• Tartalom

40/1999. (IV. 23.) FVM rendelet

40/1999. (IV. 23.) FVM rendelet

a területrendezési, a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról1

2007.01.01.

A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 27. §-a (2) bekezdésének d) pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 62. §-a (2) bekezdésének m) pontjában kapott felhatalmazás alapján – az érdekelt miniszterekkel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § (1)2 Az országos és térségi területrendezési tervek szakszerűségének és magas színvonalának elősegítése érdekében:

a)3 a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) az ország egész területére vonatkozó illetékességgel központi területrendezési tervtanácsot (a továbbiakban: központi tervtanács), valamint a területi főépítész útján regionális illetékességgel területrendezési tervtanácsot (a továbbiakban: területi tervtanács) működtet.

b)4

(2) A tervtanácsok szakmai véleményező testületek. Az (1) bekezdésben említett tervek készítői (a továbbiakban: tervező) az e rendeletben szabályozottak szerint kötelesek kikérni a tervtanács szakmai véleményét.

(3) A tervtanácsok elnökei az általuk vezetett tervtanácsok közös működtetése, illetve egyes tervek közös bírálata érdekében egymással megállapodhatnak.

2. § (1) A tervtanács elnökből, szakmai titkárból, állandó és esetileg meghívott tagokból (a továbbiakban együtt: tagok), szükség szerint felkért szakbírálókból (opponens) áll. Szavazati joga az elnöknek, a szakmai titkárnak és a tagoknak van. Az elnököt és a szakmai titkárt akadályoztatásuk esetén helyettesítési feladatokkal megbízott állandó tagok képviselhetik.

(2) A tervtanács munkáját az elnök irányítja. A tervtanács elnöke:

a)5 a központi tervtanács esetében – a tervezési feladattól függően – a területrendezés szakterületéért felelős miniszter által kijelölt személy,

b) a területi tervtanács esetében a területi főépítész.

c)6

(3) A tervtanács munkájának előkészítése és szervezése, a tervtanács szakmai véleményének, állásfoglalásának rögzítése a szakmai titkár feladata. A szakmai titkári feladatokat a tervtanács működtetéséért felelős szervezet köztisztviselője, illetve alkalmazottja láthatja el.

(4) A tervtanács tagjait a szakterületileg illetékes szakmai kamarák, a szakmai-társadalmi szervezetek, a Magyar Tudományos Akadémia szakmai bizottságai és regionális központjai, valamint a felsőoktatási intézmények vezetői által javasolt – szakmailag elismert és nagy tapasztalattal rendelkező – szakemberek közül

a)7 a miniszter által kijelölt személy,

b)8

kéri fel. A felkérés két év időtartamra szól és tetszés szerint meghosszabbítható.

(5) A tárgyalandó tervezési munkában érdekelt és érintett szakágazatok esetileg meghívandó képviselőinek (meghívott tag) meghívásáról és a szakbírálók felkéréséről az illetékes tervtanács elnökének előzetes egyetértésével a szakmai titkár gondoskodik.

(6) A tervtanács a tárgyalandó tervezési munkától függően változó összetételben ülésezik. A szavazati joggal rendelkező meghívottak (elnök, szakmai titkár, tagok) száma öt főnél kevesebb nem lehet. A szavazati joggal rendelkező tag különvéleménye jegyzőkönyvbe foglalható. Nem rendelhető el a terv ismételt megtárgyalása határozatképtelen tervtanácsi ülésre hivatkozással. Ilyen esetben a tervező bemutatási kötelezettségét teljesítettnek kell tekinteni.

(7) A tervtanácsok ülésére – amennyiben annak hivatalból nem résztvevője – meg kell hívni a területi főépítészt, az érintett helyi önkormányzat képviselőjét és főépítészét, védett terület vagy tárgy (objektum) esetében a szakterületileg illetékes szervezet képviselőjét. Több érintett önkormányzat, önkormányzati főépítész esetében a képviseletet megbízott személy részvételével is lehet biztosítani.

(8)9

3. § (1) A tervezőnek, illetve a tervezéssel megbízott szervezet vezetőjének a tervdokumentáció véglegesítése előtt a terv jellegétől függő – a tervtanács titkárával előzetesen egyeztetett – tartalommal és példányszámban:

a) a központi tervtanácshoz kell véleményezésre benyújtani

aa) az országra és a kiemelt térségekre készülő területrendezési terveket,

ab)–ad)10

ae)11 mindazon területrendezési terveket, amelyeket a központi tervtanács elnöke a szakterületileg illetékes szakmai kamarák és szakmai társadalmi szervezetek javaslata alapján szakmai véleményezésre esetenként kijelöl;

b) a területi tervtanácshoz kell véleményezésre benyújtani

ba) a megye vagy a megye egy térségére készülő területrendezési terveket,

bb)–bf)12

bg)13 mindazon területrendezési terveket, amelyeket a területi tervtanács elnöke a szakterületileg illetékes szakmai kamarák és szakmai társadalmi szervezetek javaslata alapján szakmai véleményezésre esetenként kijelöl.

c)–d)14

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a kezdeményezéssel érintett tervtanács elnökének előzetes egyetértése mellett:

a) a területi tervtanács elnöke kezdeményezheti, hogy az általa szakmapolitikai vagy módszertani szempontból országos jelentőségűnek minősített területrendezési tervet vagy építmény építészeti-műszaki tervét a központi tervtanács tárgyalja meg.

b)15

(3)16 A tervező kérésére – a kezdeményezéssel érintett tervtanács elnökének előzetes egyetértése mellett – területrendezési tervek, vagy azok munkafázisai konzultációs jelleggel is megtárgyalhatók, ami nem mentesít a végleges bemutatás kötelezettségétől.

(4)17

4. § A tervtanácsok a bemutatott tervek szakmai véleményezése során vizsgálják, hogy a tárgyalandó

a)18 területrendezési terv

aa)19 figyelembe veszi-e a területrendezésre, a környezetvédelemre, a természetvédelemre, valamint kulturális örökség alakítására és védelmére vonatkozó szakmai követelményeket és a Magyarország által elfogadott szakmai, nemzetközi irányelveket és egyezményeket,

ab)20 összhangban van-e az országos és térségi szintű területi tervekkel, valamint az ágazatok fejlesztési koncepcióival,

ac) megfelel-e a rájuk vonatkozó szakmai-jogszabályi feltételeknek.

b)21

5. § (1)22 A tervtanács az állásfoglalásra vagy konzultációra benyújtott tervet a benyújtástól, illetve hiánypótlás esetén annak teljesítésétől számított harminc napon belül megtárgyalja. A határidő indokolt esetben egy alkalommal harminc nappal meghosszabbítható.

(2) A tervtanács által tárgyalandó tervek bírálatára a benyújtást követő 10 napon belül szakbírálókat lehet felkérni. A szakbírálók szakmai véleményeiket a tervtanács ülése előtt legalább 5 munkanappal írásban juttatják el a tervtanács szakmai titkárához. A benyújtott tervet, valamint a bírálatokat a tervtanácsra meghívottak számára legkésőbb ettől az időponttól kezdve tanulmányozásra hozzáférhetővé kell tenni.

(3)23 A tervtanács a bemutatott tervvel kapcsolatos szakmai véleményét és javaslatait (együtt: állásfoglalását) írásban rögzíti. A tervtanács állásfoglalása nem érinti a terv elfogadására, illetve jóváhagyására jogosult szerv hatáskörét, illetve döntési jogkörét.

(4) A tervtanács a tervezőnek és a tervtanács meghívott résztvevőinek küldi meg állásfoglalását a tervtanács ülését követő 10 munkanapon belül.

(5) A tárgyalt terv munkarészeinek tartalomjegyzékét, a szakbírálatokat, a jelenléti ívet és a tervtanács állásfoglalását a tervtanácsot működtető szerv iratkezelési szabályai szerint meg kell őrizni.

(6)24 A tervező köteles a területrendezési terv megrendelőnek való átadásakor csatolni a tervtanács állásfoglalását, és nyilatkozni arról, hogy az abban foglaltaknak milyen módon tett eleget, illetve megindokolni eltérő álláspontját.

(7)25 Amennyiben a tervtanácshoz benyújtott kérelem és dokumentáció szakbírálata, illetőleg a tervtanács állásfoglalása az (1) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem történik meg, a tervező mentesül az e rendeletben meghatározott tervbírálati kötelezettség alól.

6. § (1) A tervtanács részletes működési rendjét e rendelet keretei között a tervtanács elnöke saját hatáskörében maga állapítja meg.

(2)26 A tervtanács eljárása eljárási díj- és illetékmentes, működési költségeit a működtető minisztérium biztosítja.

(3) A tervtanács tagjait és szakbírálóit – a tervtanács részletes működési rendjében meghatározott mértékű – tiszteletdíj, illetve szakértői díj illeti meg, amelynek fedezetét a tervtanácsot működtető szervezetnek kell fedeznie.

(4)27

7. § (1) Ez a rendelet 1999. augusztus 31-én lép hatályba.

1

A rendeletet a 275/2013. (VII. 16.) Korm. rendelet 19. §-a hatályon kívül helyezte 2013. július 19. napjával.

2

Az 1. § (1) bekezdésének felvezető szövege a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

3

Az 1. § (1) bekezdésének a) pontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

4

Az 1. § (1) bekezdésének b) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

5

A 2. § (2) bekezdésének a) pontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

6

A 2. § (2) bekezdésének c) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 2. § (4) bekezdésének a) pontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

8

A 2. § (4) bekezdésének b) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

9

A 2. § (8) bekezdését a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

10

A 3. § (1) bekezdése a) pontjának ab–ad) alpontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

11

A 3. § (1) bekezdése a) pontjának ae) alpontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

12

A 3. § (1) bekezdése b) pontjának bb–bf) alpontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

13

A 3. § (1) bekezdése b) pontjának bg) alpontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

14

A 3. § (1) bekezdésének c)–d) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

15

A 3. § (2) bekezdésének b) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 3. § (3) bekezdése a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

17

A 3. § (4) bekezdését a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

18

A 4. § a) pontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

19

A 4. § a) pontjának aa) alpontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

20

A 4. § a) pontjának ab) alpontja a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

21

A 4. § b) pontját a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

22

Az 5. § (1) bekezdése a 42/2004. (VII. 7.) BM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg, e módosító rendelet 3. §-ának (2) bekezdése alapján rendelkezéseit a 2004. augusztus 6. napját a követően induló eljárásokban kell alkalmazni.

23

Az 5. § (3) bekezdése a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

24

Az 5. § (6) bekezdése a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

25

Az 5. § (7) bekezdését a 42/2004. (VII. 7.) BM rendelet 2. §-a iktatta a szövegbe, e módosító rendelet 3. §-ának (2) bekezdése alapján rendelkezéseit a 2004. augusztus 6. napját a követően induló eljárásokban kell alkalmazni.

26

A 6. § (2) bekezdése a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 18. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. január 1. napját követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

27

A 6. § (4) bekezdését a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére