• Tartalom

2/1997. (BK 1.) BM utasítás

A belügyminiszter 2/1997. (BK 1.) BM utasítása

egyes rendvédelmi szervek, a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata, a Rendőrtiszti Főiskola és a rendvédelmi szakközépiskolák felügyeletére és ellenőrzésére*

1997.01.18.
A Rendőrség, a Határőrség (a továbbiakban: egyes rendvédelmi szervek), a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata, a Rendőrtiszti Főiskola és a rendvédelmi szakközépiskolák felügyeletére és ellenőrzésére kiadom az alábbi
utasítást.
1. A belügyminiszter irányítása alatt álló egyes rendvédelmi szervek jogszabályban meghatározott belügyminiszteri felügyeletét és ellenőrzését — a minisztérium más hivatali egységeivel és más minisztériumi szervekkel együttműködve — a Belügyminisztérium Rendvédelmi Felügyelet (a továbbiakban: Felügyelet) látja el.
I.
A rendvédelmi szervek felügyelete
2. Az egyes rendvédelmi szervek miniszteri felügyeletét:
a) a szervek helyszíni szakmai ellenőrzésével,
b) a rendvédelmi információs rendszer adatainak, valamint a minisztérium más szerveinél a rendvédelmi szervekkel és tevékenységükkel összefüggésben keletkezett adatok a célhozkötöttség elvének megfelelő felhasználásával, a rendvédelmi szerveknél keletkezett információhordozók rendszeres vagy soron kívüli bekérésével,
c) a szervek vezetőinek beszámoltatásával
kell biztosítani.
3. A miniszteri felügyelet:
a) a rendőrség központi, területi és helyi szerveire;
b) a Határőrség Országos Parancsnokságára, a határőr-igazgatóságokra;
c) a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatára;
d) a Rendőrtiszti Főiskolára, a Rendőrség és Határőrség szakközépiskoláira
terjed ki.
A Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának miniszteri felügyeletét és szakmai ellenőrzését a helyettes államtitkár személyesen látja el.
4. A 3. pont szerinti szervek felügyeletével biztosítani kell, hogy a rendvédelmi irányításhoz folyamatosan aktuális információk álljanak rendelkezésre:
a) a rendvédelmi szervek tevékenységének és működésének belső szabályozottságáról, a szabályozás hatásfokáról, a feladataik teljesítésének jogszerűségéről és eredményességéről, a szervek tevékenységével és működésével kapcsolatban felmerült szabályozási igényekről;
b) a szervek működése személyi, pénzügyi és anyagi feltételeinek biztosítottságáról;
c) a személyi állomány fegyelmi helyzetéről és képzettségéről, a képzési igényekről és lehetőségekről, a képzés és továbbképzés meghatározott irányainak teljesüléséről;
d) a rendvédelmi szervek és működési környezetük (az együttműködő állami és önkormányzati szervek a lakosság, a rendvédelmi feladatokat is ellátó-, valamint egyéb szervezetek, egyesületek) kapcsolatáról, a szerv működésére vonatkozó véleményükről.
5. Az egyes rendvédelmi szervek helyszíni felügyeletét ellátók:
a) együttműködnek a rendvédelmi szerveket érintő jogosultságokkal rendelkező minisztériumi szervezeti egységekkel, állandó és közvetlen kapcsolatot tartanak a felügyelt szervek vezetőivel és munkatársaival,
b) jogosultak a felügyelt szervnél a szerv tevékenységével összefüggő iratokba betekinteni, azokról — az ügykezelési szabályok betartásával — másolatot készíteni,
c) a felügyelt szervek vezetőitől, munkatársaitól a szerv tevékenységével összefüggő információt, felvilágosítást kérhetnek, a felügyelt szerv állományának tagját feladatkörével összefüggésben meghallgathatják,
d) részt vehetnek a felügyelt szerv tevékenységi körébe tartozó témákat tárgyaló értekezleteken, ott véleményt nyilváníthatnak,
e) a felügyelt rendvédelmi szervnél végzett ellenőrzések iratait tanulmányozhatják,
f) kapcsolatot tartanak az illetékes önkormányzati-, ügyészi és bírói szervek, a rendvédelmi szervvel együttműködő más szervekkel, értékelik az együttműködés szintjét és hatásfokát, feltárják az együttműködés esetleges zavarainak az okát, javaslatot tehetnek azok megszüntetésére,
g) felügyelt szervnél tapasztalt jogsértő gyakorlat megszüntetésére a szerv vezetőinek figyelmét kötelesek felhívni, javaslatot tenni a jogsértés megszüntetésére, javaslatuk elutasítása esetén kezdeményezni a felettes szerv intézkedését vagy a felügyelt szerv ellenőrzését.
II.
A rendvédelmi szervek ellenőrzése:
6. A rendvédelmi szervek jogszabályban előírt belügyminiszteri ellenőrzését a szervek helyszíni ellenőrzésével és vezetőinek szóbeli vagy írásbeli beszámoltatásával kell végrehajtani.
7. A Felügyelet részt vesz az egyes rendvédelmi szervek komplex ellenőrzésében.
8. A Felügyelet által végrehajtott helyszíni ellenőrzés kiterjedhet:
a) az átfogó vizsgálat keretében a szerv működése és tevékenysége egészének a felmérésére, így különösen:
— a szervezeti rendszer működése szabályozottságának, a szabályozás és feladatrendszer összhangjának,
— a szerv alaptevékenységét meghatározó jogszabályok hatályosulásának, a tevékenység jogszerűségének és szabályszerűségének,
— a szervezetre ható irányítási és a szervezeten belül érvényesülő vezetési funkciók, valamint a szerv tevékenysége hatásfokának,
— a működés teljes feltételrendszerének, a működési feltételek, a feladatrendszer, az eredményesség közötti összefüggések
megállapítására és értékelésére;
b) témavizsgálat során a rendvédelmi szervek egyes résztevékenységeit meghatározó normák hatályosulásának, a kezdeményezett miniszteri vagy magasabb szintű irányítási normák várható hatásának és végrehajtásuk szükséges feltételrendszereinek a felmerésére,
c) célellenőrzés keretében a szervvel vagy egyes munkatársaival kapcsolatos törvénysértő gyakorlat vagy magatartás vizsgálatára, a miniszter egyedi utasításai végrehajtásának az ellenőrzésére,
d) utóellenőrzés formájában a rendvédelmi szervek helyszíni ellenőrzése vagy a szerv vezetőjének beszámoltatása alapján előírt feladatok végrehajtásának a vizsgálatára.
Az ellenőrzés tervezése
9. Az egyes rendvédelmi szervek miniszteri ellenőrzését a Felügyelet munkatervében kell tervezni. A munkatervet — az állami és kormányzati ellenőrzési tervek rendvédelmi szerveket érintő adataira, valamint a minisztérium egyéb hivatali egységeinek a rendvédelmi szervekre vonatkozó információira, a nemzetbiztonsági szolgálatok tapasztalataira is figyelemmel — a Felügyelet készíti el és a rendvédelmi helyettes államtitkár (a továbbiakban: helyettes államtitkár) terjeszti fel jóváhagyásra.
A tárgyévre tervezett ellenőrzéseket negyedéves bontásban a Költségvetési Ellenőrzési Főosztály részére január 5-ig meg kell küldeni.
10. A helyettes államtitkár a rendvédelmi szervek felügyeletének adatai alapján indokolt esetben kezdeményezi a jóváhagyott terv módosítását, az egyes rendvédelmi szervek soron kívüli ellenőrzését vagy vezetőjének beszámoltatását.
11. A Felügyelet munkaterve tartalmazza:
a) a naptári évben szakmai ellenőrzésre kijelölt rendvédelmi szerveket és rendvédelmi tevékenységi köröket;
b) az egyes szakmai ellenőrzések ütemezését és jelentősebb határidőit;
c) az ellenőrzés 6. pont szerinti formáját és a 7. pont szerinti terjedelmét, a beszámoltatás fórumát és tárgyát;
d) az egyes szakmai ellenőrzések indokait és célját.
12. A Felügyelet munkaterve jóváhagyásának és módosításának, a befejezett ellenőrzések alapján szükséges intézkedések meghatározásának a jogát magamnak tartom fenn.
13. A jóváhagyott tervben szereplő egyes szakmai ellenőrzések végrehajtására részletes ellenőrzési programot kell készíteni és azt a helyettes államtitkár hagyja jóvá. A jóváhagyott ellenőrzési programot — az ellenőrzést legalább 15 nappal megelőzően — meg kell küldeni az érintett rendvédelmi szerv és az illetékes központi rendvédelmi szerv vezetőjének.
14. A soron kívül elrendelt szakmai ellenőrzés végrehajtási programjának megküldését mellőzni lehet, ha az az ellenőrzés célját veszélyeztetné.
15. Az ellenőrzési programnak tartalmaznia kell:
a) az ellenőrizni tervezett szerv (szervezeti egységek) és tevékenységi körök megjelölését;
b) az ellenőrzés formáját és terjedelmét;
c) a beszámoltatással végrehajtani tervezett ellenőrzés esetén a beszámolás fórumát, helyszínét, formáját, a beszámolás tárgyköreinek a megjelölését;
d) az ellenőrzés során vizsgálandó kérdésköröket és az ellenőrzés tervezett időtartamát;
e) az ellenőrzés helyszíni vezetőjének, a résztvevő szerveknek és az ellenőröknek a megnevezését;
f) az ellenőrzés végrehajtásához kapcsolódó határidőket, így különösen az ellenőrzés kezdő és befejező napját, az egyes részjelentések és az összefoglaló jelentés elkészítésének a határidejét és a felelősök megjelölését.
16. Az ellenőrzés végrehajtásáról, megállapításairól az adatokkal és tényekkel alátámasztott értékítéletet, következtetéseket tartalmazó összefoglaló jelentést az ellenőrzés helyszíni vezetője készíti el.
17. Az összefoglaló jelentést az ellenőrzés helyszíni vezetője köteles megküldeni az ellenőrzött szerv és a felettes központi rendvédelmi szerv vezetőjének, akik az ellenőrzés megállapításaira indoklással ellátott észrevételt tehetnek. Az észrevételek elfogadásáról vagy elutasításáról a helyettes államtitkár dönt, döntését indokolni köteles.
18. Az észrevételezett összefoglaló jelentést miniszteri döntésre a helyettes államtitkár terjeszti elő. A felterjesztésben tegyen javaslatot az ellenőrzési jelentés megtárgyalásának fórumára — ha indokolt —, a résztvevők körére, az ellenőrzés megállapításai nyomán szükséges intézkedésekre, azok végrehajtásának ütemezésére.
19. A szerv vezetőjének beszámoltatásával végrehajtott ellenőrzés nyomán szükséges feladatokat a beszámolásról készült dokumentum tartalmazza.
IV.
Vegyes rendelkezések
20. A kizárás szabályai:
a) az ellenőrzés végrehajtásából ki kell zárni az ellenőrzött szerv vezető beosztású dolgozójának a fegyveres szervek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 2. § p) pontjában meghatározott közeli hozzátartozóját, továbbá akitől az ellenőrzés tárgyilagos lefolytatása egyéb okból nem várható;
b) az ellenőr a kizárási okot közvetlenül elöljárónak haladéktalanul köteles bejelenteni, azt az ellenőrzött szerv is bejelentheti. A kizárásról a helyettes államtitkár dönt.
21. Az ellenőrzés helyszíni vezetője az ellenőrzésbe beosztottaknak az ellenőrzés időtartama alatt hivatali felettese (szolgálati elöljárója):
a) meghatározza az egyes rendvédelmi szervezeteket, témaköröket, ellenőrző csoportok összetételét, kijelöli e csoportok vezetőit,
b) az ellenőrzés időtartamától függően, rendszeres időközönként beszámoltatja a csoportok vezetőit, indokolt esetben az egyes ellenőröket az ellenőrzés részmegállapításairól,
c) az ellenőrök részére konkrét ellenőrzési feladatokat határozhat meg, az ellenőrző csoportok összetételét és feladatát módosíthatja, koordinálja a csoportok működését,
d) a helyettes államtitkárt — az általa meghatározottak szerint — tájékoztatja az ellenőrzés menetéről, az elsődleges megállapításokról, az ellenőrzés esetleges, a helyszínen meg nem szüntethető akadályairól, az ellenőrzés során feltárt, a felettes rendvédelmi szerv vagy a Belügyminisztérium meghatározott szervének haladéktalan intézkedését igénylő súlyos jogsértésekről vagy fegyelemsértésekről,
e) az egyes ellenőrzési részjelentések alapján elkészíti az ellenőrzés összefoglaló jelentését,
f) végrehajtja a 16. pont szerinti észrevételezési eljárást.
22. Az ellenőrök kötelesek:
a) az ellenőrzésre felkészülni, az ellenőrzött szerv működésére vonatkozó adatokat előzetesen beszerezni, a tevékenységre vonatkozó szabályozását megismerni,
b) az ellenőrzés során feltárt törvénysértést vagy jelentős szabálytalanságot és fegyelemsértést soron kívül jelenteni,
c) az ellenőrzött észrevételeit meghallgatni és ha azok megalapozottak, figyelembe venni,
d) az ellenőrzés során tett bejelentéseket, panaszokat megvizsgálni és a szükséges intézkedéseket kezdeményezni,
e) megállapításaikat jelentésben rögzíteni.
23. Az ellenőrök jogosultak:
a) az előírt rend megtartásával az ellenőrzött szerv objektumába belépni,
b) a titokvédelemre, a biztonsági előírásokra vonatkozó szabályok megtartásával a szükséges okmányokat tanulmányozni,
c) eredeti okmányokat átvenni, azokról az ügykezelési szabályok betartásával másolatot készíteni,
d) szóban vagy írásban tájékoztatást kérni, személyeket szóban vagy jegyzőkönyvben meghallgatni, kérdőívek kitöltésére felhívni,
e) törvénysértésre, súlyos szabálytalanságra, fegyelmi vétségre utaló adatokat tartalmazó okiratot a jegyzőkönyvhöz, illetve jelentéséhez csatolás céljából — átvételi elismervény ellenében — bevonni,
f) szakértő, szaktanácsadó bevonását kezdeményezni,
g) a feladatokat eredményesen ellátók elismerésére és a vétkesen mulasztók felelősségre vonására javaslatot tenni.
24. Az ellenőrzést végző felelős:
a) az ellenőrzés szakszerű elvégzéséért,
b) az ellenőrzési program által meghatározott körben minden lényeges tény megállapításáért és a megállapítások helytállóságáért.
Ha a tudomására jutott törvénysértés, súlyos szabálytalanság vagy fegyelemsértés esetén az előírt módon nem intézkedik, az ebből adódó következményekért büntetőjogi, fegyelmi, anyagi felelősség terheli.
25. A felügyelt, ellenőrzött szervek vezetői kötelesek:
a) a felügyeletet ellátót és az ellenőrt feladatának ellátásában segíteni, az általuk kért tájékoztatást megadni, adatokat, iratokat átadni,
b) biztosítani a felügyelet munkatársainak helyszíni munkafeltételeit a felügyeleti és ellenőrzési jogosultságuk gyakorlását.
26. Ez az utasítás a közzétételt követő 3. napon lép hatályba.
Kuncze Gábor s. k.,
belügyminiszter
*

Az utasítást a 7/1998. (BK. 3.) BM utasítás 4. pont b) alpontja hatályon kívül helyezte 1998. február 23. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére