• Tartalom

25/1997. (HK 11.) HM utasítás

25/1997. (HK 11.) HM utasítás

a Magyar Honvédség belső szabályozó tevékenységének rendjéről

1997.06.18.
A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény (a továbbiakban: honvédelmi törvény) 32. §-ában és 11. § (1) bekezdés l) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyar Honvédség (a továbbiakban: Honvédség) egységes szabályrendszerének megteremtése és fenntartása, a parancsnoklás hatékonyságának és szakszerűségének növelése, valamint a katonai életviszonyok, illetőleg a katonai tevékenység szabályozottságának javítása érdekében – figyelemmel a honvédelmi törvény 29–31. §-aira, valamint a jogalkotásról szóló többször módosított 1987. évi XI. törvény rendelkezésére is – a Honvédség belső szabályozó tevékenységének szabályait a következők szerint állapítom meg.
I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az utasítás hatálya

1. § (1) Az utasítás hatálya a honvédség parancsnoka, vezérkari főnök, a parancsnoksági szervek főnökei, a hadtest, a hadosztály, a dandár, a középfokú katonai tanintézet, az ezred, az önálló zászlóalj (osztály) és a velük azonos szintű parancsnok általános érvényű írásbeli rendelkezéseinek kiadására terjed ki.

(2) Az utasításban foglaltakat a Magyar Köztársaság Fegyveres Erőinek Szolgálati Szabályzata, gyakorlatok és háború idején pedig a Tábori Törzsszolgálati Szabályzat figyelembevételével kell alkalmazni.

II. Fejezet


BELSŐ RENDELKEZÉSEK
A belső rendelkezések csoportosítása

2. § A belső rendelkezés a katonai vezetés eszköze, amely a jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei által meghatározott követelményeknek a Honvédségen belül történő végrehajtására vonatkozó szabályokat, illetőleg katonai tevékenység részletes szabályait állapítja meg.

3. § (1) Belső rendelkezés az intézkedés, a szabályzat, a szakutasítás, a parancs és a határozat.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott belső rendelkezés jellege szerint lehet általános érvényű vagy eseti.

(3) Általános érvényű belső rendelkezés az intézkedés, a szabályzat és a szakutasítás. A parancs és a határozat csak eseti lehet.

4. § Ezen utasítás alkalmazásában:

a) általános érvényű (normatív tartalmú) az a rendelkezés, amely a katonai élet és tevékenység folyamatos, többször ismétlődő vagy időben állandóságot mutató szabályait állapítja meg;

b) eseti az a rendelkezés, amely az elöljáró által az alárendelt szervek vagy személyek számára egyszeri végrehajtásban megvalósuló feladatot, követelményt vagy egyedi ügyben hozott döntést tartalmaz, illetőleg egy adott ügyben vagy ügycsoportban a feladat végrehajtásának a módját határozza meg.

5. § (1) Az általános érvényű belső rendelkezés (a továbbiakban: belső rendelkezés) lehet központi és helyi.

(2) Központi rendelkezés a honvédség parancsnoka, vezérkari főnök és a parancsnoksági szervek főnökei (a továbbiakban együtt: főnök) által a Honvédségre vagy annak egy részére kiterjedő hatállyal kiadott rendelkezés.

(3) A hadtest, a hadosztály, a dandár, a középfokú katonai tanintézet, az ezred, az önálló zászlóalj (osztály) és a velük azonos szintű parancsnok (a továbbiakban együtt: parancsnok) az alárendelt katonai szervezetre vonatkozó helyi rendelkezést adhat ki. Helyi rendelkezés a (2) bekezdésben meghatározott főnök által a közvetlen irányításuk alatt álló, valamint a csapatok fegyvernemi és szolgálatfőnökei által a szakirányítás keretében kiadott rendelkezés is.

6. § (1) Belső rendelkezés kiadására a főnök és a parancsnok jogosult. Belső rendelkezést csak a jogszabálynak és az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek megfelelően, azok keretei között lehet kiadni, az azokkal való ellentétes, illetőleg a hatáskör nélkül kiadott belső rendelkezés semmis.

(2) A saját hatáskörben kiadandó rendelkezéshez az elöljáró jóváhagyása nem szükséges. Az elöljáró azonban elrendelheti bármely rendelkezés tervezetének előzetes bemutatását, a jóváhagyást azonban a rendelkezésen ez esetben sem kell feltüntetni.

(3) A főnök, illetőleg a parancsnok akadályoztatása esetén a belső rendelkezést helyettese írja alá. A helyettes saját jogán rendelkezést nem adhat ki.

(4) Ha a központi rendelkezés más parancsnoksági szerv feladatkörét is érinti, azt vele együttesen vagy vele egyetértésben kell kiadni.

(5) A belső rendelkezés kiadására felhatalmazott főnök, illetve parancsnok további általános érvényű belső rendelkezés kiadására felhatalmazást nem adhat.

Az intézkedés

7. § (1) Az intézkedés állapítja meg a jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi eszközei és a magasabb szintű belső rendelkezések, valamint az elöljáró által meghatározott tevékenységre vonatkozó szabályokat, illetve a parancsnoki hatáskörbe tartozó konkrét feladatokat.

(2) Intézkedésben kell megállapítani:

a) a jogszabályokban, miniszteri utasításokban és a magasabb szintű belső rendelkezésekben meghatározott feladatok végrehajtására vonatkozó előírásokat;

b) a parancsnoklás körébe tartozó és a Honvédség, illetve az adott katonai szervezet működésére hosszabb távra kiható feladatokat, követelményeket és a végrehajtásukra vonatkozó szabályokat;

c) a Honvédség, illetve az adott katonai szervezet működéséhez szükséges személyi és dologi feltételek biztosításának rendjét.

(3) Intézkedést a Honvédség egészére a honvédség parancsnoka és vezérkari főnöke, a szolgálati alárendeltek részére a parancsnok, a szakirányítás körében pedig a parancsnoksági szervek főnökei és a csapatok fegyvernemi és szolgálatfőnökei adhatnak ki.

A szabályzat

8. § (1) A szabályzat egységes rendszerbe foglalja a katonai élet és szolgálat, illetőleg a katonai tevékenység egészére vagy egyes szakterületeire vonatkozó állandósult tevékenységet, illetve feladatokat.

(2) Szabályzatban kell megállapítani:

a) a katonai tevékenység és szolgálat ellátásával, a katonai szervezetek egységes szervezeti és működési rendjével, a fegyvernemek és szakszolgálatok alapvető rendeltetésével és feladataival, a katonai tevékenység személyi és dologi feltételeivel kapcsolatos szabályokat, valamint az egyes szolgálati személyek jogosultságait és kötelességeit;

b) a harcfeladatra való felkészüléssel és azok végrehajtásával összefüggő elveket, módszereket és feladatokat.

(3) Az alapszabályzatokat a honvédelmi miniszter rendelettel vagy utasítással, az egyéb szabályzatokat pedig a honvédség parancsnoka intézkedéssel lépteti hatályba.

(4) Az alapszabályzatok jegyzékét az utasítás melléklete tartalmazza.

A szakutasítás

9. § (1) Szakutasításban kell megállapítani a szakmai feladatok ellátásának alapvető szabályait, valamint a fegyverzet és a haditechnikai eszközök, anyagok üzemeltetésével, karbantartásával, javításával kapcsolatos szakmai-technikai szabályokat.

(2) A szakutasítások közül azokat, amelyek a szakmai feladatok ellátásának alapvető szabályait tartalmazzák, a honvédség parancsnoka, azokat pedig, amelyek a részletes szakmai-technikai szabályokat tartalmazzák, a kiadásra jogosult MH parancsnoksági szerv főnöke adja ki.

A belső rendelkezés értelmezése

10. § (1) Ha a belső rendelkezést a katonai szervezetek eltérően értelmezik, vagy eltérő végrehajtási gyakorlat alakult ki, akkor azt állásfoglalással kell értelmezni.

(2) A belső rendelkezés értelmezésére – szükség esetén – a rendelkezést kiadó főnök, illetőleg a parancsnok állásfoglalást adhat ki. Ha a belső rendelkezés más főnök, illetőleg parancsnok hatáskörét is érinti, annak értelmezését együttesen kell kiadni.

III. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK KIADÁSÁNAK TERVEZÉSE
A központi rendelkezések kiadásának tervezése

11. § (1) A Magyar Honvédség Parancsnoksága (a Honvéd Vezérkar) szabályozó tevékenységét a parancsnoksági szervek által irányított területek szabályozási igénye szerint kell megtervezni.

(2) A szabályozási feladatok tervezésénél a következő általános követelményeket kell érvényesíteni:

a) központi rendelkezés kiadására felhatalmazás alapján, illetve csak abban az esetben kerülhet sor, ha a katonai életviszonyok célszerű befolyásolása, a kívánt cél elérése a vezetés más eszközeinek alkalmazása helyett központi szabályozást igényel;

b) a szabályozási tevékenységnek mindig összhangban kell lenni az adott terület fejlesztésének katonai és gazdasági koncepciójával;

c) a kiadásra tervezett központi rendelkezés a jogszabállyal és az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel, vagy más magasabb szintű rendelkezéssel nem állhat ellentétben;

d) a központi rendelkezést csak a hatáskörrel rendelkező főnök adhatja ki;

e) a központi rendelkezés megjelenési formáját a 7–9. §-okban foglaltak közül a rendelkezés tartalmát meghatározó szabályok figyelembevételével kell megállapítani.

(3) A központi rendelkezés kiadását a Parancsnokság (HVK) feladatainak tervezésére vonatkozó rendelkezés alapján készített hosszabb távú és az éves munkatervbe kell felvenni. Az év közben felmerülő szabályozási feladatokat az éves munkatervben – a terv kiegészítésével – rögzíteni kell.

(4) Ha a szabályozási igények indokolják a honvédség parancsnoka, illetőleg a vezérkari főnök jogszabály, vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek kiadását, módosítását, kiegészítését, illetőleg hatályon kívül helyezését kezdeményezheti a honvédelmi miniszternél. Az ilyen tervezetek előkészítésének rendjét a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzata állapítja meg.

A helyi rendelkezések kiadásának tervezése

12. § (1) A helyi rendelkezés kiadását a parancsnoknak a katonai szervezet munkatervébe kell felvennie.

(2) A 11. §-ban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell a helyi rendelkezésekre is.

IV. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK ELŐKÉSZÍTÉSE
A központi rendelkezések előkészítése

13. § (1) A honvédség parancsnoka, vezérkari főnök által irányítási döntés, vagy jogszabály végrehajtására, valamint a hatáskörének gyakorlása során szükséges, más általános érvényű központi rendelkezés tervezetét a szabályozás tárgya szerint illetékes parancsnoksági szerv az érdekelt parancsnoksági szervek közreműködésével dolgozza ki.

(2) A szabályozás tárgya szerint a hatáskörébe tartozó kérdésekről szóló központi rendelkezés tervezetét a kiadásra jogosult parancsnoksági szerv készíti elő.

(3) Ha a központi rendelkezés több parancsnoksági szerv hatáskörét is érinti, azt együttesen kell előkészíteni. Az együttes rendelkezés előkészítésénél a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a kidolgozásért és véleményeztetéséért az érintett főnökök együttesen felelősek.

A központi rendelkezések végrehajtására vonatkozó szabályok előkészítése

14. § (1) A központi rendelkezés végrehajtására általános érvényű rendelkezést felhatalmazás alapján, illetve csak abban az esetben lehet kiadni, ha a végrehajtás más eszközökkel nem biztosítható.

(2) Ha valamely magasabb szintű belső rendelkezés által szabályozott kérdésben a helyi viszonyoknak megfelelő további általános érvényű rendelkezés kiadása elkerülhetetlen, azt a parancsnok – a felsőbb szintű rendelkezés által megszabott kereteken belül – csak az utasításban foglaltak szerint adhatja ki.

(3) A végrehajtásra vonatkozó általános érvényű belső rendelkezés csak azok számára adható ki, akik az alaprendelkezést megkapták. A végrehajtásról szóló rendelkezés előkészítését általában az alaprendelkezéssel egy időben kell befejezni és ezzel együtt kell közzétenni (kiadni).

(4) Ha a főnök által kiadott rendelkezés végrehajtásáért a hadtest vagy a hadosztály parancsnoka a felelős, a végrehajtásra vonatkozó rendelkezés előkészítését az alaprendelkezés kiadását követően azonnal meg kell kezdeni. A végrehajtásról szóló rendelkezés az alaprendelkezés szövegét – sem egészében, sem részeiben – nem ismételheti meg.

A helyi rendelkezések előkészítése

15. § (1) Az általános érvényű helyi rendelkezés tervezetét a parancsnok intézkedése szerint a törzs, a fegyvernemi és a szolgálatfőnökségek az igazgatási szolgálat bevonásával készíti elő.

(2) A 14. § rendelkezéseit a helyi rendelkezések előkészítésénél megfelelően alkalmazni kell.

V. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK SZERKESZTÉSE
A belső rendelkezések szerkesztésének általános szabályai

16. § A belső rendelkezést úgy kell szerkeszteni, hogy az világos, egyértelmű, pontos, szakszerű, szabatos és tömör megfogalmazású legyen. Ne tartalmazzon szükségtelen általánosságokat és a szabályozni kívánt tárgykörtől eltérő rendelkezéseket. A rendelkezés szövegezése során a köznapi fogalmakat kell alkalmazni, kerülni kell a bonyolult fogalmazást, a magyartalan kifejezéseket, valamint a csak szűk körben ismert szakmai fogalmakat.

17. § (1) Az általános érvényű belső rendelkezésnek tartalmaznia kell a szabályozásra kapott felhatalmazásra történő utalást.

(2) A belső rendelkezés bevezető része általában a tárgy megjelölésén és az esetleges alaprendelkezésekre való hivatkozáson kívül mást nem tartalmazhat. Kivételesen – nagyobb jelentőségű tárgykör szabályozásakor, ha a végrehajtáshoz szükséges – meg lehet határozni a rendelkezéssel elérni kívánt célt, valamint azokat a tényeket és körülményeket, amelyek a rendelkezés kiadását indokolják.

(3) A belső rendelkezés elején kell meghatározni annak személyi hatályát.

(4) Ha a szabályozás célja valamely rendelkezés korszerűsítése, elegendő csupán a feltétlenül szükséges módosító szabályokat – az eredeti rendelkezés szerkezetébe beilleszthető módon – megfogalmazni és a hatályon kívül helyezés körét megjelölni.

18. § (1) Belső rendelkezést csak azonos vagy magasabb szintű rendelkezés, az állami irányítás egyéb jogi eszköze és jogszabály módosíthat, vagy helyezhet hatályon kívül. Ha magasabb szintű rendelkezés helyett – az időközben történt hatásköri változások miatt – alacsonyabb hatáskörben kerül sor új rendelkezés kiadására, a korábbi rendelkezés hatályon kívül helyezést az új rendelkezéssel egy időben elkészített, a korábbival azonos szintű rendelkezésben kell kimondani.

(2) A belső rendelkezés akkor veszti hatályát, ha azt az (1) bekezdésben foglaltak szerint más rendelkezés hatályon kívül helyezte, vagy ha az abban meghatározott határidő lejárt.

(3) A belső rendelkezés – indokolt esetben – átmeneti szabályt is tartalmazhat, amely a hatálybalépése előtt keletkezett, illetőleg a folyamatban levő ügyek intézésére is vonatkozik. A közzétételt megelőző időre azonban nem állapíthat meg feladatot, illetőleg kötelességet.

(4) A belső rendelkezésben – figyelemmel a honvédelmi törvény 31. § (6) bekezdésében foglaltakra is – meg kell határozni, hogy azt a személyi állománnyal vagy annak egy részével milyen mértékben kell ismertetni. Ha a rendelkezés végrehajtása megköveteli, részletesen meg kell jelölni, hogy milyen beosztású személyek, milyen mértékben kötelesek elsajátítani a rendelkezés előírásait.

(5) A rendelkezés végén meg kell határozni a hatálybalépés időpontját. Ennek megállapításakor figyelemmel kell lenni a közzétételéhez és a végrehajtás előkészítéséhez szükséges időtartamra is.

19. § Az eseti rendelkezés általában bevezető részből és rendelkező részből áll. A bevezető rész az elérni kívánt célt, a tényeket és a követelményeket tartalmazhatja, a rendelkező részben pedig a feladatokat és a magatartási szabályokat kell meghatározni.

A központi rendelkezések szerkesztése

20. § (1) Az intézkedés szerkesztésének követelményeit annak jellege és tartalma alapján kell meghatározni. Az intézkedés általában bevezetőből és pontokba foglalt arab sorszámmal, azon belül pedig kisbetűvel jelölt rendelkező részből áll.

(2) A honvédség parancsnoka, vezérkari főnök általános érvényű intézkedését – terjedelmétől, jellegétől és tartalmától függően – fejezetekre, alcímekre, arab sorszámmal számozott pontokra, illetve kisbetűvel jelölt alpontokra kell tagolni.

(3) A szabályzatot és a szakutasítást – a terjedelmétől függően – részekre, fejezetekre, illetve pontokra, alpontokra kell osztani. A pontok megjelölése folyamatosan növekvő arab számmal, az alpontok jelölése pedig kisbetűvel történik.

21. § (1) A főnök által kiadott rendelkezés és állásfoglalás megjelölése évente újrakezdett folyó sorszámmal, törve a kibocsátás évének számával, a rendelkezés kiadására jogosult beosztás megnevezésének rövidítésével, a rendelkezés formájának és tárgyának meghatározásával történik. A beosztás megnevezésének rövidített formája előtt zárójelben kell feltüntetni a Honvédelmi Közlöny (a továbbiakban: Közlöny) hivatalos rövidítését és azt a számát, amelyben a rendelkezést közzétették.

(2) Az (1) bekezdés szabályait kell alkalmazni akkor is, ha a rendelkezést a kiadásra jogosult személy helyett annak helyettese írja alá.

(3) Azt a belső rendelkezést, amelyet a Közlönyben nem tesznek közzé, a Közlöny betűjelzésének és számának elhagyásával az (1) bekezdés szerint kell jelölni.

A helyi rendelkezések szerkesztése

22. § (1) A helyi rendelkezések szerkesztésére a központi rendelkezésekre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(2) A helyi rendelkezést kiadó parancsnok beosztása szerinti megnevezésével az évente újra kezdett folyó sorszámmal, törve a kiadási év számával, a rendelkezés formájának és tárgyának meghatározásával kell jelölni.

VI. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK TERVEZETEINEK VÉLEMÉNYEZÉSE
A központi rendelkezés tervezetének véleményezése

23. § (1) A központi rendelkezés és annak értelmezésére vonatkozó állásfoglalás tervezetét véleményezésre csak azon szervek főnökeinek kell megküldeni, amelyek feladatkörét, illetve hatáskörét a rendelkezés érinti.

(2) Az általános érvényű rendelkezés tervezetét az (1) bekezdésben foglaltakon túl, minden esetben meg kell küldeni véleményezésre az MHP Jogi és Igazgatási Irodának.

(3) A Honvédség egészét, vagy jelentős részét érintő és nagyobb jelentőségű központi rendelkezés tervezetét – a honvédség parancsnoka, vezérkari főnök döntése alapján – véleményezésre meg kell küldeni a hadtest és hadosztály parancsnokoknak is.

(4) Az aláírásra jogosult főnök az aláírás előtt köteles meggyőződni arról, hogy a rendelkezés tervezetét az ügyben érintettek, valamint a (2) bekezdésben meghatározott szerv véleményezte-e.

(5) Ha a Honvédség egészét vagy jelentős részét érintő eseti központi rendelkezésnek jogi vonatkozása is van, ki kell kérni az MHP Jogi és Igazgatási Iroda véleményét.

24. § A központi rendelkezés tervezetének véleményezésére legalább 15 napot, egyszerűbb tervezetek esetében pedig legalább 8 napot kell megállapítani. Szabályzat és a szakutasítás tervezetek esetében a véleményezésre legalább 30 napos határidőt kell megállapítani. A tervezetről alkotott véleményt írásba kell közölni, – kivételes esetben – a szóban (távbeszélőn) közölt nyilatkozatot feljegyzésbe kell foglalni és azt a kiadott (véleményezett) központi rendelkezés hatályon kívül helyezéséig meg kell őrizni.

25. § (1) A központi rendelkezés véleményezése során a véleményező szervek főnökei arra vonatkozóan kötelesek nyilatkozni, hogy a tervezet összhangban van-e a feladatkörüket érintő szabályokkal.

(2) Az MHP Jogi és Igazgatási Iroda vezetője arra vonatkozóan ad véleményt, hogy az adott rendelkezés tervezete összhangban van-e a jogszabályokkal és a magasabb szintű rendelkezésekkel, megfelelően illeszkedik-e a Honvédség szabályozási rendszerébe, kiadása nem eredményez-e párhuzamosságot, illetőleg túlszabályozást, valamint szerkezete, szövegezése megfelel-e az ezen utasításban előírt követelményeknek. Az említett kérdésekkel kapcsolatos észrevételek mellett közli a fontosnak tartott tartalmi észrevételeit is.

(3) A tervezet végleges szövegének megállapítása során hasznosítani kell a véleményeket. Amennyiben a tervezetet előkészítő főnök, illetőleg a 23. § (2) és (5) bekezdésében meghatározott jogi vélemény között eltérés van, annak lényegét a tervezet előterjesztésénél jelezni kell. Az észrevételekről a kiadmányozó – a jogi vélemény figyelembevételével – dönt.

(4) Az MHP Jogi és Igazgatási Iroda vezetője közvetlen intézkedést kezdeményezhet az illetékes főnöknél, a kezdeményezés eredménytelensége esetén pedig annak közvetlen elöljárójánál – ha azt állapítja meg, hogy a főnök a központi rendelkezés előkészítése során eltért a 23. §-ban a véleményeztetésre meghatározott szabályoktól.

A helyi rendelkezések tervezetének véleményezése

26. § (1) A helyi rendelkezések közül a Magyar Honvédség Parancsnokságán készült tervezetet a rendelkezés tárgya szerint érintett parancsnoksági szervek főnökeivel, a hadtest-, a tanintézet-, a hadosztály-, a dandár-, az ezred-, az önálló zászlóalj-(osztály) parancsnokságon készült rendelkezés tervezetét pedig az adott parancsnokság fegyvernemi és szolgálatfőnökeivel, illetőleg az igazgatási szolgálattal kell véleményeztetni.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt tervezet esetén a véleményező arra vonatkozóan köteles nyilatkozni, hogy a rendelkezés tervezete összhangban van-e feladatkörét érintő szabályokkal.

VII. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK KÖZZÉTÉTELE ÉS KIADÁSA
A központi rendelkezések közzététele

27. § (1) A Közlönyben kell közzétenni – figyelemmel a honvédelmi törvény 31. § (1) bekezdésére is – az általános érvényű központi rendelkezést és állásfoglalást, valamint a szabályzat kiadására, módosítására, kiegészítésére és hatályon kívül helyezésére vonatkozó rendelkezést, továbbá azt az eseti központi rendelkezést, amelynek közzétételét az aláíró főnök elrendelte.

(2) Az államtitkot tartalmazó központi rendelkezést külön kiadványban kell megjelentetni, de annak számát, kiadási évét, tárgyát és megjelölését a Közlönyben is közölni kell.

28. § A Közlönybe közzétételre kerülő rendelkezés vagy állásfoglalás egy példányát – az MHP Jogi és Igazgatási Iroda vezetőjének kézjegyével ellátva – a kívánt megjelenési idő előtt legalább három héttel meg kell küldeni a HM Jogi és Igazgatási Főosztálynak.

A központi rendelkezések külön kiadványban történő kiadása

29. § (1) Külön kiadványban kell megjelentetni a szabályzatot, a szakutasítást és az államtitkot tartalmazó központi rendelkezést, valamint az egyes – külön meghatározott – honvédség parancsnoki parancsokat és általában az eseti rendelkezést.

(2) A szolgálati könyvként kiadott szabályzat és szakutasítás megjelentetéséről az MH Szabályzatkiadó Intézet és Központi Nyomda, az államtitkot tartalmazó rendelkezés, valamint az eseti rendelkezés kiadásáról az aláíró főnök gondoskodik.

A helyi rendelkezések kiadása

30. § A helyi rendelkezés kiadásáról és az alárendeltekhez történő eljuttatásáról a rendelkezést aláíró parancsnok (főnök) gondoskodik.

A belső rendelkezések ismertetésének szabályai

31. § (1) A közzétett, illetőleg külön kiadásban megjelentetett rendelkezést a 18. § (4) bekezdésben meghatározottak szerint az állománnyal a szolgálati feladatok ellátásához szükséges mértékben ismertetni kell.

(2) Az ismertetés módját – a honvédelmi törvény 11. §-ára tekintettel – a parancsnok határozza meg.

VIII. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK NYILVÁNTARTÁSA
A központi rendelkezések gépi nyilvántartása

32. § (1) Az általános érvényű hatályos központi rendelkezések számítógépes nyilvántartásáról (a továbbiakban: nyilvántartás) az MHP Jogi és Igazgatási Iroda vezető gondoskodik.

(2) A nyilvántartás tartalmazza a rendelkezés kibocsátóját, a kiadásának évét, formáját, számát, főkidolgozóját, a közzététel (kiadás) módját, a részletes tárgyát és azt, hogy a rendelkezést milyen más rendelkezés egészítette ki, módosította, illetve helyezte hatályon kívül.

(3) A nyilvántartást a Közlönyben megjelenő rendelkezések adatai, illetőleg a főnökök adatközlése alapján kell vezetni. A főnök a Közlönyben közzétételre nem kerülő központi rendelkezések egy példányát a (2) bekezdésben meghatározott adatokat tartalmazó adatlapot az MHP Jogi és Igazgatási Irodának köteles megküldeni.

(4) A nyilvántartás alapján az MHP Jogi és Igazgatási Iroda elkészíti a hatályos központi rendelkezések jegyzékét, majd azt követően kétévenként kiegészíti azt a változtatásokkal. A hatályos központi rendelkezések jegyzékét és a változásokat a Közlönyben közzé kell tenni.

A helyi rendelkezések nyilvántartása

33. § (1) Az általános érvényű hatályos helyi rendelkezések nyilvántartásáról a rendelkezést aláíró parancsnok (főnök) gondoskodik.

(2) A rendelkezéseket a hadtest-, tanintézet- és a hadosztály-parancsnokságokon kétévenként jegyzékbe kell foglalni. A jegyzéket a tárgyévet követő év február hó 28. napjáig az alárendelt szervek részére ki kell adni. A jegyzék tartalmazza a rendelkezés tárgyát, számát, kiadási évét, kibocsátóját, illetve, hogy azt milyen rendelkezés egészítette ki, vagy módosította.

IX. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK FELÜLVIZSGÁLATA
A központi rendelkezések felülvizsgálata

34. § (1) Az általános érvényű intézkedést – eltérő rendelkezés hiányában – kétévenként, a szabályzatot és a szakutasítást pedig ötévenként felül kell vizsgálni.

(2) A felülvizsgálatnak ki kell terjednie arra, hogy:

a) a rendelkezések összhangban vannak-e a jogszabályokkal, az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel és a magasabb szintű rendelkezésekkel;

b) az azonos szintű rendelkezések között nincs-e párhuzamosság, vagy ellentmondás;

c) a rendelkezések időszerűek-e még;

d) az adott tárgyban új rendelkezés kibocsátása szükséges-e.

35. § (1) A honvédség parancsnoka, vezérkari főnök által kiadott általános érvényű intézkedés felülvizsgálatát az azt előterjesztő főnök az MHP Jogi és Igazgatási Iroda közreműködésével, a 34. § (1) bekezdésében meghatározott többi rendelkezés felülvizsgálatát pedig a szabályozás tárgya szerint illetékes parancsnoksági szerv végzi.

(2) A felülvizsgálatról összefoglaló jelentést kell készíteni és azt – a felülvizsgált időszakot követő első negyedév végéig – a honvédség parancsnokának kell felterjeszteni. A felülvizsgálat összegzett tapasztalatairól a HM Jogi és Igazgatási Főosztályát is tájékoztatni kell.

(3) A felülvizsgálatot követően el kell végezni az idejétmúlt, vagy más okból nem megfelelő rendelkezések hatályon kívül helyezését, módosítását, kiegészítését, az újraszabályozást vagy a felülvizsgálat során feltárt szabályozatlan területekre vonatkozó új rendelkezések kiadását.

A központi rendelkezések gyűjteményes kiadása

36. § Az általános érvényű honvédség parancsnoki és vezérkari főnöki rendelkezések hatályos szövegét – az államtitkot tartalmazó rendelkezések kivételével – rendszeresen gyűjteményben kell kiadni. A hatályos rendelkezések gyűjteményét – az érintett parancsnoksági szervek közreműködésével – az MHP Jogi és Igazgatási Iroda állítja össze és adja ki.

A helyi rendelkezések felülvizsgálata

37. § (1) A helyi rendelkezések felülvizsgálatának megszervezéséért és végrehajtásáért az azokat kiadó parancsnok a felelős.

(2) A helyi rendelkezések felülvizsgálatát a 34. § (2) bekezdésében meghatározott követelmények szerint kell végrehajtani.

(3) A parancsnok a felülvizsgálat végrehajtásáról köteles jelentést tenni a közvetlen szolgálati elöljárójának.

X. Fejezet


A BELSŐ RENDELKEZÉSEK ÉRVÉNYESÜLÉSÉNEK ELLENŐRZÉSE
A központi rendelkezések érvényesülésének ellenőrzése

38. § (1) A központi rendelkezések érvényesülését (hatályosulását) a rendelkezést kiadó főnök vezetése alatt álló parancsnoksági szervnek rendszeresen ellenőrizni kell.

(2) A honvédség parancsnoka és a vezérkari főnök rendelkezéseinek érvényesülését az a parancsnoksági szerv ellenőrzi, amelynek a feladatkörébe tartozik. Ha a rendelkezés több parancsnoksági szerv feladatkörét is érinti, az érvényesülés ellenőrzését az érintett szerveknek együttesen kell végrehajtaniuk.

(3) Ha az általános érvényű honvédség parancsnoki és vezérkar főnöki rendelkezés által szabályozott kérdés kifejezetten egyik parancsnoksági szerv feladatkörébe sem tartozik, az érvényesülését az MHP Jogi és Igazgatási Iroda ellenőrzi.

39. § (1) A központi rendelkezések érvényesülésének ellenőrzését az adott területre vonatkozó jogszabályok, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek rendelkezéseire is figyelemmel, a Honvédség általános ellenőrzési szabályainak megfelelően kell végrehajtani.

(2) Az ellenőrzésnek ki kell terjednie arra, hogy:

a) az előkészítés során helyesen mérték-e fel a szabályozás alá vont viszonyokat, és a döntés megfelelően szolgálja-e az eredetileg kitűzött célt;

b) az alárendeltek helyesen értelmezik-e a rendelkezés szabályait és megfelelően történik-e a végrehajtás.

(3) Ha az ellenőrzés azt állapítja meg, hogy a (2) bekezdés a) alpontjában foglaltak miatt a rendelkezés nem érvényesül, kezdeményezni kell annak módosítását, kiegészítését, hatályon kívül helyezését, illetőleg új rendelkezés kiadását.

(4) Ha a rendelkezés a (2) bekezdés b) alpontjában foglaltak miatt nem érvényesül, állásfoglalás kiadásával, illetve a parancsnoklás egyéb eszközeivel kell a rendelkezés végrehajtását helyes irányba befolyásolni.

40. § (1) Ha a rendelkezés rendszeres, ismétlődő jelentési kötelezettséget állapít meg, – a rendelkezés kiadásával egyidejűleg – a jelentést fel kell venni a határidős jelentések közé.

(2) Ha az ügy természete az írásbeli jelentést nem indokolja, az alárendelteket a rendelkezés végrehajtásáról szóbeli jelentésre kell kötelezni.

A helyi rendelkezések érvényesülésének ellenőrzése

41. § (1) A helyi rendelkezés érvényesülésének ellenőrzése a kibocsátó parancsnok hatáskörébe tartozik.

(2) A helyi rendelkezés érvényesülését a 38–40. §-oknak megfelelő alkalmazásával kell ellenőrizni.

XI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

42. § Az általános érvényű, valamint eseti központi és helyi rendelkezés jogszabállyal, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel fennálló összhangját, valamint azok érvényesülését – a honvédelmi miniszter rendelkezése alapján – a minisztérium illetékes szervei törvényességi felügyelet keretében rendszeresen ellenőrzik.

43. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba. Ezzel egyidejűleg a szabályozás rendjéről a Magyar Néphadseregben című 17/1977. (HK 8.) HM utasítás a hatályát veszti.

(2) Ez az utasítás nem érinti a hatálybalépése előtt kiadott belső rendelkezések hatályát.


Keleti György s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet a 25/1997. (HK 11.) HM utasításhoz

Az alapszabályzatok jegyzéke

1. A Magyar Köztársaság Fegyveres Erői Szolgálati Szabályzata.

2. A Magyar Honvédség Alaki Szabályzata.

3. A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség Titokvédelmi és Ügyviteli Szabályzata.

4. A Magyar Honvédség Öltözködési Szabályzata.

5. Tábori Törzsszolgálat Szabályzata.

6. Katonai Rendészet Szabályzata.

7. A Magyar Honvédség Szárazföldi Haderőnemének Harcszabályzata.

8. A Magyar Honvédség Hadműveleti Szabályzata.

9. A Magyar Honvédség Harckészültségének és Mozgósításának Elvei című szabályzat.

10. A Magyar Honvédség Légierejének Harcszabályzata.

11. A Magyar Honvédség Csapathadtáp Szabályzatok.

12. A Magyar Honvédség személyi állományának egészségügyi ellátásáról szóló szabályzat.

13. Katonai Általános Balesetelhárító és Egészségvédő Szabályzat.

14. A Magyar Honvédség Polgári Fegyveres Őrség Működési és Szolgálati Szabályzata.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére