1259/B/1996. AB határozat
1259/B/1996. AB határozat*
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló indítvány ügyében meghozta az alábbi
h a t á r o z a t o t :
Az Alkotmánybíróság a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 3. § (2) bekezdésének a közszolgáltató szervezeteket érintő része alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasítja.
I n d o k o l á s
Az indítványozó tévesen alkotmányjogi panaszként megjelölt, tartalmát tekintve azonban jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására vonatkozó indítványában a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 3. § (2) bekezdésének azt a rendelkezését tartja alkotmányellenesnek, amely szerint mentes a helyi adó alól a közszolgáltató szervezet.
Álláspontja szerint e szervezetek nyereségorientált társaságokként működnek, mégsem fizetik meg a helyi adót. Ez a rendelkezés sérti az Alkotmány 12. § (2) pontját.
Az indítvány nem megalapozott.
A Htv. 3. § (2) bekezdése szerint ,,Adómentes az (1) bekezdés b)—c) pontjában felsorolt adóalanyok közül a társadalmi szervezet, az egyház, az alapítvány, a közszolgáltató szervezet, a köztestület, a közhasznú társaság, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár és a költségvetési szerv abban az évben, amelyet megelőző naptári évben folytatott vállalkozási tevékenységéből származó jövedelme (nyeresége) után társasági adófizetési kötelezettsége, illetve — költségvetési szerv esetében — eredménye után a központi költségvetésbe befizetési kötelezettsége nem keletkezett. E feltétel meglétéről az adóalany írásban köteles nyilatkozni az adóhatóságnak.''
Az 52. § 35. pontja szerint: ,,közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Részvénytársaság, a Magyar Rádió, a Magyar Televízió, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként végző szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfűtés-, melegvíz-, ivóvíz-, csatornaszolgáltatást nyújtók, ide értve a víziközmű-társulatot is. Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amelynek nettó árbevétele legalább 75%-ban ebből a tevékenységéből származik.''
Az Alkotmánybíróság számos határozatában kifejtett és hangsúlyozott álláspontja szerint ,,...az adókedvezmények az állami gazdaságpolitika olyan eszközei, amelyek a jogalkotó által lényegesnek és fontosnak tartott célok elérését hivatottak elősegíteni.''...Ahogyan az adókedvezmények biztosítása, úgy korlátozása, illetőleg megvonása is a jogalkotó szándékától függő gazdaságpolitikai kérdés, alkotmányossági problémát önmagában nem képez.'' [9/1994. (II. 25.) AB hat. ABH 1994. 74., 75.]
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az a jogalkotói rendelkezés, amely szerint adómentességet biztosít többek között a közszolgáltató szervezetek részére, önmagában tehát nem vet fel alkotmányossági problémát. A Htv. 3. § (2) bekezdésének kifogásolt része pedig az Alkotmány 12. § (2) bekezdése értékelhető összefüggésben nincs.
E rendelkezés ugyanis csak azt mondja ki:
,,Az állam tiszteletben tartja az önkormányzatok tulajdonát''. A tulajdonvédelem és a helyi adók között nincs összefüggés.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Dr. Sólyom László s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal s. k., |
Dr. Holló András s. k., |
Dr. Kilényi Géza s. k., |
Dr. Lábady Tamás s. k., |
Dr. Szabó András s. k., |
Dr. Tersztyánszky Ödön s. k., |
Dr. Vörös Imre s. k., |
Dr. Zlinszky János s. k., |
*
A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
