• Tartalom

5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás

5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás

a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól*

2000.05.31.
Az államháztartásról szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. § o) pontja, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló – a 217/1999. (XII. 27.) Korm. rendelettel módosított – 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) előírásai alapján – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – a KöM költségvetési fejezet fejezeti kezelésű előirányzatainak (a továbbiakban: előirányzat) felhasználási szabályait az alábbiak szerint határozom meg.

Az utasítás hatálya

1. § Az utasítás hatálya alá a következő előirányzatok tartoznak (A fejezeti kezelésű előirányzatok megnevezése után zárójelben: címszám / alcímszám / jogcím csoportszám / jogcím szám):

1. Beruházás

1.1. Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai (8/1/1)

1.2. Meteorológiai szolgáltatás beruházásai (8/1/2)

1.3. Környezetvédelem beruházásai (8/1/3)

1.4. Természetvédelem beruházásai (8/1/4)

2. Ágazati célelőirányzatok (8/2)

2.1. Alföld program (8/2/1)

2.2. Rajka–Budapest közötti Duna-szakasz megfigyelő rendszere (8/2/2)

2.3. Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)

2.4. Nemzetközi tagdíjak (8/2/4)

2.5. Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

2.6. Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)

2.7. Gödöllői Királyi Kastély Kht. természetvédelmi célú támogatása (8/2/8)

2.8. Esterházy Kastély Kht. természetvédelmi célú támogatása (8/2/9)

2.9. Nemzeti Környezetvédelmi Program (8/2/10)

2.9.1. Környezetvédelmi szakmai programok támogatása (8/2/10/2)

2.9.2. Természetvédelmi célokat szolgáló fejlesztési programok támogatása (8/2/10/3)

2.10. Védett természeti értékek megóvása (8/2/11)

2.11. Drávai monitoring rendszer kialakítása és működtetése (8/2/12)

2.12. Közhiteles természetvédelmi nyilvántartás kialakítása (8/2/13)

2.13. Természetvédelmi kezelési tervek készítése (8/2/14)

2.14. Országos Környezetvédelmi Tanács működtetése (8/2/15)

2.15. Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Kht. támogatása (8/2/16)

3. Környezetvédelmi alap célfeladatok (8/4)

3.1. Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)

4. EU-csatlakozás környezetvédelmi Nemzeti Programjai és kormányzati feladatai (8/5)

4.1. ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)

4.2. ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)

4.3. Környezetvédelmi PHARE program (HU–9513) (8/5/3)

4.4. Környezetvédelmi PHARE program (HU–9807) (8/5/4)

4.5. ISPA segélyprogram (8/5/5)

4.6. EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)

4.7. OECD-tagság, EU-csatlakozás és egyéb nemzetközi kötelezettségek többletfeladatai (8/5/7)

5. Fejezeti tartalék (8/10)

6. Előirányzat-maradványok

Felhasználási szabályok

2. § (1) Az előirányzatok tárgyévi feladatait meghatározó éves feladattervét és annak évközi módosításait az utasítás mellékletében az előirányzat koordinátoraként megjelölt vezető (a továbbiakban: koordinátor) javaslata alapján – a Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok feladatterve kivételével – a Közgazdasági és költségvetési főosztály felterjesztésével a miniszter hagyja jóvá.

(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok feladattervének elkészítésére és jóváhagyására külön jogszabályok, illetve miniszteri utasítás előírásai vonatkoznak. A nemzetközi segélyprogramok estében a feladatterv megegyezik a nemzetközi megállapodásban rögzítettekkel, ezen belül külön éves feladattervet készíteni nem kell.

(3) Az (1) és (2) bekezdés szerint jóváhagyott, illetve megállapított feladatterv alapján a koordinátor felhasználási javaslatot készít, melynek tartalmaznia kell a feladatterv szerinti feladatok megoldását szolgáló szerződés-, illetve megállapodás-tervezetek megnevezését, ezek előirányzat-felhasználási keretigényét intézményenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként, havi bontásban. A programfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatoknál a javaslatnak tartalmaznia kell a programismertetőt is.

(4) Az eredeti előirányzatok felhasználási javaslatát, az előirányzat-, és felhasználásijavaslat-módosításokat a Közgazdasági és költségvetési főosztály előterjesztésével a miniszter hagyja jóvá.

(5) A programfinanszírozási körbe nem tartozó előirányzatoknál a jóváhagyott előirányzat-módosítások alapján a Közgazdasági és költségvetési főosztály fejezeten belüli felhasználások esetén egyszeri, vagy bázist képező fejezeti hatáskörű előirányzat-átcsoportosítással módosítja az érintett intézmény bevételi és kiadási előirányzatait a fejezeti kezelésű előirányzat egyidejű csökkentése mellett, bejelenti a Magyar Államkincstárnak (a továbbiakban: Kincstár) az átcsoportosítást, kezdeményezi az intézmény havi előirányzat-felhasználási keretigényének módosítását.

(6) A programfinanszírozásba vont fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználásakor a szükséges előirányzat-átcsoportosításokat a részprogram teljesítésnek megfelelően a Kincstár végzi.

(7) A jóváhagyott felhasználási terv alapján történő fejezeti közvetlen kifizetések: a más fejezetnél, illetve fejezeten kívül történő felhasználások, megállapodás alapján (pénzeszköz-átadással) történő átutalások.

(8) A fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználása esetén a koordinátornak a kiemelt előirányzatokra bontott felhasználási javaslatban a személyi juttatás előirányzaton belül meg kell határoznia a személyi juttatásra fordítható előirányzat felhasználására vonatkozó részletes előírásokat is.

3. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok közvetlen felhasználása esetén – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállaló és utalványozó a keretkoordinátor 100 ezer forint értékhatárig önállóan, 100 ezer forint és 1000 ezer forint között a közigazgatási államtitkár előzetes írásbeli engedélyével, 1000 ezer forint felett a miniszter előzetes írásbeli engedélyével. Ellenjegyző minden esetben a Közgazdasági és költségvetési főosztály vezetője.

(2) Az átcsoportosított előirányzat felhasználása során a kötelezettségvállalási és utalványozási jogot a KöM felügyelete alá tartozó – átcsoportosítással érintett – intézmény vezetője (a KöM Igazgatás esetében a koordinátor) gyakorolja, ellenjegyző az intézmény gazdasági vezetője (a KöM Igazgatás esetében a Pénzügyi és számviteli főosztály vezetője). Az átcsoportosított előirányzatot a felhasználó intézmény köteles elkülönítetten kezelni és igénybevételéről az éves beszámoló keretében elszámolni.

4. § (1) Az előirányzatok K+F feladatokat tartalmazó részeire a KöM K+F általános felhasználási szabályai is érvényesek.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatban a média felé történő tájékoztatás esetén a tájékoztatás szabályozására kiadott miniszteri utasítás előírásai az irányadók.

(3) Az előirányzat-maradványok felhasználása az Áht. 24/A §, valamint 93. § szerint történik. A maradvánnyal kapcsolatos előirányzat-módosítást a miniszter engedélyezi.

5. § (1) A programfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében az Ámr. 70–77/A §-ok előírásai szerint kell eljárni. A programismertetőt és a részprogram-engedélyezési okiratot a koordinátor készíti el, melyet a miniszternek jóváhagyásra a Közgazdasági és költségvetési főosztály terjeszt elő. A jóváhagyott programismertetőt és részprogram-engedélyezési okiratot a Közgazdasági és költségvetési főosztály küldi meg a Kincstár részére.

(2) A programfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok a következők:

Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)

Környezetvédelmi szakmai programok támogatása (8/2/10/2)

Természetvédelmi célokat szolgáló fejlesztési programok támogatása (8/2/10/3)

ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)

ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9513) (8/5/3)

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

ISPA segélyprogram (8/5/5)

EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)

6. § (1) A PHARE-támogatásból megvalósuló programok lebonyolításánál az Ámr. 77/A § előírásait kell figyelembe venni.

(2) A nemzetközi segélyprogramok működtetésére a Nemzetközi támogatási önálló osztály vezetőjének belső szabályzatot kell készíteni, illetve évente karban kell tartani, amelyet a miniszter hagy jóvá. A szabályzatnak tartalmaznia kell az előirányzat rendeltetését, a kedvezményezettek körét, a kötelezettségvállalás és utalványozás rendjét, a devizában érkező bevételek felhasználási szabályait (figyelembe véve az adományozó feltételeit), a devizaszámla, a célelszámolási számla és a fejezeti programfinanszírozási számla közötti pénzmozgásokat, továbbá az előirányzatok módosításának rendjét.

(3) A segélyprogramokhoz tartozó devizaszámlák és célelszámolási számlák pénzforgalmát igazoló banki kivonatok egy másolati példányát a fejezeti kezelésű előirányzatok könyvelését végző Közgazdasági és költségvetési főosztály, egy másolati példányát pedig a kötelezettségvállalások és teljesítések szakmai ellenjegyzését végző Környezetvédelmi Fejlesztési Intézet részére át kell adni. A bevételek és kifizetések igazolására szolgáló bizonylatok másolati példányát a banki kivonatokhoz kell csatolni, amely a koordinátor által kijelölt munkatárs feladata.

A fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei

7. § (1) A 2000. évi költségvetési törvényben meghatározott fejezeti kezelésű előirányzatok közül – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzattól átvett pénzeszközként – saját bevétellel a következők rendelkeznek:

Alföld program (8/2/1)

Rajka–Budapest közötti Duna-szakasz megfigyelő rendszere (8/2/2)

Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)

Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)

Védett természeti értékek megóvása (8/2/11)

(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzat saját bevételi jogcímei a 2000. évi költségvetési törvény 9. számú melléklete alapján a következők:

– környezet- és természetvédelmi bírságok,

– környezetvédelmi termékdíjak,

– nemzetközi segélyek,

– önkéntes befizetések és támogatások,

– támogatások visszafizetése és ezek kamatai,

– megtérített kármentesítési és kárelhárítási költségek és kártérítés.

A bevételek felhasználására, a behajthatatlan követelések leírására vonatkozó szabályokat a célelőirányzat működtetésére kiadott környezetvédelmi miniszteri rendelet és miniszteri utasítás tartalmazza.

8. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok év közben keletkező további bevételi jogcímeit (kamatok, árfolyamnyereség, megtérülések, egyéb átvett pénzeszközök stb.) és bevételi többleteit ugyanazon előirányzatok növelésére kell fordítani, mint amelyikkel összefüggésben keletkeztek.

(2) A bevételi többletek felhasználására a koordinátor tesz javaslatot, melyet a Közgazdasági és költségvetési főosztály vezetője terjeszt fel jóváhagyásra a miniszter részére.

Vegyes rendelkezések

9. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére – a Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállalás csak a tárgyévi előirányzat mértékéig történhet. A fejezeti kezelésű előirányzatokból megvalósítandó intézményi beruházás esetén, ha a kivitelezés előre láthatóan egy évet meghaladja, vagy a kivitelezéshez a tárgyévben rendelkezésre álló forrás nem elegendő, és azt a következő év(ek) költségvetéséből kell kiegészíteni, a kivitelezői szerződés megkötése előtt a beruházás megkezdéséhez a miniszter engedélye szükséges.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatokból – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzat kivételével – visszterhesen nyújtott támogatás (kölcsön) vagy előleg nem adható.

10. § (1) Az egyes előirányzatokhoz tartozó felhasználási célokat, illetve az általánostól eltérő felhasználás szabályait az utasítás melléklete tartalmazza.

(2) A koordinátori és döntési tevékenységre feljogosítottak akadályoztatása esetén utalványozásra és ellenjegyzésre – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok kivételével – a szervezet szerinti helyettes(ek), illetve az ezzel megbízott(ak) jogosult(ak).

(3) Az azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, az elkülönített állami pénzalapok pénzeszközei egymáshoz kapcsolódó célú és rendeltetésű előirányzatainak felhasználásánál az Ámr. 7. számú mellékletében felsorolt előirányzatok tekintetében e kormányrendelet 78–93/A §-ai előírásainak együttes alkalmazása szükséges. A rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok:

Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)

ebből kizárólag a környezetvédelmet közvetlenül elősegítő fejlesztésekhez nyújtott támogatás a tájrendezési és kármentesítési feladatok kivételével

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9513) (8/5/3)

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

ISPA segélyprogram (8/5/5)

(4) Egyéb, ezen utasításban nem szabályozott kérdésben az Áht. és annak végrehajtására kiadott Ámr., valamint a többször módosított 54/1996. (IV. 12) Korm. rendelet előírásai az irányadók.

Záró rendelkezések

11. § (1) Az utasítás a kiadás napján* lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Ezzel egyidejűleg a 3/1999. (K. Ért. 2.) KöM utasítás a (3) bekezdésben foglaltak kivételével hatályát veszti.

(3) A 2000. évet megelőzően létesített, de 2000. évben eredeti előirányzatként nem szereplő fejezeti kezelésű előirányzatok 1999. évi maradványának felhasználására 3/1999. (K. Ért. 2.) KöM utasítás az irányadó.


Dr. Pepó Pál s. k.,

környezetvédelmi miniszter


Melléklet

a fejezeti kezelésű előirányzatok
2000. évi felhasználási szabályairól szóló
5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasításhoz

A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási célja, illetve az általánostól eltérő felhasználási szabályai a következők (a fejezeti kezelésű előirányzatok megnevezése utáni zárójelben: címszám / alcímszám / jogcím csoportszám / jogcím szám).

1. Beruházás (8/1)

1.1. Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai (8/1/1)

1.2. Meteorológiai szolgáltatás beruházásai (8/1/2)

1.3. Környezetvédelem beruházásai (8/1/3)

1.4. Természetvédelem beruházásai (8/1/4)

Az egyéb központi beruházások a programfinanszírozás keretei között, a teljesítésnek megfelelően kerülnek a megvalósító intézményekhez. A törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai fogalomkörébe a fejezethez tartozó valamennyi intézmény működtetésével összefüggő fejlesztés, míg a meteorológiai, környezetvédelmi és természetvédelmi beruházások a szakmai célokat szolgáló fejlesztések és azok intézményi hátterének megteremtése tartozik.

Az egyes előirányzatok koordinátorai 1. címnél a közigazgatási államtitkár, 3. címnél az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke, 5. és 6. címnél a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

Az előirányzatokból megvalósításra tervezett egyes beruházások tételes feladattervét és azok évközi módosításait a közigazgatási államtitkár előterjesztésében a miniszter hagyja jóvá.

2. Ágazati célelőirányzatok (8/2)

2.1. Alföld program (8/2/1)

Az előirányzat ,,Az Alföld egyes időszerű környezetvédelmi, tájvédelmi és tájhasznosítási kérdéseiről szóló 24/1991. (IV. 17.) OGY határozat végrehajtásának, illetve ennek alapján a Kormány 2042/1994. (V. 9.) számú határozatával jóváhagyott ,,Az Alföld területfejlesztési, tájvédelmi és tájhasznosítási feladatairól” szóló Alföld program KöM hatáskörbe utalt, a monitoringhálózat kiépítésével, környezeti állapot felvételével, a környezetvédelmi beruházások előkészítésével, a gazdasági szerkezet alakításával, a fejlesztési alternatívák kimunkálásával kapcsolatos feladatainak elvégzését szolgálja.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

2.2. Rajka–Budapest közötti Duna-szakasz megfigyelő rendszere (8/2/2)

Az előirányzat a Bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer építésével összefüggésben, annak hatásainak megfigyelésére létrehozott monitoringhálózat működtetését szolgálja.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

2.3. Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)

Az előirányzat a Duna elterelését követően a Szigetközben bekövetkező környezeti károk mérséklésével összefüggő, KöM-öt terhelő feladatok finanszírozására szolgál.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

2.4. Nemzetközi tagdíjak (8/2/4)

Az előirányzat hazánk környezet- és természetvédelmi, valamint meteorológiai nemzetközi szervezetekben történő részvételéhez kapcsolódó tagdíjfizetési kötelezettségek teljesítését szolgálja, koordinátora a Nemzetközi kapcsolatok főosztályának vezetője.

2.5. Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

Az előirányzat a Balaton, a Velencei-tó és a Tisza-tó vízminőség-védelmét elősegítő intézkedések hatásainak nyomon követését szolgálja, melyek célja, hogy a térségi és önkormányzati beruházások érzékelhető környezetiállapot-javuláshoz vezessenek. Az előirányzat a terheléscsökkentési munkálatokhoz kapcsolódó hatáselemzésekre, felmérésekre, vizsgálatokra, állapotértékelésre, monitoring-tevékenységre, alkalmazott kutatásra, valamint média- és kormányzati tájékoztatásra használható fel, koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

2.6. Védett természeti területek védettségi szintének helyreállítása program (8/2/6)

A tárgykörrel kapcsolatosan megalkotott, a védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról szóló 1995. évi XCIII. törvény végrehajtásának folytatását szolgálja az előirányzat. A felhasználás elsősorban a fokozottan védett területekre, ezek közül is a kiemelten védett vizes élőhelyekre és a füves pusztákra, az UNESCO MAB bioszféra rezervátumokra és az egyéb nemzetközi egyezmények hatálya alá tartozó területekre terjed ki. Kiterjed továbbá a törvény 68. § (6) bekezdése alapján a védett természeti érték és terület tulajdonjogának változásakor a Magyar Államot megillető elővásárlási jog gyakorlására.

A program alapján 2000. évben megvásárlásra (kisajátításra) kerülő földterületek nagyságát nemzetipark-igazgatóságonként és művelési ág szerint KöM-rendelet állapítja meg.

Eljárási rendje a következő:

– A koordinátor által összeállított programismertetőt és részprogram-engedélyezési okiratot a Közgazdasági és költségvetési főosztály terjeszti fel jóváhagyásra a miniszternek;

– A KöM-rendeletben meghatározott megvásárlásra (kisajátításra) kerülő földterületekre a magyar állam tulajdonjogának megszerzését a nemzetipark-igazgatóság kezdeményezi. Az adásvételi szerződést az igazgatóság köti meg a Kincstári Vagyoni Igazgatóság felhatalmazásával, és terjeszti fel a koordinátornak.

– A szerződést – a törvény végrehajtását koordináló iroda vezetőjének és a nemzetipark-igazgatóság gazdasági vezetőjének ellenjegyzését követően – a koordinátor hagyja jóvá.

– A vagyonkezelés tekintetében a 183/1996. (XII. 11.) Korm. rendelet szabályai szerint kell

eljárni.

– A jóváhagyott szerződésből egy példányt a Közgazdasági és költségvetési főosztály részére meg kell küldeni.

Az előirányzat koordinátora a természetvédelmi helyettes államtitkár.

2.7. Gödöllői Királyi Kastély Kht. természetvédelmi célú támogatása (8/2/8)

Az előirányzatok létesítésének célja a Grassalkovichkastély kastélyparkja és arborétuma rendezésének, szakszerű kezelésének költségvetési támogatással való elősegítése. A pénzeszközök felhasználása a KöM és a Kht. között megkötött megállapodás szerint történik.

Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.

2.8. Esterházy Kastély Kht. természetvédelmi célú támogatása (8/2/9)

Az előirányzatok létesítésének célja az Esterházy-kastély kastélyparkja, arborétuma rendezésének, szakszerű kezelésének költségvetési támogatással való elősegítése. A pénzeszközök felhasználása a KöM és a Kht. között megkötött megállapodás szerint történik.

Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.

2.9. Nemzeti Környezetvédelmi Program (8/2/10)

2.9.1. Környezetvédelmi szakmai programok támogatása (8/2/10/2)

Az előirányzat a Nemzeti Környezetvédelmi Programba illeszkedik, tartalmazza a környezeti elemek védelmének olyan szakmai feladatait, amelyeket központi forrás terhére kell végrehajtani. Ennek keretében szakterületi programokat kell kidolgozni a hulladékgazdálkodás, környezeti ipar, levegőtisztaság-védelem, a kémiai biztonság, a zaj és rezgés elleni védelem, a víz és talajvédelem területén. A program tájékoztató, tudatformáló tanulmányok és tervek elkészítését, az ezekhez szükséges információk gyűjtését és értékelését, az adatbázis karbantartását, a szakmai programok rendezésének támogatását szolgálja.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

2.9.2. Természetvédelmi célokat szolgáló fejlesztési programok támogatása (8/2/10/3)

A nemzetközi szempontból kiemelt jelentőségű veszélyeztetett hazai természetes élőhelyek, valamint a globálisan veszélyeztetett és a Magyarországon fokozottan védelem alatt álló növény- és állatfajok védelmi célú fenntartása érdekében a természetvédelmi törvény alapján a Nemzeti Természetvédelmi Alaptervben megfogalmazottak részeként, a nemzetközi természetvédelmi stratégiába (EU direktívák, IUCN-előírások stb.) illeszkedő, gyakorlati védelmi teendőket tartalmazó, középtávú védelmi tervek finanszírozására szolgál.

Az előirányzat koordinátora a természetvédelmi helyettes államtitkár.

2.10. Védett természeti értékek megóvása (8/2/11)

Célja a hatályos rendelet, illetve miniszteri utasítás végrehajtása, továbbá a hatályos jogi szabályozás alapján a természetvédelmi oltalom alatt álló és különösen veszélyeztetett természeti értékek (így a leginkább veszélyeztetett növény- és állatfajok, földtani és barlangtani értékek) megmentését, védelmét, ,,in situ” megóvását szolgáló programok előkészítése, megvalósítása. A természeti értékek megóvását legfőképpen az élőhelyek védelmével lehet biztosítani, így az élőhelyek és életközösségek védelmének szükséges e keretösszeg felhasználásánál prioritást adni.

Az előirányzat koordinátora a természetvédelmi helyettes államtitkár.

2.11. Drávai monitoringrendszer kialakítása és működtetése (8/2/12)

A környezeti és természeti megfigyelőrendszer felállításának célja, hogy a horvát fél által Novo Virje térségében tervezett vízi erőműnek a magyar területekre gyakorolt környezeti-ökológiai hatásainak komplex megítéléséhez szükséges adatokat teljes körűen szolgáltassa. A monitoringrendszer felállítását és működtetését a Drávai térség környezeti és természeti értékeinek védelme érdekében a 2066/1999. (III. 31.) Korm. határozat írta elő.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár. Természetvédelmet érintő kötelezettségvállalásra a természetvédelmi helyettes államtitkárral való egyeztetés után kerülhet sor.

2.12. Közhiteles természetvédelmi nyilvántartás kialakítása (8/2/13)

A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény szerint a védett természeti értékek (barlangok, források, lápok, szikes tavak stb.), valamint a védett természeti területek sarokpont-koordinátáit meg kell határozni és azokról nyilvántartást kell vezetni, a különleges barlangok esetében ez közhiteles minősítéssel szerepel a törvény szövegében.

Az előirányzat koordinátora a természetvédelmi helyettes államtitkár.

2.13. Természetvédelmi kezelési tervek készítése (8/2/14)

A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 36. § (3)–(4) bek. alapján, a kezelési tervek készítésére, tartalmára, jóváhagyására vonatkozó, jogszabályba foglaltak szerint kezelési terveket kell készíteni minden védett természeti területre.

A 2000. évre vonatkozó program magába foglalja a korábban már elkészült kezelési tervek aktualizálását, a meglévő országos jelentőségű védett természeti területek, illetve a védetté nyilvánítási program alapján előkészítés alatt álló területek kezelési terveit. A kezelési tervek elkészítésének és aktualizálásának felelőse a természetvédelmi helyettes államtitkár.

Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.

2.14. Országos Környezetvédelmi Tanács működtetése (8/2/15)

Az előirányzat az Országos Környezetvédelmi Tanács működtetési kiadásainak finanszírozását szolgálja. Az előirányzat koordinátora a miniszteri titkárság vezetője.

2.15. Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Kht. támogatása (8/2/16)

Az előirányzat rendeltetése a minisztérium által természetvédelmi célokra létesített Kht. szakmai feladatatainak költségvetési támogatás biztosításával való elősegítése. A pénzeszközök felhasználása a KöM és a Kht. között megkötött megállapodás szerint történik.

Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.

3. Környezetvédelmi alap célfeladatok (8/4)

3.1. Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)

A Környezetvédelmi alap célfeladatok a környezetkímélő gazdasági szerkezet kialakításának ösztönzését, a környezeti ártalmak megelőzését, a bekövetkezett környezeti károk csökkentését, felszámolását, továbbá a természeti erőforrások megőrzését elősegítő, a természeti, illetőleg a védett természeti értékek, területek megőrzését, fenntartását, a hatékony környezetvédelmi megoldások ösztönzését, valamint a társadalom környezet- és természetvédelmi szemléletének fejlődését szolgálja.

A kiadások csoportosítása:

– a környezet védelmét, értékeinek megőrzését közvetlenül elősegítő beruházások, műszaki intézkedések és kereskedelmi megoldások (fejlesztések) megvalósítása és újrahasznosítási rendszerek működtetése;

– az azonnali beavatkozást igénylő környezeti károkozás, illetve veszélyeztetés elhárítását szolgáló intézkedések költségeinek – ismert károkozó esetén átmeneti, egyéb esetekben végleges – megtérítése;

– közcélú környezetvédelmi feladatok finanszírozása;

– a Kac kezeléséhez, működtetéséhez, bevételei beszedéséhez, pénzeszközei felhasználásának ellenőrzéséhez szükséges kiadások;

– a környezeti és természeti károkozások megelőzését, felderítését és elhárítását szolgáló feladatok, illetve környezetvédelmi hatósági munka feltételeinek javítása;

– a nemzetipark-igazgatóságok természetvédelmi vagyonkezelésével összefüggő feladatok ellátása.

Az előirányzat rendeltetésére és működtetésére vonatkozó részletes szabályozást külön jogszabályok és utasítások tartalmazzák.

Az előirányzat koordinátora a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

4. EU-csatlakozás környezetvédelmi Nemzeti Programjai és kormányzati feladatai

4.1. ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)

Az előirányzat az Acquis Átvételének Nemzeti Programja (ANP) keretében az integrált szennyezéscsökkentési programhoz szükséges műszerbeszerzéseket finanszírozza (levegő-tisztaságvédelmi mérőhálózat fejlesztése, felszíni mérő-, vizsgálóhálózat fejlesztése, felszíni vízminőségi hálózat fejlesztése, felszín alatti vízminőségi mérőhálózat fejlesztése, integrált szennyezéscsökkentés).

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

4.2. ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)

Az előirányzat az ANP-ben meghatározott, az EU-konform jogszabályok hazai bevezetésének hatásait vizsgáló műszaki-gazdasági hatástanulmányok elkészítéséhez, az előkészítés szakaszában lévő új jogszabályok műszaki tartalmának meghatározásához, a szabványosítási feladatok megvalósításához nyújt fedezetet.

Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

4.3. Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9513) (8/5/3)

A program általános célja, hogy a ,,Phare Pre-accession Strategy”-vel összhangban elősegítse a csatlakozásra való felkészülést a környezetvédelem területén. A hangsúly e programban eltolódik a megelőzés irányába, és olyan tevékenységek megvalósítását célozza, amelyek megalapozzák a közép- és hosszú távú környezetvédelmi beruházásokat.

Az előirányzat a célok elérése érdekében két egymástól elkülönülő programból áll:

a) környezetvédelmi beruházások közös finanszírozása, valamint

b) a Balaton vízgyűjtő fejlesztése.

Az előirányzat koordinátora a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

4.4. Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

Az előirányzat rendeltetése szerint a környezetvédelmi laboratóriumok fejlesztésére, az EU-jogszabályok átvételével kapcsolatos feladatok finanszírozására, valamint a környezetvédelmi alap célfeladatok intézményrendszerének fejlesztésére az Európai Unió és a Magyar Kormány közötti megállapodás alapján létesült.

Az előirányzat koordinátora a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

4.5. ISPA segélyprogram (8/5/5)

Az ISPA az EU előcsatlakozási forrásaként a csatlakozni kívánó országokban a környezetvédelmi (és közlekedési) infrastruktúra fejlesztés támogatására létesült A 2000-től induló és a csatlakozásig tartó ISPA-támogatások főként vissza nem térítendő támogatások, kamatkedvezmények, garanciák, illetve kockázatitőke-részesedés formájában kerülnek folyósításra.

Az előirányzat felhasználását az EU és a Magyar Kormány között létesülő megállapodás határozza meg.

Az előirányzat koordinátora a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

4.6. EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)

Az előirányzat rendeltetése az EU-előcsatlakozási pályázati támogatások (ISPA) elnyerésére való felkészülés finanszírozása.

Az előkészületi munkák részben az ismert, részben pedig új feladatok projektjeinek kialakítását segítik elő.

Az előirányzat koordinátora a közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár.

4.7. OECD-tagság, EU-csatlakozás és egyéb nemzetközi kötelezettségek többletfeladatai (8/5/7)

Az előirányzat az OECD-vel folytatandó együttműködésből, az EU-csatlakozásra való felkészülésből, valamint az egyéb – nemzetközi szervezetekkel és egyezményekkel összefüggő – sokoldalú és a kétoldalú együttműködésből (külföldi kiküldetés, külföldiek fogadása, fordítás, tolmácsolás, oktatás, továbbképzés, rendezvények támogatása stb.) adódó szakmai, illetve állami feladatok ellátásának finanszírozására szolgál.

Az előirányzat koordinátora a Nemzetközi kapcsolatok főosztályának vezetője.

5. Fejezeti tartalék (8/10)

A fejezeti tartalék a fejezethez tartozó költségvetési szerveknél, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatokat terhelő kiadások terén felmerülő többletfeladatok kiadásainak finanszírozására szolgál. A tartalék intézményi pótelőirányzatokhoz történő felhasználásához a javasolt pótelőirányzatok összegét (címenként és intézményenként kiemelt előirányzatonkénti bontásban) a Közgazdasági és költségvetési főosztály terjeszti elő döntésre a miniszternek.

Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.

*

Az utasítást a 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítás módosította, a 2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasítás 13. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2001. február 15. napjával, azzal, hogy a 2001. évet megelőzően létesített, de 2001. évben eredeti előirányzatként nem szereplő fejlesztési kezelésű előirányzatok 2000. évi maradványának felhasználására a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól szóló 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítást és az azt módosító 5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás rendelkezései az irányadók.

*

A kiadás napja: 2000. május 31.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére