• Tartalom

35/1996. (VII. 9.) AB határozat

35/1996. (VII. 9.) AB határozat1

1996.07.09.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló törvénysértés megállapítására irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata törvénysértést követett el azáltal, hogy a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 54. § (1) bekezdésében foglalt jogalkotási kötelezettségének nem az e törvény 54. § (2) bekezdésében foglaltak szerint tett eleget. Ezért felhívja a mosonmagyaróvári képviselő testületet arra, hogy 1996. szeptember 30-ig az 1993. évi LXXVIII. törvény 54. § (2) bekezdésére tekintettel szabályozza a vételi, illetőleg elővásárlási joggal érintett lakások eladásának feltételeit.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
A közigazgatási hivatal vezetője – mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával a mosonmagyaróvári képviselő-testület nem értett egyet – az Alkotmánybírósághoz benyújtott kezdeményezésében annak megállapítását indítványozta, hogy Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata mulasztásban megnyilvánuló törvényellenességet valósított meg. Azt sérelmezte, hogy az önkormányzat nem tett eleget a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 54. § (2) bekezdésében előírt jogalkotási kötelezettségének, mivel a vételi, illetve elővásárlási joggal érintett lakások elidegenítése esetén az Lt. 54. § (1) bekezdés b), c) és d) pontja szerinti feltételek meghatározásakor nem rendelkezett a bérlő vagyoni és jövedelmi helyzetének figyelembevételéről.
A mosonmagyaróvári képviselő-testület arra hivatkozott, hogy ,,a jövedelem- és vagyonigazoláshoz kötött részlet- és kamatmérték ellentmond minden logikának, bürokratikus, évente felülvizsgálandó és ellehetetleníti a lakások eladását''.
II.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kezdeményezés a következők miatt megalapozott:
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdése szerint ,,a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot''. Az Lt. számos tárgykörben állapít meg rendeletalkotási felhatalmazást a helyi önkormányzatok számára. Az Alkotmánybíróság már több döntésében – így elvi jelleggel a 9/1995. (II. 22.) AB határozatban – rámutatott arra, hogy az önkormányzat a rendeletalkotásra vonatkozó törvényi kötelezettségét nem mellőzheti.
,,Az önkormányzat a törvény által kötelezően meghatározott feladat- és hatáskörében köteles eljárni, és ez vonatkozik jogalkotási kötelezettségére is.'' (ABH 1995. 457.)
Az Lt. 54. § (1) bekezdése az önkormányzati rendeletalkotás körébe utalja a következő tárgykörök szabályozását:
,,Az önkormányzati rendeletben kell meghatározni az e törvény alapján vételi, illetőleg elővásárlási joggal érintett lakások eladása esetén
a) a lakás vételárának mértékét,
b) a szerződés megkötésekor fizetendő vételárrészlet mértékét,
c) a részletfizetés időtartamát és a szerződéses kamat mértékét, illetőleg a kamatmentesség lehetőségét és feltételeit,
d) a vételárengedmény, illetőleg a vételárhátralék megfizetésére adott engedmény feltételeit és mértékét,
e) elővásárlás esetén az ajánlat tartalmát és az ajánlati kötöttség idejét.''
E § (2) bekezdésének megfelelően ,,az (1) bekezdés b), c) és d) pontja szerinti feltételek meghatározása során a bérlő vagyoni és jövedelmi helyzetét figyelembe kell venni''.
A mosonmagyaróvári önkormányzat az Lt. végrehajtására megalkotta az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek elidegenítéséről szóló 11/1994. (V. 1.) rendeletét, amely azonban nem tartalmaz az Lt. 54. § (2) bekezdése végrehajtására irányuló előírást.
Az Lt. 93. § (1) bekezdése szerint e törvény felhatalmazása alapján az önkormányzat képviselő-testülete úgy köteles rendeletét megalkotni, hogy az 1994. január 1-jén, az önkormányzati lakás (helyiség) elidegenítésére vonatkozó rendelete 1994. március 31. napján lépjen hatályba.
Az Alkotmánybíróság a közigazgatási hivatal vezetőjének indítványára akkor állapítja meg az önkormányzat mulasztásban megnyilvánuló törvénysértését, ha az önkormányzat a törvényben előírt, határidőhöz kötött jogalkotási kötelezettségének a megadott időben, majd a hivatalvezető törvényességi ellenőrzési jogkörében kiadott felhívására sem tett eleget.
A vázoltak alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata mulasztásban megnyilvánuló törvénysértést követett el azáltal, hogy nem az Lt. 54. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével szabályozta a tulajdonában lévő, vételi, illetőleg elővásárlási joggal érintett lakások elidegenítésének bizonyos feltételeit.
Mindezekre tekintettel határidő tűzésével hívta fel a képviselő-testületet a törvényi előírásoknak megfelelő tartalmú jogalkotási kötelezettsége teljesítésére.
Dr. Ádám Antal s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 902/E/1995/2.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére