• Tartalom

2396/1997. (XII. 8.) Korm. határozat

2396/1997. (XII. 8.) Korm. határozat1

a nem minisztériumi jogállású központi közigazgatási szervek továbbfejlesztésének szabályozási koncepciójáról és intézkedési tervéről

1999.02.10.

1. A Kormány a nem minisztériumi jogállású és szintű önálló központi közigazgatási szervek rendszerének egységesítése és egyszerűsítése céljából – a további munkák alapjául – a következő szabályozási irányokat határozza meg:

a)2 A szabályozásnak azon az elven kell alapulnia, hogy a minisztériumi szint alatti központi közigazgatási szervek egységesített típusa a központi hivatal legyen.

b) A központi hivatal tekintetében a Kormány kijelölt tagjának (miniszter, kivételesen miniszterelnök) a c) pontban részletezett irányítási jogai lehetnek, a Kormány közvetlenül csak néhány alapvető irányítási jogkört gyakoroljon. Így – többek között – a Kormány rendelettel létrehozhatja, átszervezheti és megszüntetheti a központi hivatalt, szabályozhatja annak feladat- és hatáskörét, az irányításért felelős miniszter útján beszámoltathatja a hivatal vezetőjét.

c) A központi hivatal vezetője önállóan gyakorolja a hivatal tevékenységével összefüggő feladat- és hatásköröket. A jogszabályok keretei közt és a Kormány döntéseinek megfelelően a Kormány kijelölt tagja látja el a központi hivatal közvetlen irányítását. Ennek keretében különösen

– ha törvény vagy kormányrendelet másként nem rendelkezik, kinevezi a hivatal vezetőjét és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat, a hivatalvezető előterjesztésére kinevezi annak helyettesét; előterjesztést tesz a hivatalvezető illetményét és juttatásait, valamint a költségvetési gazdálkodását érintően a hatáskörét meghaladó döntések meghozatalára,

– jóváhagyja a központi hivatal szervezeti és működési szabályzatát,

– rendeletben meghatározza a központi hivatal vezetője közigazgatási feladatainak ellátására vonatkozó szakmai szabályokat,

– jóváhagyja a központi hivatal éves (féléves) munkatervét, és indokolt esetben – a jogszabályok keretei közt – munkaterven kívül közigazgatási feladat elvégzésére utasíthatja a hivatal vezetőjét,

– tájékoztatja a hivatalvezetőt a feladat ellátásával kapcsolatos kormánydöntésekről, illetve a hivatal tevékenységét érintően – a hivatalvezető véleményének feltüntetésével – előterjesztést tesz a Kormányhoz,

– ellenőrzi és beszámoltatja a hivatalvezetőt, jogszabálysértés esetén intézkedik annak megszüntetésére.

d) A miniszter hatósági hatáskörében lehetőleg csak az alsóbb szintű szervek hatósági tevékenységét jogszerűségi szempontból vizsgáló és jogsértés esetén intézkedésre feljogosító hatáskörök, valamint kivételes esetekben első fokú hatósági jogkörök maradjanak. A központi hivatalok, valamint a területi közigazgatási szervek hatósági ügyintézési lehetőségeit jobban hasznosítva a miniszter legtöbb első fokú, valamint a minisztérium és a miniszteri hivatal valamennyi első és másodfokú hatósági hatáskörét a központi hivatalhoz vagy a területi közigazgatási szervekhez indokolt telepíteni. Fellebbezési ügyekben – ha más megoldás nem vehető igénybe – fellebbezési tanács is eljárhat. Mindez segítse elő a minisztérium egyedi ügyektől való tehermentesítését, a hatáskörök decentralizációját, továbbá az önálló hatáskörű minisztériumi hivatal mint szervtípus megszüntetését. A minisztériumi szinten maradó feladat- és hatáskörök a minisztert illessék meg. A minisztérium hivatali szervezetének fő funkciója, hogy segítse a minisztert annak szervezési, valamint hatósági feladat- és hatásköreinek ellátásában, a miniszter nevében és felhatalmazása alapján pedig egyes feladat- és hatásköröket közvetlenül gyakorol.

e) Az előkészítő munkáknál a hatósági ügy sajátosságaihoz igazodva, az első vagy másodfokon eljáró központi szervek kijelölésénél – többek közt – az alábbi megoldások figyelembevétele célszerű:

3 a legtöbb esetben az ágazat területi szakigazgatási szerve járhat el első fokon és a központi hivatal másodfokon, ha az első fokú hatáskör nem telepíthető a területi szint alatti önálló közigazgatási szervhez. Esetleg a fővárosi és a megyei közigazgatási hivatal dönthet első fokon és a központi hivatal jár el másodfokon, ha az ágazatban nincs megfelelő területi szakigazgatási szerv. A helyi önkormányzat jegyzője, főjegyzője csak kivételesen legyen központi hivatalhoz kerülő ügyben első fokú szerv,

– az ágazat területi szakigazgatási szerve járhat el első fokon és a területi közigazgatási hivatal a másodfok, ha nincs és nem is célszerű létrehozni központi hivatalt, illetve, ha központi szinten nem célszerű fellebbezési tanácsot alakítani,

– ha országos illetékességgel kell néhány első fokú ügyet ellátni, akkor az első fokú szerv feladatait a fővárosban működő szakigazgatási szerv, illetve a fővárosi közigazgatási hivatal kivételesen az ország egész területére kiterjedően is gyakorolhatja,

– ha néhány ügyben csak a központi hivatal járhat el első fokon, akkor az ágazat központi fellebbezési tanácsa lehet a másodfok, amennyiben a központi hivatalnak nincs területi szakigazgatási szerve és a speciális hatáskört nem célszerű más közigazgatási szervhez telepíteni. A központi fellebbezési tanács egyik lehetséges alternatívájaként vizsgálandó az a megoldás is, miszerint a miniszter – a minisztérium köztisztviselői közül – kijelöli a másodfokon eljáró fellebbezési tanács elnökét, és biztosítja a tanács működésének technikai feltételeit. A fellebbezési tanács elnöke a miniszter által közzétett országos listából kéri fel a fellebbezési tanács többi tagját. Az is vizsgálandó, hogy a tanács mely tagjai és milyen mértékű díjazásban részesülhetnek,

– a miniszternek csak kivételesen legyen olyan első fokú hatósági hatásköre, amit nem lehetett más szervhez telepíteni. A mai miniszteri hatósági ügykör szűkítését indokolja, hogy ez esetben a közigazgatáson belül már nincs mód a fellebbezésre.

f) A szabályozási koncepciótól a kidolgozó munka során a szükséges esetekben el lehet térni, az ilyen eltérést azonban külön indokolni kell.

2. a) Az 1. pontban szereplő szabályozási irányokkal ellentétes jogszabályokat felül kell vizsgálni.

b) A szabályozási irányok alapján – a menet közben szükséges kiegészítéseket és változtatásokat elvégezve – el kell készíteni a központi hivatalokra átfogóan vonatkozó kormányrendelet tervezetét, valamint a központi közigazgatási szervek első és másodfokú hatósági fórumrendszerére vonatkozó kormányrendelet tervezetét.

Felelős: – az a) pontért:
érdekelt miniszterek
az érintett központi hivatalok
vezetőinek bevonásával
a közigazgatás korszerűsítéséért felelős
kormánybiztos (a továbbiakban:
kormánybiztos)
– a b) pont első fordulata szerinti,
a központi hivatalokra vonatkozó
kormányrendelet előkészítéséért:
Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási
államtitkára
kormánybiztos
– a központi közigazgatási szervek első
és másodfokú fórumrendszerével
kapcsolatosan a b) pontban említett
kormányrendelet tervezetének
előkészítéséért:
belügyminiszter
kormánybiztos

Határidő: az a) pontot érintően:
folyamatos
a b) pontban a központi hivatalokra
vonatkozó jogszabálytervezet elkészítésére:
1998. március 31.
a hatósági fórumrendszert érintő
jogszabálytervezet elkészítésére:
1998. augusztus 31.

3.4 Folyamatos módszertani segítségnyújtással kell támogatni a minisztériumok, országos hatáskörű szervek és a központi hivatalok szervezeti és működési szabályzatainak egységes szempontú, a szabályozási reformirányokat érvényesítő korszerűsítését; ennek keretében módszertani ajánlást kell készíteni a minisztériumi szervezeti és működési szabályzatok összkormányzati szempontokat érvényesítő fejlesztéséhez.

Felelős: Miniszterelnöki Hivatal közigazgatás- és területpolitikai államtitkára

Határidő: folyamatos, a módszertani ajánlás elkészítésére: 1999. február 28.

4. a) Az e határozatban ajánlott szabályozási irányokat figyelembe kell venni a már folyamatban lévő átszervezési munkálatokban. A jövőben meg kell vizsgálni, hogy mely központi közigazgatási szervek vonhatók össze vagy építhetők be a minisztériumi szervezetbe, mely esetben indokolt megszüntetni a központi közigazgatási szervet, illetve kivételes esetben és a meglévő kapacitások átcsoportosításával mikor szükséges új központi hivatalt létrehozni. Az 1. pontban szereplő szabályozási irányokkal ellentétes jogszabályokat felül kell vizsgálni.

b) Az átfogó felülvizsgálat során át kell tekinteni, hogy mely központi közigazgatási szervnél indokolt előkészíteni a vezetői kinevezések olyan rendjének a bevezetését, amely szerint a szerv vezetőjét határozott időre (6 évre) nevezik ki.

c) A fenti vizsgálatokra építve intézkedési tervet kell előkészíteni az indokolttá váló átszervezésekre, amely a szakmai megalapozás céljából összesíti és értékeli a lehetséges alternatívákat.

Felelős: az érdekelt miniszterek, az érintett központi közigazgatási szervek vezetőinek bevonásával; a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter (a koordinációért és ellenőrzésért), a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatás- és területpolitikai államtitkára közreműködésével

Határidő: folyamatos, első beszámolásra: 1999. május 31.

1

Megjelent: Határozatok Tára 1998. 53. szám

2

A határozat 1.a) pontja a 2013/1999.(II. 10.) Korm. határozat 3. pontjának b) alpontja szerint módosított szöveg.

3

A francia bekezdés első mondata a Határozatok Tára 1997. évi 55. számában közzétett helyesbítésnek megfelelő szöveg.

4

A határozat 3-4. pontja a 2013/1999. (II. 10.) Korm. határozat 2. pontjának a) és b) alpontjával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére