• Tartalom

662/B/1998. AB határozat

662/B/1998. AB határozat*

2001.01.01.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 40. § (1) bekezdése ,,a bankszámla feletti rendelkezés tekintetében is” szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó szerint a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (a továbbiakban: Gt.) 40. § (1) bekezdésének ,,a bankszámla feletti rendelkezés tekintetében is” szövegrésze alkotmányellenes, mert sérti az Alkotmány 9. §-ban foglalt vállalkozási szabadságot. Az indítványozó ,,alkotmányossági panasznak” nevezett, utólagos normakontrollra irányuló indítványában azt kifogásolta, hogy a jelzett törvényi rendelkezés alapján – értelmezése szerint – a bankszámla feletti rendelkezésre kizárólag a cégjegyzésre jogosultaknak van lehetőségük. Véleménye szerint ,,a társaság tulajdonosainak választania kell, hogy a cég vagyonának biztonságát tartják szem előtt (kevés vagy egy cégszerű aláíró...) vagy pedig több vagy sok cégszerű aláíró biztosításával lerontja a cége feletti ellenőrzést de másrészt lehetővé teszi a bankszámlák feletti folyamatos rendelkezést.”
Az indítványozó – konkrét alkotmányi rendelkezés felhívása nélkül – utal a jogbiztonság követelményére, melynek a jelenlegi szabályozás nem felel meg. Eszerint ,,a bankszámlák feletti rendelkezési jog olyan szabályozást igényel, mely érthető, világos, ellentmondásoktól nem terhes. A kifogásolt szövegfordulat ezen követelményeknek nem tesz eleget, így alkalmas arra, hogy a gazdasági társaságok rendelkezési jogát saját pénzeszközeik felett megnehezítse.”
II.
Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
,,2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
,,9. § (2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát.”
A Gt.-nek az indítvánnyal érintett rendelkezése:
,,40. § (1) Ha a társasági szerződés (alapító okirat, alapszabály) ettől eltérően nem rendelkezik, a gazdasági társaság vezető tisztségviselőinek és a cégvezetőnek a cégjegyzési joga – a bankszámla feletti rendelkezés tekintetében is – önálló, az egyéb képviselők cégjegyzésének érvényességéhez pedig két képviseleti joggal rendelkező személy együttes aláírására van szükség.”
III.
Az indítvány megalapozatlan.

A normavilágossággal kapcsolatos alkotmánybírósági gyakorlat töretlennek tekinthető. Eszerint:
,,A jogbiztonság – az Alkotmánybíróság értelmezésében – az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek ... legyenek.” [11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992. 77., 84.]
,,Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy a világos, érthető és megfelelően értelmezhető normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A jogbiztonság – amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság fontos eleme – megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat hordozzon.” [26/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992. 135, 142.]
Az indítványozó a Gt. kifogásolt rendelkezését úgy értelmezi, hogy a cég jegyzését és a cég bankszámlája feletti rendelkezést szükségszerűen csak ugyanaz a személy láthatja el, illetve a szabályozást nem tartja egyértelműnek.
A cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban: Ct.) 17. § (1) bekezdése szerint a cégjegyzési jog a cég írásbeli képviseletére, a cég nevében történő aláírásra való jogosultság. A Gt. szerint a cégjegyzésre a gazdasági társaság vezető tisztségviselői és a cégvezetők jogosultak. Ez a cég szervezeti képviseletét jelenti. Ez nem zárja ki azonban a gazdasági társaság jogügyleten alapuló képviseletét [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 219. §-a], akár a bankügyletek tekintetében is. A Gt. is lehetőséget biztosít a vezető tisztségviselők számára, hogy az ügyek meghatározott csoportjaira nézve a gazdasági társaság munkavállalóit képviseleti joggal felruházzák [Gt. 39. § (4) bekezdése]. Tehát a cégjegyzés és a bankszámla feletti rendelkezés két elkülönülő jogintézmény.
A Gt. kifogásolt rendelkezésének tartalma tehát a Ptk., a Gt. és a Ct. szabályainak összevetéséből – helyes jogértelmezéssel – egyértelműen megállapítható. ,,A jogbiztonság követelményét önmagában nem sérti az, ha valamely tárgykörre több jogszabály is – és nem egyetlen átfogó – tartalmaz rendelkezéseket.” (1103/B/1990. AB határozat, ABH 1993. 539, 542.) A jogbiztonság jogállami követelménye [Alkotmány 2. § (1) bekezdése] tehát nem sérült. A kifogásolt rendelkezés vonatkozásában – a tárgyi összefüggés hiánya miatt – a vállalkozási szabadság [Alkotmány 9. § (2) bekezdése] sérelme fel sem merülhet. Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.

Budapest, 2001. január 8.

Dr. Németh János s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke

 

 

Dr. Németh János s. k.,

Dr. Bihari Mihály s. k.,

az Alkotmánybíróság elnöke

előadó alkotmánybíró

az aláírásban akadályozott

 

Dr. Bagi István

Dr. Erdei Árpád s. k.,

alkotmánybíró helyett

alkotmánybíró

 

 

Dr. Czúcz Ottó s. k.,

Dr. Holló András s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Harmathy Attila s. k.,

Dr. Kukorelli István s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

 

Dr. Tersztyánszkyné

Dr. Kiss László s. k.,

dr. Vasadi Éva s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró


Dr. Strausz János s. k.,
alkotmánybíró
*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére