• Tartalom

8/1999. (IV. 28.) AB határozat

8/1999. (IV. 28.) AB határozat1

1999.04.28.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás felülvizsgálatára irányuló kezdeményezés alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/1998. (VII. 1.) számú önkormányzati rendelettel módosított 3/1998. (II. 1.) számú önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésének második francia bekezdése alkotmányellenes, ezért azt a határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
A Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/1998. (VII. 1.) számú önkormányzati rendelettel módosított 3/1998. (II. 1.) számú önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
,,(2) Támogatás természetbeni ellátásként elsősorban
– tankönyvvásárlás és tanszervásárlás támogatására,
– egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díjra,
– étkezési térítési díj és egyéb, a gyermek ellátása érdekében történő kifizetés átvállalására adható.''
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
A Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője – mivel a törvényességi ellenőrzés körében kiadott felhívásával a hajdúnánási önkormányzat részben nem értett egyet, és ennek megfelelően módosította rendeletét – Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/1998. (VII. 1.) számú önkormányzati rendelettel (a továbbiakban: Örm.) módosított 3/1998. (II. 1.) számú önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) 4. § (2) bekezdésének második francia bekezdése törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. (Az indítványozó törvényességi észrevételének egyéb részeivel a Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testülete egyetértett és az Ör.-t az Örm.-mel az észrevételben foglaltaknak megfelelően módosította.)
Az indítványozó álláspontja szerint a támadott rendelkezés ellentétes a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gytv.) 5. § j) pontja és 28. § (2) bekezdése előírásaival és ez sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését.
II.
Az indítvány megalapozott.
Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint ,,a helyi önkormányzat feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal''.
A Gytv. több konkrét tárgykörben is felhatalmazást ad rendeletalkotásra a helyi önkormányzat képviselő-testülete számára. A 18. § (1) bekezdése szerint: ,,E törvény, valamint a települési önkormányzat rendelete szerint az önkormányzat képviselő-testülete a jogosult gyermeknek rendszeres gyermekvédelmi támogatást és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást folyósít.'' Az idézett rendelkezésből kitűnik, hogy az önkormányzat jogosult a Gytv. keretei között a gyermekvédelmi támogatás módját és feltételeit rendeletben szabályozni.
Az Ör. sérelmezett 4. § (2) bekezdése – amely a gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátásként történő kiadása esetére állapít meg rendelkezést – a következőket tartalmazza: ,,Támogatás természetbeni ellátásként elsősorban
– tankönyvvásárlás és tanszervásárlás támogatására,
– a gyermek lakhatását biztosító közüzemi díjaknak a kifizetésére,
– egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díjra,
– étkezési térítési díj és egyéb, a gyermek ellátása érdekében történő kifizetés átvállalására adható.''
A Gytv. 28. § (2) bekezdése szerint: ,,Természetbeni ellátás különösen az általános iskolás gyermekek tankönyv- és tanszerellátásának támogatása, a gyermekintézmények étkezési térítésének díjkedvezménye, tandíj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, illetve egyéb ellátás kifizetésének átvállalása.'' A Gytv. 5 § j) pontja – értelmező rendelkezésként – a természetbeni ellátás fogalmát az alábbiak szerint határozza meg:
,,j) természetbeni ellátás: olyan támogatás, amellyel a gyermeket alapvető szükségleteinek kielégítésében az állam (önkormányzat) anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével és nyújtásával segíti,''
A fentiekből megállapítható, hogy a Gytv.-ben meghatározott rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatások alanya a gyermek, akit az önkormányzat elsősorban pénzbeli vagy indokolt esetben természetbeni ellátások formájában segít a Gytv.-ben és a Gytv. végrehajtására alkotott önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén. A Gytv. indokolása megállapítja: ,,A törvény a gyermekek sajátos jogaira és érdekeire tekintettel a meglevő rendszert olyan módon egészíti ki, hogy egyrészt különböző támogatások és szolgáltatások nyújtásával segíti a családot a gyermek felnevelésében, másrészt megfelelő támogatások és szolgáltatások nyújtásával védelmet biztosít a családból kiemelt gyermekek számára. ... A törvény kiinduló eleme a család többirányú támogatása, melynek szervesen kell kapcsolódnia a szociálpolitika egészéhez.''
A közüzemi díjaknak gyermekvédelmi támogatás címén természetbeni ellátásként önkormányzat által történő kifizetése nem illeszthető a Gytv. keretein belül nyújtható támogatások körébe. A közüzemi díjak megfizetésének önkormányzat általi támogatására a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) lakásfenntartási támogatást szabályozó 38. §-a rendelkezik. Az Sztv. 47. § (1) bekezdése alapján a lakásfenntartási támogatás természetben is nyújtható.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a természetbeni ellátásként nyújtható gyermekvédelmi támogatásnak az alanya a Gytv. 28. § (2) bekezdése értelmében közvetlenül az anyagilag, szociálisan veszélyeztetett helyzetben lévő gyermek, s a támogatásnak a gyermeket közvetlenül érintő költségek enyhítését kell szolgálnia. A család egészét – és ezáltal a gyermeket közvetve – érintő költségek enyhítésére, támogatására a szociálpolitika Gytv.-én kívüli, már meglévő – Sztv.-ben szabályozott – rendszere szolgál, ennek lakásfenntartási támogatást szolgáló elemei a Gytv. helyi végrehajtására megalkotott önkormányzati rendelet gyermekvédelmi támogatási rendszerébe nem emelhetők át, mert ez a Gytv. céljával és rendelkezéseivel ellentétes.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 4. § (2) bekezdésének második francia bekezdését alkotmányellenesnek minősítette, és megsemmisítette.
A határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére vonatkozó rendelkezése az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 41. §-án alapul.
Alkotmánybírósági ügyszám: 894/H/1998/5.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére