567/B/2000. AB határozat
567/B/2000. AB határozat*
2005.09.30.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 48. § (8) bekezdése alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
I.
Az indítványozó szerint az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) adó visszaigénylésére vonatkozó szabályai közül a 48. § (8) bekezdésében szereplő rendelkezés, mely szerint gazdasági társaság átalakulása esetén a jogutód gazdasági társaság a jogelőd megszűnéséhez kapcsolódó adóbevallásban szerepeltetett negatív elszámolandó adót, mint fizetendő adót csökkentő tételt veheti figyelembe, sérti az Alkotmány piacgazdaságot rögzítő 9. §-át. Véleménye szerint a beolvadó gazdasági társaságnak a beolvadás előtt keletkezett levonható általános forgalmi adóját (a továbbiakban: áfa) a jogutód gazdasági társaság csak akkor tudja érvényesíteni, ha van fizetendő általános forgalmi adója. Az indítványozói érvelés szerint ezáltal az állami költségvetésből csak korlátozottan igényelhető vissza az áfa, mivel az állami költségvetés a jogelőd gazdasági társaságtól beszedett áfát nem téríti vissza a jogutód gazdasági társaságnak, ami sérti a befogadó gazdasági társaság versenyhelyzetét és egyoldalú előnyhöz juttatja az állami költségvetést.
Az Alkotmánybíróság az eljárásban megkereste az igazságügy-minisztert és a pénzügyminisztert.
II.
Az Alkotmány felhívott rendelkezése szerint:
„9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát.”
Az Áfa tv. vizsgált rendelkezése szerint:
„48. § (8) Átalakulás esetén a jogelőd megszűnéshez kapcsolódó adóbevallásában szerepeltetett negatív elszámolandó adót a jogutód – több jogutód esetén a felek külön megállapodásában kijelölt jogutód – a (3) bekezdés a) pontja szerint fizetendő adót csökkentő tételként veheti figyelembe.”
III.
Az indítvány megalapozatlan.
Az Áfa tv. 48. § (6) bekezdését az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 1999. évi XCIX. törvény 13. § (2) bekezdése iktatta be, 2000. január 1-jei hatállyal. A rendelkezés számozását az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról szóló 2004. évi IX. törvény 48. § (3) bekezdése 48. § (8) bekezdésre változtatta. A rendelkezés megszüntette azt a lehetőséget, hogy a megszűnő jogelőd adóalany a megszűnéséhez kapcsolódó adóbevallásában kimutatott negatív elszámolandó adót visszaigényelje, azonban lehetővé tette a jogutód adóalanynak, hogy adóbevallásában az említett összeggel csökkentse az általa fizetendő adót.
A 41/1997. (VII. 1.) AB határozat hozzáadott értéken alapuló adóként az áfa jellemzőjének tekintette az adólevonási jogot. E határozat azonban egyértelműen rögzíti, hogy az adólevonás joga nem azonos az adó-visszaigénylés jogával. Az adólevonási jog alapján az áfa-körbe vont adó fizetésére kötelezett adóalany a korábbi értékesítéskor kifizetett adóval csökkentheti a befizetendő adóját. Ehhez képest a láncolatban résztvevők éppúgy, mint a végső felhasználó így egyszer fizeti meg a felszámított adót. A cél az adóhalmozás kiküszöbölése. „Az adólevonás jogának jogszabályi feltételeit a hatályos törvény állapítja meg. Eszerint: levonásra csak az az adófizetésre kötelezett adóalany jogosult, aki nyilvántartását az egyszeres vagy a kettős könyvvitel szabályai szerint végzi. A törvény felsorolja azokat az eseteket is, amikor kizárja a levonás jogát. E törvényben biztosított jogosultság azonban nem feltétlenül alapozza meg az adó-visszaigényléshez való jogot is.” (ABH 1997, 292, 296.)
Az Alkotmánybíróság az áfa elszámolása (visszaigénylése) vonatkozásában már állást foglalt arról, hogy nem tekinti alkotmányossági kérdésnek azt, hogy a fizetett többletadó a fizetendő adóból történő beszámítással, vagy külön, adóvisszaigényléssel érvényesíthető. (352/B/1995. AB határozat, ABH 1995, 782, 783.)
Az Áfa tv. támadott rendelkezése és az Alkotmánynak a tulajdoni formák egyenlőségét deklaráló 9. § (1) bekezdése között nincs érdemi összefüggés. Az állami tulajdonban álló adóalanyok és a magántulajdonban álló adóalanyok között a rendelkezés semmilyen különbséget nem tesz. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése a közteherviselés körében nem értelmezhető.
A vállalkozás és a gazdasági verseny szabadságát az Áfa tv. támadott rendelkezése nem érinti. A jogelőd társaság negatív elszámolandó adóját a jogutód megfelelően érvényesítheti, azaz az áfát jellemző beszámítási jog itt is érvényesül. A jogutód tehát nem csak akkor érvényesítheti a jogelőd negatív elszámolandó adóját, ha befizetési kötelezettsége van. A jogelőd negatív elszámolandó adóját a jogutód akkor is figyelembe veheti, mint saját adóját csökkentő tételt, ha saját elszámolandó adója nulla, azaz fizetési kötelezettsége (az átalakulástól függetlenül) nem lenne. A szabályozás ezen módja a piaci versenyt nem érinti, így nem sérti az Alkotmány 9. § (2) bekezdését.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Budapest, 2005. szeptember 19.
Dr. Holló András s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István s. k., Dr. Bihari Mihály s. k.,
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád s. k., Dr. Harmathy Attila s. k.,
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k., Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva s. k.,
előadó alkotmánybíró
*
A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
