• Tartalom

5/1995. (II. 22.) AB határozat

5/1995. (II. 22.) AB határozat1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

1995.02.22.
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírások törvényellenessége utólagos vizsgálatára irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Pest Megye Önkormányzatának az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 11/1994. (V. 1.) PM rendelete 7. § (1) bekezdése, a 11. § (2) bekezdésének második mondata, valamint a 15. § (4) bekezdés c) pontjában a ,,használatbavételi'' előírás törvényellenes, ezért ezeket a rendelkezéseket megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
1. A köztársasági megbízott — mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával a Pest Megyei Közgyűlés csak részben értett egyet — az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítványában Pest Megye Önkormányzatának az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 11/1994. (V. 1.) PM rendelete (a továbbiakban: Kgyr.) 7. § (1) bekezdése, a 11. § (2) bekezdésének második mondata, valamint a 15. § (4) bekezdése c) pontjában a ,,használatbavételi'' szövegrész törvényellenessége megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Álláspontja szerint a Pest Megyei Önkormányzat törvénysértő módon, már hatályon kívül helyezett jogszabályi előírások figyelembevételével írta elő a lakás-használatbavételi díj fizetésének kötelezettségét.
Az indítványozó arra hivatkozott, hogy a Kgyr.-nek a lakásbérleti jogviszony létrehozásáért ellenérték megfizetését előíró rendelkezései sértik a lakások és a helyiségek bérletéről, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló1993. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Lt.), valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) előírásait. Úgy vélekedett, hogy az Önkormányzatnak csak az Lt. keretei között volt lehetősége a rendeleti szabályozás megalkotására, s ezért a támadott előírásokat az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdésében foglaltakkal is ellentétesnek tekintette.
2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az indítvány a következők miatt megalapozott:
Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint: ,,A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''. Az Ötv. 16. § (1) bekezdése pedig megállapítja, hogy ,,a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''.
Az Ör. 7. § (1) bekezdése szerint ,,a bérlő a bérleti szerződés aláírásakor 2 havi lakbérrel megegyező használatbavételi díjat köteles megfizetni''.
A 11. § (2) bekezdése azt írja elő, hogy ,,a lakásbérleti jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a bérlő cserelakásra nem tarthat igényt, azonban a lakás-használatbavételi díj általa kifizetett összegével megegyező térítés illeti meg''.
Az Ör. 15. § (4) bekezdésének ugyancsak sérelmezett c) pontja pedig úgy rendelkezik, hogy a pályázati hirdetménynek tartalmaznia kell ,,a használatbavételi és bérleti díj legkisebb mértékét és megfizetésnek módját''.
Az Lt. 2. § (1) bekezdésének megfelelően a lakásbérleti jogviszonyt a bérbeadó és a bérlő szerződése hozza létre. E törvény a lakás-használatbavételi díjról nem rendelkezik, 1. sz. melléklete II. fejezetének g) pontja pedig a lakásépítési hozzájárulásról és a lakás-használatbavételi díjról, továbbá a kedvezményekről szóló 2/1971. (II. 8.) Korm. rendeletet 1994. december 31. napjával hatályon kívül helyezte.
Az Lt. a helyi önkormányzatokat több tárgykörben is rendeletalkotásra hatalmazta fel, a lakás-használatbavételi díj előírására vonatkozóan azonban a törvény nem ad ilyen tartalmú felhatalmazást.
Az Lt. 1. § (3) bekezdése szerint az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a Ptk. rendelkezései irányadók.
A Ptk. 434. § (2) bekezdése azt írja elő, hogy ,,a lakásbérleti jogviszony létrejöttére, a felek jogaira és kötelezettségeire, továbbá a lakásbérlet megszűnésére vonatkozó szabályokat külön törvény tartalmazza''.
A Ptk. 685. § a) pontja viszont azt állapítja meg, hogy a törvény alkalmazásában ,,jogszabály: a törvény, továbbá a kormányrendelet, a 19. § (1) bekezdésének c) pontja, a 29. § (3) bekezdése, a 200. § (2) bekezdése, a 231. § (3) bekezdése, a 301. § (4) bekezdése, a 434. § (3)—(4) bekezdése, a 523. § (2) bekezdése, az 528. § (3) bekezdése és az 530. § tekintetében viszont valamennyi jogszabály''.
Az e határozat indokolásában említett jogszabályi összevetéséből kitűnik, hogy a Pest Megyei Önkormányzat a lakásbérleti jogviszony létrehozása feltételeként nem írhatta elő a lakás-használatbavételi díj megfizetésének kötelezettségét. Az önkormányzati rendelet ugyanis a Ptk. 434. §-a és 685. § a) pontja idézett előírásai figyelembevételével a lakásbérleti jogviszony létrehozása feltételeit kizárólag az Lt. keretei között szabályozhatja.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Kgyr.-nek a lakás-használatbavételi díjra vonatkozó előírásait törvényellenesnek minősítette, és a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően megsemmisítette.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 918/H/1994/2.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére