• Tartalom

54/1997. (X. 31.) AB határozat

54/1997. (X. 31.) AB határozat1

1997.10.31.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Abaújlak község önkormányzati képviselő-testülete mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést idézett elő azzal, hogy a község Szanticska elnevezésű külterületi lakott helyén – a lakóhelyi közösség kezdeményezését elutasítva – nem hozott létre településrészi önkormányzatot.
Az Alkotmánybíróság felhívja Abaújlak község képviselő-testületét, hogy 1997. december 31-ig a 6/1995. (VIII. 14.) sz. rendeletével kiadott szervezeti és működési szabályzatának módosításával rendelkezzék Szanticska településrészi önkormányzatának létrehozásáról, és állapítsa meg annak hatáskörét.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
1. Szanticska település községegyesítés révén vált Abaújlak közigazgatási területének részévé. A két település – a közöttük lévő több kilométeres távolság miatt – a határait megtartotta, egybeépülésükre belátható időn belül lehetőség nincs, Szanticska jelenleg Abaújlak külterületi lakott helye.
1992–1995. év között Szanticskán részönkormányzat működött, de azt az 1994. évi helyi önkormányzati képviselő-választásokat követően megalakult új képviselő-testület megszüntette.
1996. július 10-én kelt beadványában 17 szanticskai ingatlantulajdonos településrészi önkormányzat ,,biztosítását'' kérte a községi képviselő-testülettől. A testület a kérelmet elutasította. A polgármester által adott indokolás szerint az önkormányzati törvény a képviselő-testületet ,,nem kötelezi részönkormányzat létrehozására, csak a lehetőséget teremti meg megalakítására''.
A megyei közigazgatási hivatal – a községi képviselő-testület ülésén is és írásban is – kinyilvánította, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 55. §-ának b) pontja alapján a testület ,,a településrész közösségének kezdeményezésére nem tagadhatja meg a kizárólag a településrészt érintő hatáskör átruházását a külterületi lakott helytől'', ezért ,,mindenképpen létre kell hozni a részönkormányzatot''. Miután a testület a törvénysértés megszüntetésére határidő kitűzésével tett közigazgatási hivatali felhívást is elutasította, a hivatalvezető indítvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, kérve: ,,állapítsa meg, hogy Abaújlak képviselő-testülete mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet követett el, mivel az Ötv. 55. § a), illetve b) pontja alapján Szervezeti és Működési Szabályzatában nem hozta létre a szanticskai részönkormányzatot.'' Indítványozta továbbá, hogy a ,,mulasztást elkövető jogalkotó szervet hívja fel feladatának haladéktalan teljesítésére''.
2. Az indítvány megalapozott.
2.1. Az Ötv. 28. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés általános érvénnyel azt mondja ki, hogy: ,,A képviselő-testület – szervezeti és működési szabályzatában – településrészi önkormányzatot hozhat létre települési képviselőkből, más választópolgárokból.'' Ez a szabály minden települési önkormányzati képviselő-testületet felhatalmaz arra, hogy elkülönült vagy sajátos érdekű településrészeire – a körülmények mérlegelése alapján, belátása szerint, általa meghatározott hatáskörrel – részönkormányzatot hozzon vagy ne hozzon létre.
2.2. Abaújlak és Szanticska esetében azonban nem ez az általános szabály az irányadó.
Az Ötv. 55. §-a – meghatározott esetekben – az általánostól eltérő rendelkezésével korlátozza a települési képviselő-testület döntési szabadságát. A testület ugyanis: ,,Nem tagadhatja meg a kizárólag a településrészt érintő hatáskör átruházását
a) egyesítéssel létrejött településrésztől,
b) külterületi lakott helytől,
c) az olyan üdülőterülettől, amelynek népessége eléri a település állandó lakosságának egynegyedét.''
Szanticska vonatkozásában e jogszabályi rendelkezésnek mind az a), mind pedig a b) pontjában foglalt előírást kötelező jelleggel érvényesíteni kell. Mivel pedig az Ötv. 9. § (3) bekezdése és a 28. § (2) bekezdése szerint az 55. § alapján kezdeményezésre meg nem tagadható hatáskör-átruházás csak részönkormányzat létesítésével valósulhat meg, Abaújlak helyi képviselő-testülete nem térhet ki a kedvező döntés alkotmányos kényszere alól; s ezt az Ötv. 28. § (1) bekezdése alapján a szervezeti és működési szabályzatában rögzítenie kell. Döntésében a testület az Ötv. 55. §-a alapján csupán azt mérlegelheti, melyek azok az önkormányzati jogok és anyagi eszközök, amelyek a ,,kizárólag a településrészt érintő ügyekben'' megadhatók.
2.3. Abaújlak önkormányzati képviselő-testülete az Ötv. 55. §-ának különös rendelkezése teljesítését elmulasztotta, – sőt a településrész lakóhelyi közösségének jogszerű kezdeményezését elutasította – ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az Ötv. 55. §-a szerinti jogalkotási feladatát megszegve, sértette ugyanis az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésének azt az előírását, mely szerint az önkormányzat rendelete – adott esetben a 6/1995. (VIII. 14.) sz. községi rendelet – nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványnak helyt adó határozatát az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. § (1) bekezdése alapján hozta meg. A 49. § (2) bekezdése pedig kimondja, hogy: ,,A mulasztást elkövető szerv a megjelölt határidőn belül köteles jogalkotói feladatának eleget tenni.''2
Alkotmánybírósági ügyszám: 702/H/1997.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

2

A Magyar Közlöny 1997. évi 95. számában közzétett helyesbítésnek megfelelő szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére