• Tartalom

10/B/1999. AB határozat

10/B/1999. AB határozat*

2001.02.01.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény 43. § (1), 44. § (3), valamint 45. § (1)–(5) bekezdései alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó az Alkotmány 2. § (2) és a 44. § (1) bekezdésébe ütközőnek tartja és az Alkotmánybíróságtól kéri megsemmisíteni a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Övjt.) 43. § (1), 44. § (3), valamint 45. § (1)–(5) bekezdéseit.
1. Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmány 2. § (2) és a 44. § (1) bekezdése a választott képviselők számára teszi lehetővé a hatalom (népszuverenitás), illetőleg az önkormányzás gyakorlását. ,,Az alaptörvényben lefektetettekkel szemben viszont [az Övjt.] megjelölt szakaszai a fővárosi kerületekben és a tízezernél több lakosú településeken lehetővé teszik, hogy az ún. kompenzációs lista alkalmazásával olyan jelöltek is mandátumhoz jussanak, akik az egyéni választókerületekben a közvetlen szavazás során kevesebb voksot szereztek másokénál, akik ennek ellenére nem kerülhettek be a képviselő-testületbe.” Az indítványozó kiegészítő indokolásában arra hivatkozik, hogy az Övjt. szerint a képviselő-testület a vegyes választási rendszerben kétféle módon jöhet létre: ,,megválasztott képviselőkből” és ,,mandátumot kapó, meg nem választott képviselőkből”. Így az indítvánnyal támadott ,,törvényhely/ek/ 'mandátumot kap' megfogalmazása /és annak tartalma/ nem felel meg az Alkotmány 'választott képviselő-testület' megfogalmazásának /és tartalmának/”.
2. Az indítványozó – az Alkotmány és az Övjt. rendelkezésének megjelölése nélkül – kifogásolja azt is, hogy a kompenzációs listán szereplő jelöltek személye nem ismert a választások előtt a választópolgárok számára; róluk csak a választás eredményének nyilvánosságra hozatala után kapnak információt a választópolgárok.
II.
1. Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
,,2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja.”
,,44. § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják.”
2. Az Övjt. vizsgált rendelkezései:
,,43. § (1) A fővárosi kerületekben és a 10 000-nél több lakosú településen a képviselők egy részét egyéni választókerületekben választják, másik része kompenzációs listáról jut mandátumhoz.”
,,44. § (3) Egy-egy kompenzációs lista a település egyéni választókerületeiből összesített töredékszavazatok arányában kap mandátumot. Töredékszavazatnak minősül az egyéni választókerületben a jelölő szervezet jelöltjére leadott olyan szavazat, amellyel nem szereztek mandátumot. Ha a közös jelöltek jelölő szervezeteinek nincs közös kompenzációs listája és a közös jelölt nem lett képviselő, akkor a töredékszavazatok a közös jelöltet állító jelölő szervezetek száma szerinti arányban oszlanak meg a jelölő szervezetek önálló listái között. A töredékszavazatok felosztásánál a kiszámított szavazathányad egész része kerül fel az önálló kompenzációs listára. Ha valamely érintett jelölő szervezetnek nincs önálló kompenzációs listája, akkor a töredékszavazat reá eső része elvész.”
,,45. § (1) A lista – a (4) bekezdésben levő számítási mód alapján – a szavazatok arányában kap mandátumot.
(2) A kompenzációs listáról a jelöltek a bejelentés sorrendjében kapnak mandátumot. A kieső jelölt helyébe a sorrendben utána következő jelölt lép. Ha a lista jelöltjét polgármesternek vagy az egyéni választókerületben képviselőnek választották, a listáról törölni kell.
(3) Ha Budapesten a jelölt egy fővárosi kerületi listáról és egy fővárosi listáról egyaránt mandátumot kapna, úgy nyilatkoznia kell, hogy melyiket fogadja el. Amelyik listáról nem fogadta el a mandátumot, arról a listáról törölni kell.
(4) A számítás módja:
a) Össze kell állítani egy táblázatot, amelyben minden lista neve alatt képezni kell egy számoszlopot. A számoszlop első száma az adott lista szavazatainak száma elosztva 1,5-del, a következő számok a harmada, ötöde, hetede stb.
b) A táblázat segítségével lehet kiosztani a mandátumokat. Meg kell keresni a táblázatban előforduló legnagyobb számot, és amelyik lista számoszlopában találjuk meg azt, az a lista kap egy mandátumot. Ezt követően meg kell keresni a következő legnagyobb számot. Amelyik lista oszlopában találjuk, az a lista kap egy mandátumot. Ezt az eljárást kell folytatni mindaddig, míg kiosztásra kerül az összes mandátum. Ha a táblázatban előforduló legnagyobb szám keresésekor egyenlő legnagyobb számok vannak, akkor az a lista kap mandátumot, amelyik még addig nem szerzett mandátumot, illetőleg, amelyik kevesebb mandátumot kapott, végezetül, amelyik a listasorsolásnál kisebb sorszámot kapott.
(5) Ha egy kompenzációs lista több mandátumot kap, mint a listán szereplő személyek száma, a mandátum betöltetlen marad.”
3. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) vizsgált rendelkezései:
,,38. § (1) A választási iroda feladata:
b) közzéteszi a választókerület jelöltjeinek, a jelölő szervezeteknek a nevét, illetőleg a független jelölés tényét,”
,,52. § (2) A bejelentésnek tartalmaznia kell a jelölt családi és utónevét, személyi azonosítóját, lakcímét, valamint nyilatkozatát arról, hogy
a) választójoga van,
b) a jelölést elfogadja,
c) nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői vagy a polgármesteri megbízatással, illetőleg megválasztása esetén arról lemond.”
,,53. § (2) Az 52. § (2) bekezdésének rendelkezéseit a listán szereplő jelöltekre is alkalmazni kell.”
III.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az indítványozó által támadott jogintézmény, a kompenzációs lista az ún. vegyes választási rendszer egyik összetevője. Az Övjt. 43–45. §-ai szerint ezt a választási rendszert a fővárosi kerületekben és a 10 000-nél több lakosú településeken kell alkalmazni. A választópolgárok az egyéni választókerületekben jelölteket ajánlással állítanak. A szavazólapra jelöltként való felkerülésnek feltétele meghatározott számú ajánlás összegyűjtése. A kompenzációs lista állításához ajánlásokat nem kell gyűjteni, mert megfelelő számú egyéni jelölt nyilvántartásba vétele (Övjt. 3. számú melléklete) a listaállítás feltétele a jelölő szervezet számára.
A vegyes választási rendszerben a választópolgárok csak az egyéni választókerületi jelöltekre szavaznak, a kompenzációs listára nem. Az egyéni választókerületben egyfordulós, relatív többségű a választási rendszer. Az a jelölt lesz a képviselő, aki a legtöbb szavazatot kapta. A vegyes választási rendszerben a jelölő szervezetek jelöltjeire leadott, mandátumot nem eredményező szavazatokat – jelölő szervezetenként – összesítik és a mandátumok meghatározott része [Övjt. 9. §. (2)–(3) bekezdések] a mandátumot nem eredményező szavazatok arányában kerül kiosztásra a jelölő szervezetek között.
2. Az Alkotmány 2. § (2) és a 44. § (1) bekezdése a képviselők vonatkozásában azt követeli meg, hogy tisztségük választás útján kerüljön betöltésre. Az Alkotmány 70. § (1) bekezdése alapvető állampolgári jogként szabályozza az aktív és passzív választójogot, a 71. § (1) bekezdése pedig meghatározza a választási alapelveket. Az Alkotmány ezenkívül nem tartalmaz rendelkezéseket a választójog gyakorlásának módjára. ,,Ebből következően az Országgyűlés széles döntési szabadsággal rendelkezik a választási rendszer megválasztása, a választási eljárás szabályainak megállapítása során. A törvényhozó szabadon határozza meg a választókerületi rendszereket, a jelöltállítás, a szavazás és a mandátumszerzés rendjét. Az Országgyűlés ezt a döntési szabadságát a választójogi szabályok megalkotása során is csak az Alkotmány keretei között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat meghozni, hogy azok az Alkotmány rendelkezéseivel ne ütközzenek, Alkotmányban szabályozott alapvető jogot alkotmányellenes módon ne korlátozzanak.” (63/B/1995. AB határozat, ABH 1996. 509., 513.)
A kompenzációs listán megválasztott képviselők ténylegesen választott képviselők, mert megbízatásuk a választópolgárok által leadott szavazatokon alapul. Az Övjt.-nek – az indítványozó által támadott – 43–45. §-ai eleget tesznek a fővárosi kerületekben és a 10 000-nél több lakosú településeken annak az alkotmányos követelménynek, hogy a képviselői helyek – beleértve a kompenzációs mandátumokat is – választás útján kerüljenek betöltésre. A képviselői megbízatás (a mandátum megszerzése) a feltétele annak, hogy a jelölt a képviselő-testület tagja legyen. Az Övjt.-ben meghatározott választáson, megfelelő számú szavazat nélkül a jelölt nem lehet képviselő, ezért az Alkotmánybíróság az Övjt. 43. § (1), 44. § (3), valamint 45. § (1)–(5) bekezdéseinek megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
3. Az indítványozó – az Alkotmány és az Övjt. rendelkezésének megjelölése nélkül – kifogásolja azt is, hogy a kompenzációs listán szereplő jelöltek személye nem ismert a választások előtt a választópolgárok számára; róluk csak a választás eredményének nyilvánosságra hozatala után lehet információt kapni. Az indítványban foglaltakkal ellentétben az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Ve. 38. § (1) b) pontja és 53. § (2) bekezdése alapján az illetékes választási iroda a jelöltek és a jelölő szervezetek nevét köteles közzétenni, tehát a választópolgárok a választás napja előtt megismerhetik a kompenzációs listán szereplő jelöltek nevét. Ennek alapján az Alkotmánybíróság az indítvány ezen részét is elutasította.
Budapest, 2001. február 12.
Dr. Németh János s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke

 

 

Dr. Bagi István s. k.,

Dr. Bihari Mihály s. k.,

alkotmánybíró

előadó alkotmánybíró

 

 

Dr. Czúcz Ottó s. k.,

Dr. Erdei Árpád s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Harmathy Attila s. k.,

Dr. Holló András s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Kiss László s. k.,

Dr. Kukorelli István s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

 

Dr. Tersztyánszkyné

Dr. Strausz János s. k.,

dr. Vasadi Éva s. k.,

alkotmánybíró

alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére