• Tartalom

15/2001. (V. 25.) AB határozat

15/2001. (V. 25.) AB határozat1

2001.05.25.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény végrehajtásáról szóló 16/1972. (VI. 29.) MT. rendelet 20. § (2) bekezdés második mondata alkotmányellenes, ezért azt 2001. december 31-ei hatállyal megsemmisíti.
A 20. § (2) bekezdése ettől az időponttól a következő szöveggel marad hatályban:
,,A kijózanító állomások működésével összefüggő rendészeti teendők ellátását a belügyminiszter, az egészségügyi feladatok ellátását a népjóléti miniszter szabályozza.''
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
Az indítványozó az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény végrehajtásáról szóló 16/1972. (VI. 29.) MT. rendelet (a továbbiakban: MT. r.) 20. § (2) bekezdés második mondata alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. A kifogásolt rendelkezés önkormányzati feladat-meghatározást tartalmaz: ,,A kijózanító állomásokat az önkormányzat tartja fenn.'' Ez az előírás az indítványozó álláspontja szerint alkotmánysértő, mert ,,Minisztertanácsi rendelet önkormányzat számára kötelező feladatot nem írhat elő.'' Az Alkotmány 43. § (2) bekezdése szerint – érvel az indítványozó – a helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg. Az Alkotmánnyal összhangban a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 1. § (5) bekezdése értelmében is törvény állapíthat meg a helyi önkormányzat számára kötelező feladat- és hatáskört. Mivel a kijózanítás nem tartozik az Ötv. 8. § (4) bekezdésében érintett egészségügyi alapellátás körébe, kéri az indítványozó az MT. r. kifogásolt előírásának a megsemmisítését.
II.
Az indítványhoz kapcsolódó jogszabályok:
1. Az Alkotmány rendelkezései:
,,43. § (2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlása bírósági védelemben részesül, jogai védelmében az önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.''
,,44. § (1) A helyi képviselő-testület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
b) ...,
c) az önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül.''
2. Az Ötv. érintett előírásai:
,,1. § (5) Törvény a helyi önkormányzatnak kötelező feladat- és hatáskört is megállapíthat. A kötelezően ellátandó önkormányzati feladat- és hatáskörök meghatározásával egyidejűleg az Országgyűlés biztosítja az ellátásukhoz szükséges anyagi feltételeket, dönt a költségvetési hozzájárulás mértékéről és módjáról.''
,,8. § (3) Törvény a települési önkormányzatokat kötelezheti arra, hogy egyes közszolgáltatásokról és közhatalmi helyi feladatok ellátásáról gondoskodjanak. E kötelezettségek a település nagyságától, a lakosság számától, és egyéb feltételektől függően eltérően is megállapíthatók.''
,,69. § (1) ... Törvény a megyei önkormányzat kötelező feladatává teheti az olyan körzeti jellegű közszolgáltatás biztosítását, ami a megye egész területére vagy nagy részére kiterjed...''
,,93. § (1) Az Országgyűlés törvényben szabályozza:
a) a helyi önkormányzatok [...] kötelezően ellátandó feladatait, […];''
3. Az egészségügyről szóló hatályos 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eü. tv.):
,,152. § (1) A települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik:
a) a háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátásról,
b) a fogorvosi alapellátásról,
c) az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátásról,
d) a védőnői ellátásról,
e) az iskola-egészségügyi ellátásról.
(2) A települési önkormányzat képviselő-testülete megállapítja és kialakítja az egészségügyi alapellátások körzeteit, több településre is kiterjedő ellátás esetén a körzet székhelyét.
(3) A helyi önkormányzat biztosítja a tulajdonában vagy használatában levő járóbeteg-szakellátást, illetőleg fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmények működését.''
4. Az MT. r. vonatkozó rendelkezése:
,,20. § (2) A kijózanító állomások működésével összefüggő rendészeti teendők ellátását a belügyminiszter, az egészségügyi feladatok ellátását a népjóléti miniszter szabályozza. A kijózanító állomásokat az önkormányzat tartja fenn.''
III.
Az indítvány megalapozott.
Az Alkotmány 43. § (2) bekezdése kimondja, hogy a helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény állapítja meg. Az Ötv. 1. § (5) bekezdése a helyi önkormányzatok, a 8. § (3) bekezdése pedig a települési önkormányzatok vonatkozásában külön is nevesíti, hogy kötelező feladat- és hatáskört önkormányzat számára csak törvényben lehet előírni. Az Alkotmány és az Ötv. e rendelkezéseiből egyértelműen következik, hogy a helyi önkormányzatokat az egészségügyi ellátás biztosítása körében terhelő kötelezettségek csak törvényben határozhatók meg.
A helyi önkormányzatokat az egészségügyi ellátás területén terhelő és kötelezően ellátandó feladatok körét, az önkormányzatok ellátási kötelezettségének terjedelmét – az Ötv. keretei között – külön törvény, az Eü. törvény állapítja meg. Az Eü. törvény idézett 152. §-a meghatározza a települési önkormányzatok kötelező alapellátási feladatait, a települési képviselő-testület feladataként állapítja meg az alapellátások körzeteinek kialakítását, a körzet székhelyének kijelölését; a helyi önkormányzat (települési, megyei) kötelességévé teszi a tulajdonában vagy használatában levő járóbeteg-szakellátást, illetőleg a fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmények működését. E törvény nem rendelkezik az alkoholmérgezettségi állapot megszüntetését, gyógykezelését végző kijózanító állomások működtetésének, fenntartásának kötelezettségéről, így arról sem, hogy az települési vagy megyei önkormányzati feladat-e. Csupán az MT. r. 20. § (2) bekezdésének második mondata állapítja meg: ,,A kijózanító állomásokat az önkormányzat tartja fent.''
Az Alkotmány 44/A. §-a a helyi képviselő-testület jogaiként határozza meg, ezáltal pedig alkotmányos védelemben részesíti azokat az önkormányzati alapjogokat, amelyek a helyi önkormányzatok autonómiáját biztosítják. Ezek között az önkormányzati alapjogok között állapítja meg a 44/A. § (1) bekezdés a) pontja a képviselő-testületnek azt a jogát, hogy önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, a 43. § (2) bekezdése pedig – a 44/A. § c) pontjával összhangban – azt, hogy a helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok körének az MT r. kifogásolt előírása szerinti szabályozása sérti a helyi önkormányzatoknak az Alkotmány által védett autonómiáját. Az Alkotmánybíróság már a 77/1995. (XII. 21.) AB határozatában megállapította: ,,Azzal, hogy az Alkotmány kimondja, hogy az önkormányzatokat az önkormányzati feladatok körében megillető jogokat és kötelezettségeket csak törvényben lehet szabályozni, elsősorban a Kormánnyal és a közigazgatás központi szerveivel szemben részesíti védelemben az önkormányzatok önállóságát. Az Alkotmány rendelkezései alapján nincs arra mód, hogy a Kormány vagy a központi közigazgatás szervei akár normatív, akár egyedi döntésükkel beavatkozzanak az önkormányzatokat az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján az önkormányzati ügyekben megillető igazgatási és szabályozási autonómia gyakorlásába.'' (ABH 1995. 390, 394.)
A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság az MT r. 20. § (2) bekezdése második mondatát – az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 40. §-a alapján – megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a megsemmisítés határnapjáig a szükségesnek mutatkozó új szabályozás megalkotható.
A határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
Alkotmánybírósági ügyszám: 416/B/1999.
1

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére