• Tartalom

638/B/1997. AB határozat

638/B/1997. AB határozat*
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeletbe foglalt előírás alkotmányellenességének vizsgálatára vonatkozó indítvány tárgyában meghozta a következő
h a t á r o z a t o t :
Az Alkotmánybíróság Bócsa község önkormányzati képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/1995. (IV. 25.) KT. rendelete ügyrendi mellékletét tartalmazó 6. pontja negyedik francia bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
I n d o k o l á s
1. Bócsa község önkormányzatának a rendelkező részben jelzett rendelete (a továbbiakban: SzMsz) mellékletének a polgármesteri hivatal létszámát meghatározó pontja — többek között — azt tartalmazza, hogy az ügyintézők körébe tartozik ,,2 fő adóigazgatási ügyintéző (I. II.), (melyből adóigazgatási ü.i. II. 4 órás részmunkaidős)''.
2. Az indítványozó közszolgálati jogviszonyát az önkormányzat jegyzője az SzMSz idézett szabályára hivatkozva szüntette meg, s ez — az indítványozó véleménye szerint — ,,gyűlölködés, személyeskedés és bosszú következménye.'' Azt állítja, hogy a kifogásolt szabály sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését, mert az SzMSz magasabb szintű jogszabállyal ellentétes. Magasabb szintű jogszabályként jelöli meg a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 203. § (3)˙20bekezdése alapján 1992. július 1-jétől hatályát vesztett 1967. évi II. törvény 24. § (1) és 26. § (3) bekezdését, valamint a hatályos Mt. 102. § (1)—(3) bekezdését. Utal arra, hogy az említett előírásokat a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 71. § (2) bekezdése szerint a köztisztviselőkre is alkalmazni kell. Ellentétesnek véli az indítványozó az SzMSz támadott létszámrendelkezését az Alkotmány 70/A. § (4) bekezdésével is, mert megakadályozza, hogy az állampolgár rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen, továbbá a 70/B. § (1), (2)˙20bekezdésével, mert nem biztosítja a dolgozónak a munkához, a foglalkozás szabad megválasztásához, s bármilyen megkülönböztetés nélkül az egyenlő bérhez való jogát.
3. Az indítvány megalapozatlan.
3.1. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének a) és e) pontja szerint a helyi képviselő-testület ,,önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül;'' illetőleg: ,,törvény keretei között önállóan alakítja ki szervezetét és működési rendjét;''. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 38. § (1) bekezdése is úgy szabályoz, hogy ,,A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre — polgármesteri hivatal elnevezéssel — az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.'' Sem az Alkotmány, sem az Ötv. nem szabja meg — de más törvény sem írja elő — a polgármesteri hivatal dolgozóinak létszámát. A helyi képviselő-testület tehát magasabb szintű jogszabályi kötöttség nélkül határozhat a hivatal közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatott alkalmazottainak a számáról. Jogi szempontból szabadon bővítheti vagy csökkentheti a polgármesteri hivatal létszámát. Döntése ezért törvényességi indokkal nem vizsgálható felül.
3.2. A munkajogi szabályok — köztük a Ktv. — nem írnak elő létszámgazdálkodási követelményeket. E jogszabályok — más munkajogi rendelkezések mellett — a munkaszerződés (kinevezés) módosításának, a munkaviszony (köszolgálati jogviszony) megszüntetésének jogi feltételeit határozzák meg.
Természetesen nem lehet kizárni, hogy a munkajogi előírások konkrét alkalmazása során törvénysértő döntések ne keletkezzenek. A Ktv. 17. §-ára és az SzMSz ügyrendi szabályára hivatkozó — az indítványozó munkaviszonyát megszüntető, sőt a munkavégzési kötelezettség alól részben mentesítő, s neki végkielégítést megállapító — jegyzői felmentési értesítés is, mint egyedi okirat elvileg sértheti akár a Ktv., akár az Mt. köztisztviselőkre is kötelező általános vagy a felmentés lehetőségét korlátozó előírásait. Az adott döntés elbírálására azonban az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre. A felmentési okirat ténybeli és jogi megállapításainak elbírálásától ezért az Alkotmánybíróság eltekint. A felmentés jogellenességének vizsgálata és a bizonyítás függvényében való esetleges hatálytalanítása — kereset alapján — a Ktv. 59—60. §-a alapján a munkaügyi bíróság feladata.
3.3. Az Alkotmány 70. § (4) bekezdése nem azt mondja ki, hogy az állampolgárnak meghatározott közhivatal viselésére van alanyi joga, a 70/B. § (1)—(2) bekezdése sem azt rögzíti, hogy a dolgozónak valamely konkrét munkakör betöltéséhez van jogosultsága. E szabályok azt az alapjogi követelményt írják elő, hogy közhivatal viselésének, továbbá a munka és a foglalkozás szabad megválasztásának a jogától — s a betöltött munkakörnek megfelelő bértől — senkit sem szabad megfosztani. Az Alkotmány ezen rendelkezéseiből nem lehet azt a következtetést levonni, hogy az önkormányzat a hivatali — ezen belül a vezető, ügyintéző, ügykezelő és fizikai — alkalmazottak létszámát a körülmények és lehetőségek ésszerű mérlegelése alapján ne határozhatná meg. Éppen ellenkezőleg: az Alkotmány, az Ötv. és a Ktv. a képviselő-testületnek létszámgazdálkodási jogkört biztosított.
4. Az Alkotmánybíróság az SzMSz-nek a polgármesteri hivatal — teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott — ügyintéző létszáma meghatározására vonatkozó rendelkezését nem találta alkotmányellenesnek, ezért az indítványt elutasította.
Budapest, 1997. december 16.

Dr. Ádám Antal s. k.,
alkotmánybíró

Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró

Dr. Kilényi Géza s. k.,
előadó alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére