58/1999. (XII. 30.) BM rendelet
58/1999. (XII. 30.) BM rendelet
az okmányirodák működésének személyi és technikai feltételeiről
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.) 47. §-a (2) bekezdésének e) pontjában kapott felhatalmazás alapján az okmányirodák működésének személyi és technikai feltételeiről a következőket rendelem el:
Személyi feltételek
1. §1 (1)2 A fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalának (a továbbiakban: járási hivatal) szervezeti egységeként működő okmányirodában (a továbbiakban: okmányiroda) a jogszabályok által meghatározott feladatok ellátásához igazodó létszámú, de legalább három fő – külön jogszabályban meghatározott képesítéssel rendelkező – kormánytisztviselőt (a továbbiakban: okmányirodai ügyintéző) kell foglalkoztatni.
(2)3 Az okmányiroda ügyfélfogadási és nyitvatartási rendjét a Miniszterelnöki Kabinetiroda szakmai iránymutatása alapján, a folyamatos és zökkenőmentes feladatellátás követelményének figyelembevételével kell kialakítani.
2. § (1) Az okmányirodai ügyintéző számára az okmányirodából elérhető nyilvántartási rendszerekhez történő hozzáférési jogosultságot az e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott szabályok szerint kell biztosítani.
(2)4 Az okmányirodai ügyintéző természetes személyazonosító adatainak jogosultsági nyilvántartásba vétele érdekében a járási hivatal vezetője az ügyintézői munkakör betöltésekor – a jogosultsági szint megjelölésével – értesíti a Miniszterelnöki Kabinetirodát.
(3)5 Az ügyintézői állományban, illetőleg a jogosultsági szintben bekövetkezett változásokról a járási hivatal vezetője haladéktalanul értesíti a Miniszterelnöki Kabinetirodát.
Technikai feltételek
3. § (1)6 A közigazgatási informatika infrastrukturális megvalósíthatóságának biztosításáért felelős miniszter az okmányirodákban készített arcképmás felvételeknek más állami szervek eljárásában való felhasználhatóságának biztosítása céljából az arcképmás-felvételezés követelményeit, valamint az okmányiroda feladatai ellátása során alkalmazható technikai eszközöket módszertani útmutatóban jeleníti meg.
(2)7 A technikai eszközökön kizárólag a Miniszterelnöki Kabinetiroda által meghatározott alkalmazások működtethetők.
4. §8 Az eszközök és alkalmazások üzemeltetését a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (a továbbiakban: NISZ Zrt.) szakmai iránymutatása alapján kell biztosítani.
5. §9 (1) Az okmányiroda az általa lefolytatott arcképmás-felvételezés során – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – köteles a 3. § (1) bekezdése szerint kiadott módszertani útmutatóban foglalt követelmények szerint eljárni.
(2) Az okmányiroda az általa lefolytatott arcképmás-felvételezés során mentesül a 3. § (1) bekezdése szerint kiadott módszertani útmutatóban foglalt követelmények alól, ha az arcképmás-felvételezési feladatait nem az ügyintézésnek egyébként helyt adó hivatali helyiségben, hanem kihelyezett ügyintézés keretében, hordozható arcképmás-felvételezési eszközökkel látja el.
6. §10 (1)11 A járási hivatal vezetője köteles
a) biztosítani a NISZ Zrt. által rendelkezésére bocsátott biankó okmányok, a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló kormányrendelet szerinti regisztrációs kódot, visszavonási jelszót, valamint a PIN és PUK-kódokat tartalmazó borítékok (a továbbiakban együtt: PIN boríték) és a rendszámok biztonságos tárolását, szükség szerinti igénylését, szigorú elszámolási rend szerinti nyilvántartását, és
b) gondoskodni a biankó okmányok, a PIN boríték és a rendszámok átvételére jogosult személyek kijelöléséről.
(2)12 A NISZ Zrt. által rendelkezésre bocsátott biankó okmány és PIN borítékellátás rendjét és az elszámolás szabályait e rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
Záró rendelkezés
6/A. §13 Az országgyűlési képviselők általános választása, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választása, valamint az országos népszavazás során a szavazás napján és az azt követő napon a választási adatrögzítést végző okmányirodákban a választási adatrögzítési feladatok elsőbbséget élveznek.
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
8. §14 E rendeletnek az egyes rendeleteknek az arcképmás felvétel készítése során egységes informatikai és irodatechnikai eszközök alkalmazásával összefüggő módosításáról szóló 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 1. §-ával megállapított 3. § (1) bekezdése szerinti módszertani útmutatóban a fotoboxokra vonatkozóan meghatározott követelményeket, valamint technikai eszközöket kizárólag az újonnan kialakításra kerülő, illetve meglévő fotobox indokolt cseréje és átalakítása esetében kell alkalmazni.
1. számú melléklet az 58/1999. (XII. 30.) BM rendelethez15
1. A hozzáférési jogosultság a nyilvántartási rendszerekben tárolt adatok közvetlen lekérdezésére és/vagy a nyilvántartási rendszerekbe történő közvetlen adattovábbításra terjedhet ki.
2.17 Hozzáférési jogosultság a rendelet 1–2. §-ában meghatározott személyi feltételeknek megfelelő kormánytisztviselő (okmányirodai ügyintéző) számára biztosítható.
3.18 A járási hivatal vezetője a hozzáférési jogosultság biztosítását, módosítását, illetve visszavonását írásban, az erre kialakított jogosultság igénylőlap – útmutató szerinti – kitöltésével kéri meg a Miniszterelnöki Kabinetirodától.
3.1.19 A járási hivatal vezetője a jogosultságigénylésben feltünteti
a) az igénylő szerv nevét és címét;
b) az ügyintéző természetes személyazonosító adatait (belső azonosítóként a személyi azonosítóját is);
c) az ügyintéző felhasználói azonosítóját (jogosultság módosítása és visszavonása esetén);
d) az ügyintéző SMART kártya számát (jogosultság módosítása és visszavonás esetén);
e) az ügyintéző igényelt hozzáférési jogosultságát (nyilvántartási rendszerenként).
Az igényelt hozzáférési jogosultság beállításának tényéről a Miniszterelnöki Kabinetiroda futárral vagy elektronikus formában visszajelzést küld. Az igényelt jogosultság annak visszavonásáig érvényes.
3.2.20 A Miniszterelnöki Kabinetiroda a hozzáférési jogosultságot – a felhasználói kártya és a felhasználói azonosító megküldésével – 5 munkanapon belül biztosítja.
3.3.21 A hozzáférési jogosultság visszavonása esetén, a járási hivatal vezetője a jogosultság igénylő lapot – a kitöltési útmutató szerint kitöltve – visszaküldi a Miniszterelnöki Kabinetirodának, mellékelve az ügyintézőtől bevont SMART kártyát is.
3.4.22 A járási hivatal vezetője nyilvántartást vezet azokról az ügyintézőkről, akik az eljárás során jogosultak az egyes nyilvántartási rendszerek adataihoz hozzáférni.
A jogosultsági nyilvántartás tartalmazza:
a) a jogosult természetes személyazonosító adatait és felhasználói azonosítóját, valamint a felhasználói kártya átvételét igazoló aláírását;
b) a hozzáférési jogosultsággal érintett nyilvántartási rendszer megnevezését, a hozzáférési jogosultságot, a hozzáférési jogosultság kezdő időpontját és időtartamát, valamint a hozzáférési jogosultság módosításának, visszavonásának tényét és időpontját.
A nyilvántartás adatait a hozzáférési jogosultság megszűnésétől számított 5 évig kell megőrizni.
4.23 A nyilvántartási rendszerekhez való jogosultságok beállításával egyidejűleg – a biztonsági rendszer elemeként – a Miniszterelnöki Kabinetiroda SMART kártyát biztosít.
4.1.24 A jogosult a kártyát – a kirendelés és az átirányítás eseteit kivéve – nem viheti ki a járási hivatalból, illetve az okmányirodából, azt a munkaidőn kívül biztonságos, jól elzárható és illetéktelen személyek számára hozzáférhetetlen helyen kell tárolnia. A kirendelés és átirányítás érdekében történő kártyamozgásokat megfelelően dokumentálni szükséges, illetve ezen esetekben a biztonságos tárolásról ugyancsak gondoskodni szükséges.
4.2.25 A jogosult a kártya használatát más személynek nem engedheti át, a kártya és a nyilvántartási rendszerek használatát biztosító egyéb – felhasználói kézikönyv (alkalmazói utasítás) szerinti – azonosítót (jelszó, PIN-kód, felhasználói azonosító) más személynek nem hozhatja tudomására. Ez alól kivételt képeznek az okmányiroda technikai eszközein és az általa használt hálózaton keresztül a választásokkal összefüggésben végzett adatkezelési feladatok. Ezek ellátása érdekében az erre – a járási hivatal vezetője által – kijelölt személyek jogosultak a fenti azonosítók megismerésére. Utóbbi esetben a kártyahasználat ideiglenes átadását jegyzőkönyvben kell rögzíteni, és a választási feladatok befejeztével a korábbi azonosítókat lehetőség szerint rögtön meg kell változtatni.
4.3.26 A jogosult a kártya elvesztését, megrongálódását, megsemmisülését, a 4.2. pont szerinti egyéb azonosító elfelejtését, illetéktelen birtokába kerülését haladéktalanul köteles bejelenteni a járási hivatal vezetőjének.
Az előbbi tényekről, körülményekről a járási hivatal vezetője haladéktalanul (pl. telefonon, faxon, elektronikus formában), de legkésőbb a bekövetkezés/felismerés napját követő munkanapon jegyzőkönyv formájában – írásban – köteles tájékoztatni a Miniszterelnöki Kabinetirodát a szükséges intézkedések végrehajtása érdekében.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda a felhasználói kártya pótlását 5 munkanapon belül biztosítja.
4.4.27 A jogosult a kártyát az 1. pont szerinti hozzáférési jogosultság megszűnésekor, illetve új kártya kibocsátása esetén köteles leadni a járási hivatal vezetőjének, aki az átvételt írásban igazolja, és a 3.3. pontban foglaltak szerint jár el.
2. számú melléklet az 58/1999. (XII. 30.) BM rendelethez28
3. számú melléklet az 58/1999. (XII. 30.) BM rendelethez29
4. számú melléklet az 58/1999. (XII. 30.) BM rendelethez38
Az 1. § a 41/2009. (IX. 15.) IRM rendelet 20. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 55. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. október 1. napját követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
Az 1. § (1) bekezdése az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § a)–b) pontja és 33. § a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdése a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § d) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (3) bekezdése a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (1) bekezdése az 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § az 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 4. §-a szerint módosított szöveg.
Az 5. §-t megelőző alcímet a 38/2003. (VIII. 14.) BM rendelet 4. §-a hatályon kívül helyezte. Az 5. §-t az 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 2. §-a iktatta be.
A 6. § a 75/2015. (XII. 22.) BM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (1) bekezdése a 38/2019. (XI. 7.) BM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (2) bekezdése az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés e) pontja szerint módosított szöveg.
A 6/A. §-t az 1/2002. (I. 16.) BM rendelet 16. §-a iktatta a szövegbe.
A 8. §-t az 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 3. §-a iktatta be.
Az 1. számú melléklet a 38/2003. (VIII. 14.) BM rendelet 3. §-ával megállapított, a 8/2007. (III. 6.) IRM rendelet 2. § (4) bekezdése, a 66/2009. (XII. 17.) IRM rendelet 14. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet nyitó szövegrésze az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (2) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 2. pontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § f) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 3. pontja a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § d) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 3.1. pont nyitó szövegrésze az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § g) pontja, záró szövegrésze a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 3. pont 3.2. alpontja a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 3.3. pontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § g) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § e) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 3.4. pont nyitó szövegrésze az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § g) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 4. pontja a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 4. pont 4.1. alpontja a 14/2014. (III. 12.) KIM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. számú melléklet 4.2. pontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § g) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 4.3. pontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § g) és i) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § b)–c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. számú melléklet 4.4. pontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § i) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. számú mellékletet az 1/2019. (I. 15.) MvM rendelet 5. §-a hatályon kívül helyezte.
A 3. számú mellékletet a 38/2003. (VIII. 14.) BM rendelet 4. §-a hatályon kívül helyezte, újonnan a 41/2009. (IX. 15.) IRM rendelet 22. §-a iktatta be. Ez utóbbi módosító rendelet 55. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. október 1. napját követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
A 3. számú melléklet 1. pont a) alpontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § l) pontja, az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés h) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 1. pont h) alpontja az 50/2012. (XII. 4.) KIM rendelet 10. § d) pontja, az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés i) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 2. pontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés j) pontja, a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 3. pontja a 11/2024. (IX. 2.) MK rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 4. pont nyitó szövegrésze az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés e) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 4. pont a) alpontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés k) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 4. pont b) alpontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés k) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet 6. pontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés k) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. számú melléklet a 75/2015. (XII. 22.) BM rendelet 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. számú melléklet 1. pont 1.1. alpontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés k) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. számú melléklet 1. pont 1.1.1. alpontját az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (2) bekezdés c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. számú melléklet 1. pont 1.2. alpont nyitó szövegrésze az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés l) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. számú melléklet 1. pont 1.2.2. alpontja az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés e) és m) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. számú melléklet 1.2.3. pontját a 38/2019. (XI. 7.) BM rendelet 2. § (2) bekezdése iktatta be.
A 4. számú melléklet 1. pont 1.4.2. alpont nyitó és záró szövegrésze az 58/2016. (XII. 22.) BM rendelet 7. § (1) bekezdés n) pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás