• Tartalom

1085/1998. (VI. 9.) Korm. határozat

1085/1998. (VI. 9.) Korm. határozat

az Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány Alapító Okiratának módosításáról1

1998.06.09.

1. A Kormány az Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítványnak az 1083/1995. (IX. 8.) Korm. határozat mellékleteként közzétett Alapító Okiratát (a továbbiakban: Ao.) a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 27. §-ának (3) bekezdése alapján a következők szerint módosítja:

a) Az Ao. 3.2. pontja a következő rendelkezéssel egészül ki:

,,A 3.1. pontban meghatározott közalapítványi célok, illetve a fenti tevékenységek megfelelnek a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Kszt.) 26. §-ának c/3. és c/12. pontjában foglalt – az emberi és állampolgári jogok védelmére, illetve az ezzel kapcsolatos tudományos és kutatási tevékenységre irányuló – közhasznú tevékenységnek.''

b) Az Ao. 3. pontja a következő 3.5. ponttal egészül ki:

,,3.5. A Közalapítvány közvetlen politikai tevékenységet [Kszt. 26. § d) pont] nem folytat, szervezete pártoktól független, és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.''

c) Az Ao. 5.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

,,5.3. A Közalapítvány vállalkozási tevékenységet kizárólag az Alapító Okiratban meghatározott közhasznú célkitűzések megvalósítása érdekében – és azokat nem veszélyeztetve – a törzsvagyon hozadékaiból, illetőleg a törzsvagyonán felüli egyéb vagyonából folytathat. Gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt kizárólag az Alapító Okiratban megjelölt tevékenységére fordítja.''

d) Az Ao. 5.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

,,5.5. A kuratóriumi döntések, továbbá a 7.6. és 7.7. pontban foglaltak végrehajtásáról a Közalapítványi Iroda (a továbbiakban: Iroda) gondoskodik. Az Iroda biztosítja azt is, hogy a közhasznú működés során keletkezett iratokba előre egyeztetett helyen és időpontban – érdekeltségének igazolása mellett, a Kuratórium zárt tanácskozásáról készített jegyzőkönyv kivételével – bárki betekinthessen. Az éves közhasznúsági jelentésre ez a szabály azzal az eltéréssel irányadó, hogy annak megtekintéséhez az érdekeltség igazolására nincs szükség, továbbá arról bárki másolatot is igényelhet az ezzel kapcsolatos költségek megtérítése mellett.''

e) Az Ao. 6.1. pontjában a ,,3. tagú'' szövegrész helyébe a ,,négy tagból álló'' szövegrész lép, az Ao. 6.3. pontja pedig a következők szerint módosul:

,,6.3. A Kuratórium tagjai a következők:
Bán Tamás ny. főosztályvezető, a Kuratórium elnöke,
Herczegh Géza akadémikus, a Hágai Nemzetközi Bíróság tagja, a Kuratórium tagja,
Bokorné Szegő Hanna egyetemi tanár, a Kuratórium tagja,
Harmathy Attila egyetemi tanár, az MTA levelező tagja, a Kuratórium tagja.''

f) Az Ao. 7.1. pontjának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

,,A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább egyszer tart ülést, amelyet a Kuratórium elnöke a napirend közlésével írásban – halaszthatatlan esetben távbeszélőn – hív össze.''

g) Az Ao. 7.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

,,7.2. A Kuratórium ülései – ha indokolt határozatával zárt tanácskozást nem rendelt el – nyilvánosak, határozatait nyílt szavazással és általában egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. Egyhangú döntés szükséges az SZMSZ megállapításához és módosításához, az éves gazdálkodási terv és a mérleg megállapításához, illetve az éves beszámoló jóváhagyásához, továbbá az 5.2. pontban foglaltak szerinti vagyonfelhasználáshoz.''

h) Az Ao. 7.3. pontjának 6. francia bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

,,– a Közalapítvány éves gazdálkodási tervének és mérlegének megállapítása, az éves beszámoló jóváhagyása, valamint a közhasznúsági jelentés elfogadása,''

i) Az Ao. 7.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyben a 7. pontja a következő 7.5–7.7. pontokkal egészül ki:

,,7.4. A Kuratórium tagja nem vehet részt olyan határozat meghozatalában, amelynek alapján ő maga, a Ptk. 685. § b) pontja szerinti közeli hozzátartozója, illetve élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, a megkötendő ügyletben egyébként érdekelt, illetve bármilyen más előnyben részesül, kivéve a cél szerinti juttatások keretében bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatást.
7.5. Ha a Kuratórium tagja, illetőleg e tisztségre jelölt személy más közhasznú szervezetnél vezető tisztségviselőként tevékenykedik, köteles erről a Kuratóriumot, illetve az alapítót előzetesen tájékoztatni. A Kuratórium tagjára alkalmazni kell a Kszt. 9. §-ának (1) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi szabályt is.
7.6. A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet, határozatairól nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás tartalmazza a határozat számát, időpontját és tartalmát. A nyilvántartáshoz kell csatolni az elnökség üléseiről készült jegyzőkönyvet, amely a megtárgyalt napirend mellett a hozott határozat számát és a határozat tartalmára utaló megjelölést is feltünteti. Egyhangú határozat esetén ennek tényét, szótöbbséggel hozott határozat esetén pedig a határozat mellett, illetve ellene szavazó (tartózkodó) kuratóriumi tag nevét is rögzíteni kell.
7.7. A Kuratórium határozatait – ha a nyilvánosságra hozatal más módjáról nem rendelkezik – rendszeresen megjelenő kiadványban teszi közzé. Ezt a szabályt kell alkalmazni a Közalapítvány működésének és beszámolói közlésének nyilvánosságára is.''

j) Az Ao. 8.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

,,8.4. Nem lehet a Bizottság tagja, aki vagy akinek hozzátartozója a Kuratórium tagja, a Közalapítvánnyal e megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, vagy a Közalapítvány cél szerinti juttatásaiból – azok kivételével, amelyek a Kszt. 8. §-a (2) bekezdésének c) pontjában foglaltak szerint nem tekinthetők annak – részesül.''

k) Az Ao. 8. pontja a következő 8.8–8.10. pontokkal egészül ki:

,,8.8. A Bizottság tagjai a Kuratórium ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek. A Bizottság köteles a Kuratóriumot tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy a Közalapítvány működése során olyan jogszabálysértés vagy egyébként a Közalapítvány érdekeit súlyosan sértő esemény – ideértve a Közalapítvány Kszt. szerinti vezető tisztségviselőinek felelősségét megalapozó tényeket is – történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a Kuratórium döntését teszi szükségessé.
8.9. Ha a Kuratórium összehívására a Bizottság indítványának megtételétől számított harminc napon belül nem kerül sor, arra a Bizottság is jogosult. Ha pedig a Kuratórium a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
8.10. A Bizottság tagjainak összeférhetetlenségére, a bizottsági tagsági viszony megszűnésére, a Bizottság határozathozatalának módjára egyebekben megfelelően irányadók a Kuratórium tagjaira, illetve határozathozatalának módjára vonatkozó szabályok.''

l) Az Ao. 9.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

,,9.3. A Közalapítvány a működéséről évente beszámol az Alapítónak. Tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatairól – a sajtó útján – a nyilvánosságot is tájékoztatja.''

m) Az Ao. 9. pontja a következő 9.7. ponttal egészül ki:

,,9.7. A Közalapítvány gazdálkodására, működésére, szervezetére, képviseletére, az iratbetekintés rendjére vonatkozó további előírásokat az SZMSZ határozza meg.''

2. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba.

1

A határozatot az 1090/2011. (IV. 13.) Korm. határozat 6. pont c) alpontja hatályon kívül helyezte 2011. április 14. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére