. Az Lt. ugyanis ilyen jellegű megkülönböztető előírást nem tartalmaz, és az önkormányzatot sem hatalmazza fel arra, hogy rendeletében a bérleti jog cseréjét a bérleti jogviszony időtartama függvényében szabályozza.
3. A Kgyr. 35. § (2) és (3) bekezdése az önkormányzati lakás bérleti jogának cseréje során az önkormányzat mint bérbeadó hozzájárulása megtagadásának lehetséges és kötelező esetét határozza meg, a következőképpen:
,,(2) A lakáscseréhez történő hozzájárulást a bérbeadó megtagadhatja, ha bérlőnek lakáshasználati díj tartozása vagy közüzemi díj hátraléka van, és azt felhívásra sem egyenlítette ki.
(3) A bérbeadó a lakáscseréhez kért hozzájárulást köteles megtagadni, ha
a) a cserélő fél a lakáscsere útján a 2. számú mellékletben szereplő lakásnagyság mértékének felső határát meghaladó szobaszámú lakáshoz jutna,
b) a lakás feletti rendelkezési jog vitatott, az eljárás jogerős befejezéséig,
c) a visszamaradt társbérlő(k) a cseréhez nem járul(nak) hozzá.''
Az önkormányzat mint bérbeadó hozzájárulásának feltételeiről az Lt. 29. § (3) és (4) bekezdése tartalmaz általános érvényű rendelkezést.
,,(3) Önkormányzati lakás esetén a hozzájárulás nem tagadható meg, ha bármelyik cserélő fél
a) egészségügyi ok;
b) munkahely megváltozása;
c) lényeges személyi körülményeinek, így különösen a bérlővel állandó jelleggel jogszerűen együtt lakó személyek (21. §) számának megváltozása
miatt cseréli el a lakást.
(4) Önkormányzati lakás esetén a hozzájárulás nem tagadható meg akkor sem, ha a (3) bekezdés a) vagy b) pontjában megjelölt indok a bérlővel állandó jelleggel jogszerűen együtt lakó személyek (21. §) esetében áll fenn.''
Az idézett előírások együttes értelmezéséből kitűnik, hogy a szegedi közgyűlés az Lt. 29. § (3) és (4) bekezdése sérelmével állapította meg a bérleti jog cseréjéhez adható, illetve adandó hozzájárulás feltételeit. A Kgyr. ugyanis nem vette figyelembe az Lt.-nek a hozzájárulás megtagadását kizáró rendelkezéseit, s ezáltal lehetővé tette, hogy az önkormányzat a bérleti jog cseréje esetén az Lt. sérelmével is megtagadja a bérbeadói hozzájárulás megadását.
Mindezek figyelembevételével az Alkotmánybíróság a Kgyr. 35. § (2) és (3) bekezdését is törvényellenesnek tekintette és megsemmisítette.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 746/H/1994/4.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére